رئیس سازمان امور دانشجویان:

باید در روزهای کرونایی دانشجویان را در فضای مجازی تغذیه کنیم

صدیقی گفت: با شیوع مجدد کرونا باید مراقبت‌ بیشتری از دانشجویان داشته باشیم و آنها را در فضای مجازی تغذیه کنیم تا مجموعه دانشجویی کشور کمترین آسیب را داشته باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان در مراسم اختتامیه کمپین دانشجویی در خانه بمانیم که امروز در محل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، با بیان اینکه اضطراب و ابعاد روانی ویروس کرونا کمتر از عواقب جسمی آن نیست، اظهار کرد: در اول اسفند فعالیت حضوری دانشجویان کم رنگ شد با این وجود مراکز مشاوره دانشگاه‌ها ارتباط با دانشجویان را دنبال کرده و پیش رفتند.

صدیقی ادامه داد: اضطراب ناشی از بیماری کرونا جز اثرات جسمی و فیزیکی می‌تواند جلوی فعالیت عادی فرد را بگیرد. افسردگی، خود بیمار انگاری، وسواس افراطی و روان پریشی از جمله آسیب‌های روانی پاندمی کرونا به شمار می‌رود.

معاون وزیر علوم در ادامه بیان کرد: در خانه ماندن می‌تواند آثاری را به دنبال داشته باشد که اگر به آن توجه نشود با چالش مواجه می‌شویم. در این وضعیت مراکز مشاوره تلاش کردند برنامه‌هایی همچون ترم کرونایی که بیش از هزار اثر دانشجویی به دست ما رسید و کمپین در خانه بمانیم را راه اندازی کنند.

رئیس سازمان امور دانشجویان، گفت: کانون‌های همیار خانواده و مراکز بهداشت در ایام شیوع کرونا کمک زیادی به ما کردند.

صدیقی افزود: در تمام دانشگاه‌ها مراکز مشاوره را داریم و همه این مراکز هم اکنون فعال هستند. با شیوع مجدد ویروس کرونا باید مراقبت‌های بیشتری از دانشجویان داشته باشیم و مشورت‌های بیشتری به دانشجویان بدهیم. باید تلاش کنیم در این دوران به برنامه‌ها تنوع و نشاط داده و آنها را در فضای مجازی تغذیه کنیم تا مجموعه دانشجویی کشور کمترین آسیب را داشته باشد.

افزایش اعتماد دانشجویان به مراکز مشاوره دانشجویی در بحران کرونا

در ادامه مراسم منصوره سادات صادقی مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان، اظهار کرد: دفتر مشاوره و سلامت دانشجویی در طرح ملی سیمای زندگی که سبک زندگی دانشجویی را بررسی می‌کرد بحث آسیب‌های روانی و اجتماعی دانشجویان را بررسی کرد.

صادقی در ادامه بیان کرد: دفتر مشاوره سلامت اقدام به راه اندازی طرح روانی- اجتماعی جامع برای دانشجویان کرده است.

صادقی بیان کرد: در حال حاضر ۱۲۰ مرکز مشاوره داریم و حدود یک هزار و ۸۱۰ مشاور در این مراکز فعالیت می‌کنند که در راستای افزایش تخصص این مشاوران حرکت کردیم.

مدیر کل مرکز مشاوره سلامت روان سازمان امور دانشجویان اظهار کرد: اعتماد دانشجویان به مراکز مشاوره هر ساله بیشتر می‌شود و تعداد بیشتری برای دریافت مشاوره به مراکز مراجعه می‌کنند.

بیشترین مشکلی که دانشجویان برای آن به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند

او در ادامه درباره بیشترین مشکلات دانشجویان، گفت: بیشترین مشکلی که دانشجویان برای آن به مراکز مشاوره مراجعه کردند مشکلات خانوادگی، ارتباطی و تحصیلی است و بیشتر آن‌ها دانشجویان ساکن در خوابگاه هستند.

صادقی بیان کرد: ۷۵ مرکز بهداشت داریم که در این زمینه تلاشمان آموزش به دانشجویان بوده است. در سال ۹۸ حدود ۶۰۰ هزار ساعت آموزش به دانشجویان داده شده است.

مدیر کل مرکز مشاره سلامت روان سازمان امور دانشجویان اضافه کرد: آموزش دانشجویان شامل مهارت‌های زندگی، شکست عاطفی در دانشگاه، مدیریت روابط بین فردی، ارتقا ازدواج و کنترل طلاق، برگزاری کارگاه‌هایی برای آموزش افزایش نشاط فردی اجتماعی، کنترل رفتار‌های خشونت آمیز، تقویت مهارت نه گفتن، پیشگیری از اعتیاد توسعه کانون‌های همیار سلامت روان و بهداشت، پیشگیری از خودکشی و پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر از جمله اقدامات دیگر مرکز مشاوره سلامت روان بوده است.

صادقی در ادامه بیان کرد: بسته تاب آوری را نیز در مرکز مشاوره دانشجویان برای اولین بار طراحی کرده ایم.

او گفت: از بهمن و اسفند سال ۹۸ در مراکز بهداشت قبل از شیوع کرونا پروتکل‌های بهداشتی تدوین و به دانشگاه‌ها ابلاغ شد و آمادگی لازم در این زمینه فراهم شد.

رئیس مرکز مشاوره دانشجویان وزارت علوم ادامه داد: مراکزمشاوره با شروع کرونا در برنامه‌های خود تحول ایجاد کردند و مسابقه ترم کرونایی را توسط مرکز مشاوره دانشگاه تهران برگزار شد.

۷۵ درصد دانشجویان نگران ابتلا به کرونا نیستند

او در ادامه بیان کرد: بر اساس نظر سنجی که از دانشجویان صورت گرفت ۷۵ درصد دانشجویان نگرانی برای ابتلای خودشان به کرونا نداشتند و بیش از ۵۰ درصد نگران ابتلای خانواده به کرونا بودند.

صادقی در ادامه بیان کرد: پویش دانشجویی خدا قوت به دانشجو در ایام امتحانات نیز به تازگی راه اندازی شده است تا کمک‌هایی به دانشجویان برای کاهش استرس و نگرانی ارائه شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار