در گزارش باشگاه خبرنگاران جوان بخوانید؛

اسارت‌گاهی به نام باغ وحش هویزه/ حیوانات رنجور رو به موت

وضعیت نامناسب حیوانات در باغ وحش هویزه این روزها خبرساز شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اخیرا انتشار تصاویری از وضعیت نامناسب حیوانات در باغ وحش هویزه و همچنین انتشار خبر تلف شدن توله شیر سفید این باغ وحش خبرساز شد. باغ وحشی که مستقیما زیر نظر شهرداری هویزه مدیریت می‌شود و به گفته فعالان محیط زیست مجوز سازمان حفاظت محیط زیست را نداشته و به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کند، اما سازمان حفاظت محیط زیست برای رهایی حیوانات ارزشمندی که در این باغ وحش در دمای بالای ۵۰ درجه هویزه روزگار می‌گذرانند تدبیری نمی‌اندیشد.


بیشتر بخوانید؛


کرامت حفاظی، فعال محیط زیست می‌گوید: متاسفانه به اسارت گرفتن حیوانات در قفس‌های مراکزی به نام باغ وحش که تقلید کورکورانه‌ای از کشور‌های غربی است در ایران رونق بسیار یافته است، در کشوری که فرهنگ حیوان‌آزاری وجود نداشته و مردمان آن خود را پیروان ضامن آهو می‌دانند. باغ وحش هویزه هم یکی از ده‌ها باغ وحشی است که در سایه انفعال سازمان حفاظت محیط زیست و در شرایطی نامناسب گونه‌های بومی و غیربومی جانوری را به اسارت کشیده است.

در باغ وحش هویزه چه می‌گذرد

وی اضافه می‌کند: عقاب صحرایی (Stepe Eagl) که گونه‌ای مهاجر است و بلند پرواز در خوزستان زمستان گذرانی دارد و در اواخر زمستان تا پاییز از ایران به سوی روسیه و قفقاز و نزدیک سیبری مهاجرت می‌کند، مهاجرتی که هر سال از روسیه تا ایران و آفریقا دو بار انجام می‌شود. تصور کنید این گونه بلند پرواز در یک قفس چند متری محروم از طعم پرواز و اوج گیری و مهاجرت نگهداری شود. از آن بدتر این گونه که تابستان‌ها در سیبری جوجه آوری دارد، حالا در هویزه با دمای بالای ۵۰ درجه به اسارت گرفته شده است.

حافظی ادامه می‌دهد: این گونه که در معرض انقراض است و در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت قرار دارد، در اسارت شانس زادآوری و حتی بقای خود در طبیعت را از دست می‌دهد؛ لذا پیشنهاد می‌شود این پرنده به مرکز مجهز بازپروری سپرده شود تا برای رهاسازی آماده شود و تا زمان بازگشت عقاب‌های صحرایی به ایران در پاییز این گونه هم بتواند به آن‌ها ملحق شود.

این فعال محیط زیست یادآور می‌شود: دال سیاه (Cinereous vulture) گونه دیگری که در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت جای دارد هم زمستان‌ها به خوزستان مهاجرت می‌کند، اما تابستان را در قلل مرتفع برف‌گیر می‌گذراند. برای این گونه هم جوجه آوری در دمای شدید هویزه مانند عقاب صحرایی است و از مسئولان استدعا داریم این گونه به مراکز بازپروری مجاز سپرده شود تا آمادگی برای بازگشت به طبیعت را به دست آورده و با بازگشت خود به طبیعت بتواند نسل در معرض انقراض خود را حفظ کند.

در باغ وحش هویزه چه می‌گذرد

وی به نگهداری از خرس قهوه‌ای در باغ وحش هویزه اشاره کرده و می‌گوید: نگهداری از خرس قهوه‌ای در گرمای هویزه مایه تعجب و تأسف است. خرس قهوه‌ای این فصل را در ارتفاعات برف‌گیر زاگرس مانند زرد کوه و کینو که در حال حاضر هم برف دارند می‌گذراند. اگر به دلیل عدم آشنایی این خرس‌ها با طبیعت امکان رهاسازی آن‌ها وجود ندارد باید آن‌ها را به مراکز نگهداری با جایگاهی وسیع در مناطق سردسیر ایران منتقل کرد، اما اگر باغ وحش هویزه اصرار به نگهداری این دو خرس دارد لازم است جایگاه وسعت یابد و فضای یخچالی سر بسته‌ای را برای این خرس‌ها که در مناطق برف‌گیر ایران زیست می‌کنند فراهم آورد که هزینه فراوانی دارد.

حافظی ادامه می‌دهد: گویا این‌ها دو توله خرس بودند که در کوه‌های خوزستان که حتی تابستان برف دارند از متخلف گرفته شده‌اند و سپس اداره کل محیط زیست خوزستان آن‌ها را در اقدامی تأسف‌بار و غیر کارشناسی بدون تلاش برای بازپروری به منظور رهاسازی، به باغ وحش هویزه سپرده است. باغ وحشی که هم فضای غیراستاندارد دارد و هم از نظر هوای گرم برای این خرس‌ها نامناسب است.

در باغ وحش هویزه چه می‌گذرد

وی با بیان اینکه به اسارت گرفتن گونه‌های بومی تخلف قانونی است، می‌گوید: باید از مسئولان محیط زیست پرسید چرا نسبت به اسارت گونه‌های بومی مانند گرگ، روباه، گراز و کلاغ ابلق میان رودان (Mesopotamian Crow) سکوت کرده است و چرا جلوی تجارت سیاه حیات وحش کشور و فروش آن‌ها به باغ وحش‌ها را نمی‌گیرد. در مورد گرگ و روباه اگر این گونه‌ها از خوزستان به اسارت گرفته شدند باید ابتدا با خونگیری و مطالعه ژنتیکی و سپس حصول اطمینان از سلامت و امکان بقای آن‌ها در طبیعت، آن‌ها را در همان مناطقی که به اسارت گرفته شده‌اند و با مناطقی با اکوسیستم مشابه رهاسازی کرد. گرگ و روباه در ایران زیر گونه‌های مختلفی دارد و حتی برخی زیرگونه‌ها هنوز کشف نشده‌اند، لذا بررسی فیلیوژنی و خونگیری از این گونه‌های باغ وحش هویزه ضروری است، چرا که وجود زیر گونه‌های عربی این دو گونه در ایران محتمل است که تا کنون به ثبت نرسیده است.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه در تالاب زیبار کردستان توریست‌های بسیاری برای دیدن گراز به طبیعت می‌روند و گراز از جاذبه‌های گردشگری این منطقه است، می‌گوید: گراز‌های باغ وحش هویزه را می‌توان در زیبار رهاسازی کرد، منطقه‌ای که در طبیعت امن آن، افراد می‌توانند به گراز در طبیعت نزدیک شوند.

در باغ وحش هویزه چه می‌گذرد

وی یادآور می‌شود: کلاغ‌های ابلق میان رودان (بین النهرین) جزء کمیاب‌ترین زیر گونه‌های پرندگان جهان هستند و فقط در بخش‌هایی از خوزستان و عراق زیستگاه دارند. درباره کلاغ‌های ابلق میان رودان باغ وحش هویزه پیشنهاد می‌شود پس از مطالعه ژنتیکی و خونگیری و بعد از اطمینان از سلامت در اطراف پاسگاه محیط بانی هور العظیم رها شوند.

حافظی با اشاره به وجود گونه‌های غیربومی در باغ وحش هویزه می‌گوید: در مورد گونه‌های غیر بومی ایران مانند شیر آفریقایی یا میمون‌ها، از آنجا که این گونه‌ها در قفس به دنیا آمده‌اند و زیستگاه آن‌ها ایران نیست، امکان رهاسازی وجود ندارد، لذا باید جایگاه‌های آن‌ها استاندارد شود که در این زمینه پروتکل‌های علمی وجود دارد.

وی تأکید می‌کند: هویزه جزء بهترین مناطق گردشگری و پرنده نگری در خاورمیانه است و گونه‌های ارزشمندی در تالاب هور الهویزه (هور العظیم) در این منطقه زیست می‌کنند که در خاورمیانه و جهان کمیاب هستند و دیدن این منطقه آرزوی پرنده نگر‌های ایرانی و خارجی است.

حافظی در پایان می‌گوید: شهرداری هویزه می‌تواند با مشورت این ظرفیت عظیم اقتصادی را فعال کند؛ گردش مالی صنعت پرنده نگری در دنیا میلیارد‌ها دلار در سال است که خوزستان و هویزه که بهشت پرندگان خاورمیانه است از آن بی بهره است. تا کنون در خوزستان بیش از ۳۸۰ گونه پرنده شناسایی شده است که برخی از کمیاب‌ترین آن‌ها در خاورمیانه پرندگان هویزه هستند؛ لذا شهرداری هویزه به جای اقدامات غیر اقتصادی و غیراخلاقی مانند باغ وحش داری می‌تواند از این ظرفیت عظیم بهره ببرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۰ ۱۹ شهريور ۱۴۰۰
ما از این دولت انتظار داریم که نذاره این افراد سنگ دل به کارشون ادامه بدن
واقعا هرچی بلا بیاد سرمون حقمونه
Iran (Islamic Republic of)
اکبر علوی
۲۲:۲۵ ۳۰ آذر ۱۳۹۹
ترو خدا شما که توانایی این اطلاع رسانی ها رو دارین در واحد های خبری مثل ۲۰.۳۰ پیگیری گنید که سریعا این باغ وحش تعطیل بشه حیوانات اون هم به تهران منتقل بشن بخدا گناه دارن اونم این جانور های در حال انقراض
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۱۸:۳۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
انسان ها از لحظه آفرینش به حیوانات اسیب رساندن مرگ بر باغ وحش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۱۸ تير ۱۳۹۹
در کشورهای دیگه حیوانات در محیط های آزاد محافظت شده زندگی میکنند و این انسانها هستند که در قفس های مطمئن برای بازدید به اون جنگل ها میرن.
Iran (Islamic Republic of)
پریسا
۲۳:۴۳ ۱۵ تير ۱۳۹۹
واقعا خجالت کشیدم از انسان بودن....اشرف مخلوقات؟!هع....چرا تو کامنت ها نوشتید حیوان صفت؟!واقعا حیوان ها به همنوع خودشون صدمه نمیزنن چه برسه به انسان....من به شخصه ادمی بودم که عاشق تماشای حیوانات در باغ وحش بودم ولی از خودم متنفر شدم که با اینکار به حیوانات ظلم کردم ...
Iran (Islamic Republic of)
مهاجر
۲۲:۱۲ ۱۵ تير ۱۳۹۹
شرم اوره باید باغ وحش ها راتحریم کنیم نباید به باغ وحش بریم به خدا تا الان حتی یک بار باغ وحش نرفتم ولی پارک های ملی رفتم نظیر تندوره خراسان واز نزدیک پلنگ ایرانی را دیدم در آزادی کامل باید به دل طبیعت بریم نه باغ وحش همون حیوون آفریقایی هم نباید اسیر باشه اسارت تجاوز به حقوق حیوانات است نه به باغ وحش خواهشا باغ وحش نریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۱۵ تير ۱۳۹۹
سلام،بابا بیچاره ها گناه دارن ،اصلا نباید باغ وحش برویم
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۲:۰۵ ۱۴ تير ۱۳۹۹
بابا اگه شرایط خوب باشه خود حیوونا هم از نظر روانشناسی بدشون نمیاد جاشون امن باشه خونه شون خوب باشه غذاشونم به موقع. ولی آخه اینا چقدر باید پست باشننننن ارزش این آفریده های خدا از اینا خیلیییی بیشترههه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۱۴ تير ۱۳۹۹
تواین مملکت هیچ چیز مهم نیست....ن انسان...ن حیوان...ن طبیعت واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
نوید
۱۶:۴۱ ۱۴ تير ۱۳۹۹
توانایی مراقبت و نگهداری حیوانات بی گناه رو ندارید
Iran (Islamic Republic of)
Maryam
۱۰:۲۴ ۱۴ تير ۱۳۹۹
از امروز به بعدد هییچوقت دیگه باغ وحش نمیرم ما ادما کی وقت کردیم اینقدر ظالم بشیم اون زبون بسته ها گناهی ندارن
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۲۲:۴۶ ۱۳ تير ۱۳۹۹
مردم باید رفتن به باغ وحش رو تحریم کنن
Iran (Islamic Republic of)
الهام
۲۲:۲۸ ۱۳ تير ۱۳۹۹
خب گناه دارن این بیچاره ها
Iran (Islamic Republic of)
بیات.ک
۲۱:۴۸ ۱۳ تير ۱۳۹۹
اگه حیوان را با تیر مستقیم تفنگ بزنی فکر میکنم گناهش کمتر باشد تا بگذاریم گرسنگی بکشند.تورا به خدا اصلا بذارید فرار کنند برن طبیعت لااقل خودشون خودشون رو سیر میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۱۳ تير ۱۳۹۹
مسولا به مردم رسیدگی نمیکنن چه برسه به حیوانات .مخصوصا اونجا که منطقه محرومه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۱۳ تير ۱۳۹۹
آقا توروخدا توروبه انسانیتتون،توروبه شرافتتون این زبان بسته هارو یا رها کنید یا به جای بهترمنتقل کنید باورکنید خدا درهای بسته رو به روتون باز میکنه.خواهش میکنم این مظلومان رونجات بدید
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۰:۰۳ ۱۳ تير ۱۳۹۹
وضعیت باغ وحش ها در سراسر ایران همین شکل هست چه بسا بدتر ، نمونه اش باغ وحش مشهد که من دیدم و از رفتنم پشیمان شدم . ببر ، شیر و ... توی قفس های ده بیست متر مربعی ، دیگه شما حساب باغ وحش های شهرهای دیگه را بکن .
مورد دیگه روی سخنم با اونهایی است که از باغ وحش های مدرن اروپایی دم زده اند و دفاع کرده اند ، ببینید عزیزان زندان زندانه ، کوچیک و بزرگ و مجهز چندان توفیقی نمیکنه ، برای شیری که چند ده کیلومتر مربع قلمروش بوده قفس ببست متری یا هزار متری قفسه و شکنجه . اروپایی هم تنها یکم باغ وحشاشون را خوشگلتر کردن تا اصل زشتی این کار را که همان اسیر کردن حیوان های وحشیست را پنهان کنند و به خیال خودشون جلوه خوب و انسانی بهش بدهند تا مواخذه نشوند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۱۳ تير ۱۳۹۹
ما که صدامون به هیجا نمیرسه برو باغ وحش شیراز رو ببینین تمام حیوونها افسرده نه غذای درستی نه اب وهوای درستی فقط پول جمع میکنن نسلهای قبلی ما هر چه گوشت اهو و گوزن بود خوردن هیچکس جلوشونو نگرفت تا ما هم دسته های زیبا اهو و گوزنها رو درست ببینیم.... ای کاش اسممون مسلمون نبود این از اختلاسها این از حق و حقوق حیوانها و خیلی مسائل دیگر که همه حفظن...لطفا در مورد تیپ دخترها که فجیع شده فرهنگسازی کنین از یه جایی شروع کنین تا گندش در نیومده
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۲۲:۰۹ ۱۴ تير ۱۳۹۹
ببین من خودم اونجوری نمیگردم ولی یعنی چی الان بحث این زبون بسته هاس ت درمورد تیپ دخترا حرف میزنی
Canada
ناشناس
۱۸:۵۳ ۱۳ تير ۱۳۹۹
اکثر باغ وحش های ایران چون فلسفه تاسیس انها منفعت طلبی و پول در اوردن عده ای از آشنایان و مرتبطین شهرداری هاو محیط زیستی ها و استفاده از رانت فامیلی برای پول در اوردن آنهاست نه نگاه به آرامش و آسایش و محیط زیست حیوانات به همین دلیل اکثر حیوانات مستقر در باغ وحشها در وضعیت اسفباری زندگی می کنند.علیرغم پول و کمکهائی هم که از مردم دریافت می کنند لیکن فقط یک نوندونی شده برای مدیران و مسئولین انها.
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۷:۰۵ ۱۳ تير ۱۳۹۹
بیاید همه حیوانات آزاد کنیم برن.
#ازادی
Iran (Islamic Republic of)
علی رضا
۱۶:۴۵ ۱۳ تير ۱۳۹۹
،،،، ***** اقا ترو بخدا ممیتونین تمیزشون کنین غذا بدین بشون بزارین مردم بشون غذا بدن یا ولشون کنین تو طبیعت همین مملکت زجر نکشن. والله گناه داره من بودم میزاشتم فرار کنن،،،، *****
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۱۳ تير ۱۳۹۹
اگه نرید باغ وحش یوا یواش جمع میشه حیوان ها هم به آزادی میرسن دوست دارید تو اسارت شما رو تماشا کنند پس نرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۱۳ تير ۱۳۹۹
باغ وحشهای امریکا و اروپا رو نگاه کنید مثه هتل میمونه برای حیوانات..یکم از اونا یاد بگیرین
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۲۶ ۱۳ تير ۱۳۹۹
اسارت حیوانات در قفس ودر محیط باغ وحش آنهم در دمای 50درجه خوزستان ظلم به حیوانات است وخلاف اخلاق وشان انسانی ومذموم دین مبین اسلام است باغ وحش‌ها ابتدا در اروپا و آمریکا پدید آمدن توسط سود جویان سرمایه‌دار آن یهودی این کا ر نه با اصول واموزه های ادیان الهی سازگار است نه وجدان وشرف انسانی اسارت همان‌قدر که برای اادمها بد است برای حیوانات بدتر است
Iran (Islamic Republic of)
عرشیا
۱۵:۰۶ ۱۴ تير ۱۳۹۹
عزیز دلم زندان زندانه چه کوچیک باشع چه بزرگ اونام بخاطر زیبایی باغ وحششون این ظلم هارو کمرنگ میکنن وگرنه حیوان باید ازاد باشه
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۱۴:۵۳ ۱۳ تير ۱۳۹۹
یعنی یک "آدمیزاد باغیرت" در شهر هویزه پیدا نمی شود تا برود بزند توی گوش شهردار و مدیر باغ وحش و آنها را ۲۴ ساعت بیاندازد توی همان قفس ها تا طعم این شکنجه ای که به حیوانات زبان بسته می دهند را خودشان هم بچشند؟
بروید در یوتیوب باغ وحشهای کطورهای غربی را ببینید که باغستانهای بزرگیست مطابه محیط زیست طبیعی حیوانات، و مردم از پشت شیشه های بزرگ با حیوانات تعامل دارند.
این چیست که این بی وجدانها ساخته اتد و به آن مفتخرند؟ چه در هویزه چه غیر هویزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۱۳ تير ۱۳۹۹
خواهش میکنم در مورد باغ وحش شیراز هم خبر تهیه کنین واقعا اونجا خیلی بده خیلییی به خدا گناه دارن محیط نامناسب و فوق العاده کثیف حیواناتم از فرط گرسنگی انگار چوب خشک یه خرسم داره که یه پاش مشکل داره اونو تک و تنها گذاشتن خودتون برزد ببینین متوجه حرفام میشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۱۳ تير ۱۳۹۹
با سلام
می دانم اینجا جاش نیست ولی تو رو خدا به فکر معیشت معلمان باشید چرا یک دکتر معلم در آموزش و پرورش که در روستا خدمت می کند باید نصف یک کارشناس در سازمان های دیگر مانند بهداشت و بانک حقوق بگیرد.
خواهشا پیگیری کند.
Iran (Islamic Republic of)
مدیر
۰۸:۰۶ ۱۴ تير ۱۳۹۹
جاش اینجا نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۱۳ تير ۱۳۹۹
دوست داشتین خودتونو اینطوری بندازن تو قفس؟؟؟مسئولین باغ وحش؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۱۳ تير ۱۳۹۹
از کشورای خارج یاد بگیرین همه ی باغ وحشاشون بزرگه و حیوانات سرحالن ولی تو ایران یه پارک ارم تهران خوبه و نهایتا سه چهارتای دیگه
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۳:۴۵ ۱۳ تير ۱۳۹۹
این باغ وحش داشتنتون منو کشته
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۳:۴۴ ۱۳ تير ۱۳۹۹
اخه خود هویزه جز مناطق محرم و مستضعف میباشد // غذا از کجا بیارن به این حیوانات بدن/ دیگه باغ وحش داشتنشون دیگه چیه ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۳ تير ۱۳۹۹
باغ وحش شیراز هم همینطور هست محیط های کوچک برای حیوانات وگرمای افتاب و نبود مواد غذای و اب درست و کافی بنظرم یک خبر هم از انجا تهیه کنید و به گوش مسولین برسونید شاید یکاری کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۱۳ تير ۱۳۹۹
خدا لعنتتون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۱۳ تير ۱۳۹۹
این همه حیوان ادم نما تو بازار هست برید اونارونگاه کنید احتیاجی به باغ وحش نیست ۰
Iran (Islamic Republic of)
اشنا
۰۵:۳۷ ۱۵ تير ۱۳۹۹
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۱۳ تير ۱۳۹۹
نمیفهمم واقعا باغ وحش در این شرایط چه لزومی داره؟ دیدن حیوانات زبان بسته در بدترین شکل و حال ممکن چه لذتی میتونه برای بازدید کننده داشته باشه مگر اینکه فقط دنبال پول باشن، چرا هیچ کس رسیدگی نمیکنه چه گناهی کردن این حیوانات بیچاره، واقعا که در ایران حیوانات و جونشون هیچ اهمیتی نداره..
Iran (Islamic Republic of)
S
۱۳:۱۵ ۱۳ تير ۱۳۹۹
کاش کی به طبیعت برگردند. دلم براشون می سوزه.
یا حداقل به منطقه ی حفاظت شده برن .
شاید هم باغ وحش یه زره هزینه کنه واسه این زبون بسته ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۱۳ تير ۱۳۹۹
فاز اونایی که اومدن گفتن حیونا گناه دارن چیه؟!؟!؟!
بابا ما داریم توی اهواز می میریم.
بقران ما آدمیم.
جون این حیوونا برا شما بیشتر از آدم ارزش داره؟
دوده های شرکت نفت پتروشیمی صنایع فولاد مردم خوزستان رو نابود کرده.بچه 3 ساله مشکل ریوی داره.
واقعا ملت ایران نمی فهمن یا خودشونو به نفهمی میزنن.
مردم ایران سکوت کنن بهتر اینه که هر حرفی که بخوان بزنن عذر بدتر از گناهه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۳ تير ۱۳۹۹
دوست عزیز .ا‌نها هم موجود زنده هستند.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۳:۳۷ ۱۳ تير ۱۳۹۹
پول اون صنایع فولاد هزار برابر ارزشش بیشتره نزد مسئولین تا سرطان گرفتن و مشکل شش های بچه شما تو ایم مملکت تنها چیزی ارزش نداره جون ادماست چه برسه حیوانات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۳ تير ۱۳۹۹
عزیزم ما می خوایم هم آدم ها هم حیوانات زندگی راحتی داشته باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۱۳ تير ۱۳۹۹
اول اینکه این مطلب درمورد حیوانات دوم اینکه تقصیر حیوانات نیست که به اهواز رسیدگی نمیشه سوم هرجااای ایران که نگاه کنی الحمدلله یه جاش که هیچی همه جاش میلنگه کسی نگفته حیوانات از شما مردم عزیز اهواز واجب ترن ولی اون بیچاره ها هم دارن از دست انسانها نابود میشن وقتی یه کشور نمیتونه نیاز شهروندانشو برطرف کنه چرا حیوون بدبخت و دخیل میکنن فرق حیوان وانسان همین دغدغه هاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۱۳ تير ۱۳۹۹
هموطن من. مادلمون پیش شماست باورکنید که من هرروز به حال کشور مظلومم اشک میریزم. ماشمارودوست داریم. ولی حیوانات مظلوم ترند. کشوری که ویران شود ازهمه لحاظ به هم میریزد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۱۵ تير ۱۳۹۹
داداش داری به این زبون بسته ها حسودیت میشه از اینا داریم دفاع میکنم بنده یک سال پیش دوتا خروس داشتم یه روز غذا نخوردنی افسردگی میگرفتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۱۸ تير ۱۳۹۹
بهتره همه رو با یه چوب نزنی این چه طرز صحبت در مورد ملت شریف ایران هست؟ از دست ما مردم عادی چه کاری بر میاد همونطور که از خودتم بر نمیاد. خودت نفهمی بی ادب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۱۳ تير ۱۳۹۹
ما از امت پیامبر نیستیم ؟؟؟ چطور یک مسلمان که از رسول خدا سفارش به مهربان بودن با حیوانات و رعایت حقوق آنان را دارد اینگونه با آنان رفتار می کند ؟؟ جای مسئولین بودم آنها را به جنگل های طبیعی و یا زیستگاههای جنگلی می فرستادم و مردم را برای تماشایش با ماشین های مخصوص و یا و سایل حفاظت شده تحت الحفظ به آنجا می فرستادم و ساعتی آنها را دوباره باز می گرداندم ...افسوس که مسئولین بی کفایتی داریم که قبیله ای و نژادی منسوب شده اند .....
Iran (Islamic Republic of)
m
۱۲:۲۰ ۱۳ تير ۱۳۹۹
سلام
حداقل توی باغ وحش محیطی مثل محل زندگی همان حیوان ها باشد. که متاسفانه در کشور ما چنین چیزی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۲:۱۰ ۱۳ تير ۱۳۹۹
در جایی که آدمیزاد از شدت گرما به کولر گازی پناه می آورند و خود را در خانه ها و در زیر کولر گازی قرنطینه میکنند، داشتن باغ وحش در گرمای پنجاه درجه، هیچ معنایی ندارد معمولا باغ وحش باید یک جای خوش آب و هوا باشد همان حیوانهایی زبان بسته هم گناه است اگر اذیت شوند .
آغ ن باغ وحش می‌توانست در کیش و قشم و شیراز و جاهای دیگری که آب و هوا و رسیدگی بمراتب بهتری دارند باشد.
همان انسانهایی که حیوانات را از طبیعت میگیرند و در قفس میکشند و یا انسانهایی که موافق همچنین باغ وحش‌ها و افرادی هستند را باید در قفس نگه داشت .
Iran (Islamic Republic of)
ساناز
۱۱:۴۸ ۱۳ تير ۱۳۹۹
به نظرم باغ وحش در ایران معنی نداره بیشتر باغ اسارت و زجر برای حیوونها هستش ' جای همه حیوانات در طبیعت هست نه لاغرو افسرده پشت قفس
Sweden
ناشناس
۱۱:۴۰ ۱۳ تير ۱۳۹۹
کاش که فقط باغ وحش بود؛ امروز آدم ها در شرایطی بد ترین از این در چین و هند حتی در همین نزدیکی در سوریه زندانی میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۱۳ تير ۱۳۹۹
سلام
قیافه ها همه افسرده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۳ تير ۱۳۹۹
باید خود مسئولین باغ وحشو تو قفس نگه دارن .....باغ وحشی نباید تو ایران باشد چون نگهداری حیوانات تو قفس اصلأ کار درستی نیست که چی یه عده بیان ببینن که چی بشه این حیوانات بدبخت چه گناههی کردن.اگه مسئولین فاسد کشورو تو قفس نگه دارن تماشاچی بیشتری خواهد داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۱۳ تير ۱۳۹۹
به نظرمن بایدمردم اونجا به مسئولین باغ وحش فشاربیارن وگرنه این حیوانات زبان بسته درسکوت تلف میشوند
Iran (Islamic Republic of)
ف. نامدار
۱۰:۵۹ ۱۳ تير ۱۳۹۹
مسوولین محترم قوه قضائیه ، سوت زنی و گزارش دراین رابطه (خبرفوق ) توسط رسانه و برخی از مطلعین انجام شد و اکنون همه ی مردم درانتظار برخورد قانونی فوری بااین مسئله هستند. ای کاش هرچه زودتر برای احقاق حق این حیوانات زبان بسته اقدام عملی انجام شود ودرضمن باتدوین قوانین کارآمدوموثر ازتکرار آن در مراکز دیگر(اسارتگاه هایی به نام باغ وحش)جلوگیری شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۰:۴۴ ۱۳ تير ۱۳۹۹
سلام
خودم در سال ۸۴ شاهد بودم که در قفس شیر و روباه و خرس و گراز و .... هندوانه گندیده به عنوان غذا گذاشته بودند و از لحاظ غذایی و نظافت در وضع بحرانی بودن متاسفانه چند سال بد رفتم دیدم خیلی از حیوانات تلف شدن مخصوصا پرندکان و یک خرس قهوه ای هم دیوانه شده بود و به صورت ۲۴ ساعته فقط راه میرفت و کف از دهانش اویزان و سرخود رو به چپ و راست می چرخاند و دست راستش رو محکم به زمین میزد واقعا تاسف خوردم و اما میمون بیچاره رو معتاد به سیگار کرده بودن بنظرم باغ وحش رو باید جمع کنن ادمیزاد اونجا زیر کولرگازی دوام نمیاره بعد این جانوران باید در دمای بالای ۵۰ درجه طاقت بیارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۱۳ تير ۱۳۹۹
آخه.دلم سوخت.چطور ما انسانها انتظار داریم خدا به ما رحم کنه در صورتی که به این حیوونای زبان بسته وبیگناه رحم نمیکنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۱۳ تير ۱۳۹۹
این چه وعضشه واسه حیوانات امکانات بزارید لطفا رسیدگی کنید.
اینجوری که نمیشه گناه دارن به چه حقی به اون زبون بسته ها ظلم میکنید خوبه یکی با خودتون ایناکارو بکنه رسیدگی کنید دیگه حیوون آزار ها خدا جوابتونو میده مطمئن باشید خدا جوابتونو میده حق به حقدار میرسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۲ ۱۳ تير ۱۳۹۹
باسلام من رفتم این باغ وحش.یکی از کثفیفترین وچندش اورترین باغ وحش ایرانه...یک محیط چندش اوربا حیوانات گرسنه ولاغر که هیچکس به ان رسیدگی نمیکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۱۳ تير ۱۳۹۹
شما که رفتی کمترین کاری که میتونستی بکنی این بود که یه سرمیرفتی تودفتر اون شکنجه گاه وبهسون تذکرمیدادی.بعد فیلم میگرفتی واطلاع رسانی میکردی
Iran (Islamic Republic of)
سعيد
۱۰:۰۶ ۱۳ تير ۱۳۹۹
ما باغ وحش نخواهيم كى رو بايد ببينيم ؟!! مسئولين باغ وحش بايد برن پشت ميله ها نه اين حيوانات
United States of America
ناشناس
۱۰:۰۵ ۱۳ تير ۱۳۹۹
عجب آدمهای سنگدلی، مگه نه میگید پول ندارین غذا بدین بخورن حیوانات یا اینکه کولر آبی بزنید براشون؟ ایها که همش سگ و گربه و گزار هستن ، آزادشون کنید برن تو طبیعت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۱۳ تير ۱۳۹۹
واقعا گناه دارن اینا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۷ ۱۳ تير ۱۳۹۹
بهتره ذبح کنید بدید تو بازار گوشت گرونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۱۳ تير ۱۳۹۹
تو میخوری این گوشتان رو؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۱۳ تير ۱۳۹۹
شمافقط فکرشکمت باش که سیری نداری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۱۳ تير ۱۳۹۹
به داد حیوانات برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۱ ۱۳ تير ۱۳۹۹
از قديم گفتن لقمه رو به اندازه دهنت وردار وقتي نميتونن هزينه نگهداري چندين رقم جيوون رو بدن فقط چند رقم حيوون نيگردارن
آخرین اخبار