پیشینه ۶۰ ساله طرح الحاق کرانه باختری/ کابینه ائتلافی نتانیاهو ظرفیت اجرای طرح الحاق را ندارد

سفیر سابق ایران در اردن ضمن بیان این مطلب که الحاق کرانه باختری پیشینه‌ای ۶۰ ساله دارد گفت که کابینه ائتلافی نتانیاهو ظرفیت ریسک جدید را ندارد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «مجتبی فردوسی پور» سفیر سابق ایران در اردن در مصاحبه با خبرگزاری قدسنا به آخرین تحولات فلسطین به‌ خصوص مسئله الحاق کرانه باختری پرداخته است.

پیشینه ۶۰ ساله طرح الحاق کرانه باختری؛ کابینه ائتلافی نتانیاهو ظرفیت اجرای طرح الحاق را ندارد

در شرایط کنونی که موانع متعددی برای اجرای طرح الحاق کرانه باختری از لحاظ داخلی، منطقه‌ای و بین المللی به وجود آمده است، آیا نتانیاهو توان اجرای این طرح را در موعدی که از پیش تعیین شده (روز یکم جولای، یازدهم تیرماه) دارد؟

برای بررسی طرح الحاق فعلی باید سابقه تاریخی این گونه طرح‌ها را بدانیم. سابقه این اقدامات به دهه ۶۰ میلادی بازمی‌گردد؛ زمانی که «ایگال الون»، وزیر خارجه وقت رژیم صهیونیستی بود و همزمان مسئولیت‌های حوزه امنیتی را بر عهده داشت. شاید بتوان گفت طراح اولیه نظریه الحاق در رژیم صهیونیستی او بود.

طرح الحاق را بر اساس چند ویژگی و ایده می‌توان تشریح کرد؛ ایده نخست مباحث ایدئولوژیکی است که صهیونیست‌ها بر اساس تورات و تلمود دنبال الحاق هستند و احساس می‌کنند که باید مرز‌های خود را به سوی مرز‌های اردن و شرق کرانه باختری گسترش دهند.

مسئله دوم ایده‌ای است که از سوی «اسحاق رابین» مطرح شد و بر اساس آن رژیم صهیونیستی باید طوری عمل کند که امکان ایجاد کشور فلسطینی را به حد صفر برساند و این امکان را از دست فلسطینی‌ها خارج کند.

مسئله سوم اینکه در دوره جدید شاهد هستیم که نتانیاهو برای نجات خودش از پرونده‌های فساد و تزلزلی که در انتخابات دچار آن شد، این مسئله را مطرح کرد. نتانیاهو برخلاف خواسته‌اش برای اینکه به عنوان نخست وزیر قرن رژیم صهیونیستی مطرح شود، نتوانست به تنهایی کابینه جدید را تشکیل دهد و مجبور به ائتلاف با بنی گانتس، رهبر حزب آبی و سفید شد و این خود نکته‌ای منفی در کارنامه او محسوب می‌شود، در این شرایط نتانیاهو تلاش کرد با طرح الحاق کرانه باختری اعتبار از دست رفته خود را بار دیگر به دست آورد.

در شرایط کنونی اجرای طرح الحاق با موانع متعددی روبروست و به نظر می‌رسد نتانیاهو با شکستی دیگر مواجه شود، اصلی‌ترین دلایل این رخداد از نگاه شما چیست؟

در شرایط کنونی رژیم صهیونیستی پوشش حمایت بین‌المللی را که در گذشته برخوردار بود، ندارد، به ویژه در ارتباط با طرح الحاق کرانه باختری اروپایی‌ها تقریبا موضعی واحد در مخالفت با آن اتخاذ کرده اند. همچنین دولت آمریکا در شرایط کنونی نتوانست به موضعی واحد در قبال طرح الحاق برسد و این خود به جایگاه متزلزل ترامپ در آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری مرتبط است که فرصت ریسک جدید را از وی گرفته است. در واقع در شرایط کنونی کمتر طرف بین‌المللی وجود دارد که از طرح الحاق حمایت کند.

از سوی دیگر، نتانیاهو در داخل کابینه خود هنوز نتوانسته اجماع کامل را برای اجرای الحاق بدست آورد و نخستین مخالف اجرای این پروژه بنی گانتس است که در ائتلاف با نتانیاهو موجب تشکیل کابینه شد.

همچنین یک عنصر مهم و اساسی دیگر در این مسئله، توانمندی گروه‌های مقاومت فلسطین است که نمی‌توان آن‌ها را در معادلات جبهه داخلی رژیم صهیونیستی و حتی منطقه نادیده گرفت.

در مجموع می‌توان گفت با توجه به اختلافات درون کابینه نتانیاهو درباره طرح الحاق، همچنین عدم حمایت‌های بین المللی و آمریکایی از این طرح، رژیم صهیونیستی در شرایط کنونی ظرفیت اجرای طرح الحاق را ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار