تأکید استاندار قزوین بر حل مشکلات زمین‌های موقوفه شهر صنعتی البرز

استاندار قزوین گفت: اگر در دادگاه موضوع سند وقفی زمین‌های شهر صنعتی قطعی شد، باید با اجازه مقام معظم رهبری زمین دیگری در اختیار اوقاف قرار گیرد.

 جمالی پور استاندار در جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش تأکید استاندار قزوین گفت: هیچ مدرکی مبنی بر موقوفه بودن زمین‌های شهر صنعتی البرز در سازمان ثبت اسناد و املاک وجود ندارد و اگر در دادگاه موضوع سند وقفی زمین‌های شهر صنعتی قطعی شد، باید با اجازه مقام معظم رهبری زمین دیگری در اختیار اوقاف قرار گیرد.

وی افزود: در رابطه با موضوع زمین‌های شهر صنعتی البرز تابع نظر دادگاه هستیم.

استاندار با اشاره به مشکلات پیش روی پسته و کشمش استان گفت: پسته قزوین مانند کشمش، از کیفیت بالایی برخوردار است و باید در زمینه برندسازی این محصولات تلاش کنیم.

جمالی پور با تأکید بر اینکه بسته بندی و جداسازی محصولات کشاورزی بسیار مهم است، گفت: برای صادرات این محصول باید فکر کرد و روحیات مردم کشور‌های دیگر را هم در نظر گرفت.

به گفته استاندار، گیلاس، فندق و زیتون استان قزوین از کیفیت بالایی برخوردار است و باید برای ارزآوری و صادرات آن‌ها تلاش کرد.

او افزود: سازمان جهاد کشاورزی استان هم باید برای کاهش میزان سموم و آفت‌های محصولات کشاورزی، برنامه ریزی کند.

جمالی پور با انتقاد از اینکه صنایع فرآوری موجود در استان با ایده آل فاصله دارد، گفت: کشمش استان قزوین قابلیت صادرات به بازار اروپا را دارد و این امر می‌تواند به گردشگری استان، اشتغال و سلامت جامعه کمک کند.

استاندار در ادامه با تأکید بر اینکه بخش خصوصی هم باید در هیئت مدیره شهر صنعتی البرز حضور داشته باشد، تصریح کرد: بخش خصوصی نیز واحد‌های تولیدی بسیاری در شهرک‌های صنعتی استان دارد و باید تولیدکنندگان هم در این نشست حضور پیدا کنند.

او افزود: باید صنایع بسته بندی قوی در استان داشته باشیم و یک کارگروه تخصصی نیز در این زمینه ایجاد کنیم.

استاندار تأکید کرد: در شورای برنامه ریزی و توسعه استان هم باید مصوب شود که هر گونه تغییر کاربری در شهرک‌های صنعتی ممنوع استان ممنوع است و تغییر کاربری صرفاً با هماهنگی شورای برنامه ریزی صورت می‌گیرد.

رفع مشکل زمین‌های اوقافی شهر صنعتی البرز

آهنی‌ها عضو اتاق بازرگانی استان نیز، یکی از مهمترین موضوعات شهر صنعتی البرز را اوقافی بودن زمین‌های آن دانست و گفت: موضوع اوقافی بودن اراضی شهر صنعتی البرز زودتر مشخص شود.

وی افزود: در دو دهه قبل شهر صنعتی قرار بود کوچک شود، اما مخالفت‌هایی صورت گرفت و تقاضا داریم جلوی تغییر کاربری زمین‌ها و شهر صنعتی البرز صورت بگیرد.

وقف، اولین پشتوانه اقتصادی دین

حجت الاسلام مجیدی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان نیز گفت: وقف، اولین پشتوانه اقتصادی دین بوده و هست، اما بعد از ۴۱ سال که از عمر انقلاب می‌گذرد تبلیغات منفی زیادی بر روی این فرهنگ مردمی صورت می‌گیرد.

او افزود: اوقاف و امور خیریه هیچ اصراری ندارد که یک ملک را بدون مستندات، وقفی اعلام کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با بیان اینکه اوقاف با مردم همراهی می‌کند تا کسب و کارهایشان رونق بگیرد، خاطرنشان کرد: تا زمانی که عدم وقفیت معلوم نشده نباید علیه آن عمل کرد.

او افزود: وقف در زمین‌های شهر صنعتی البرز شکل گرفته است، اما اگر در محکمه قضایی ثابت شد که زمین‌های شهر صنعتی البرز موقوفه نیست ما هم می‌پذیریم.

کشمش، غذای مفید ضد کرونا

فاطمه محمد بیگی، نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه کشمش محصول استراتژیک است و غذای مفید در برابر ویروس کرونا محسوب می‌شود، گفت: باید برای فرآوری کشمش بیشتر تلاش کنیم و آزمایشگاه سموم محصولات کشاورزی نیز سریعاً ساخته شود.

وی افزود: کشمش ارزش افزوده خوبی به همراه دارد و می‌توانیم در قالب‌های مختلفی آن را بسته بندی و صادر کنیم.

اصلاح قانون برای رونق کشمش

رحمانی، نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه چندین استان کشور کشمش تولید می‌کنند، گفت: بهترین راه رونق کشمش در کشور، اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی است.

وی با بیان اینکه بسته بندی کشمش باید در دستور کار قرار گیرد، گفت: جهاد کشاورزی باید یک مرکز متمرکز تحقیقات در زمینه کشمش داشته باشد.

رحمانی خاطرنشان کرد: یک کیلوگرم کشمش ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان برای کشاورز هزینه در بر دارد، اما ۱۳ هزار تومان هم به فروش نمی‌رسد.

او افزود: سالی ۷۰ تا ۸۰ نفر برای کار کردن وارد منطقه تاکستان می‌شوند و اگر این باغات به همین ترتیب بماند مردم فلج خواهند شد.
داوودی معاون اجرایی شهر صنعتی البرز نیز گفت: هیچگونه تغییر کاربری و تفکیک اراضی در شهر صنعتی البرز صورت نگرفته است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار