معاون کل وزیر بهداشت مطرح کرد؛

افزایش ۲/۵ برابری استفاده از ماسک در تهران/ وضعیت پایتخت در مرحله هشدار است

حریرچی گفت: بعد از تاکید بر استفاده از ماسک، افزایش ۲/۵ برابری استفاده از آن را در تهران شاهد بودیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت امشب با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری به بررسی آغاز محدودیت‌های کرونایی هوشمند و اجباری شدن ماسک پرداخت.

حریرچی معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اجرای طرح اجباری شدن استفاده از ماسک گفت: در صورت استفاده نکردن از ماسک خدمات دولتی ارائه نخواهد شد، کارمندانی که از ۱۵ تیر از ماسک استفاده نکنند غایب محسوب می‌شوند و از محل کار خارج خواهند شد.

او با اشاره به اینکه وظیفه اجرای این موضوع اداره کنندگان خدمات هستند، افزود: اصلی‌ترین ضمانت اجرا برای استفاده کردن از ماسک خود مردم هستند، استفاده از ماسک در شهرتهران ۲- ۲/۵ برابر بیشتر شده است.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه هنوز اکثر مردم تصور می‌کنند رعایت متوسط تا بالایی را دارند، گفت: متاسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی محل‌های ارائه دهنده خدمات و صنوف در سطح کشور کاهش یافته و تکلیف شده است تا مسئولین ادارات این مسئولیت را برعهده بگیرند و نظارت کار را در حلقه اول وزارت کشور و کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی کرونا بر عهده دارد و وزارت بهداشت این نظارت را از سوی دیگر انجام خواهد داد لذا با متخلفین برخورد لازم صورت خواهد گرفت و مردم می‌توانند گزارشات خود را به سامانه ۱۹۰ ارائه دهند.

او با اشاره به اینکه کشور ما بزرگ است و ۸۳ میلیون جمعیت دارد لذا وضعیت ما از لحاظ گستردگی در میان کشور‌های جهان جزء رتبه۱۵-۱۷ است، بیان کرد:  آمریکا عملاً دچار قله یا پیک دوم شده است، این کشور با ۵۵ هزار مورد ابتلای جدید در یک روز با جمعیت ۳۲۰ میلیونی مواجه شده است و لذا تعداد کشته‌ها در حال افزایش است.

حریرچی تصریح کرد: در منطقه ما پاکستان و عربستان تعداد موارد شان در حال بالا رفتن است و در کشور ما خیلی از استان‌ها مانند خوزستان، هرمزگان، آذربایجان شرقی و غربی در اسفند و فروردین شرایط آرامی را داشتند به طوری که این استان‌ها در حال سپری کردن موج اول هستند.

او ادامه داد: به ۹ استان مجوز داده ایم تا شهرستان‌هایی که وضعیتشان قرمز تشخیص داده شده در آنها مشاغلی که در رده ۳ و ۴ قرار دارند تعطیل شوند لذا رستوران‌ها، قهوه خانه‌ها، سالن‌های سینما، تئاتر، مصلی‌ها و مساجد نیز در این استان‌ها تعطیل شدند، ممکن است تعطیلی‌ها برگردد، همانطوری که در ۹ استان تعطیلی‌ها برگشته است، اما نسبت به وضعیت استان‌ها اقدامات لازم را انجام می‌دهیم، شهر تهران هنوز در وضعیت قرمز قرار نگرفته، اما در مرحله هشدار است.

احتمال تعطیلی برخی مشاغل در تهران

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه اگر لازم باشد در تهران برخی از رده‌های ۳ و ۴ تعطیل خواهد شد، گفت: فرهنگ برخی از مردم این است که به دلیل ماه‌های رمضان، محرم و صفر مراسم عروسی خود را انجام می‌دهند، طی بازدید سرزده‌ای که از بیمارستان امام خمینی داشتم مرد ۳۲ ساله‌ای که دو روز از مراسم عروسیش می‌گذشت دچار کرونا شده بود و حال بدی داشت، الان برخی از مراسم‌ هیچ توجیهی ندارد، ما برای کار اقتصادی و معیشت مردم بازگشایی را انجام می‌دهیم، ولی حداکثر احتیاط را باید لحاظ کرد.

حریرچی ادامه داد: الان خیلی از مردم عالم بی عمل شده اند به طوری که می‌دانند که سیگار کشیدن بد است و ضرر دارد، اما استعمال می‌کنند، افراد جوان تری را در بیمارستان‌ها در بخش‌های بستری می‌بینیم این در حالی است که در ماه‌های قبل افراد پیر بیشتر مبتلا می‌شدند لذا باید اذعان داشت که افراد پیر، میان سال، جوان، نوجوان و کودک همه در معرض احتمال یکسانی از بیماری قرار دارند، احتمال ابتلاء تقریباً در این افراد برابر است.

بعد از سه ماه در افراد کم علامت احتمال بیماری مجدد وجود دارد

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه کسانی که به بیماری کرونا مبتلا شدند نباید تصور کنند که دیگر مبتلا نمی‌شوند گفت: ثابت شده که بعد از سه ماه خصوصاً در افراد کم علامت احتمال بیماری مجدد وجود دارد، امیدواریم تعداد فوتی‌ها در سه رقمی در حدود ۱۴۰،۱۵۰ باقی بماند، ولی افزایش تا رقم ۲۰۰ فوتی بعید نیست کسانی که مبتلا می‌شوند اکثراً قربانی هستند.

حریرچی با اشاره به اینکه هیچ محدودیت سنی برای ابتلا به کرونا وجود ندارد و همه از کودک تا مسن گرفتار کرونا می‌شوند، اظهار کرد:۱۸ میلیون نفر در کشور درگیر ویروس کرونا هستند.

استفاده از ماسک وظیفه اجتماعی ماست

او با اشاره به اینکه طبق پروتکل‌های بهداشتی در خصوص فوتبال اگر تعداد بازیکنان از درصدی بیشتر شود آن تیم نباید مسابقه بدهد، افزود: تولید ماسک به میزان زیادی بالا رفته است و در ماسک و سایر اقلام گاهی مجوز صادرات داریم، الان ادارات و ارائه کنندگان خدمات وظیفه طلب استفاده از ماسک را دارند، وزارت صمت وظیفه تامین ماسک را دارد، اگر پولی نداشته باشیم هر کدام از ما در خانه می‌توانیم با یک پارچه ۲۰ در ۲۰ ماسک تهیه کنیم، تاکید می‌کنم استفاده از هر نوع ماسک که سه لایه باشد می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد لذا استفاده از ماسک وظیفه اجتماعی ماست.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ویروس کووید ۱۹ در حال چرخش است و رفتار‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهد افزود: بر خلاف پیش بینی‌های روز دنیا قرار بود تابستان آرامی را داشته باشیم، اما تابستان امسال از نظر کرونا تابستانی بد و داغ بود، اگر آنفلوانزای اچ وان ان وان با این ویروس مخلوط شود عواقب بدی خواهد داشت لذا راه حل مقابله با ویروس با داروی جدید و بیمارستان نیست بلکه راه حل مقابله با ویروس کرونا پیشگیری و اقدامات بهداشتی است، باید هوشیار باشیم و رفتارمان را تغییر دهیم.

محدوديت های اجتماعی و تعطيلی کارآمد نيست

در ادامه خليليان سرپرست فدراسيون پزشکی ورزشی طی تماس تلفنی بیان کرد: تعداد مبتلايان باشگاه استقلال تهران به ۲۵درصد رسيده است و اين باشگاه بايد به همراه باشگاه فولاد خوزستان به قرنطينه بروند، تصميم گيری برای ادامه ليگ برتر فردا مشخص خواهد شد.

همچنین متوليان اپيدميولوژيست و استاد دانشگاه علوم پزشکي ايران هم نیز در ادامه برنامه تصریح کرد: محدوديت های اجتماعی و تعطيلی کارآمد نيست،لذا مردم بايد رفتارهای پيشگيرانه و خودداری از تماس با يکديگر را در دستور کار قرار دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار