یک مقام مسئول خبر داد؛

آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن چابهار به زاهدان

معاون راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور گفت: سه شنبه (۱۷ تیر) عملیات ریل گذاری راه آهن چابهار به زاهدان به طول ۷۳۰ کیلومتر آغاز می‌شود.

آغاز عملیات ریل گذاری راه آهن چابهار به زاهدان/ استفاده از ریل ملی در بزرگترین پروژه ریلی کشورعباس خطیبی معاون راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفت و گو با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه راه‌آهن چابهار به زاهدان یکی از استراتژیک ترین پروژه های حمل و نقلی کشور به شمار می‌رود گفت: با تلاش گسترده وزارت راه و شهرسازی در اواخر سال گذشته منابع پایدار استفاده از صندوق توسعه ملی را توانستیم دریافت کنیم که این خود نقطه عطفی برای پیشرفت چشمگیر این پروژه به شمار می رود.

او ادامه داد: با دریافت این منابع مالی زمان و سرعت ساخت این پروژه افزایش یافته و از سوی دیگر ما توانستیم استفاده از ماشین‌آلات در تمامی شبکه‌های کاری را گسترده تر کنیم.

استفاده از ریل ملی در بزرگترین پروژه ریلی کشور

خطیبی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور علاوه بر تامین مالی، آغاز ریل گذاری با استفاده از ریل ملی بوده و با توجه به آنکه از زاهدان به شبکه ریلی متصل هستیم سعی کرده ایم عملیات ریل گذاری را از ایستگاه جیگولی آغاز کنیم.

معاوت شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه با هماهنگی شرکت ذوب آهن توانستیم ریل مورد نیاز در این پروژه را تامین کنیم افزود: استفاده از ریل ملی در این پروژه جزو اولویت‌های ما بوده و خوشبختانه تاکنون ۲ هزار تن ریل دریافت کرده ایم و کارخانه تولید تراورس با توجه به حجم گسترده این پروژه در حال تامین ریل مورد نیاز است.

خطیبی با بیان اینکه مقدمات ریل‌گذاری در این پروژه فراهم شده است اظهار کرد: از سه شنبه (۱۷ تیر) به صورت رسمی عملیات ریل گذاری را آغاز می‌کنیم و از ایستگاه جیگولی به سمت خاش و چابهار ریل گذاری انجام می‌شود.

او اضافه کرد: تا به امروز دو هزار میلیارد تومان در این مسیر هزینه شده و در فاز اول اولویت ما ریل گذاری به سمت خاش است و امیدواریم که بتوانیم این طرح را انجام دهیم.

معاون شرکت ساخت توضیح داد: طول کل پروژه ۶۲۸ کیلومتر است که مسیر چابهار تا زاهدان را شامل می‌شود و با احتساب عملیات ریل گذاری طول این مسیر به ۷۳۰ کیلومتر می‌رسد.

خطیبی تاکید کرد: خوشبختانه تمام تجهیزات و تولیدات روسازی راه آهن در داخل کشور با استفاده از امکانات تولید داخل تامین شده و با پیگیری های صورت گرفته است. از سال گذشته ما در کل این پروژه از ریل ملی استفاده کرده ایم و هیچ وابستگی به کشورهای خارجی برای تامین ریل نداشته ایم.


بیشتر بخوانید


معاون شرکت ساخت عنوان کرد: حجم عملیات کار بسیار بالا است و با توجه به آنکه این پروژه بزرگ و حجیم است، امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ بتوانیم این پروژه را به اتمام برسانیم.

خطیبی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی کل پروژه به ۴۴ درصد رسیده است ادامه داد: ۶۰ درصد از زیرسازی ها به طول ۶۰۰ کیلومتر را انجام داده ایم و از سه شنبه (۱۷ تیر) هم عملیات ریل گذاری را آغاز خواهیم کرد و امیدواریم با سرعت و پیشرفت بیشتری بتوانیم این پروژه را به اتمام برسانیم.

او با بیان اینکه بندر چابهار بزرگترین بندر اقیانوسی کشور ما است و سال‌ها تلاش کرده ایم که بتوانیم ترانزیت و جا به جایی بار را از طریق بندر چابهار افزایش دهیم اظهار کرد: هم اکنون ظرفیت جا به جایی و حمل کالا در این بندر ۸ میلیون تن است که با ساخت این راه آهن شاهد افزایش چشم گیر ترانزیت خواهیم بود.

او توضیح داد: بنابراین نیاز به شبکه ریلی در پس کرانه‌های این پروژه بسیار لازم و ضروری است و حلقه ترکیبی و تکمیلی این بندر راه آهن چابهار به زاهدان است که از طریق زاهدان به شبکه داخلی و از آنجا به مناطق شمال شرقی و غربی متصل می‌شود.

خطیبی اظهار کرد: ما می توانیم از طریق این راه آهن به کشورهای همسایه به ویژه هند کالاها را منتقل کنیم و از سوی دیگر با توجه به حجم گسترده شبکه حمل و نقلی در کشور هند می توانیم از طریق این راه آهن کالاها را جا به جا و به کشورهای همسایه منتقل کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۱۵ تير ۱۳۹۹
عجب!
آخرین اخبار