ایزدی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

برنامه‌های قرآنی معاونت صدای رسانه ملی در ۱۴۵۴ آیه محور است

دبیر شورای معارف معاونت صدا گفت:امسال در اجرای طرح ۱۴۵۴ چهار معاونت رسانه ملی مشارکت دارند و این طرح آیه محور است.

مجتبی ایزدی دبیر شورای معارف معاونت صدا و مدیر شبکه رادیویی قرآن  در گفت و گو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح و بررسی ابعاد رسانه‌ای طرح ملی - قرآنی ۱۴۵۴ گفت: امسال در اجرای طرح ۱۴۵۴ چهار معاونت رسانه ملی شامل معاونت‌های صدا، سیما، فضای مجازی و استان‌ها درگیر این طرح تابستانی شده‌اند و انتظار این است که جامعه قرآنی کشور بتواند از مجموعه برنامه‌های این طرح استفاده خوبی ببرد.

دبیر شورای معارف معاونت صدا افزود: شبکه رادیویی قرآن نیز برترین حضور در طرح‌های تابستانی در قالب موضوعی سوره‌محور و آیه محور و جزءمحور تدارک دیده است که با توجه به رویکردی که شورای سیاست‌گذاری در نظر گرفت، قرار بر این شد که طرح ۱۴۵۴ آیه‌محور باشد.

ایزدی در رابطه با برنامه‌های معاونت صدای رسانه ملی در مورد طرح تابستانی ۱۴۵۴ نیز گفت: ۱۰ شبکه رادیویی به جز رادیو قرآن طرح ۱۴۵۴ را پشتیبانی می‌کنند که شامل شبکه‌های رادیویی اقتصاد، پیام، جوان، ایران، تهران، سلامت، ورزش، معارف، فرهنگ و گفتگو هستند. در این راستا، رادیو قرآن دو برنامه تولید کرده که در اختیار این شبکه‌های رادیویی قرار داده است. یک برنامه، برنامه‌ای کوتاه با عنوان «تابستان ۱۴۵۴» است که همراه با موسیقی بوده و نکات مربوط به آیات طرح را ارائه می‌دهد و این شبکه‌ها نیز طی هر روز و متناسب با جدول پخش خود این برنامه را یک یا دو بار پخش می‌کنند. برنامه دیگر نیز برنامه «قرآن؛ دستور زندگی» است که این برنامه نیز برنامه‌ای کوتاه و مربوط به سبک زندگی قرآنی بوده و هر کدام از آیات طرح را با این رویکرد مطرح و ارائه می‌کند.

مدیر شبکه رادیویی قرآن با بیان اینکه خود این شبکه‌های رادیویی نیز برنامه‌های ویژه‌ای برای طرح ۱۴۵۴ دارند، بیان کرد: گروه تلاوت رادیو قرآن نیز فراز‌های زیبایی از آیات مربوط به طرح را تولید و در اختیار برنامه‌سازان داخلی و یا برنامه‌سازان سایر شبکه‌ها قرار می‌دهد.

وی در رابطه با شبکه‌های معارفی معاونت صدا نیز با بیان اینکه از ۱۶ شبکه رادیویی، چهار شبکه در حیطه قرآن و معارف فعالیت دارند، تصریح کرد: شبکه رادیویی قرآن به جز تلاوت قرآن، مباحث و برنامه‌های معارفی را نیز پخش می‌کند. شبکه رادیویی تلاوت به صورت ۲۴ ساعته تلاوت و نکاتی از آیات مورد بحث را پخش می‌کند. بنابراین، در مجموع می‌توان گفت که ۹۵ درصد برنامه‌ها مربوط به تلاوت آیات زیبای الهی است که مخاطبان بسیار خوبی نیز دارد. یکی از رادیو‌هایی که در این دوره به همت معاونت صدای رسانه ملی پشتیبانی شد، رادیو ترتیل بود. این شبکه رادیویی از دو سال پیش آغاز به کار کرد، ولی تنها در ماه مبارک رمضان فعالیت داشت. با تدارکی که دیده شد، برنامه‌های این شبکه رادیویی از امسال ۲۴ ساعته شد و به جز سه ساعت که مربوط به برنامه‌های اذانگاهی است، روزانه ۲۱ جزء از قرآن کریم از این رادیو پخش می‌شود.

ایزدی گفت: این شبکه رادیویی هم از فرستنده رادیویی یعنی موج اف ام ردیف ۵/۹۵ مگاهرتز و هم از بستر‌های دیگری مانند اپلیکیشن ایران صدا پخش می‌شود. نقطه قوت این شبکه، رادیونما است که همزمان با پخش تلاوت ترتیل، تصاویر آیات نیز برای شنوندگان پخش می‌شود. رادیو ترتیل یک تلویزیون ترتیل نیز است و قاریان متنوعی در این برنامه‌ها تلاوت می‌کنند.

وی افزود: امسال متناسب با شرایطی که جامعه ما با آن مواجه است و برخی امور باید به صورت خانواده‌محور انجام شود، ۶۰ روز و ۶۰ آیه در دستور کار طرح ۱۴۵۴ قرار گرفت. مهمترین برنامه شبکه رادیویی قرآن در رابطه با این طرح، برنامه قرآن، دستور زندگی است که برنامه‌ای عصرگاهی بوده و ساعت ۱۹ پخش می‌شود.

ایزدی گفت: در این برنامه که به آیات مربوط به طرح اختصاص دارد، آیات در نظر گرفته شده برای هر روز از طرح مطرح و فنون و تکنیک‌های حفظ، مفاهیم آیات و پیام‌های مربوط به آن ارائه می‌شود که شنوندگان رادیو قرآن نیز از طریق داستانک‌ها، نکات، پیام‌ها، حکایت‌ها و دل‌نوشته‌هایی که دارند را با این برنامه همراهی می‌کنند. همچنین، مسابقه‌ای نیز برای این برنامه طراحی شده که شنوندگان می‌توانند با شرکت در آن امتیازاتی را کسب کنند. طبق آمار‌هایی که به دست آمده، این برنامه در روز‌های اولیه پخش، با مخاطبان فراوانی همراه بوده است. برنامه دیگری که رادیو قرآن در رابطه با طرح ۱۴۵۴ پخش می‌کند، برنامه «درس‌نامه حفظ» است که برنامه‌ای کوتاه بوده و ساعت ۹:۳۰ صبح پخش می‌شود. این برنامه دو بخش اصلی دارد که یک بخش آن مربوط به حفظ، مفاهیم و ترجمه کلمات آیه مورد نظر و بخش دوم نیز مربوط به موضوع سبک زندگی است که با تدریس سیدمحسن میرباقری ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه دو برنامه «قرآن؛ دستور زندگی و درس‌نامه حفظ»، برنامه‌های اصلی رادیو قرآن در راستای طرح ۱۴۵۴ هستند، گفت: برنامه‌های دیگری در رادیو قرآن پخش می‌شوند که این طرح را پشتیبانی می‌کنند که به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌شود. برنامه «قرآن و زندگی» که یک برنامه صبحگاهی بوده و از ساعت ۱۰ تا ۱۰:۵۰ پخش می‌شود، برنامه‌ای ویژه خانواده‌ها است و رویکردی تبیینی دارد.

ایزدی افزود:در برنامه صبحگاهی «تسنیم» نیز بخش‌هایی از تلاوت فراز‌های آیات مرتبط با طرح پخش شده و نکاتی نیز در رابطه با آن تلاوت ارائه می‌شود. برنامه دیگر رادیو قرآن که طرح ۱۴۵۴ را پشتیبانی می‌کند، برنامه عصرگاهی «والعصر» است که رویداد‌ها را دنبال کرده و متناسب با رویداد‌های این طرح قرآنی نکاتی را بیان می‌کند. البته برنامه ۱۱۴ ثانیه نیز که رویداد‌های قرآنی را بیان می‌کند و در روز نیز دو بار پخش می‌شود، هر روز به آیات مد نظر در طرح اشاره می‌کند.

مدیر شبکه رادیویی قرآن با اشاره به نحوه انتخاب عنوان برنامه «قرآن؛ دستور زندگی» بیان کرد: مبنای این انتخاب بیانات مقام معظم رهبری در ابتدای ماه مبارک رمضان بود که طی فرمایشات خود در چندین مورد به این عنوان اشاره کردند. حتی رهبر معظم انقلاب اسلامی آیاتی را نیز بیان کردند که طبق همین رویکرد بود و طبق این فرمایشات آیاتی که برای طرح انتخاب شد نیز همین مضامین و رویکرد را دارند.

مدیر شبکه رادیویی قرآن با بیان اینکه طرح ۱۴۵۴ در فضای مجازی نیز به صورت گسترده پوشش داده می‌شود، عنوان کرد: شورای قرآن و معارف که در معاونت صدای رسانه ملی راه‌اندازی شده است، به نوعی برنامه‌های قرآنی و معارفی شبکه‌ها را حمایت کرده و اصول و نکاتی را برای شبکه‌های مختلف ارائه می‌کند. نکته مهم این است که دیگر شبکه‌های رادیویی نیز به برنامه‌های قرآنی می‌پردازند و اینطور نیست که چون رادیو قرآن و رادیو‌های معارفی فعالیت می‌کنند، شبکه‌های دیگر به امور قرآنی نپردازند، بلکه در شبکه‌های رادیویی دیگر همچون شبکه‌های سراسری نیز برنامه‌های مختلف قرآنی تولید و پخش می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار