در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

آغاز ساخت ۶ هزار واحد مسکن ملی توسط بنیاد مسکن

رئیس بنیاد مسکن گفت: ساخت ۶ هزار واحد مسکونی از ۱۲ هزار واحد مسکن ملی در شهر‌های مختلف آغاز شده که پیشرفت فیزیکی‌شان به ۲۰ تا ۳۰ درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با بیان اینکه این تفاهم‌نامه در راستای تکمیل واحد‌های مسکن روستایی و واحد‌های کوچک در شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر است، گفت: در برخی از روستا‌ها و شهر‌ها تسهیلات مسکن روستایی کفاف برای تکمیل واحد‌های مسکونی را نمی‌دهد در نتیجه ما از یک منبع دیگر تسهیلات به شکل قرض الحسنه مشخص کرده‌ایم.

او ادامه داد: اعتباری که بنیاد مسکن برای این بخش در نظر گرفته ۳۰ میلیارد تومان است و ۶۰ میلیارد تومان هم بانک قرض الحسنه مهر ایران اختصاص داده که در مجموع ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات برای ۵ تا ۶ هزار واحد مسکونی روستایی در نظر گرفته شده است.

رئیس بنیاد مسکن اظهار کرد: برای هر واحد مسکن روستایی ۱۵ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه به اضافه ۵۰ میلیون تومان وام مسکن روستایی در نظر گرفته شده که نرخ سود این تسهیلات ۴ درصد و به شکل قرض الحسنه و با بازپرداخت ۳۶ تا ۶۰ ماه در نظر گرفته شده است.

تابش توضیح داد: این تسهیلات به شکل ساده و سهل به متقاضیان پرداخت می‌شود و بنیاد مسکن سهمیه استانی و شهرستانی هر یک از این مناطق را مشخص کرده و بانک هم بر اساس ضوابط این تسهیلات را پرداخت می‌کند.

او گفت: سابقه فعالیت ما با بانک قرض الحسنه بسیار خوب است و با این نوع پرداخت هم تسهیلات قرض الحسنه را نباید دست کم گرفت و حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای ۶ هزار خانوار که ممکن است اثر بسیار مثبتی برای پیشرفت فیزیکی واحد‌ها داشته باشد مؤثر باشد.
بیشتر بخوانید

رئیس بنیاد مسکن در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره آخرین وضعیت طرح اقدام ملی مسکن که مقرر شده تعدادی از این واحد‌ها توسط بنیاد مسکن ساخته شود هم گفت: ساز و کار این طرح شروع شده و مقرر شد بخشی از ساخت واحد‌های طرح اقدام ملی مسکن توسط بنیاد مسکن انجام شود و ۵۳ هزار زمین در شهر‌های مختلف تحویل داده شده و به ازای هر یک از این اراضی ۳ تا ۴ واحد احداث می‌شود که در مجموع برای ۵۳ هزار واحد مسکونی زمین تأمین شده است.

تابش اظهار کرد: سهمیه بنیاد مسکن در طرح اقدام ملی ۱۲۰ هزار واحد است که ما از این ۵۳ اراضی حدود طراحی ۱۲ هزار واحد را آغاز و حدود ساخت ۶ هزار واحد مسکونی را هم آغاز کرده‌ایم و اقدامات و پیشرفت فیزیکی کار تا به امروز بسیار خوب بوده و پیشرفت فیزیکی در برخی از واحد‌ها به ۲۰ تا ۳۰ درصد رسیده است.

او ادامه داد: در این طرح نیاز است که مردم و انبوه سازان هم آورده و و اقدامات لازم را انجام دهند چراکه تاکنون بنیاد مسکن واگذاری‌ها را آغاز کرده و اقدامات در دست اجرا است و ما امیدواریم بانک‌ها هم برای پرداخت تسهیلات پا به پای بنیاد مسکن اقدام کنند چراکه بدون تأمین اعتبارات امکان تکمیل و احداث واحد‌ها وجود ندارد.

رئیس بنیاد مسکن توضیح داد: بانک‌ها ۲۰ هزار واحد سهمیه‌شان را تأمین کردند و متناسب با این ۲۰ هزار واحد بنیاد مسکن هم واحد‌ها را تکمیل کرده، در این طرح‌ها پروژه‌ها به وزارت مسکن واگذار و آن‌ها به بانک‌ها معرفی می‌کنند، تاکنون ۲ تا ۳ هزار پرونده واحد‌های مسکونی برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی شده و آماده عقد قرارداد هستند.

تابش در پاسخ به سئوالی در رابطه با آخرین وضعیت واحد‌های مسکن روستایی هم گفت: از ۱۶۰ هزار واحد مسکن روستایی حدود ۶۰ هزار واحد احداثی بوده که تاکنون پیشرفت و سرعت ساخت این واحد‌ها بسیار خوب و با سرعت انجام شده است.

او ادامه داد: تسهیلات ۲۰ هزار واحد مسکن ملی توسط بانک‌ها پرداخت می‌شود که کارمزد تسهیلات آن‌ها ۱۸ درصد است که قراردادشان را با بانک‌ها منعقد می‌شود.

رئیس بنیاد مسکن درباره آخرین وضعیت مسکن محرومان هم گفت: ساخت ۵۴ هزار واحد در ۱۴ استان را آغاز کرده‌ایم و طرح ساخت واحد مسکونی برای محرومان را بنیاد مسکن از یک سال پیش آغاز کرده است افزود: در برخی از شهر‌ها سرعت ساخت و پیشرفت فیزیکی واحد‌ها بسیار خوب بوده، اما در برخی از شهر‌ها به دلیل آنکه متقاضیان آورده خود را تکمیل نکرده‌اند سرعت اجرای پروژه بسیار کند شده است.

او اظهار کرد: در این طرح باید متقاضیان و بانک‌ها آورده خود را پرداخت کنند تا سرعت اجرای پروژه افزایش یابد.

تابش ادامه داد: سال گذشته به هر واحد مسکونی ۲۵ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده و آورده دولت هم از ۵۴ هزار واحد حدود ۲۰ هزار واحد بوده است.

رئیس بنیاد مسکن گفت: در ۱۴ استان ساخت این واحد‌ها آغاز شده که حدود ۲۰ هزار واحد به اتمام رسیده و مابقی پروژه‌ها هم در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی قرار دارند.


او بیان کرد: در استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، اردبیل، اصفهان، خراسان رضوی، لرستان ساخت این واحد‌ها آغاز شده است.
تابش گفت: اخیراً در استان سیستان وبلوچستان هم ساخت ۶۰۰ واحد مسکونی برای محرومان به اتمام رسیده و ساخت ۵ هزار واحد هم در این استان آغاز شده است.

رئیس بنیاد مسکن توضیح داد: حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد هم در حاشیه شهر‌ها از جمله مشهد، چابهار، زاهدان واحد مسکونی در دست احداث داریم و حدود ۲ تا ۳ هزار هم در این مناطق ساختشان در حال اتمام است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار