با وجود خشکسالی‌ها ؛

خراسان جنوبی، دوم کشور در پرداخت زکات واجب

با افزایش بیش از دو برابری پرداخت زکات واجب در سال ۱۳۹۸، خراسان جنوبی در رتبه دوم کشور قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،خراسان جنوبی در حالی در جایگاه دوم پرداخت زکات واجب در کشور قرار گرفته که ۲۰ سالی است خشکسالی‌ها به کشاورزی و دامداری آسیب زده و تولیدات را کم کرده است؛ با این حال مردم مومن و نوع دوست این خطه کویری از پرداخت این فریضه غافل نیستند و هرجا نیاز به کمک بوده، پای کار آمده اند.

رئیس اداره امور اجرایی زکات خراسان جنوبی  در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گفت: تعهد خراسان جنوبی برای جمع آوری زکات واجب در سال ۱۳۹۸ سه میلیارد و ۷۶۰ میلیون تومان بود که با تلاش همکاران شورا‌های زکات و همت مردم مومن استان، این میزان به ۴ میلیارد و ۳۳۵ میلیون تومان رسید.

حجت الاسلام فلسفی با بیان اینکه زکات پرداختی نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۱۶ درصد افزایش داشته است افزود: ۵۴ درصد زکات جمع آوری شده معادل ۲ میلیارد و ۳۲۵ میلیون تومان نقدی و ۴۶ درصد دیگر معادل ۲ میلیارد و ۱۰ میلیون تومان غیرنقدی بوده است.

۹۰ درصد زکات، صرف کمک به نیازمندان

رئیس اداره امور اجرایی زکات خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: حدود ۹۰ درصد زکات جمع آوری شده پارسال برای کمک به محرومان و نیازمندان هزینه شده که معادل ۳ میلیارد و ۷۶۱ میلیون تومان است.

حجت الاسلام فلسفی گفت: زکات جمع آوری شده صرف تامین جهیزیه، کمک هزینه درمانی، مسکن، تحصیلی و کمک معیشتی نیازمندان استان شده است.


بیشتر بخوانید


او بیان کرد: بقیه زکات جمع آوری شده معادل ۵۷۴ میلیون تومان برای اجرای طرح‌های پروژه‌های عمرانی و عام المنفعه در همان روستا هزینه شده که شامل ساخت و مرمت مسجد، حسینیه، آشپزخانه و هیئت مذهبی است.

رئیس اداره امور اجرایی زکات خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه هیچ زکات جمع آوری شده‌ای از روستا به شهر ارسال نمی‌شود گفت: زکات جمع آوری شده در همان روستا و با اولویت نیاز‌های محرومان و طرح‌های عمرانی هزینه می‌شود.

درآمد ۲۰۰ میلیون تومانی زکات شجره طیبه

جمع آوری زکات در قالب طرح شجره طیبه از طرح‌های ابتکاری خراسان جنوبی است که در این طرح کشاورز ثمره چند درختش را برای کمک به محرومان هدیه می‌کند.

به گفته رئیس اداره امور اجرایی زکات خراسان جنوبی، کشاورزی که به عنوان مثال ۱۰۰ اصله درخت زرشک، عناب، بادام، انار و انگور دارد، ۵ یا ۱۰ اصله را در قالب طرح شجره طیبه پلاک کوبی می‌کند تا محصولات درخت، صرف کمک به نیازمندان شود.

حجت الاسلام فلسفی تاکید کرد: زکات طیبه این درختان شبیه وقف نیست و هر لحظه کشاورز اراده کند پلاک شجره طیبه برداشته می‌شود.

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.