باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد؛

اینجا گذر پوست فقط به دباغ خانه می‌افتد

ایران یکی از مهم‌ترین صادر کنندگان پوست خام دنیاست و ۹۰ درصد مواد اولیه صنعت چرم بدون فرآوری و ارزش افزوده به سایر کشور‌ها صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز اصفهان،  صنعت چرم یکی از عرصه‌های تولید است که می‌تواند علاوه برتامین نیاز داخل، امکان ارز آوری و اشتغال زایی را برای کشور مهیا کند. ایران یکی از مهم‌ترین صادر کنندگان پوست خام دنیاست و فعالان صنعت چرم جهان، ایران را نه به محصولات چرمی اش، بلکه به پوست خام با کیفیتی که صادر می‌کند می‌شناسند.
 
اگرچه مواد اولیه چرم در کشور موجود است، اما برای دباغی، عمل آوری و تبدیل آن به محصول نهایی باکیفیت اقدامی صورت نمی‌گیرد و محصولات، خام و بدون فرآوری و ارزش افزوده به سایر کشور‌ها صادر می‌شود.

در حال حاضر پوست خام ایرانی، به چرم ساز خارجی فروخته می‌شود، آن‌ها پس از دباغی پوست را به چرم تبدیل و با آن محصولات چرمی تولید می‌کنند در این فرآیند، پوستی که با قیمت پایین از کشورمان خریداری شده به کیف، پالتو و یا کفش گران قیمت تبدیل می‌شود و با نام تجاری یک شرکت خارجی به بازار‌های جهان عرضه می‌شود.
 
صادرات چرم اصفهان
 

بیشتر بخوانید
 

صنعتی که ۹۰ درصد آن خام فروشی می‌شود

عبدالرضا علایی رئیس انجمن صنف دباغان شهرستان خمینی شهر به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جواناز اصفهان،گفت: یکی از صنایع بسیار مهم کشور که در صورت حمایت‌های دولت می‌تواند پشتوانه محکمی برای کشور باشد صنایع چرم و مصنوعات چرمی است که سابقه‌ای دیرینه دارد.

او افزود: آمار نشان می‌دهد گردش مالی صنعت چرم در جهان ۲۲۵ دلار است در حالی که سهم ایران از این میزان رقمی حدود ۲۰۰ میلیون دلاراست که خام فروشی در صنعت چرم ایران از از گردش مالی این صنعت یک صدم درصد تجارت در دنیا را به خود اختصاص داده است.

رئیس انجمن صنف دباغان شهرستان خمینی شهر گفت: در حالی که پوست تولیدی در ایران از کیفیت مطلوبی برخوردار است صنعت پوست و چرم در کشور ما شکل نگرفته است؛ یعنی ۱۰ درصد پوست تولید شده برای چرم در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و ۹۰ درصد آن به صورت خام صادر می‌شود ظرفیتی که اگربالفعل شود می‌تواند ارزآوری را به ۱۰ برابر برساند.

عبدالرضا علایی در ادامه افزود: صنعتی که حلقه نخست زنجیره آن را پوست خام و سالامبور تشکیل می‌دهد در مراحل بعد با فرآوری و تبدیل به چرم می‌تواند در تولید بهترین نوع کیف و کفش و پوشاک بکار گرفته شود و بازار‌های داخلی و خارجی را به انحصار خود درآورد.

رئیس انجمن صنف دباغان شهرستان خمینی شهر در ادامه گفت: در صورتی که صنعت چرم در استان اصفهان بتواند با رفع موانع و چالش‌های موجود تولیدات خود به بازار‌های بین المللی عرضه کند می‌تواند ارزش افزوده قابل توجهی به ارمغان بیاورد.
 

چرم اصفهان

 

خمینی شهر تامین کننده اصلی پوست و پشم استان اصفهان

 
اوگفت: خمینی شهر با تامین ۸۰ درصد پوست و پشم استان اصفهان عمده‌ترین تولید کننده این استان است.

رئیس انجمن صنف دباغان شهرستان خمینی شهر با بیان اینکه ۷ تا ۸ کشتارگاه صنعتی دراستان اصفهان فعال است افزود: روزانه بیش از ۱۰ هزار کشتار در این واحد‌ها انجام و پوست برای نمک زدایی به شهرک صنعتی چرم‌شهر منتقل می‌شود.

علایی ادامه داد: در حال حاضر یک تولید کننده چرم هر تکه پوست نیم ساخت را به قیمت ۵ تا ۱۰ دلار صادر می‌کند این در حالی است که اگر همین یک تکه پوست به چرم تبدیل شود قابلیت صادرات آن ۱۰ برابر می‌شود که به دلیل نبود فناوری روز و روش‌های علمی تبدیل پوست به چرم صادر کنندگان مجبور به صادرات پوست نیم ساخت با قیمتی بسیار اندک هستند.

اوگفت: در حال حاضر سه نوع پوست از گاو، گوسفند و بز استحصال می‌شود که هر جلد پوست گوسفند ۵ دلار و هر پوست گاو ۱۰ دلار ارز آوری دارد.

رئیس صنف دباغان شهرستان خمینی شهر با تاکید بر تغییر نگاه در خام فروشی افزود: صنعت سنتی چرم ایران برای صنعتی شدن نیاز به همت بخش خصوصی و حمایت دولت دارد تا میزان تولیدات سالیانه آن از ۱۰ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند و برای ۵ هزار نفر اشتغال ایجاد و ارزآوری تا ۱۰ برابر شود.
 
 
صنعت چرم
 
 

شهرک صنعتی چرم شهر و مشکلات آن

آن طور که باید و شاید زیر ساخت لازم برای فعالیت تولید کنندگان چرم فراهم نشده و آن‌ها در مسیر تولید مجبور به پرداخت هزینه‌های بالا هستند. برای شناخت بیشتر مشکلات به سراغ معاون اجرایی شهرک چرم شهر رفتیم.

فرهادی مدیر اجرایی شهرک صنعتی چرم شهر استان اصفهان  بیان کرد: مشکل بسیاری از واحد‌های تولید صنعت چرم استان از جمله چرم شهر نبود فناوری روز و فرسودگی ماشین آلات مورد استفاده است؛ این در حالی است که از ظرفیت شهرک صنعتی چرم شهر استفاده لازم نشده است.

او گفت: علاوه برآن ارائه آموزش‌های تخصصی، مشکل منابع مالی، نبود شبکه‌های توزیع تخصصی، ثبات نداشتن قیمت مواد اولیه، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش عمده‌ترین مشکلات صنعت چرم استان است.
 

حمایت دولت از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای بازدهی بیشتر در زمینه صنعت چرم

ایرج موفق رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان  در باره حمایت این سازمان برای بخش خصوصی افزود: ثروت عظیمی در صنعت چرم که شامل کفش، پوشاک و کیف و مواد خام آن نهفته است به همین دلیل باید بیش از گذشته به این موضوع توجه شود.

او گفت:   با صادرات سالامبور اشتغال زیادی که در این بخش وجود دارد به ترکیه، ایتالیا، هند و بنگلادش تقدیم می‌شود، به روز کردن کشتارگاه ها، اعطای تسهیلات و به روز کرد خطوط تولید نیاز به حمایت دارند که در این زمینه مساعدت می‌کنیم.

حالا باید دید مساعدت‌هایی که رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان اصفهان از آن سخن می‌گوید می‌تواند در روز‌ها و یا حتی ماه‌های آینده مانع خام فروشی در صنعت چرم شود و به ارزش افزوده، اشتغالزایی و ارزآوری کمک کند؟
 
انتهای پیام/س
 
گزارش از معصومه اکبری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۳:۱۶ ۲۶ آبان ۱۳۹۹
چرا؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
البرز
۱۳:۵۱ ۲۹ تير ۱۳۹۹
چراپوست خام به کشورهای دیگر فروخته مشود مگر جوانان ما چه کمبودی دارند تکلیف جهش تولید چه خواهد شد؟