در برنامه روی خط خبر مطرح شد؛

۵ میلیون و ۷۰۰ واحد مسکن بد در کشور وجود دارد/ پرداخت تسهیلات ۲۵۰ میلیون تومانی به شرکت‌های توسعه گر

عضو هیئت مدیره شرکت عمران بازآفرینی شهری گفت: ۱۹ میلیون نفر در ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکن بد در کشور زندگی می کنند.

به گزارش  خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، روستا عضو هیئت مدیره شرکت عمران بازآفرینی شهری در برنامه روی خط خبر شبکه خبر با بیان اینکه ۱۹ میلیون نفر در کشور در واحد‌های فرسوده ساکن هستند گفت: ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکن بد در کشور وجود دارد که طبق تفکیک‌هایی که انجام شده این واحد‌ها در بافت‌های مختلف وجود دارد.

او ادامه داد: طبق قانون برنامه ششم توسعه ۲۷۰ محله باید در کشور نوسازی و بازسازی شود که در دستور کار وزارت راه و شهرسازی و شرکت عمران بازآفرینی شهری قرار دارد و تمامی شاخص‌ها از جمله خدمات، نوسازی و زیرسازی باید در این محله‌ها ارتقا یابد و به میانگین متوسط شهری برسد.

روستا توضیح داد: طبق برنامه ششم در حال حاضر ۱۱۰۰ محله جزو سکونتگاه‌های غیررسمی است که از این تعداد ۶۰۰ محله در بافت‌های تاریخی ۷۰۰ محله در بافت‌های فرسوده و ۲۷۰۰ محله هم در سایر بافت‌ها قرار دارد.

عضو هئیت مدیره شرکت عمران باز آفرینی شهری توضیح داد: هم اکنون در ۳۱ استان کشور کار بازسازی آغاز شده و طی دو سال اخیر هم ۴۸۰ محله کار نوسازی و بازسازیشان آغاز شده است.

او با اشاره به اینکه طی دو سال باید ۵۴۰ محله نوسازی و بازسازی می‌شد اظهار کرد: کار بازسازی تمامی این محلات آغاز شده است.

روستا بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده نوسازی تمامی محلات در ابعاد‌ مختلف حدود ۱۰ سال زمان می‌برد و در تمامی محلات باید موضوعات مختلف رو سازی و زیر بنایی به صورت کامل حل و فصل شود.

او یادآور شد: از سال ۹۶ دولت به ۴۸۶ محله ورود پیدا کرده و کار نوسازی و بازسازی آن‌ها در حوزه مسکن را انجام داده است.

عضو هئیت مدیره شرکت عمران باز آفرینی شهری با بیان اینکه از سال ۹۶ تا آبان ماه ۹۸، ۸۸۱ هزار پروانه ساختمانی در محلات مختلف صادر شده و از این تعداد هم ۱۳۷ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده نوسازی شده گفت: می‌توان گفت که اجرای برنامه نوسازی به صورت کامل ادامه دارد.

روستا اضافه کرد: نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده تنها در اختیار دولت نیست بلکه وظیفه ما سیاست‌گذاری‌ لازم در این بخش است از سوی دیگر ابزار‌های حمایتی و مشوق‌هایی از جمله تسهیلات نوسازی با توجه به گستردگی که در این واحد‌ها وجود دارد باید ارائه شود.

او افزود: طبق قانون برنامه ششم، وزارت کشور، راه و شهرسازی و شهرداری‌ها باید برنامه ملی بازآفرینی شهری در حوزه مسکن را دنبال کنند و این برنامه در بیست و ششم بهمن ماه سال ۹۶ ابلاغ و در دهم خرداد ماه سال ۹۷ ، دولت آیین‌نامه اجرای آن را ابلاغ و دستورالعمل‌های لازم را ارائه کرد.

روستا اظهار کرد: برنامه برداشت از صندوق توسعه ملی در آن دوره مطرح شد و حدود ۳ هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی، برداشت منابع مالی جهت نوسازی و بازسازی این واحد‌ها ابلاغ شد و حدود ۲ هزار و ۱۱۹ میلیارد تومان وجوه اداره شده در اختیار عمران بازآفرینی شهری قرار گرفته و این تسهیلات هم توسط شرکت در اختیار نظام پولی و بانکی قرار گرفت.

روستا با بیان اینکه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان از این منابع تخصیص داده شده و بانک مسکن هم بخشی از این تسهیلات را با سود ۹ درصد پرداخت کرده است گفت: تاکنون ۲۰ هزار فقره تسهیلات با سود ۹ درصد پرداخت شده و حدود ۲۳ هزار پرونده تشکیل شده از این تعداد ۱۳ هزار فقره تسهیلات پرداخت شده است.

روستا درباره تسهیلات در حوزه نوسازی بافت فرسوده گفت: این تسهیلات در اختیار انبوه سازان و شرکت‌های توسعه گر قرار می‌گیرد که میزان آن به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

عضو هئیت مدیره شرکت عمران باز آفرینی شهری افزود: در شهر اهواز ۲۱۰۶ واحد مسکونی توسط توسعه گران در حال ساخت است و امروز هم ۵۴۸۰ واحد مسکونی طی فراخوانی در شهر رشت به شرکت‌های توسعه گر  واگذار شده و به زودی فراخوان ساخت ۱۳ هزار واحد مسکونی هم ابلاغ می‌شود.

او گفت: در اجرای این طرح دولت  کار نوسازی و بازسازی را انجام نمی‌دهد بلکه این شرکت های توسعه گر هستند که اقدامات لازم در حوزه نوسازی و بازسازی واحدهای مسکونی را انجام دهند.

او توضیح داد: ۷۵۰ میلیارد تومان تسهیلات یعنی حدود ۲۰ درصد از تسهیلات وجوه اداره شده در ۴۷۶ محله هزینه می‌شود و ۵۵۹ پروژه در قالب پروژه‌های از جمله مراکز آموزش بهسازی معابر و ایجاد خدماتی از جمله آب و فاضلاب شده است.

نوسازی بافت  فرسوده طبق برنامه سالانه پیش نرفته است

در ادامه برنامه نوروزی کارشناس مسکن گفت: متاسفانه  نوسازی بافت فرسوده طبق برنامه سالانه اقدامات انجام نمی شود. مشکلات بسیار زیادی در حوزه بافت های فرسوده وجود دارد و ما با وجود آنکه باید ۲۷۰ محله را نوسازی کنیم اما از برنامه عقب هستیم.

نوروزی گفت: در این زمینه همه دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی طبق برنامه کارها را باید انجام دهند که یکی از این برنامه‌ها در این بخش در اختیار قرار دادن اراضی بود که باید تمامی نهادها و دستگاه‌های دولتی زمین ‌های لازم را در اختیار انبوه سازان جهت نوسازی بافت های فرسوده قرار می دادند .

این کارشناس مسکن  ادامه داد: در این بخش برنامه جامعی وجود ندارد در صورتی که اگر برنامه ها درست اجرا می شد ما هم اکنون از برنامه نوسازی و بازسازی بسیار جلوتر بودیم.

او با اشاره به اینکه متاسفانه جذابیت‌های لازم برای ورود  شرکت های توسعه در حوزه نوسازی بافت‌های فرسوده وجود ندارد اظهار کرد: عدم جذابیت باعث شده که بسیاری از توسعه گران در بازارهای موازی وارد شوند. باید جذابیت در حوزه مسکن را بیشتر کنیم تا دلالان و سوداگران از این بازار خارج شوند .

این کارشناس مسکن تصریح کرد: به نظر می رسد که دلالی و سوداگری در حوزه مسکن سود بیشتری دارد این در حالی است که باید وزارت راه و شهرسازی اقدامات لازم و تصمیمات جدی برای خروج دلالان و سوداگران را در دستور کار خود قرار دهد.

او تصریح کرد: هم اکنون شاهد آن هستیم که برنامه نوسازی بافت های فرسوده به صورت انفرادی انجام می شود و باید شرکت های توسعه گر به این حوزه ورود پیدا کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار