راهسازی در منطقه دشمن‌زیاری ممسنی گره ای کور ماند

راه روستایی سررود به آب پرده به طول ۸.۵ کیلومتر در مهرماه ۹۷ آغاز و پس از تقریبا ۲ سال در مرحله خاکبرداری متوقف شده که این موضوع به معضلی برای روستائیان تبدیل شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مواردی که امروزه در مباحث مدیریتی و توسعه جوامع مطرح می‌شود، حفظ روستا‌ها و تلاش برای مهاجرت نکردن مردم از این نقاط است چراکه روستا‌ها نقش مهمی در تولیدات محصولات کشاورزی و دامی دارند و از این حیث در اقتصاد جوامع موثرند.

اما بسیار دیده شده که عدم وجود امکانات کافی در روستا‌ها یا محرومیت‌هایی که ناشی از عوامل مختلف است سبب شده که روستائیان بار سفر به سوی شهر‌ها ببندند. برای محرومیت‌زدایی و جلوگیری از کوچ روستائیان به شهر‌ها که سبب معضلات فراوانی می‌شود، ایمن‌سازی و بهسازی جاده‌های روستایی یکی از عوامل مهم است.

این در حالی است که هنوز روستا‌های زیادی در استان فارس وجود دارند که از داشتن راه مناسب محروم هستند یکی از این مناطق روستایی، منطقه دشمن‌زیاری در شهرستان ممسنی است.

مشکل روستائیان منطقه دشمن‌زیاری ممسنی چیست؟

در استان فارس ۱۵ هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد که یک دهم آن یعنی ۱۵۰۰ کیلومتر در شهرستان‌های رستم و ممسنی است. در این میان یکی از شهروندان شهرستان ممسنی با ارسال پیامی اقدام به بیان مشکل در همین زمینه کرده است.

در این پیام آمده است: «جاده فرعی دشمن زیاری توکل آباد، سررود و آب پرده زمین‌های کشاورزی این منطقه را نابود کرده است. طرح راهسازی نیمه کاره رها شده و امسال هم بودجه‌ای در نظر گرفته نشده است. به گفته روستائیان این منطقه در مجموع ۷ کیلومتر باید ساخته بشود که خاکبرداری شده، اما هنوز کامل نشده است».

شهرستان ممسنی با داشتن بیش از ۳۰۰ روستا یکی از شهرستان‌هایی است که هنوز بافت روستایی در آن حاکم است. به گفته روستائیان این منطقه مشکلات جاده‌ای نه تنها تردد را با مشکل مواجه کرده بلکه در فصل‌های سرد سال لغزنده و کوهستانی بودن جاده‌ها حادثه های زیادی را به همراه داشته است.

راهسازی در منطقه دشمن‌زیاری پس از ۲ سال به پایان می رسد؟

داوود ایوبی، فرماندار ممسنی درباره این راه روستایی و مشکلات آن توضیحاتی ارائه داد. به گفته او راه روستایی سررود به آب پرده به طول ۸.۵ کیلومتر در مهرماه ۹۷ آغاز و تاکنون در حد ۷۵ درصد خاکبرداری شده است.

آنگونه که ایوبی می‌گوید: نوع عملیات این طرح شامل خاکبرداری، خاکریزی، ابنیه فنی و روسازی بوده و درصد پیشرفت فیزیکی کل طرح حدود ۳۰ درصد بوده است.

به گفته فرماندار ممسنی برای این طرح ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون تومان اعتبار پیش‌بینی شده که تاکنون هیچ مبلغی به پیمانکار پرداخت نشده و و با وجود اینکه مدت زمان اجرای طرح ۱۸ ماه بوده، اما پس از تقریبا ۲ سال از شروع هنوز به سرانجام نرسیده است.

او از توقف و تعطیلی این طرح خبر می‌دهد که دلیلی اصلی آن عدم تامین اعتبار بوده و معتقد است که با شرایط کنونی اقتصاد، رقمی بیش از آنچه پیش‌بینی اولیه بوده نیاز است تا به سرانجام برسد.

ایوبی درباره این اظهار نظر روستائیان مبنی بر خسارت به زمین‌های کشاورزی به دلیل احداث جاده و ناتمام ماندن آن می‌گوید: این جاده ارتباطی به زمین‌های کشاورزی روستائیان ندارد و هیچ ضرر و زیانی به روستائیان وارد نشده است.

به گفته فرماندار ممسنی تکمیل این طرح عمرانی حق طبیعی مردم است که باید سریع‌تر انجام شود علاوه بر آن تاکنون گزارشی نیز از روستائیان مبنی بر خسارت به دلیل احداث این جاده اعلام نشده است.

ساکنان منطقه دشمن‌زیاری صاحب دکل مخابراتی می شوند؟

از دیگر مشکلاتی که روستائیان این منطقه مطرح کردند، ساخت دکل مخابراتی بوده که طولانی شدن آن سبب شده مردم از ساده‌ترین امکانات ارتباطی محروم باشند.

ایوبی در این زمینه نیز می‌گوید: برای آنتن مخابراتی دشمن‌زیارتی ۲ دکل در نظر گرفته شده که یکی در سررود و دیگری در توکل‌آباد قرار دارد که در سررود شروع شده و به مرحله فندانسیون رسیده و در توکل‌آباد نیز پیمانکار تجهیز کارگاه کرده و به زودی عملیاتی می‌شود.

پیش شرط بهبود وضعیت زندگی روستائیان وجود شبکه‌های ارتباطی و شبکه‌های حمل و نقل قابل رفت و آمد بین مراکز شهری و روستایی است. با پیشرفت روستا‌ها و دسترسی آسان به مسیر‌های ارتباطی نه تنها امکانات توسعه‌ای با سهولت بیشتری به روستا‌ها می‌رسد بلکه از آنجا که اغلب روستا‌های ممسنی در جنگل‌های زاگرس واقع شده‌اند، حفاظت از جنگل‌ها نیز بهتر انجام می‌شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۲:۴۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
هیچ نگاهی به روستاهای مشایخ و حوزه ممسنی نشده و همان هست که اصل نیست
آخرین اخبار