۴ فرمول حفظ سلامت و بهداشت مواد غذایی در سفر

با توجه به شیوع ویروس کرونا اگر قصد سفر دارید باید نکات بهداشتی را رعایت کنید تا سلامتی شما به خطر نیافتد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، شرایط کنونی کشور و شیوع بیماری کرونا موجب شده پزشکان توصیه کنند از سفر‌های غیرضروری به‌ویژه به مناطق قرمز از نظر شیوع کووید - ۱۹ پرهیز کنیم. با این حال اگر به هر دلیلی راهی سفر شدید فراموش نکنید همیشه در حین سفر ممکن است بیماری‌های با منشأ غذایی به‌خصوص اسهال، ما را تا مقصد یا گا‌ها در تمامی طول سفر همراهی کند. در این میان نکات ساده‌ای وجود دارد که اگر آن‌ها رعایت کنید خطر ابتلا به بیماری را در حین سفر به‌طور قابل توجهی کاهش می‌دهید.


بیشتربخوانید


۱ ـ مراقب بیماری شایع در سفر باشید: شایع‌ترین بیماری که ممکن است در حین سفر پیش آید اسهال مسافران است که مربوط به اختلال در عملکرد دستگاه گوارش در اثر خوردن غذا یا آب آلوده است. مهم‌ترین نشانه‌های این بیماری عبارتند از مدفوع شل و آبکی، درد و کرامپ شکمی، اسهال، استفراغ و تب. این نوع اسهال معمولا ظرف چند روز بهبود می‌یابد، اما ممکن است به کمک پزشک برای درمان آن نیاز داشته باشید.

۲ ـ بهداشت فردی را رعایت کنید: بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری در طول سفر، رعایت بهداشت فردی است. پس از رفتن به دستشویی و به‌خصوص استفاده از سرویس‌های بهداشتی عمومی و بین راهی، قبل از خوردن و آماده‌سازی غذا حتما دست‌هایتان را به دقت با آب و صابون بشویید. سعی کنید در زمان غذاخوردن از دست‌ها و انگشت‌های خود برای قرار دادن غذا در دهان استفاده نکنید و این کار را با قاشق و چنگال تمیز انجام دهید. همیشه در زمان سفر یک ضدعفونی‌کننده الکلی دست همراه داشته باشید تا در صورتی که به آب تمیز و بهداشتی دسترسی نداشتید، بتوانید از آن استفاده می‌کنید. به‌خصوص اگر کودکان را در سفر به همراه خود دارید، بیشتر بایستی مراقبت بهداشت شخصی آن‌ها باشید.

۳ ـ از آب نوشیدنی سالم استفاده کنید: آب بهترین نوشیدنی برای حفظ حالت هیدراته بدن در حین مسافرت است. بهترین راه تأمین آب بدن خرید آب‌های بسته‌بندی مثل آب معدنی، آب آشامیدنی، آب گازدار و... است. حتی برای مسواک‌زدن و تمیزکردن دهان نیز باید از منابع مطمئن آب استفاده کنید. متاسفانه در بسیاری از پارک‌ها یا تفرجگاه‌ها آب آشامیدنی لوله‌کشی مطمئن در دسترس نیست و باید همیشه آب کافی همراه داشته باشید. در صورتی که مجبور به استفاده از آب‌های لوله‌کشی غیرمطمئن شدید، حتما قبل از استفاده آن را بجوشانید. از یخ‌هایی که نمی‌دانید از چه منبع آبی تهیه شده‌اند، به‌هیچ‌وجه استفاده نکنید.

۴ ـ غذا و نوشیدنی مناسب انتخاب کنید: در این زمینه نیز باید چند نکته را در نظر بگیرید. غذا را هنگام سفر یا تفریح حتما پس از گرم‌کردن مصرف کنید. از مصرف غذای پخته‌ای که چند ساعت بیرون از یخچال بوده بپرهیزید. گاهی ممکن است اضافه غذا را پس از پیک‌نیک به منزل آورده یا در حین سفر آن را بدون گرم‌کردن در وعده بعدی استفاده کنید. زمانی که غذا در دمای محیط یا به حالت گرم نگهداری می‌شود، برخی از باکتری‌ها در آن رشد کرده و آن را به یک وعده غذایی نامناسب تبدیل می‌کند.

اگر ناچار به استفاده از این غذا هستید حتما آن را قبل از مصرف گرم کنید. در مورد نوشیدنی‌ها نیز همین نکته را رعایت کنید و از مصرف چای یا قهوه که دمای آن‌ها تا حد دمای محیط پایین آمده است پرهیز کنید. غذا‌های خشک و بسته‌بندی‌شده مثل چیپس، نان یا کنسرو‌ها می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای سفر باشند، اما حتما چک کنید بسته‌بندی آن‌ها صدمه ندیده باشد. سعی کنید از مصرف غذا‌های تازه مثل برش‌های میوه یا سبزی پرهیز کنید به شرطی که مطمئن باشید کاملا با آب سالم شسته شده و در ظرف تمیز نگهداری شده‌اند. سعی کنید برش‌های میوه را فقط برای یک وعده تهیه کنید و اگر قصد خوردن میوه در حین سفر دارید آن‌ها را کاملا بشویید، خشک کنید و در ظرف تمیز به صورت برش نخورده نگهداری کنید. از مصرف غذا‌هایی مثل سالاد، گوشت یا ماهی که کاملا پخته نشده‌اند، پرهیز کنید.

در حین سفر بسیاری از ما دوست داریم غذا‌های خیابانی شهر مقصد را امتحان کنیم. ترجیحا غذا‌هایی را انتخاب کنید که در دمای بالا و در مقابل خودتان طبخ می‌شوند؛ مثل غذا‌های گریل شده، نه غذا‌هایی که از قبل تهیه و در شرایط غیربهداشتی نگهداری شده‌اند. توجه داشته باشید خانم‌های باردار نباید به‌هیچ‌وجه از لبنیات غیر‌پاستوریزه در حین سفر استفاده کنند.

منبع:  روزنامه جام جم

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار