روزگار سیاه طلای سفید شهرستان بشرویه / نابودی صنعت کشت پنبه در صورت ادامه واردات بی رویه

برداشت سنتی و واردات بی رویه پنبه، دغدغه این روز‌های پنبه کاران شهرستان بشرویه است که هنوز تولید پارسال، روی دستشان مانده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، شهرستان بشرویه، قطب کشاورزی خراسان جنوبی، روزگاری به سرزمین طلای سفید شهرت داشت، اما چند سالی است در سایه کم توجهی دولت و واردات بی رویه، حال و روز طلای سفید بشرویه خوش نیست و رو به سیاهی رفته است.

واردات بی رویه پنبه در سال‌های اخیر در کنار آسیب زدن به کشاورزان، به صنایع وابسته به پنبه هم خسارت زده و حجم زیادی محلوج پنبه در واحد‌های پنبه پاک کنی شهرستان بشرویه دپو شده است.

صنعت کشت پنبه، رو به نابودی

شهرستانی که در سال‌های ۹۳ و ۹۴ بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ هکتار سطح زیرکشت پنبه داشت، امروز به دلیل واردات بی رویه پنبه و مکانیزه نبودن برداشت، با کاهش سطح زیرکشت روبروست؛ به طوری که هم اکنون کشت پنبه به ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده است.

یکی از پنبه کاران بشرویه   می‌گوید: امسال در ۳ هکتار از زمین‌های کشاورزی ام، پنبه کشت کرده ام و برای برداشت آن‌ها به ۱۰۰ کارگر نیاز دارم.

این پنبه کار نبود کارگر را مهمترین دغدغه پنبه کاران بشرویه می‌داند و بیان می‌کند: کارگری برای نیست و برداشت پنبه مجبورم با ۱۰ کارگر محصولم را برداشت کنم.

یکی دیگر از پنبه کاران بشرویه، نبود ماشین آلات مکانیزه را مهمترین مشکل پنبه کاران می‌داند و می‌گوید: ۱۰ هکتار اراضی پنبه دارم، اما به دلیل نبود کارگر و ماشین آلات قادر به برداشت به موقع پنبه نیستم.

این پنبه کار بشرویه‌ای اضافه می‌کند: سود تسهیلات خرید ماشین آلات بالاست و با سود ۱۵ درصد توان خرید نداریم.


بیشتر بخوانید


کارخانجات پنبه پاک کنی بشرویه در آستانه ورشکستی

در شهرستان بشرویه دو کارخانه پنبه پاک کنی فعال هستند که با ادامه سیاست واردات پنبه و فرآوری‌های وابسته به آن از جمله نخ، پارچه و روغن، حال و روز خوشی ندارند.

کیانی‌زاده مدیر عامل یک کارخانه پنبه پاک کنی در بشرویه گفت: دهه هفتاد، یکی از صادرکنندگان عمده پنبه در جهان بودیم، اما از آن زمان به بعد به دلیل بی تدبیری‌ها به یکی از واردکنندگان پنبه تبدیل شده‌ایم.

روزگار سیاه طلای سفید شهرستان بشرویه / نابودی صنعت کشت پنبه در صورت ادامه واردات بی رویه

این تولید کننده با بیان اینکه هم اکنون ۹۲۵ تن محلوج پنبه در کارخانه اش دپو شده است افزود: در حالی امسال شاهد تداوم واردات بی رویه نخ و پنبه از کشور‌های ترکمنستان، هندوستان، تاجیکستان و برزیل هستیم که کارخانه‌های پنبه پاک کنی مقدار قابل توجهی محلوج پنبه برای فروش دارند.

او با انتقاد از حمایت‌های کم دولتی از پنبه کاران می‌گوید: محلوج پنبه موجود در این کارخانه را حتی کارخانه نساجی فردوس نمی‌خرد و محلوج‌ها روی دستمان مانده است.

واردات پنبه و نخ باید محدود شود

در حالی که پنبه کاران و واحد‌های پنبه پاک کنی همچنان دغدغه دارند فروش محصولشان را به بازار دارند، اما گویا مسئولان وزارت جهاد کشاورزی از رایزنی‌ها با وزارت صمت برای محدود شدن واردات پنبه و خرید محصول داخلی پنبه می‌گویند.

مدیر کل دفتر پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی در بازدید از مزارع پنبه شهرستان بشرویه  گفت: برای حمایت از پنبه کاران و خرید محلوج پنبه، نشست مشترکی با وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار کرده ایم و از آن‌ها خواسته ایم خرید محصول پنبه کاران در اولویت باشد و به اندازه نیاز پنبه و نخ وارد کنند.

روزگار سیاه طلای سفید شهرستان بشرویه / نابودی صنعت کشت پنبه در صورت ادامه واردات بی رویه

هزار جریبی گفت: وزارت جهاد کشاورزی به دنبال حمایت از پنبه کاران است و امیدواریم نتیجه این نشست‌ها منجر به خرید مازاد واحد‌های پنبه پاک کنی از سوی کارخانه‌های نساجی شود.

رونق پنبه کاری در شهرستان بشرویه، قطب پنبه خراسان جنوبی در انتظار عملی شدن وعده‌ای مسئولان است. پنبه کاران بشرویه‌ای همچنان چشم انتظار روز‌های درخشان این صنعت هستند.

پنبه کاران می‌گویند اگر ماشین آلات مدرن با تسهیلات ارزان قیمت در اختیار شان قرار بگیرد، سطح زیر کشت پنبه از ۳ هزار و ۵۰۰ هکتاری که هست، بالاتر خواهد رفت.

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار