زادآوری اکراس آفریقایی گونه کمیاب خاورمیانه در تالاب هور العظیم توسط آقای علی سجاد جلالی محیط بان آبادانی مشاهده شد.

علی فتحی نیا رئیس حفاظت محیط زیست آبادان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ،گفت: اکراس ها پرندگان کنار آبزی هستند که در ایران سه گونه اکراس زندگی می کند و شامل اکراس سیاه ؛ اکراس آفریقایی و کفچه نوک می شوند.هر سه گونه در خوزستان قابل مشاهده و در تالاب هور العظیم مقیم هستند یعنی علاوه بر جمعیت مهاجر زمستان گذران یک جمعیت هم کل سال در هور العظیم قابل مشاهده است که این اطلاعات یافته  ای جدید است  و با پایش مستمر سالیانه این گونه ها مشخص شده است.

فتحی نیا افزود: اکراس (ناز) آفریقایی با نام انگلیسی (African Sacred Ibis) و با نام علمی (Threskiomis aethiopicus) از گونه های کمیاب برای خاورمیانه است که در برخی استان های جنوب کشور بصورت سرگردان اما در استان خوزستان و تالاب هور العظیم بصورت مقیم مشاهده می شود.

رئیس حفاظت محیط زیست آبادان  گفت: حضور این گونه های ارزشمند بر غنای زیستی پرندگان هور العظیم و خوزستان افزوده است و با توجه به کمیاب بودن اکراس آفریقایی و علاقه  محققان و پرنده نگرها ؛ حضور این گونه به صورت آزاد و رها و مشاهده زندگی طبیعی این گونه ارزش فراوانی دارد.

فتحی نیا ادامه داد: هور العظیم گنج تنوع زیستی پرندگان خوزستان و ایران است و برخی گونه های بسیار کمیاب خاورمیانه مانند سسک نیزار خوزی؛ غول حواصیل؛ باکلان مارگردن  و اکراس آفریقایی را در خود جای داده است .

او گفت: حفاظت از این گنج زیستی و تامین حقابه منظم سالیانه و جلوگیری از تخریب زیستگاه و شکار مهمترین اقدامات حفاظتی برای این منطقه مهم زیستی می باشد.

رئیس حفاظت محیط زیست آبادان افزود: در پایش  پرندگان جوجه آور هور العظیم  در تیرماه ۱۳۹۹ یک فرد اکراس آفریقایی نابالغ و جوان که به تازگی آشیانه را ترک نموده مشاهده گردید که این یافته ای ارزشمند در خصوص حضور و جوجه آوری این گونه در تالاب هور العظیم است .

فتحی نیا  گفت: خوزستان با دارا بودن بیش از ۳۸۰ گونه پرنده بهشت پرندگان ایران و خاورمیانه محسوب می شود و تالاب های خوزستان مانند تالاب هور العظیم ارزش فوق العاده جهانی دارد .

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.