چرا تنها دلفین بازمانده برج میلاد در ایران نگهداری نمی‌شود؟/ دست‌های پشت پرده برای انتقال کاسیا به دریای سیاه

پس از مرگ آلفا، تصمیم بر این شد تا کاسیا تنها دلفین بازمانده در دلفیناریوم برج میلاد به دریای سیاه منتقل شود.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، چند ماهی است که از تلف شدن آلفا یکی از دلفین‌های دلفیناریوم برج میلاد می‌گذرد، تقریبا ۷ ماه پیش خبر تلف شدن این دلفین رسانه‌ای شد، خبری که در روز‌های اول با سکوت مواجه شد و پس از چند روز از سوی دلفیناریوم برج میلاد و محیط زیست این خبر تأیید شد.

علت اینکه دلفیناریوم برج میلاد تمایل به شفاف سازی درباره مرگ آلفا نداشت مشخص نبود، اما با پیگیری‌های سازمان محیط زیست سرانجام پس از ۲۰ روز با کالبد شکافی‌هایی که انجام گرفت علت مرگ ایست قلبی و مشکل تنفسی ناشی از نارسایی‌های قلبی اعلام شد و در بررسی‌ها هیچ‌گونه نشانی از بیماری‌های عفونی، متابولیک و مسمومیت نبود.

به گفته مهرداد کتال محسنی معاون فنی اداره محیط زیست استان تهران در دی ماه سال گذشته در همین خصوص اظهار کرد: در بررسی‌های کالبدشکافی، تمام اندام‌ها به جز قلب و قفسه سینه عادی بودند و در بررسی قلب، وجود لخته‌های خون در بطن راست و شریان اصلی مشاهده شده است.

مرگ این دلفین ماده برای محیط زیست برای چند روزی در هاله‌ای از ابهام بود و دلفیناریوم برج میلاد گزارشی از ارزیابی، بیماری و نمونه برداری‌های مرگ دلفین را به موقع به استان ارائه نداد. محیط زیست خودش پس از چند روز به واسطه پایش‌ها از موضوع مرگ دلفین با خبر شد، حتی به محیط زیست اجازه حضور در زمان کالبد شکافی داده نشد.

حالا پس از گذشت چند ماه از مرگ دلفین ماده دلفیناریوم برج میلاد، خبر‌هایی از حال ناخوش کاسیا تنها دلفین بازمانده این مجموعه به گوش می‌خورد، خبری که باز هم دلفیناریوم برج میلاد آن را تکذیب می‌کند و می‌گوید این دلفین هیچ مشکلی ندارد.

سرانجام تنها دلفین بازمانده دلفیناریوم برج میلاد چه می شود؟/ چرا تنها دلفین بازمانده برج میلاد در ایران نگهداری نمی شود؟

درباره همین موضوع ایمان معماریان دامپزشک محیط زیستدر گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: می‌توان گفت که شرایط «کاسیا» تنها دلفین موجود در این مجموعه مساعد نیست و با توجه به اینکه دلفین موجودی اجتماعی است، ممکن است از لحاظ روحی به شدت آسیب ببیند.

این دامپزشک درباره مجموعه دلفیناریوم برج میلاد گفت: دلفیناریوم برج میلاد مشکلات زیادی دارد و شرایط نگهداری از حیوانات باقی مانده در این مجموعه اصلاً مناسب نیست و وضعیت آنان نگران کننده است.

همان طور که می‌دانید اکنون تنها یک شیر دریایی و یک دلفین در این مجموعه باقی مانده، بنابراین نیاز است تا هرچه سریع‌تر برای سلامت این حیوان‌ها تصمیماتی گرفته شود، یکی از این تصمیمات گرفته شده انتقال کاسیا به روسیه و دریای سیاه است که با وجود بیماری کرونا عملی شدن این تصمیم به تعویق افتاده است.

درباره این موضوع داود میر شکار مدیرکل زیست‌بوم‌های دریایی سازمان محیط زیست در فروردین ماه سال جاری، با اشاره به اینکه شایعاتی مبنی بر مساعد نبودن وضعیت تنها دلفین دلفیناریوم برج میلاد (کاسیا) در فضای مجازی منتشر شده بود، تصریح کرد: در هفتم فروردین ماه سال جاری با تیمی از کارشناسان محیط زیست برای بازدید از وضعیت دلفیناریوم برج میلاد به آنجا رفتیم، وضعیت بهداشتی آنجا مساعد و آب شور جدید برای استخر تهیه شده بود.

میرشکار با بیان اینکه دلفین‌ها حیوان اجتماعی هستند، گفت: این قبیل دلفین‌ها چون آموزش دیده هستند، روزانه حداقل یکبار باید نمایش اجرا کنند، در غیر این صورت آسیب جدی می‌بینند و شیوع ویروس کرونا اجازه اجرای نمایش را برای کاسیا نمی‌دهد و از این منظر او آسیب می‌بیند.

او بیان کرد: بر اساس تصمیمات اتخاذ شده مقرر شده برای اینکه این دلفین آسیب کمتری ببیند به دریای سیاه منتقل شود و مجوز‌های انتقال کاسیا به دریای سیاه گرفته شده است.

مدیرکل زیست‌بوم‌های دریایی سازمان محیط زیست تصریح کرد: بی قراری این دلفین در زمان فعلی به دلیل تنهایی است، به همین منظور قرار شد تا این گونه بعد از آموزش‌های لازم، به زادگاه خودش (دریای سیاه) منتقل شود.

او در پاسخ به این سوال که چه تصمیمی برای شیر دریایی موجود در دلفیناریوم برج میلاد گرفته می‌شود؟، گفت: شیر دریایی حساسیت کمتری نسبت به دلفین دارد، تاکنون تصمیمی برای انتقال این گونه گرفته نشده است، اما با توجه به تعطیلی دلفیناریوم برج میلاد، بعد از انتقال کاسیا این شیر دریایی نیز منتقل خواهد شد.

علت اینکه چرا این دلفین نمی‌تواند به دریا‌های جنوب کشور و مناطق تحت آموزش و محیط زیست چون قشم و کیش منتقل شود، مشخص نیست با وجود اینکه در شهر کیش نیز دلفیناریومی مجهز‌تر از دلفیناریوم تهران وجود دارد.

سرانجام تنها دلفین بازمانده دلفیناریوم برج میلاد چه می شود؟/ چرا تنها دلفین بازمانده برج میلاد در ایران نگهداری نمی شود؟

شهاب الدین منتظمی مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علل انتقال این حیوان به روسیه اظهار کرد: بیشتر تمایل بود تا کاسیا برای ادامه زندگی خودش به خارج از کشور منتقل شود و مجوز‌های لازم و قانونی از محیط زیست صادر شود، اما شرایط برای خروج کاسیا از کشور با وجود شیوع ویروس کرونا هنوز فراهم نیست.

او با بیان اینکه زادگاه این دلفین دریای سیاه است، گفت: پیمانکار این مجموعه با مراکز نگهداری دلفین در ایران به توافق نرسیده و قرار است تا کاسیا برای زندگی در دریای آزاد مدتی در کشور روسیه آموزش رهاسازی ببیند.

مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه شیر دریایی نیز به روسیه منتقل می‌شود، افزود: پس از آموزش‌های رهاسازی این دلفین می‌تواند به دریای سیاه منتقل شود.

حفظ این گونه‌ها برای محیط زیست و مردمی که دوستدار محیط زیست هستند، اهمیت زیادی دارد. با توجه به تجربیات و اتفاقات بدی که برای بعضی از گونه‌ها در این دلفیناریوم افتاده است، انتظار می‌رود تا هر چه سریع‌تر بهترین تصمیم برای ادامه زندگی این دلفین و شیر دریایی گرفته شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۲۰ تير ۱۳۹۹
چقدر خوبه هر موجودی درمحیط خودش زندگی کند تنهایی رنجی است هم موجود زنده را زنده بگور می کند
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۲۰:۱۸ ۲۰ تير ۱۳۹۹
در دریاچه خلیج فارس نگهداری شوند .نمیشه.یا در سواحل دریای شمال.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۰ تير ۱۳۹۹
احتمالا قیمت دلار بهش گفتن سکته کرده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۰۴ ۲۰ تير ۱۳۹۹
کاش ملت ایران شانسی مثل شانس این دلفين و دیگر حیوانات داشتند
Germany
M
۱۶:۱۷ ۲۰ تير ۱۳۹۹
این یکی هم بمونه تواین مملکت تاتلف شه؟کاش همه رو میفرستادن خارج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۲۰ تير ۱۳۹۹
حالا دیگه همه ی مسائل مثل دلار و سکه و خودرو و موبایل حل شد؟؟؟حالا بریم سراغ دلفین ها.
اخه مردم دیگه انقدر مسائل تو زندگیشون دارن،کی به دلفین فکر میکنه؟؟ .اگه راست میگین و خیلی پیگیر مسائل هستین،پیگیر مسائل معیشتی مردم باشین....
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۳۸ ۲۰ تير ۱۳۹۹
منم حاضرم منتقل بشم دریای سیاه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۰ ۲۰ تير ۱۳۹۹
تا کاغذبازی و مراحل اداری و... انجام بشه این بنده خدا از شدت کهولت سن تلف خواهد شدددد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۲۰ تير ۱۳۹۹
این دلفین ها خیلی عالی بودن. ما پارسال رفتیم دلفیناریوم خیلی نمایش های جالبی اجرا کردن. حیف شد که اون یکیش تلف شد. اذیتش نکنید حیوون زبون بسته رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
چرا نمی برنش کیش ؟؟؟
آخرین اخبار