رئیس مرکز بهداشت خوزستان:

طولانی شدن پیک بیماری کرونا نگران کننده است

سید محمد علوی گفت: طولانی شدن پیک بیماری کرونا در خوزستان نگران کننده است و جزو مناطق خیلی پرخطر محسوب می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سید محمد علوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در گفت‌وگوی زنده مرکز سیمای خوزستان گفت: خوزستان هفتمین هفته خود را در وضعیت قرمز کرونا سپری می‌کند و در حال حاضر جزو مناطق خیلی پرخطر کرونا به شمار می‌رود.

او افزود: هر چند در ۲ تا ۳ روز اخیر کاهش موقت موارد بیماری کرونا در خوزستان را شاهد بوده‌ایم، اما این کاهش موقتی نمی‌تواند نگرانی را برطرف سازد.

علوی با اشاره به دلایل طولانی شدن پیک بیماری کرونا در استان بیان داشت: دلیل اصلی این اتفاق را به طور قطعی و مشخص نمی‌دانیم، اما برخی دلایل وجود دارند که قابل تامل هستند به عنوان مثال بنا بر برخی گزارش‌ها ویروس کرونا تغییر رفتار داده و قدرت تخریبی آن افزایش یافته، بنابراین هر چه تخریب بافتی بیشتر باشد بیماری نیز طولانی‌تر می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظ‌ها کرد: نکته دیگر درباره طولانی شدن پیک یک بیماری می‌تواند به ژنتیک نیز مرتبط باشد، بنا بر برخی مقالات گروه‌های خاصی استعداد بیشتری برای ابتلا به بیماری دارند، البته سبک زندگی از دیگر عوامل موثر در پیک بیماری است، ضمن اینکه پررنگ بودن علایق خانوادگی، مسائل بومی، فرهنگی، اجتماعی و تنیدگی روابط بیشتر در سرعت انتقال بیماری نقش موثری ایفا می‌کند.

علوی ادامه داد: گرما نیز می‌تواند در گسترش شیوع کرونا تاثیرگذار باشد، چراکه گرما موجب سوق دادن زندگی مردم به سمت فضا‌های سرپوشیده شده است، در این فضا‌ها کولر‌ها شانس انتقال عفونت را بیشتر می‌کنند، ضمن اینکه مردم خوزستان سال‌های متمادی در معرض ریزگرد‌ها و باران‌های پاییزی که مشکلات تنفسی با خود به همراه داشت، بوده‌اند و بسیاری از افراد آسم و تنگی‌نفس دارند، به همین دلیل همین ویروس جایی که تخریب بافتی دارد را مکان مناسب‌تری می‌داند.

مرگ و میر مبتلایان به کرونا در خوزستان زیاد است

او اظهار داشت: بنا بر آمار و اطلاعات موارد آسم در خوزستان بیش از ۲ برابر متوسط کشوری است، بنابراین آزردگی در بسیاری از هم استانی‌ها وجود دارد و شاید همین عامل علت بیشتر شدن شدت بیماری برای افراد شده است، ضمن اینکه موارد بیماری و به تبع آن مرگ و میر در خوزستان نیز بالا است.

سید محمد علوی علت مرگ ناشی از کرونا را بیماری‌های زمینه‌ای دانست و بیان کرد: اگر بخواهیم وضع استان را در بیماری‌های زمینه‌ای بررسی کنیم باید نخست ببینیم وضعیت تغذیه در استان چگونه است، یکی از علل مهم ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی تاثیر تغذیه است.

امنیت غذایی در خوزستان مناسب نیست

او با اشاره به وضعیت امنیت غذایی و غذای ایمن در استان گفت: خوزستان در این زمینه وضع خوبی ندارد، براساس شاخص سازمان جهانی بهداشت اگر خانواری بیش از ۳۰ درصد درآمد خود را صرف غذا کند امنیت غذایی ندارد و براساس بررسی ۵۰ درصد مردم شهر و ۱۰۰ درصد مردم روستا در استان از امنیت پایین غذایی برخورددار هستند.

علوی اظهار داشت: ۲۷ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال در خوزستان از فشار خون رنج می‌برد، ۵۰ درصد جوانان در استان افزایش وزن دارند، خوزستان از نظر بروز دیابت در رتبه‌های بالای کشور قرار دارد، مصرف سبزی در خانوار‌ها جایگاه خوبی ندارد، مصرف نمک در کشور روزانه ۵ گرم است در حالیکه در خوزستان روزانه ۹ گرم است و این عوامل می‌تواند افراد را مستعد بیماری‌های قلبی و عروقی کند.

او درخصوص انجام تست کرونا بیان کرد: سیاست کشور برای مقابله با کرونا برگرفته از سازمان‌جهانی بهداشت است و آن‌ها در همان روز‌های ابتدایی شیوع کرونا بر انجام تست بسیار تاکید داشتند و این مساله را راز موفقیت در کنترل بیماری می‌دانستند، اما دلایلی وجود دارد که برخی آن را از نظر علمی درست نمی‌دانستند مثلا می‌گفتند بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد تست‌های منفی کاذب است برای همین کسانی که منفی بودند بی مهابا در جامعه حضور پیدا می‌کردند.

علوی افزود: نکته دیگر این که کیت‌های انجام تست در جهان کم و تقریبا نایاب شده برای همین در مصرف کیت باید هدفمند و هوشمندانه‌تر عمل شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.