دوران کودکی مهمترین دوره زندگی هر انسان است

کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس گفت: مهمترین دوره زندگی هر انسانی، طبق نظریات روانشناسان دوره کودکی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، اعظم ایزدی کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس به مناسبت روز ملی ادبیات کودک پیرامون چالشها و چشم انداز ادبیات کودک و نوجوان، بیان کرد: مهمترین دوره زندگی هر انسانی، طبق نظریات روانشناسان دوران کودکی است.

او، با اشاره به اینکه در کودکی است که شخصیت و آینده فرد شکل می‌گیرد، بیان کرد: هر چه زمینه برای کسب تجربه‌های گوناگون برای کودک فراهم شود ذهن او خلاق‌تر می‌شود و برای ترسیم آینده‌ای روشن‌تر برای کودک، باید دنیای ذهنی و خیالی کودک پرورش یافته و به مهارت‌ها و توانایی‌های کودک از طریق فعالیت‌هایی که مورد علاقه او است توجه ویژه ای شود.

ایزدی تصریح کرد: برای رسیدن به اهداف فوق توجه به ادبیات کودک  یکی از عناصر مهم تشکیل دهنده دنیای کودکی است.

کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس ادامه داد:کودکی در فضای ادبیات رشد می‌کند و به درک و دریافت عمیق‌تری از زندگی می رسد  زیرا ادبیات کودک انواع مختلفی دارد و کتاب‌های تصویری، داستان‌های فانتزی، شعر و افسانه‌ها از رایج‌ترین گونه‌های ادبیات کودک در ایران است.

او، بخش دیگری از ادبیات کودک را ادبیات غیرداستانی برشمرد که از سوی منتقدان و خانواده‌ها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد زیرا کتاب‌های درسی، کتاب‌های علمی آموزشی و دانشنامه‌ها از جمله دیگر گونه‌های ادبیات غیرداستانی کودک و نوجوان است.

ایزدی با بیان اینکه در تقویم ایران روز ۱۸ تیرماه هر سال همزمان با سالروز درگذشت مهدی آذر یزدی به نام روز ادبیات کودک و نوجوان نامگذاری شده، افزود: اگر چه در انتخاب این روز حرف و حدیث‌ها زیاد است اما اهمیت این روز را نشان می‌دهد زیرا روز کتاب کودک و نوجوان فرصت مناسب برای آشنا کردن کودکان با کتاب و بهانه‌ای برای ورود کتاب به زندگانی کودکان است.

کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس اضافه کرد: ما در کشور از این فرصت‌ها و بهانه‌ها برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در میان کودکان و نوجوانان بهره‌گیری چندانی نمی‌کنیم و انس کودکان با کتاب، تضمینی بر استحکام تربیت و فرهیختگی نسل آینده در جامعه است.

او، اظهار کرد:  حفظ حقوق کودک و مراقبت از دوران کودکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های نویسندگان کودک و نوجوان بوده است و ادبیات کودک و نوجوان، جز از طریق شناخت صحیح کودک امروز و گوش فرادادن و فهمیدن او، راهی برای رشد پیش رو ندارد.

ایزدی تاکید کرد: نویسندگان کودک و نوجوان در بیانیه‌ای که از سوی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان منتشر شد بیان کرده اند که حیات آثار هنری و ادبی، به میزان استقبال مخاطبان از این آثار و پیوند و همدلی پدیدآورندگان و مخاطبان آن وابسته است.

کارشناس فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس گفت: ادبیات کودک و نوجوان نیز به عنوان ادبیاتی با قشر مخاطبان ویژه از این حکم کلی مستثنا نیست و اگر خواهان ادبیات کودک و نوجوانی هستیم بایداز فراگیری بیشتری برخوردار باشیم و بتوانیم در عرصه‌های بین‌المللی بدرخشیم.

او، بیان کرد: بیش از هر چیز باید به دنبال تقویت ارتباط بین پدیدآورندگان و مخاطبان این گونه از ادبیات باشیم و راه‌های ارتباطی آنان را بگشاییم زیرا از این رو به نظرمی رسد این روز به آحاد جامعه نشان می‌دهد که برای داشتن آینده‌ای شاد و متفاوت باید مسیر کودکی را با تکیه بر ادبیات کودک پایه ریزی کرد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار