چگونه پوست خود به خود کبود می‌شود؟

بسیاری از مشکلات ژنتیکی می‌توانند کاری کنند که خون به‌آرامی لخته شود یا به‌هیچ‌وجه لخته نشود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، کبودی زمانی اتفاق می‌افتد که رگ‌های خونی ریز آسیب ببیند و درنتیجه خون زیر قسمتی از پوست گیر بیفتد. افتادن، ضربه خوردن یا هر عامل دیگری که فشار ناگهانی و زیادی به قسمتی از پوست وارد کند، می‌تواند باعث شکل‌گیری کبودی شود. البته ضربه‌های خیلی محکم می‌تواند به استخوان‌ها نیز آسیب برساند و در ادامه باعث خون ریزی عمیق شود که برای ترمیم و بازسازی به چند هفته زمان نیاز دارد.

۵ علت کبودی
افزایش سن و سابقه خانوادگی: بسیاری از افراد همراه با افزایش سن متوجه می‌شوند راحت‌تر و سریع‌تر از گذشته دچار کبودی می‌شوند.

داروها: دارو‌های رقیق‌کننده خون ممکن است باعث خون ریزی و کبودی بیشتر شوند.

اختلالات خون ریزی: بسیاری از مشکلات ژنتیکی می‌توانند کاری کنند که خون به‌آرامی لخته شود یا به‌هیچ‌وجه لخته نشود. وقتی اختلالات خون ریزی باعث کبودی سریع می‌شود، ممکن است بیمار با مشکل خون ریزی بیش از حد مواجه شود یا حتی جانش به خطر بیفتد.

واسکولیت: واسکولیت به گروهی از بیماری‌ها گفته می‌شود که باعث التهاب رگ‌های خونی می‌شوند. در واسکولیت علاوه بر افزایش خون ریزی و کبودی، ممکن است بیمار با علایمی مانند تنگی نفس، بی‌حسی اندام‌ها، برآمدگی‌های پوستی یا شکل‌گیری لکه‌های بنفش روی پوست مواجه شود.


بیشتر بخوانید:

رنگ‌های مختلف کبودی نشانه چیست؟


سرطان: افزایش ناگهانی خون ریزی و شکل‌گیری کبودی به‌ندرت می‌تواند از نشانه‌های ابتلا به سرطان باشد. سرطان‌هایی که خون و مغز استخوان را درگیر می‌کنند مانند لوسمی می‌توانند با شکل‌گیری کبودی نیز همراه باشند. خون ریزی لثه هم معمولا در این موارد اتفاق می‌افتد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
اگر کبودی سریع و راحت و واقعا بزرگ و گسترده باشد و طوری به نظر برسد که انگار خون ریزی زیر پوست دایم ادامه دارد، قطعا وضعیت اورژانسی پزشکی محسوب می‌شود. آسیب‌دیدگی اعضای بدن نیز وضعیت را اورژانسی می‌کند. پس اگر کسی دچار ضربات یا جراحات شدید در ناحیه کمر، قفسه سینه یا شکم شد و کبودی بسیار دردناک بود یا اگر کبودی به‌طور غیرعادی سیاه یا متورم شد، باید سریع خود را به نزدیک‌ترین مرکز اورژانس پزشکی برساند، اما اگر مشکل تا این حد شدید نبود، منتظر ماندن برای ترمیم و التیام خودبه‌خودی کبودی خطری ندارد و باید این روند سپری شود.

 

منبع: خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار