رمزگشایی از پشت پرده مانتو‌های جلوباز/ از مزون‌های زیرزمینی تا استخدام مانکن‌های خیابانی

صاحب فروشگاه گفت: فروشگاه من در موقعیتی قرار دارد که در معرض دید است و اداره اماکن اول از همه سراغ من می‌آید، برای همین مجبورم مانتوی شیشه‌ای را در رگال‌های پشتی قرار دهم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، داده‌های موجود در بازار، سرنخ‌هایی که از لابه لای صحبت‌های فروشندگان مانتو به دست می‌آید، مشاهدات ما از فروشگاه‌های لاکچری پایتخت و صحبت‌های رییس اتحادیه پوشاک، نشان می‌دهد پدیده مانتو‌های جلوباز و عادی سازی پوشش نامتعارف در میان بانوان حکایت از یک پروژه دقیق و حساب شده دارد. پروژه‌ای که بعد از شکست کمپین برداشتن حجاب اجباری کلید خورد و حالا همه تولید کنندگان و فروشندگان و مانکن‌های خیابانی بدون آنکه بدانند تکه‌های این پازل طراحی شده را کنار هم قرار می‌دهند.

مخاطبان خبرگزاری ما به تازگی سوژه‌ای را در سامانه «فارس من» با عنوان "بر فعالیت تولیدکنندگان پوشاک نظارت شود" با ۲۱ هزار و ۱۷۶ امضاء ثبت کرده‌اند. مردم در این کمپین از وضعیت نامناسب مانتو‌های موجود در بازار گلایه کردند، خواستار ریشه یابی پدیده مانتو‌های جلوباز شدند و از عادی شدن این سبک از پوشش نامتعارف انتقاد کردند.

پیگیری مطالبه ۲۱ هزار نفری را از بررسی میدانی و حضور در فروشگاه‌های مانتو در هفت‌تیر شروع می‌کنیم. پای صحبت‌ها و گلایه‌های فروشندگان می‌نشینیم، بررسی اوضاع بازار پخش عمده مانتو در تهران و گشت و گذار در یکی از پاساژ‌های لاکچری هم سرنخ‌های خوبی به دستمان می‌دهد. در پایان برای پیگیری مطالبات مردمی، سراغ رییس اتحادیه پوشاک و تولید کنندگان می‌رویم.

مانتوی دکمه دار روی دستمان می‌ماند

میدان هفت تیر و فروشگاه هایش اولین و بهترین گزینه برای شروع گزارش میدانی است. به عنوان خریدار وارد یکی از فروشگاه‌ها می‌شویم. مانتو‌های جلوباز کنار هم ردیف شده اند و هر کدام در عجیب و نامتعارف بودن مدل به کناری طعنه می‌زند، کمی که دقیق شوی در میان انبوه مانتو‌های جلوباز هیچ رد و نشانی از مانتوی دکمه دار پیدا نمی‌کنی. از فروشنده سراغ یک مانتوی تابستانی و دکمه دار را که می‌گیرم، این جواب را می‌شنوم؛ «مانتوی تابستانی دکمه دار نداریم. یکی از همین مانتو‌های جلوباز را بپسندید، من خیاطی به شما معرفی می‌کنم، برایتان دکمه یا زیپ بزنند با هزینه ما.» می‌پرسم: «خوب چرا مانتوی دکمه دار نمی‌آورید؟»


بیشتر بخوانید


با این روش بازرسان اتحادیه و اماکن را دور می‌زنیم

گفت و گوی ما و فروشنده جوان که به اینجا می‌رسد، صاحب فروشگاه جلو می‌آید و می‌گوید؛ «هیچ کس نمی‌خرد.» با این پاسخ قانع نمی‌شوم ومی پرسم: «تکلیف من متقاضی چیست؟» می‌گوید: «به نفع من هست که مانتوی دکمه دار بیاورم. از بازرسی‌های اداره اماکن و ناظران اتحادیه پوشاک هم خلاص می‌شوم. اما موضوع این است که تقاضایی برای خرید مانتو‌های دکمه دار در بازار وجود ندارد. مانتوی دکمه دار روی دستمان می‌ماند.»

صاحب فروشگاه، مانتوی شیشه‌ای را از لابه لای مانتو‌ها بیرون می‌آورد و می‌گوید: «می‌دانید هر روز چند دختر جوان از ما مانتوی شیشه‌ای می‌خواهند؟ فروشگاه من در موقعیتی قرار دارد که در معرض دید است و اداره اماکن اول از همه سراغ من می‌آید، برای همین مجبورم این مانتو‌های پرتقاضا را در رگال‌های پشتی قرار دهم تا از چشم آن‌ها دور بماند.

همه بازار پر شده از مانتو‌های جلوباز، هر چند وقت یک بار سرو کله بازرسان اتحادیه و اماکن پیدا می‌شود. خبر آمدن بازرسان خیلی زود در راسته مانتوفروشی‌ها می‌پیچد. بعضی‌ها مغازه را برای یکی دو ساعت می‌بندند تا بازرسان بروند و آب‌ها از آسیاب بیفتد، بعضی هم تا رسیدن بازرسان، به مانتو‌های جلوبازی که در دید قرار دارد سنجاق می‌زنند. یک دورباطل که هیچ فایده‌ای ندارد.»

رمزگشایی از پشت پرده مانتو‌های جلوباز/ از مزون های زیرزمینی تا استخدام مانکن های خیابانی

وقتی مانتو‌های جلوباز یکی یکی وارد بازار شد، کجا بودید؟

وارد فروشگاه بعدی می‌شوم، همان مانتو‌ها با همان مدل‌های عجیبی و غریبی که شباهت به همه چیز دارد جز مانتو، یک راست سراغ صاحب فروشگاه می‌روم و کارت خبرنگاری را روی میز پیشخوان می‌گذارم و می‌گویم: «اگر موافق باشید گفت و گویی با ما در خصوص وضعیت مانتو‌های فعلی که عموما جلوباز هستند داشته باشید.»

صاحب فروشگاه که مشخص است از مو سپید کرده‌های این صنف است، انگار منتظر یک جرقه بود برای نشان دادن عصبانیتش، انگشت دستش را که جای مهر استامپ روی آن مانده نشانمان می‌دهد و می‌گوید: «همین امروز صبح اتحادیه بودم و تعهد دادم، چون مانتوی جلوباز در فروشگاه داشتم. خنده دار نیست؟ چرا برای تهیه گزارش سراغ عرضه کننده نهایی آمده اید؟!

همیشه نوک پیکان انتقاد‌ها به سمت ما هست، بازرسان اداره اماکن و اتحادیه پوشاک می‌آیند و به خاطر فروش مانتو‌های جلوباز یا باید جریمه و پلمب شویم یا تعهد بدهیم. چرا سراغ تولیدکنندگان نمی‌روید؟ یک سر بروید مراکز عمده فروشی و پخش مانتو، ببینید موجودی تولیدی‌ها چه نوع مانتویی است؟ چرا سراغ کسانی که این مد را وارد بازار کرده اند نمی‌روید؟ من هر آنچه در بازار وجود دارد و تقاضای خریدار هست می‌آورم، این تقاضا چطور شکل گرفت؟ بروید سراغ اتحادیه بپرسید آن موقع که مانتو‌های جلوبار یکی یکی وارد بازار می‌شد کجا بودند؟!»

رمزگشایی از پشت پرده مانتو‌های جلوباز

صاحب فروشگاه با همان عصبانیت از پشت پرده بازار مانتو می‌گوید و ادامه می‌دهد: «اصلا می‌دانید چه کسانی پشت پرده همین مانتو‌های جلوباز یا جدیدترین مد روز مانتو‌ها هستند؟ اگر مسئولان خیلی دغدغه دارند بروند جلوی کار مزون‌های زیرزمینی و بدون مجوزی را بگیرند که با ترفند‌های خاص، مد‌های جدید را وارد بازار می‌کنند و با کثیف‌ترین روش‌ها همان مد جدید و سبک ناهنجار پوشش را در جامعه عادی سازی می‌کنند!

رمزگشایی از پشت پرده مانتو‌های جلوباز/ از مزون های زیرزمینی تا استخدام مانکن های خیابانی

از مزون‌های زیرزمینی تا استخدام مانکن‌های خیابانی

حالا که گفتگو به اینجا رسیده فروشنده مجاب می‌شود تا جزییات بیشتری را در اختیار ما بگذارد. اینکه سر و کله مانتو‌های جلوباز از کجا پیدا شد؟ به این شرط که اسم و رسمی از او در گزارش نیاوریم سرنخ‌هایی به ما می‌دهد: «من سال هاست در میدان هفت تیر فروشگاه مانتو دارم. چند سال تولیدی داشتم. می‌دانم در بازار مانتو چه می‌گذرد.

مد جدید مانتو توسط مزون‌های خاص وارد بازار می‌شود آن هم با قیمت‌های سر به فلک کشیده، هر مانتو با قیمت ۳ یا ۴ میلیون تومان در مزون‌ها به فروش می‌رسد. مزون‌ها برای ترویج مانتو‌های خاص، مانکن‌های خیابانی را استخدام می‌کنند. کار این مانکن‌ها چیست؟ به ازای دریافت پول قابل توجه، با ظاهری زننده و آرایش‌های آنچنانی این مانتو‌ها را تنشان می‌کنند و در خیابان‌ها و مراکز خرید و پرازدحام، تردد می‌کنند، با دو هدف تبلیغ مد جدید و ترویج بدحجابی که به نظرم هدف دومی برای این مانکن‌های خیابانی و کسانی که آن‌ها را به کار می‌گیرند مهم‌تر است.

البته یک روش دیگر هم برای تبلیغ مد جدید مانتو‌ها وجود دارد و آن هم استفاده از سلبریتی هاست. پوشش سلبریتی‌ها یکی از مهم‌ترین تعیین کننده‌های مد است. تولیدات متفاوت مزون‌ها که یکی از آن‌ها مانتو‌های جلوباز است با همین ترفند‌ها وارد بازار می‌شود و کم کم تقاضا برای آن زیاد می‌شود.

آن وقت است که همه چیز بر مدار بازار عرضه و تقاضا می‌چرخد. الان اتحادیه هیچ کاری نمی‌تواند بکند. ما حدود ۳ هزار فروشگاه مانتو در تهران داریم، بازرسان هر چند وقت یک بار می‌آیند. پلمب می‌کنند، تعهد می‌گیرند. بعد از چند روز دوباره مغازه‌ها باز می‌شود با همان مانتو‌های جلوبازی که همه بازار را پر کرده است. این وسط فقط ضرر و زیانش برای مایی هست که کرایه‌های سنگین می‌دهیم و برای هر روز بسته شدن مغازه کلی ضرر می‌کنیم.»

مانتو‌های نخ نمای میلیونی در پاساژ‌های لاکچری

باز هم تاکید می‌کند نه نامی از فروشگاهش بیاوریم نه اسمی از خودش و دست آخر با یک سرنخ، از ما می‌خواهد به یکی از پاساژ‌های لاکچری شمال تهران برویم و خودمان را خریدار مانتوی خاص و مزون دوز معرفی کنیم. فروشنده با سابقه میدان هفت تیر از یک شگرد دیگر هم خبر می‌دهد و می‌گوید: «اگر دقت کنید در این پاساژ‌های لاکچری، چشمتان به جمال مانکن‌های سیار هم می‌افتد. مغازه دار‌ها برای تبلیغ مانتوهایشان مانکن استخدام می‌کنند، دختران قدبلندی که ظاهر زیبایی دارند و حاضرند برای کسب درآمد، مانتو‌های مغازه دار‌ها را بپوشند و با ظاهری که توجه همه را جلب کند، برای جذب مشتری در پاساژ گشت بزنند. فروشندگان هر پاساژ با چند مانکن کار می‌کنند و حاضرند برای تبلیغ کارشان پول خوبی هم به این مانکن‌های جوان بدهند.»

رمزگشایی از پشت پرده مانتو‌های جلوباز/ از مزون های زیرزمینی تا استخدام مانکن های خیابانی

به یکی از پاساژ‌های شمال تهران می‌رویم. مرکز خریدی که از شکل و شمایلش پیداست پاتوق پولدار‌های تهرانی است. ویترین‌های پر زرق و برق و فروشگاه‌های لاکچری. وارد یکی از فروشگاه‌ها می‌شویم برای پرس و جوی قیمت مانتو‌های مزون دوز. مانتو‌ها در عجیب بودن و نامتعارف بودن چند سر و گردن بالاتر از مانتو‌های فروشگاه‌های هفت تیر است.

فروشنده، خانم جوانی است با آرایش غلیظ، مو‌های پریشان، با یکی ازهمان مانتو‌های عجیب و غریب بر تن، می‌پرسم دنبال یک مانتوی خاص می‌گردم. لا به لای مانتو‌ها می‌گردد و یک مانتو را بیرون می‌کشد؛ «این مانتو دو میلیون و دویست هزار تومان قیمت دارد. پارچه خارجی است و مدلش توسط یکی از طراحان به نام، طراحی شده است. مانتو‌های فروشگاه ما مزون دوز هستند و از هر مانتو یکی دو عدد بیشتر دوخته نمی‌شود. مانتو‌های ما کار تولیدی‌ها نیست. پرو کنید متوجه تفاوتش با کار‌های دیگر بازار می‌شوید.»

پارچه‌ای طرح دار، نازک و بدن نما و جلوباز با دو گوشواره پارچه‌ای در دو طرف آویزان، یکی بلندتر و یکی کوتاه تر؛ این طراحی طراح زبردست است با پارچه‌ای از آن ور آب رسیده.

حرف مزون‌ها را دوباره وسط می‌کشم تا از زیر و بم آنچه در بازار مانتو‌های زنانه می‌گذرد خبردار شوم؛ «من از طرفداران پر و پا قرص مانتو‌های مزون دوز هستم، چون متفاوت هستند. چطور می‌شود از آخرین مد این مزون‌ها و جدیدترین مدل مانتو‌ها قبل از اینکه وارد بازار می‌شوند با خبر شد؟»

کارتی به من می‌دهد و می‌گوید: «این نشانی پیج ما در اینستاگرام است. جدیدترین مد مانتو توسط مدلینگ‌ها در پیج نمایش داده می‌شود. ما در فروشگاهمان همزمان با چند مزون کار می‌کنیم، البته قیمت بعضی از مانتو‌های مزون دوز خیلی بالاست و فقط در مزون و برای مشتری‌های خاص به صورت سفارشی دوخته می‌شود. کلا مانتو‌ها هر قدر جدیدتر و متفاوت‌تر باشد قیمت آن هم بالاتر می‌رود. همین مانتو‌هایی که الان دو میلیون قیمت دارند قبلا با قیمت بالاتری فروخته می‌شدند، چون تک بودند.»

به نشانی پیج سر می‌زنیم. ده‌ها پست که در آن چند دختر جوان با صورت‌های ماسیده از آرایش، مانتو‌های جلوباز را در رنگ‌ها و مدل‌های مختلف تبلیغ کردند و یک جمله، فصل مشترک همه پست‌های اینستاگرامی آن‌ها است؛ "جدیدترین مد روز مانتو‌های زنانه را از ما بخواهید. "

ولنگاری و پوشش غیر اخلاقی در مراکز پخش عمده مانتو

برای تکمیل شدن اطلاعاتمان از پدیده مانتو‌های نامتعارف و جلوباز که بازار فروش مانتو را پر کرده اند سری هم به مراکز پخش و عمده فروشی مانتو می‌زنیم. اغلب مراکز پخش در هفت تیر قرار دارد. ساختمان‌های چند طبقه‌ای که شکل و شمایل آن مسکونی است، اما کاربری تجاری دارد. وارد یکی از این ساختمان‌ها می‌شویم.

چند دخترجوان با پوششی زننده گعده گرفته اند. یکی از دختران جلو می‌آید. ما را به دفتر فروششان در طبقه همکف دعوت می‌کند و می‌گوید: «بهترین مانتو‌های بازار در فروشگاه ما موجود است. نمونه اش را تن خودم می‌بینید؟ از صبح بیشتر از شش سری از همین مانتو را به فروشنده‌هایی فروختم که از شهر‌های مختلف برای خرید مانتو آمده بودند.

ما بهترین و به روزترین مانتو‌ها را خودمان تنمان می‌کنیم که انتخاب برای شما هم راحت‌تر باشد.» کارت خبرنگاری را به دخترجوان نشان می‌دهم و می‌گویم: «بازاریاب خوبی هستید. فرصت نمی‌دهید. من برای تهیه گزارش از مرکز پخش مانتو به این ساختمان آمدم.» دست و پایش را گم می‌کند و می‌گوید: «من فقط فروشنده ام. نه اجازه صحبت دارم نه اطلاعات خاصی که به کار شما بیاید. اگر می‌خواهید می‌توانید منتظر بمانید تا صاحب کارم بیاید.»

بهانه‌ای می‌آورم و از مغازه بیرون می‌زنم. بیشتر فروشنده‌های مراکز فروش عمده مانتو، مانکن‌های سیاری هستند که به بهانه اشتغال، ابزاری شده اند برای سودآوری و فروش مانتو‌های نامتعارف و ترویج پوشش ناهنجار. موضوعی که به نظر می‌رسد از دید اداره اماکن و اتحادیه پوشاک هم پنهان مانده است که اگر نظارتی بر این مراکز وجود داشت، بی قیدی، اختلاط و ابراز اندام جنسی، ترویج رفتار‌ها و پوشش غیراخلاقی توسط دختران جوان فروشنده حرف اول را در مراکز اصلی توزیع مانتوی کشورمان نمی‌زد.

****بعد از گزارش میدانی برای اطلاع از اقدامات مسئولان در خصوص نظارت بر بازار مانتو، سراغ رییس اتحادیه پوشاک و تولیدکنندگان می‌رویم.

یک بام و دو هوای اتحادیه پوشاک

«ابوالقاسم شیرازی» در این گفتگو از نظارت‌های اتحادیه می‌گوید، نظارت‌هایی که به نظر می‌رسد به دلیل نبود ساز و کار طراحی شده و فقدان برنامه ریزی متولیان فرهنگی برای فرهنگسازی و ترویج پوشش متعارف بانوان راه به جایی نمی‌برد.

شیرازی می‌گوید: «اتحادیه پوشاک و تولید کنندگان هر سال در فصل تابستان، تیم‌های بازرسی را فعال می‌کند. در حال حاضر ۳۰ تیم بازرسی به طور منظم از فروشگاه‌های عرضه مانتو بازدید می‌کنند، موارد تخلف را یادداشت کرده و صورت جلسه می‌کنند، صاحبان اصنافی که تخلف کرده اند، نسبت به مورد تخلف یا جریمه می‌شوند یا مغازه شان از یک روز تا یک هفته پلمب می‌شود.»

حالا بشنوید از موارد تخلف به گفته رییس اتحادیه پوشاک؛ «فروش مانتو‌های جلوباز در فروشگاه‌ها ممنوع است. مانتو‌ها یا باید دکمه داشته باشند یا زیپ یا قزن. فروشنده‌های خانم باید پوشش متعارف داشته باشند، فروش شلوار پاره هم ممنوع است. همه این موارد در صورت رعایت نشدن، صاحب واحد صنفی را مجبور به پرداخت جریمه می‌کند.»

مانتو‌های جلوباز بازار مانتو را قبضه کرده اند، اگر فروش آن‌ها ممنوع است بنابراین اکثر واحد‌های صنفی فروش مانتو که به گفته رییس اتحادیه پوشاک تعدادشان به ۳ هزار واحد صنفی در تهران می‌رسد، یکی در میان باید در حالت نیمه تعطیل باشند! در حالی که اینطور نیست و به نظر می‌رسد اتحادیه پوشاک هم عزم جدی در ریشه یابی ورود مانتو‌های نامتعارف به بازار ندارد و وقتی وارد میدان می‌شود که کار از کار گذشته است و شاید در این شرایط کنترل بازار فروش مانتو‌های جلوباز غیرممکن به نظر برسد.

اندر حکایت مدلینگ‌ها و مانتو‌های شیشه‌ای

پرسش این سوال و مطرح کردن این انتقاد از رییس اتحادیه پوشاک و تولیدکنندگان کافیست تا «ابوالقاسم شیرازی» هم از چالش‌های پیش روی اتحادیه و پشت پرده ورود مانتو‌های نامتعارف به بازار بگوید.

«ما هر ساله نظارت را از مرحله تولید مانتو شروع می‌کنیم، چون طراحی و دوخت مانتو‌هایی که بری مثال قرار است بهار و تابستان وارد بازار شود از پاییز سال قبل شروع می‌شود. آذر سال قبل شنیدیم که عده‌ای دارند روی مانتو‌های شیشه‌ای مانور می‌دهند و آن را به بازار القاء می‌کنند. بازرسان ما از طریق رصد شبکه‌های اجتماعی و تعقیب کردن مد‌های وارداتی این موضوع را دنبال کردند.

ما به پیج‌هایی در اینستاگرام رسیدیم که مانتو‌های شیشه‌ای را از طریق مدلینگ‌ها تبلیغ می‌کردند. آن زمان بازرسان را بسیج کردیم و سراغ تولیدکنندگان رفتیم. دیدیم برخی تولید کنندگان این پارچه‌های شیشه‌ای را برای تولید مانتو خریده اند. تا حدودی توانستیم جلوی تولید و توزیع مانتو‌های شیشه‌ای را بگیریم، اما به دلیل تعدد واحد‌های صنفی و تولیدی کنترل آن سخت است.»

رمزگشایی از پشت پرده مانتو‌های جلوباز/ از مزون‌های زیرزمینی تا استخدام مانکن‌های خیابانی

حلقه مفقوده کجاست؟ وقتی طراحان زبردست طعمه می‌شوند

ابوالقاسم شیرازی معتقد است چالش اصلی در حوزه پوشاک بانوان به ویژه مانتو، فعالیت مزون‌های زیرزمینی است و وارد کردن مدجدید مانتو‌ها هم زیر سر این مزون هاست.

اما مزون‌های غیر مجاز و زیرزمینی توسط چه کسانی اداره می‌شوند؟ این مزون‌ها چطور فعالیت می‌کنند و وقتی بی سر و صدا مانتو‌های نامتعارف را وارد بازار می‌کنند، اتحادیه برای شناسایی آن‌ها و جلوگیری از فعالیتشان چه می‌کند؟

رییس اتحادیه پوشاک و تولید کنندگان در پاسخ به این سوالات از فعالیت طراحان بدون مجوز در مزون‌های غیرمجاز می‌گوید. توضیحات شیرازی ما را به حلقه مفقوده دیگری راهنمایی می‌کند و آن کم کاری همه سازمان‌های مرتبط در عدم ساماندهی طراحان لباس است. شاید بخش مهمی از این انتقادات متوجه کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد باشد.

شیرازی می‌گوید: «مرحله قبل از تولید مانتوها، طراحی آنهاست. عده‌ای از طراح‌ها مجوز دارند و زیر نظر کارگروه مد و لباس فعالیت می‌کنند و دو یا سه برابر طراحان با مجوز، کسانی هستند که بدون مجوز کار می‌کنند. ۱۰ سال قبل طراحان گفتند ما این همه درس خواندیم هزینه کردیم، کسی استقبال نمی‌کند و طرح‌های ما را خریداری نمی‌کنند. این بی اقبالی از طراحان که آن زمان مشکلات خودش را داشت منجر به این شد که قریب به هفتاد هشتاد درصد طراحان تولید کننده شدند و مزون زدند. بسیاری از مزون‌ها به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند و هیچ مجوزی از اتحادیه پوشاک ندارند.

حلقه مفقوده همین‌جاست. ساماندهی نشدن طراحان لباس و فقدان ساز و کار درست برای فعالیت آن‌ها باعث شد تا شبکه‌های سازماندهی شده این طراحان را با چند واسطه به کار بگیرند. طراحان پول خوبی می‌گیرند، مانتو را طراحی می‌کنند، این مانتو‌ها دوخته می‌شود و از طریق مزون‌های زیرزمینی و بدون مجوز به صورت تدریجی وارد بازار می‌شود.

طرح‌ها سفارشی است و با فکر و ایده، طراحی و دوخته شده است. در ادامه برنامه از پیش تعیین شده، مانکن‌های خیابانی وارد عمل می‌شوند. مد جدید مانتو که دست پنجه طراحان بدون مجوز است، توسط مانکن‌های خیابانی به نمایش گذاشته می‌شود. مانکن‌های خیابانی دختران جوانی هستند که با هدف عادی سازی پوشش‌های نامتعارف در جامعه و القای بی بند و باری به کار گرفته می‌شوند. البته علاوه بر مانکن‌های خیابانی، پیج‌های اینستاگرامی و مدلینگ‌های اینستاگرامی هم یکی از مهم‌ترین ابزار‌ها برای ترویج این نوع پوشش می‌شوند.

در گذر زمان تقاضا برای این سبک مانتو زیاد می‌شود. تقاضا به تولیدکننده ارجاع شده و تولید کننده هم یا این طرح‌ها را از مزون‌ها خریداری کرده و یا طراح‌های آن‌ها با کم و زیاد کردن مدل ها، مانتو‌های جدید را تولید و روانه بازار می‌کنند.»

مزون‌های لاکچری غیرقانونی دم به تله بازرسان می‌دهند؟

اما چاره کاربرای برهم زدن این سناریوی از پیش تعیین شده چیست؟ قطعا همه نهاد‌های بازدارنده، وزارت ارشاد، اتحادیه پوشاک باید وارد میدان شوند. رییس اتحادیه پوشاک می‌گوید: «ما به همین راحتی نمی‌توانیم مزون‌ها را شناسایی کنیم. گاهی ممکن است یک مشتری مانتویی را از مزونی غیرمجاز به مبلغ سه میلیون تومان خریده باشد، مانتو ایراد داشته و طرف به اتحادیه شکایت می‌کند.

این شکایت سرنخی می‌شود برای شناسایی مزون‌های بدون مجوز. گاهی هم اطلاع رسانی مردم باعث شناسایی مزون‌ها می‌شود. گاهی مزون‌های غیرمجاز لابی‌های ساختمان‌های لوکس شمال شهر را کرایه می‌کنند و شوی چند روزه می‌گذارند. ما چطور می‌فهمیم؟ از موارد شکایت‌های احتمالی. برای مثال صاحب مزون کرایه سالن شوی دو روزه را پرداخت نمی‌کند، مالک شکایت را به اتحادیه پوشاک می‌برد و ما متوجه وجود مزون‌های غیرمجاز می‌شویم.

چند وقت قبل، فروشنده‌هایی که مانتو‌های جلوباز داشتند و توسط بازرسان اتحادیه جریمه شده بودند گفتند شما که اینقدر به ما سخت می‌گیرید، یک سری به دکه‌های روزنامه فروشی شمال شهر بزنید. بروشور‌های تبلیغاتی مزون‌های غیرمجاز را لا به لای مجله‌های تبلیغاتی می‌گذارند وبی سر و صدا بدترین نوع مانتو را روانه بازار می‌کنند.

ما بازرسان را مامور کردیم که به دکه‌های روزنامه فروشی شمال شهر سر بزنند و تعدادی مجله پر تیراژ و پر خواننده را خریداری کنند و بروشور تبلیغ مزون را پیدا کنند.

اطلاعاتی که مردم و تولید کننده و فروشنده‌ها می‌دهند را جمع می‌کنیم وقتی به تعداد قابل توجهی رسید به اداره اماکن اطلاع می‌دهیم. ماموران اداره اماکن برای برخورد و پلمب مزون‌ها اقدام می‌کنند. اما مشکل اینجاست که ما برای برخورد با این مزون‌ها سامانه مشخصی نداریم. چون یکی دو تا نیستند و پراکندگی شان زیاد است. این را هم بگویم همه مزون‌های غیرمجاز و بدون مجوز درگیر سناریوی طراحی و ورود مانتو‌های نامتعارف نمی‌شوند. بعضی از آن‌ها توسط طراحانی اداره می‌شود که ترجیح دادند در قالب مزون خانگی کار کنند و دنبال کننده مد بازار هستند.

مزون‌هایی که منبع اصلی مد‌های وارداتی هستند به راحتی دم به تله نمی‌دهند. ورود به این مزون‌ها کار راحتی نیست، مشتری برای ورود باید معرف داشته باشد و گردانندگان آن به شرط تایید معرف در را به روی مشتری باز می‌کنند.»

بازبینی فعالیت‌های کارگروه مد و لباس، ساماندهی طراحان، رصد شبکه‌های اجتماعی و پیج‌های اینستاگرامی که توسط مزون دار‌های خاص اداره می‌شود، رو کردن دست باند‌هایی که مانکن‌های خیابانی را برای عادی سازی بی بند و باری در پوشش به کار می‌گیرند می‌تواند در تغییر این روند تاثیرگزار باشد.

ماجرای مانتوی جلوباز، دستفروش‌ها و طبقه متوسط

اما معضلاتی که منجر به وضعیت کنونی بازار فروش مانتو‌های جلوباز شده است فقط به مزون‌های زیرزمینی و مانکن‌های خیابانی ختم نمی‌شود. شیرازی به نقش مهم دستفروش‌ها در ترویج مانتو‌های جلوباز در میان قشر متوسط و کم درآمد اشاره می‌کند و می‌گوید: «دستفروش‌ها و کارگاه‌های کوچک زیرزمینی به ابزار ترویج پوشش مانتوی جلوباز در قشر متوسط تبدیل شده اند.

فقط کافی است دم غروب به میدان هفت تیر بروید، دستفروش‌ها بدون هیچ محدودیتی مانتو‌هایی که در کارگاه‌های زیرزمینی تولید شده اند با پایین‌ترین کیفیت و نازل‌ترین قیمت به دست مصرف کننده می‌رساند. اغلب مانتو‌هایی که توسط دستفروش‌ها عرضه می‌شود شیشه‌ای و حریر است. شناسایی این کارگاه‌های کوچک زیرزمینی و متوقف کردن تولیداتشان، از برنامه‌های همیشگی اتحادیه‌ها است.»

منبع: فارس

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۰۶ مهر ۱۴۰۱
خدایی یه چیزیایی دیگه دست خود مردمه تا وقتی از طرف مردم تقاضا باشه خب تولید و وارد میشه
Iran (Islamic Republic of)
کماندار بویراحمدی
۱۱:۲۶ ۰۷ دی ۱۴۰۰
اگه اعتقادات دینی را هم کنار بگذاریم،فرهنگ ایرانی ما،چنین پوششی به اسم مانتو جلو باز را نمی پسنده،
این پوشش زمینه ساز کشف حجاب کامل هست
اصلا چرا یه خانم مانتو جلو باز بپوشع؟!
اگه برا زیبایی و جذابیت بیشتر باشه ،که اصلا اینطور نیست
این پوشش فقط باعث جذب نگاه های آلوده و حقیر بیشتری می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۲۳ تير ۱۳۹۹
همه چیز در دوران این دولت شدت گرفت. بی بند و باری فرهنگی و بی حیایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۲۳ تير ۱۳۹۹
مسئولین با تدبیر کجان؟ سرشون رو زیر برف کردن؟
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۹:۴۶ ۲۲ تير ۱۳۹۹
مشکل ما زمانی هست که حکومت و دولتها جز منافع مالی براشون هیچ چیز مهمتر نیست. و روی دیگر سکه اینه که واقعا این ول انگاری ها و بی عفتی ها از نقشه های غربی اسرائیلی هست که با این کار دختران و پسران رو از ارزش ها دور کنن. حجاب داره تبدیل میشه به یک بی ارزشی و ضد ارزش!! متاسفم برای همه کسانی که آزادی رو در نوع پوشش میبینند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۲۲ تير ۱۳۹۹
ریشه همه این بی حیایی و بی غیرتی بعضی خانم ها و آقایان این ماهواره‌هاست، بعدش هم به جامعه و خانواده ارتباط داره
Iran (Islamic Republic of)
مانا
۱۲:۴۳ ۲۲ تير ۱۳۹۹
آقا سر مردم با مانتو گرم‌ نکنید!
لج مردمو بیشتر در نیاورید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۶ ۲۳ تير ۱۳۹۹
بی غیرتی تا کجا؟ مردها هم بی حیا شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۲ تير ۱۳۹۹
گرفتاری با لباس بعضی از اقایان کمتر از مانتو جلوباز خانمها نیست مرد جوان لباسی دارد که شاید در خانه و در حضور باباش هم از بوشیدن ان ابا دارد ولی در سطح شهر و در همراهی با دوستان می بوشد و باعث سرافکندگی سایرین هم میشود
Iran (Islamic Republic of)
غ
۱۰:۰۸ ۲۲ تير ۱۳۹۹
سادس مانتو جلو باز هم یک مده خب نخرید بده نپوشید ما با مشکلات اصلی چکار کردیم گرانی و .........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۲ تير ۱۳۹۹
موضوع اینقدر ساده نیست بیشتر فکر کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۲۲ تير ۱۳۹۹
مشکل اینه که میخرن و میپوشن
والا ما که خانم هستیم خجالت زده میشیم این مانتویی هارو می بینیم که مانتو جلوباز افتضاح میپوشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۲۲ تير ۱۳۹۹
من با اینکه خانومم ولی تو خیابان یجوری میشم اینا رو میبینم.اول مانتو کوتاه بود و بعد شد مانتو کوتاه و تنگ و بعد شد مانتو جلو باز و الان هم یعنی مد شده این مدلی......
چرا فکر میکنن هر چی عجیبه مد هست،یکم فکر کنن ....پشت این همه مد های زشت کسایی هستند که با فروش این نوع مدل مانتوها سود میبرن.
یکم واقعا فکر کنن............
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۲ تير ۱۳۹۹
مشکل اینه که فکر نمیکنن فکر میکنن آزادی فقط در عریان گشتن خانمهاست، بخاطر همینه که به روحانی رأی دادن که آزاد بگردن ولی براشون گرانی و... مهم نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
هیچ وقت یک مدیر یا... همچین لباسی نمیپوشه
برای جلب توجه میخرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۹ ۲۲ تير ۱۳۹۹
خطاب به کسانی که فقر را مایه ... می دانند وَ لَوْ بَسَطَ اللَّهُ الرِّزْقَ لِعِبادِهِ لَبَغَوْا فِی الْأَرْضِ وَ لکِنْ یُنَزِّلُ بِقَدَرٍ ما یَشاءُ شوری/۲۷
آینه:
هرگاه خداوند روزی را برای بندگانش وسعت بخشد، در زمین طغیان و ستم می‌کنند از این رو به مقداری که می‌خواهد (و مصلحت می‌داند) نازل می‌کند.
حکایت؛ حضرت موسی علیه‌السلام فقیری را دید که از شدت تهیدستی، برهنه روی ریگ بیابان خوابیده است، به موسی(ع) عرض کرد: ای موسی! دعا کن تا خداوند متعال معاش اندکی به من بدهد که از بی‌تابی، جانم به لب رسیده است.
موسی(ع) برای او دعا کرد و ازآنجا برای مناجات به کوه طور رفت. چند روز بعد، موسی علیه‌السلام از همان مسیر بازمی‌گشت، دید همان فقیر را دستگیر کرده‌اند و جمعیت بسیاری اجتماع نموده‌اند، پرسید: چه حادثه‌ای رخ داده است؟
حاضران گفتند: این شخص تا به حال پولی نداشته اما تازگی مالی به دست آورده، به همین سبب شراب خورده و عربده کشیده و جنگجوئی نموده و شخصی را کشته است. اکنون او را دستگیر کرده‌اند تا به عنوان قصاص، اعدام کنند!
حضرت موسی علیه‌السلام به حکمت الهی اقرار کرد و از خواهش خود استغفار و توبه نمود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۲۲ تير ۱۳۹۹
وقتی که خانه ها ی لاکچری اقا زاده ها در بهتر ین نقطه ساخته میشه
وسران کشور راحت وخوشکذرانی زندگی میکنن از این بتر هم میشود
چرا که اصول را خودشان زیرپا گذاشتن وحقیقت خدا را فر اموش کردن
با ید هم وضعیت رفتار ها عوض بشه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
M.j
۰۲:۵۷ ۲۲ تير ۱۳۹۹
الان همه چی تو مملکت اوکیه فقط تنها مشکلشون مانتو جلو بازه اگه اینم حل شه دیگه هیچ مشکلی تو مملکت نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۷ ۲۳ تير ۱۳۹۹
بی حیایی هم حدی دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۸ ۲۲ تير ۱۳۹۹
بله درسته که سفره هامون کوچیک شده ولی این نمیشه بهونه که ما به مسایل اعتقادیمون بی اهمیت باشیم واقعا مردم راهش رو یاد گرفتن که پای اقتصاد رو برای همه چی بکشندد وسط متاسفم برای خودمون
Iran (Islamic Republic of)
مانا
۰۲:۱۰ ۲۲ تير ۱۳۹۹
هرکسی باید اونجور که دوس داره لباس بپوشه وقتی میری خیابون همه جلوباز پوشیدن ۱۰ تا زن ۸ تاش جلوباز پوشیده پس حتما توش راحتن و واسه جامعه عادی شده این سبک خانومه بلوز پوشیده شلوار پوشیده شال گذاشته روش یه مانتو پوشیده باز گیر دادی به جلو بازیش!
همینکه اون مانتورو میپوشه لطف کرده ..الان خارجیا همه بی حیان؟ مردا خودشونو کنترل کنن چرا انقد سست باید باشن..حیا به لباس نیست لباس فقط سلیقس خیلیم قشنگن مانتو های جدید هرکی حال نمیکنه بدوزه نگاهم نکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۲۳ تير ۱۳۹۹
حیا به سلیقه نیست به عفت است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۲۳ تير ۱۳۹۹
برو ببین بخاطر همین بی عفتی و بی حجابی جنس مونث، چقدر دزدی دخترها و تجاوز آمارشون بالاست. ولی مثل اینکه شما هم این آمار را دوست دارید و می‌خواهید آمار تجاوز بالا برود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
بله قشنگن!
به هر حال همون مسیری که غرب رفتن و دارن به اخر خط میرسن اینجا هم داره طی میشه
الان غربی ها خیلی راضین؟
Iran (Islamic Republic of)
M
۰۲:۱۰ ۲۲ تير ۱۳۹۹
واقعا وضع پوشش خراب شده فقط موندم چطور دخترم تو این شرایط بد تربیت الهی کنم که پیرو دین محمد باشه با این وضع پوشش اخه چطور حجاب چادر بهش یاد بدم وقتی بچه های هم سنش می بینم که با بدترین لباسا می یان بیرون به دخترم چطور بگم بین اونا باید بگرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۱ ۲۲ تير ۱۳۹۹
اول تاری بعد شد ماری دیگر نماند عیب و عاری.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۲ ۲۲ تير ۱۳۹۹
به موقعش باید جلوی پوشش نامتعارف، فقر، اقتصاد،گرانی، فحشا،خونه تیمی، رانت، تبعیض ،و.....گرفته میشد که نشد حالا کجای کاری شما دیگه خیلی دیره....،همه چیزو قشنگ دیدن ول کردن به حال خودش حالا به چه کنم افتادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۱ ۲۳ تير ۱۳۹۹
اینها عاقبت رای سال 92 و 96 است
Netherlands
ناشناس
۰۰:۴۱ ۲۲ تير ۱۳۹۹
فقط هنجارشکنی به هر قیمتی میباشد و دلیلش هم مشخصه..............................متاسفانه!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
نرگس
۰۰:۳۲ ۲۲ تير ۱۳۹۹
من واقعاتشکرمیکنم ازگزارش بسیارعالیتون.ممنونم که به یکی ازمعضلات مهم پوشاک بانوان پرداختید.خلاصه عرض کنم من که یک خانم ۳۴ساله هستم ومقیدبه خییلی چیزهاازجمله حیاوعفت زنان،موقع خریداصلاارامش ندارم اول بادیدن مانتو های واقعادورازپوشش ودوماظاهربسیارزننده ی فروشنده ها.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۶ ۲۲ تير ۱۳۹۹
هنر آدم بی هنر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۲۱ تير ۱۳۹۹
اعدام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۱ تير ۱۳۹۹
متاسفانه دست اندرکاران این حوزه دیگر نه به اصالت این مردم فکر می کنند ونه به دین مردم دراین موارد باید دست از نرمش برداشت وبه سخت ترین شکل قانون هایی وضع و اجرا شود واز سقوط انسانیت ودین مردم جلوگیری شود
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۲۱:۴۸ ۲۱ تير ۱۳۹۹
کی کفته جلو بسته فروش نداره،یعنی این چند وقت اینقد دنبال مانتو جلو بسته ک ب سلیقم بیاد گشتم ،اخرش پیدا نشد،پارچه گرفتم دوختم.
Iran (Islamic Republic of)
مانا
۱۲:۴۴ ۲۲ تير ۱۳۹۹
من‌انقدر گشتم تا پیدا کردم. مانتو حلو دکمه دار و آستین بلند ولی پارچه شیک و قشنگ.
۱۷۵ از پاساژ الغدیر قم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۶ ۲۲ تير ۱۳۹۹
دیگه سخت پیدا میشه مانتو هم بخواهیم بدوزیم خیلی گرون تر درمیاد برامون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۲۱ تير ۱۳۹۹
واقعا خیلی ها تیپشون جلف چطو روشون میشه مث اینکه با بلوز شلوار میان بیرون متاسفیم با زیپ شلوارشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۵ ۲۱ تير ۱۳۹۹
اگر چیزی مد بشه همه میرن سراغش تا دوستاشونو از دست ندن . سعی کنیم چیزی که مد میشه رو کنترل کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۹ ۲۱ تير ۱۳۹۹
من تعجب میکنم از آقایانی که اگر در مترو یا ... به گوشیشون نگاه کنن ناراحت میشن و میگن گوشی یک وسیله ی شخصی ولی همسرشون عمومی و اجازه میدن با هر پوششی در اجتماع حضور پیدا کنه و به این کار همسرشون افتخار میکنن و تشویقش میکنن ... تازه میگن پوشش شخصی ترین مسائل آدم ...
برادر یعنی ارزش همسرتون از ارزش گوشیتونم کمتر ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۲۱ تير ۱۳۹۹
جاهلیت مدرن یعنی همین دیگه دوست گرامی . واقعا تأسف داره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۶ ۲۱ تير ۱۳۹۹
دادا با این مهریه های الان مگه میشه به زن بگی بالای چشمت ابرو؟ من خودم به شخصه سر همین مساله کلی تا الان با همسرم بحث داشتیم ولی به حرف نمیکنه یکم که بیشتر بحث میکنیم به دعوا میکشه و مکافات داریم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۷ ۲۲ تير ۱۳۹۹
چه اشاره دقیق و جالبی کردین بسیار عالی
البته به خودشون میگن روشنفکر ما میگیم بی غیرت!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۲ تير ۱۳۹۹
وای دقیقا منم همینو میگم، مگه میشه یه مرد اینقدر بی غیرت باشه که اجازه بده نامحرم بدن خانمش رو ببینه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۲۳ تير ۱۳۹۹
خیلی زیاد شده مردهای بی غیرتی که روی زن و دخترشون کوچکترین غیرت و ارزشی قائل نمیشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۲۱ تير ۱۳۹۹
از شگردهایی که استعمارگران برای عقب‌ماندگی جوامع استفاده می‌کنن، همینه که مردم و علی‌الخصوص جوون‌ها رو مشغول و سرگرم ظاهر و مادیات می‌کنن، تا خودشون راحت کشورها رو استعمار و استثمار کنن
جوونی که دغدغه‌اش از صبح تا شب این بشه که چی بپوشه و چطور آرایش و دلبری و چشم‌هم‌چشمی کنه، دیگه فرصتی واسه فک کردن به هدف زندگی و علم‌آموزی و پیشرفت و رشد کشورش نداره...
فراموش نکنیم که فضای مجازی، علی‌الخصوص اینستاگرام، بدجوری داره توی این آتیش می‌دمه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۲۱ تير ۱۳۹۹
به جای این حرفا برید ببینید چرا نون ۵۰ درصد رفته بالا بی سرو صدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۲۳ تير ۱۳۹۹
کاش بجای اینکه بگی چرا نون 100 تومن گرون شده دنبال این بودی که چرا نظارت نیست که زن ها و دخترها بی حجاب میان بیرون. البته وقتی هیچ نظارتی در دولت نیست همه چی هرج و مرج میشه. چه ناموس چه نان
United States of America
ناشناس
۲۰:۵۳ ۲۱ تير ۱۳۹۹
بابا مثل آدم لباس بپوشین دیگه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
کیانا خوش منش
۲۰:۴۵ ۲۱ تير ۱۳۹۹
مانتو دیگه نمیشه گفت .....عبا بگیم بهتره ......آستین کوتاه واقعا مزخرفه چون آفتاب دست رو سیاه میکنه
ولی جدای اینها انقدرررر معضل بزرگی نیست در مقابل صعودی شدن قیمت طلا و سکه .....چرا که با فقر و نداری فحشا ست که متاسفانه زیاد میشه
واقعا چرا کسی تو برنامه اقتصادی ای، کارشناسی، کسی، هیچ کس یعنی نمیخواد به ماها توضیح بده؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۲۱ تير ۱۳۹۹
من اصلا مانتو دکمه دار خوشگل پیدا نمیکنم ک بخرم مجبورم برم پا چه بخرم بدم خیاط بدوزه.
نمیدونم چ چیزی پشت پرده هست ک یهویی مانتوهای دکمه دار انقد بی ریخت شدن.
وقتی من مجبورم مانتو بخرم و دکمه دار قشنگ پیدا نکنم مجبورم جلوباز بخرم.
خدا از باعث و بانیش نگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۵ ۲۲ تير ۱۳۹۹
فلسفه حجاب پوشاندن زینت هاست نه این که خشکل بشی که خودش میشه زینت .
Iran (Islamic Republic of)
در پاسخ ب پاسخ ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۲ تير ۱۳۹۹
قرار نیس لباس بی ریخت بپوشیم ب معنای حجاب ..خود همین تبلیغ منفی علیه حجابه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۲۲ تير ۱۳۹۹
مانتو باید خوشگل باشه دیگه شما بری مغازه فقط نگاه میکنی که مانتو جلوبسته باشه؟ به رنگ و مدلش نگاه نمیکنی؟ من که برام مهمه
Iran (Islamic Republic of)
زینب
۲۰:۲۶ ۲۱ تير ۱۳۹۹
سلام بهتر نیست موضوع در مورد گرونی موادغذایی باشه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۲۲ تير ۱۳۹۹
اسمت را عوض کن بزار شیطان نه زینب حضرت زینب حجابش در سخت ترین شرایط حفظ کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۵ ۲۲ تير ۱۳۹۹
بله خب شکم از همه چیز مهمتره!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۲۳ تير ۱۳۹۹
ناموست مهم نیست؟ هیچ ارزشی برات نداره؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۲۲ ۲۱ تير ۱۳۹۹
حجاب اصلا چیز شخصی نیست مربوط به اجتماعه. وقتی دخترا با هر ظاهری توی جامعه حاضر میشن جامعه رو به نابودی میکشن. ظاهر نامناسب حیا رو میبره. هم برای خانم ها هم اقایون.همین خانم هایی که میگید ظاهرشون به خودشون مربوطه دیروز دوتاشون توی خونه یکی از همسایه های ما بودن و خانم خونه از راه رسید.دعا میکنم هیچ زنی توی این موقعیت نباشه. خانم اینقد حالش بد بود و گریه میکرد که از حال رفت.واقعا اگه حیایی که چند سال پیش وجود داشت هنوز بود این اتفاقا پیش میومد؟؟ لعنت بر مروجین بد حجابی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۲۲ تير ۱۳۹۹
واقعا فکر نمی کنی که مقصر اصلی ماجرای همسایه شما مرد همسایه ست که نگاه نانجیبش رو کنترل نکرده؟چرا در مسائل جنسی همه تقصیرا گردن خانمهاست و آقایون یه مشت عروسک بی اختیار و اراده تلقی میشن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۲ تير ۱۳۹۹
درسته مردها هم مقصر هستن ولی بیشتر خانمها هستن که سمت مردها میرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
نگاه نانجیب؟
الان مثلا اونایی که اینطور لباس میپوشن میخوان بگن ما شیک میپوشیم؟؟
کار از شیک پوشی گذشته. اینجوری پیش بره چند سال دیگه میخوان لنگ بپیچن بعدش تقصیر اقایون؟
الان این همه کشور هیچ کشوری هست که این مشکلو نداشته باشه و زن ها بدون مشکل هر لباسی رو بپوشن؟
Iran (Islamic Republic of)
اهوازی
۱۹:۵۳ ۲۱ تير ۱۳۹۹
وقتی میخوام برم بازار یه روز قبلش وسه روز بعدش عزا میگیرم چون واقعا مرخرفن وگرون اصلا بعشیاشون قد یه دکمه ارزش هم ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۲۱ تير ۱۳۹۹
رومینا هستم

نباید مانتو جلو واز بخرند به نظر من مانتوی سر سنیگین بخرند
Iran (Islamic Republic of)
مری
۱۹:۳۱ ۲۱ تير ۱۳۹۹
خداوکیلی قبول دارین مدل مانتوهاتازگیاچقدچرت شده؟؟هیچ طرح جدیدی ندارن فقط جلوبازه یه مشت گونی اه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۲۱ تير ۱۳۹۹
ای بابا دیگه تلویزیون هم شده تبلیغ همین مانتوها.
خصوصا پیامهای بازرگانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۲۱ تير ۱۳۹۹
مسئولین بایدکاری کنن چندجاروپلمپ کنند تاحساب کردستشون بیادخانم های ایرانی فکرمیکنن این هاروبپوشندجذاب ترندمن اگه بخوام ازدواج کنم باهمچین خانمی ازدواج نمیکنم به نظرمن هنرمندان هم مقصراند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
ببین وارد کننده اش کیه
منم هر لباسی باشه می خرم می پوشم چون مد روز دنیا همینه تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۱ تير ۱۳۹۹
فقر حل بشه تمام مشکلات حله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۲۱ تير ۱۳۹۹
آهان !!!! اونوقت اینای که با این وضع پوشش ناجور میان توی خیابون فقیرن ؟!!!!!!!ظاهرا دقت ندارین ‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۲۳ تير ۱۳۹۹
دوستمون راست میگه اگه فقر حل بشه مردها با غیرت میشن و زن های برهنه دیگه محجبه میان بیرون. امان از فقر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۲۱ تير ۱۳۹۹
اتحادیه ها فقط فکرسودخودشونن فروشنده ها مظلوم و بدبختن
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۱۷:۳۱ ۲۱ تير ۱۳۹۹
تروم بیکاری گرانی بی ارزش پول ملی کمر مردمو شکسته و نابود کرده گیر دادید به جلو باز ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پیگیر معیشت مردم باشید بابا . نمی بینید بدبختیه مردمو که سفره شون کوچیکه کوچیک والان سقفی هم ندارن ؟؟؟؟؟ از دختر پسر جوان بیکار و ناامید انتظار مومن بودن و زاهد بودن دارید وقتی دولت ظاهرا اسلامی همه این بلاهارو سرشون اورده ؟؟؟؟
Japan
ناشناس
۲۱:۵۴ ۲۱ تير ۱۳۹۹
کسیکه بخواد مومن باشه، براش فقر یا ثروت فرقی نمیکنه. اعتقاد به خدا و امید به او ، به اقتصاد، پول و یا ثروت کاری نداره. اگر کمی چشمانتون را باز کنید، واقعیت زندگی را بهتر می بینید. واقعیت اینه که مردم ایران، در جایگاه بسیار حساس و والایی قرار گرفته اند که اگر توجه نکنند، خودشون هم ممکنه به بیراهه بروند. اگر متوجه نشوند که این مسیری که جمهوری اسلامی دارد میرود ،در دنیا تک و بسیار دلیرانه است، نمیتوانند مسایل را درست درک کنند و متاسفانه به سمت افکار غربی یا شرقی می روند. بدنبال ظاهر می روند. نه بدنبال باطن. شما هم بهتره حرفهای تلویزیون بیگانه و یا همان دشمن را تکرار نکنید. همه ی مردم مسوول هستند. اگر میخواهید کارو بارتان خوب شود، خودتان دست بکار شوید و کاری حلال و درست انجام دهید. همه چیز را که نمیتوانیم به دوش دولت بیندازیم.
Iran (Islamic Republic of)
M
۰۲:۱۴ ۲۲ تير ۱۳۹۹
نه دنبال مقصر نباش از خودت شروع کن بعد نوک پیکان بگیر طرف بقیه وقتی کار حلال رفت نون حلال رفت رابطه حلال رفت حرف زدن های حلال رفت باید منتظر بدتر از ایناش باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۲ تير ۱۳۹۹
درست میگید اینها هم جزء واجباته که پیگیری بشه ولی نباید اصل رو رها کنیم که، بالاخره این هم یک معضلی است که باید درست شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
دولت اسلامی نیست
نظام اسلامی هست دولت جمهوری هست
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۷:۳۱ ۲۱ تير ۱۳۹۹
نمیدونم چه بیماریی هست که هرکی راجب هرچی حرف میزنه میگن وضع اقتصاد! وضع معیشت خرابه درس ولی چون وضع اقتصادی خوب نیس باید همه چی ول کنیم؟
ارتش هواپیما میسازه میگن بجاش اقتصادو درس کنین سپاه موشک میسازه میگن اقتصاد
+حجاب
_اقتصاد
+فرهنگ
_اقتصاااااد

_اقتصاااااااااااااااااااااااااااد
+آمریکا
_اقتصااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااد
کی
اقتصاد
کجا
اقتصاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۲۱ تير ۱۳۹۹
شیر مادرت حلالت عالی گفتی برادر بزرگوارم
Netherlands
ناشناس
۱۶:۵۵ ۲۲ تير ۱۳۹۹
تو معلومه تا حاالا گرسنگی نکشیدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۹ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
۱۶:۵۵
کسی که داره کامنت میده اینجا چکار میکنه؟گرسنه هست؟ چجوری با چی کامنت میده؟
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۷:۲۶ ۲۱ تير ۱۳۹۹
خوب این فروشنده داره راست میگه زوتون به این دربه درها رسیده اگه واقعا" دنبال درست کردن کار هستید این روش صحیح نیست البته اگه واقعا" دنبال هستید
حوزه کجایی دقیقا" کجایی
زمان مناست هستی تو دوراهی
علمیه کجایی دقیقا" کجایی
زمان مناسب پیش بچه هایی
حاج آقا کجایی دقیقا" کجایی
تو ماشین پورشه شدی تو هوایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۲۱ تير ۱۳۹۹
خواهشمندم اینطور نفرمایید .
متشکرم بابت درج نظر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۲۱ تير ۱۳۹۹
وقتی من و امثال من هر دو یا سه ماه نمیتوانند گوشت بخرند و هر روز به لطف مسئولان زحمتکش شاهد کوچکتر شدن سفره ها هستیم .دیگر حوصله و وقت توجه به مسایل کم اهمیت رو نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۷ ۲۲ تير ۱۳۹۹
دقت نکردن به گناه های کوچیک روزی آدم کم میکنه وقتی گناه برات عادی شد هم روزیت کم میشه هم آینده بچه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۱ ۲۳ تير ۱۳۹۹
مانتو جلو باز و برهنه آمدن به خیابان کم اهمیته؟ یعنی واقعا اگه ناموست بیاد تو خیابون و همه مردها بهش نگاه کنن، به غیرتت بر نمیخوره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۲۱ تير ۱۳۹۹
من اگه مانتویی هم بخرم چون جلو بازه میرم دکمه میزنم چرا نطارتی نیست از این مدلا دیگه نزارن من به شخصه از این مدلا خوشم نمیاد بخاطر همین هم گشتن برا خرید برام زحمت داره هم بعد خرید باید هزینه جداگونه بپردازم و برم دکمه بزنم

چیه اخه جلو باز!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۹ ۲۲ تير ۱۳۹۹
آفرین ما هیچ زحمت گشتن به خودمون نمی دیم همون اول کار ی مدل ساده میدیم خیاط میروزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۷ ۲۱ تير ۱۳۹۹
دوستان کمی صبور باشید. بزودی مانتوهای پشت باز هم عرضه میشه !!!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۰۶ ۲۱ تير ۱۳۹۹
من که همیشه دوزنده مانتو وشلوارهای نامتعارف رو لعنت می کنم . انسان برای رسیدن به پول نباید دست به هرکاری بزند.
Iran (Islamic Republic of)
1334
۱۷:۰۵ ۲۱ تير ۱۳۹۹
به نظر من اون هایی که همچین لباسهایی می پوشند از نظر شخصیت خودشونو خار میکنن ارزشمند زن به وقار و سنگینیشه زن و خوشگلیش که محبت خداست مثل قوطی جواهر میمونه هیچکس قوطی جواهرشو نمیذاره در دست رس دیگران زن خوب در اسلام زن با حیا در بیرون و بی حیا در خانه هست (یعنی تو خونه خودتو فقط برای شوهرت آرایش کنی )چون خوشگل تو مال اونه نه هر چشم چرون بیرون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۹ ۲۲ تير ۱۳۹۹
آفرین چقدر قشنگ گفتی
Iran (Islamic Republic of)
محمد امین
۱۶:۵۹ ۲۱ تير ۱۳۹۹
مسئولین هم مثل همیشه خواب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۲۱ تير ۱۳۹۹
اینا همه لاکچریا هستن بیا پایین شهر ما تو خرج روزانه خودمونم موندیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
چرا خود کشور ما طراحی نمیکنن مثلا کلی لباسای محلی داریم از هر قومیتی چرا این مدل لباسارو مد نمیکنن من به شخصه اگه مد شه جز اولین نفراتی ام ک با روی باز استقبال میکنم
لطفن از سبک لباس های محلی و طرح های شمالی رو مانتو ها کار بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۲۱ تير ۱۳۹۹
شما اقتصاد را درست کنید . جوانان را از بیکاری در بیاورد مشکل جلو باز بودن مانتو خانم ها خیلی حاد نیست.مسکن .کار.ازدواج.تورم.اقصاد بیمار .......‌‌..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۲۱ تير ۱۳۹۹
خیلی هم حاده
بی بند وباری از همین مانتو های بی حجاب و جلو بازه که بنیان های خانواده رو داره سست میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۶ ۲۲ تير ۱۳۹۹
حادنیست پس حادچیه ازاین حادترهم مگه داریم؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۲۳ تير ۱۳۹۹
ایشون براشون مهم نیست که وقتی زن و دخترش میرن توی خیابون همه پسرها و مردها بهش نگاه کنن وکارهای دیگه انجام بدن. ماهواره اثر خودش رو گذاشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۲۱ تير ۱۳۹۹
خوب اونی که واقعا چیزی در خود نمی بیند و نه ریختی داره سعی میکنه با پوشیدن اینگونه لباسهای .... جبران کنه ولی نمیفهمه و نمی دونه که از کوزه همون برون تراود که در ....و اونهایی که با این ریخت قراره به اون توجه کنن تو کوچه و خیابون از خودش بدترندای خا
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۵:۵۷ ۲۱ تير ۱۳۹۹
آیامشکل جوونایه ماطرزلباس پوشیدن وحجابشونه >؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۲ ۲۱ تير ۱۳۹۹
این یکی از مشکلات ما جووناس .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۲۱ تير ۱۳۹۹
چرا همیشه بی حجابی وبد حجابی را بی اهمیت جلوه میدهیم اتفاقا بی حجابی وبی عفتی سر آغاز بسیاری از ناهنجاریهاست به همان اندازه که از اختلاس ودزدی و بیکاری میگوییم به همان میزان بی حجابی زشت وگناه است وشک نکنید گناه آن کمتر از بقیه رذایل نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۲۱ تير ۱۳۹۹
بله . من به عنوان یک خانم جوان با حجاب مناسب ناراحت هستم که به خاطر بدحجابی بعضی از خانم ها تو جامعه به من هم به عنوان یک جنس مخالف نگاه میشه نه به عنوان یک انسان ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۲۱ تير ۱۳۹۹
یکی از بزرگترین مشکلات مون شده نابودی فرهنگ مون. نکنه خوابی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۲ ۲۲ تير ۱۳۹۹
بله همو مثل تو بی تفاوت که این اوضاع جوونامون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۲۲ تير ۱۳۹۹
بله یکی از مشکلات همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۲۲ تير ۱۳۹۹
من که خانم هستم حالم بهم میخوره از طرز لباس پوشیدن بعضی خانمهای بی حجاب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۶ ۲۳ تير ۱۳۹۹
مشکلشون بی اعتقادی و بی ایمانیه که به بی بند و باری زن ها و بی غیرتی مردها تبدیل میشه و اسلام و شرع براشون مسخره است. وقتی طرف معتقد نباشه خیلی بلاها سرش میاد و اگر جامعه خراب بشه، فاتحه مملکت خونده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۳ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
مشکل ما با کسانی هست که یک گوشی گرفتن دستشون و در فضای مجازی اخبار نامعتبر درباره《بهشت غرب، فساد بدبختی فلاکت و ... در ایران》 میبینن بعد میان اینجا چرت میگن
برید ببینین کدوم کشور اصلا فقیر نداره؟
همین امریکا کلی بی خانمان داره بودجه سالانه اش هم چند ده برابر ایرانه با اینکه ۴ برابر ایران جمعیت داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۲۱ تير ۱۳۹۹
برای خرید مانتو دگمه دار و خنک باید کلی بگردی الان انقدر مانتوام کهنه شدن چون جایگزین نمیشه کرد مانتوها یاشیشه ای هستن یا آستین کوتاه و جلوبازمانتوهای جلو بسته در بعضی فروشگاه های خاص هست ولی قیمتشان خیلی بالاست وبعضا طراحی خوبی ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۲۱ تير ۱۳۹۹
برو پیش خیاط مانتو بدوز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۲۳ تير ۱۳۹۹
از فروشگاه های محلی بخر. حتما که نباید برید بازار اصلی یا هفت تیر
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۱۵:۴۷ ۲۱ تير ۱۳۹۹
اقتصاد درست شده چسبیدین به اینا

به جای اینا همش اخبار باز شدن قفل یک کارخانه اشتغال زایی و اینا بخونم خبر این میزنن
چرا؟
چون خبر اقتصاد واقعی اینه که یک کارخانه بسته شده و کلی بیکار اضافه شد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۱۵ ۲۱ تير ۱۳۹۹
اینهایی که لباس پاره و ژنده می بپوشند ربطی به بسته شدن کارخانه ندارند همه رو با هم قاطی نکنیم . کارخانه هم باز باشه بازهم گدای شلوار پاره بپوش پیدا میشه چون ولنگاری شیرین هست و انسان طرفدار چیزهای شیرین هست ولو گناه کبیره باشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۰۸ مرداد ۱۳۹۹
میخواید کشور رو تعطیل کنیم بچسبیم به اقتصاد؟
فرهنگ اموزش سیاست همه چیز رو تعطیل کنیم؟؟؟
اقتصاد رو کی باید درست کنه؟ کسی که مسئول بخش فرهنگ و لباس هست بره دنبال اقتصاد؟
هر کسی باید دنبال کارش باشه
Iran (Islamic Republic of)
صادقی
۱۵:۴۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
سلام اگرحیادرمردان مجردومتاهل کلیدبخوردحجاب هم کم کم بااطلاع رسانی درست میشود۲قدم بعدی نشان دادن چهره واقعی بعضی ازمومن نماهاکه چهرزیبای دین راخراب کردن۳به آن دسته خواهرانی که به هر دلیلی در کنترل حجاب خو کوتاهی می کنند می گویم بخاطر امام زمان بیایم قدمی برداریم عادل مهدی فاطمه ازماخشنود شود.یاعلی مدد
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۵:۳۴ ۲۱ تير ۱۳۹۹
من لباس کاملا پوشیده و آزاد رو همیشه انتخاب میکنم و تا حالا مانتو جلو باز نخریدم اما معتقدم که اگر کسی این سبک لباس رو دوست داره باید بپوشه ما همه چی رو ول کردیم و چسبیدیم به اینکه بقیه چی باید بپوشن ول کنید تو رو خدا مشکلاتی که باید رو حل نمیکنید الان دغدغه شده این؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۱۷ ۲۱ تير ۱۳۹۹
الان دغدغه هم مسئله مالی هست و هم اینکه بعضی ها راه رو گم کردند شده عیسی به دین خود موسی به دین خود ثروتمند فقیر می بینه ازش رد میشه یک انسان بی حجابی و بی عفتی می بینه ازش رد میشه و .... امر به معروف مرده بهمین خاطره که مریضی های سخت و جدید توی جامعه و جهان پر شده یک بار هم شده خودمون رو به خواب زمستونی نزنیم بیدار شیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۲۱ تير ۱۳۹۹
مشکل همینه
شما اشتباه می کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۲۱ تير ۱۳۹۹
حجابم مثل الآن که میگن من ماسک میزنم برای سلامتی تو و تو هم ماسک بزن برای سلامتی من . بی حجابی کانون خانواده رو نابود میکنه . بی حجابی من کانون خانواده ی تو رو و بی حجابی تو کانون خانواده ی من رو ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۲۳ تير ۱۳۹۹
تو نیز با این عقیده، در آینده ای نزدیک به دوستان بی حجابت می پیوندی
Iran (Islamic Republic of)
نگین
۱۵:۲۸ ۲۱ تير ۱۳۹۹
از نظر بنده حقیر ربطی به نظارت و مسئولین نداره.کسی بخواد مانتو جلو باز بپوشه حتی بدون دکمه با دوخت کامل هم باشه میبرن تو خونه با قیچی باز میکنن.جامعه درحال تغییره و جوانان بی تجربه خواهان متفاوت دیده شدن هستند.زنان باحجاب هم براینکه به چشم شوهر بیان مجبوری همه رقم لباس میپوشند که بتونند زندگی شونو حفظ کنن.پس پوشش زن به غیرت مردهای کشورمون ربط داره
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۱۹ ۲۱ تير ۱۳۹۹
تک تک افراد در مقابل عمل خودشون مسئول هستند. گردن این و اون نیندازیم. به قول معروف جامعه وقتی اصلاح میشه که فرد اصلاح شده باشه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۲۱ تير ۱۳۹۹
اگر یه چیزی مد بشه همه میپوشن که دوستاشونو از دست ندن
اگر مد کنترل شه خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۲۱ تير ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۵:۱۵ ۲۱ تير ۱۳۹۹
این همه سال فقط ی سیاست شکست خورده دنبال کردن همون زور و اجبار و تهدید اگه تغییری در این شیوه داده بشه معنیش اعتراف به شکست هست اگرم باز ادامه بدن همینطور که تا حالا موفق نبوده بازم موفقیتی به دست نمیاره وقتش ی راه اساسی و اصولی پیدا کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۲۱ تير ۱۳۹۹
به نظر من باید ازاین مانتوهای دکمه با طرحهای زیبا باسلیقه امروزیا در فروشگاها به فروش برسونن.
Iran (Islamic Republic of)
ehsan
۱۴:۳۳ ۲۱ تير ۱۳۹۹
بنظر من باید بجای این حرفها در مورد نان شبمون خبر بذارین
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۱۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
نان شب در درست زندگی کردن و تغییر سبک فعلی زندگی اکثر ما ایرانیهاست. اصلا فقیر بخاطر اینکه ثروتمند وجود دارد فقیر هست فقر فرهنگی هم نوعی فقیر است . بخاطر اینکه در تهیه نان مشکل داریم باید بریم شلوار پاره بپوشیم؟ یا مانتوی جلوباز که همه جای یک زن به راحتی قابل عرضه و نمایش است ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۲۱ تير ۱۳۹۹
موقعی ‌که یک جوان بیچاره ای که کار براش پیدا نمیشه رو تو تنگنا میذاریم ، خب اونم میره اینجور لباس هارو میپوشه ؛ یکم بفکر محدودیت جوان ها باشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
محدودیت؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
فتحی
۱۸:۴۷ ۲۱ تير ۱۳۹۹
چه ربطی داشت؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۲۱ تير ۱۳۹۹
چه توجیه مسخره ای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۷ ۲۲ تير ۱۳۹۹
محدودیت چی نام ببر ببینیم محدودیت از نظر شما کدومه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۲۶ ۲۱ تير ۱۳۹۹
باید زودتر برنامه‌ریزی میشد. جلو مانتوها که خیلی وقته باز شده . بجنبید تا پشت مانتوها هم باز نشده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۲۱ تير ۱۳۹۹
دقیقا احسنت گل گفتی
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۴:۱۹ ۲۱ تير ۱۳۹۹
بجای اینکه از مانتو و لباس ملت رمز گشایی کنید، اقتصاد رو رمز گشایی کنید که زیر بار تورم داریم له میشیم.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۱۲ ۲۱ تير ۱۳۹۹
به نظر من یک زن مسلمان ایرانی نه خودش مانتوی جلو باز و شلوار پاره بپوشد و نه باید از کسی که این را می پوشد تائید و حماتیت کند و نباید بدون عکس العمل از جلوی این ژنده پوشان رد شود.
Netherlands
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۱ تير ۱۳۹۹
یک و هشتصد حقوق میگیرم دو میلیون اجاره خونه میدم. دغدغه ی شما لباس پوشیدن دیگرانه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۲۱ تير ۱۳۹۹
البته مشکل شما هم باید حل بشه ولی این بیحیایی هم در جامعه باید بر طرف بشه چون عواقب بدی برای خانوادهها خواهد داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۱ ۲۲ تير ۱۳۹۹
بهتون حق میدم واقعا سخت مگه مجبوری تهران زندگی کنی بیا شهرستان پول اضافه هم می یاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۲۱ تير ۱۳۹۹
پول ندارم ازدواج کنم ماشینم ندارم بعد گیر دادی به مانتو؟به گرونی گیر بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۱ ۲۲ تير ۱۳۹۹
شما ازدواج کن خدا روزی میده
Iran (Islamic Republic of)
بارزمان
۱۳:۵۷ ۲۱ تير ۱۳۹۹
بیشتر از اینکه پوشیدن مانتوی جلو باز و پوشش نامتعارف ضعف نظارت باشه!!!ضعف فرهنگسازیه
نمیشه مغازه دارها رو مجبور کرد که مانتوی جلوباز نیارن در حالیکه تو همین مملکت داره تولید میشه و نمیشه تولید کننده رو مجبور کرد که تولید نکنه!!!چرا؟!برای اینکه مشتری داره؟!! تا کی میخاهیم تو خواب مدیریت دستوری گیر کنیم همونطوری که دستوری نمیشه اقتصاد رو درست کرد همونطور هم نمیشه حجاب رو درست کرد!!! حجاب تنها و تنها یک راه حل داره فرهنگ سازی که متاسفانه مسوولین زیربط بدجوری تو خواب عمیق فرو رفته اند
Iran (Islamic Republic of)
مردم
۱۳:۵۷ ۲۱ تير ۱۳۹۹
به فکر اقتصاد باشید که وضعش خرابه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۱ تير ۱۳۹۹
به نظرم مشکل اصلی ما این است که ما فقط بلدیم جلوگیری کنیم به جای حل مسئله مشکل این که ما دربازار لباس مناسب پیدا نمی کنیم باید طراحان ماهر را استخدام کرد و با چند تولیدی قرداد ببندند با گذر چند ماه خود به خود این چرخه عوض مشود اگر لباس مناسب در هر مغازه وقیمت مناسب دسترس باشد باید گاهی تقلید کرد در راه درستش همان روشی مانتو جلو باز وارد کردن ما میتوانیم برای مانتو های مناسب استفاده کنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۱ تير ۱۳۹۹
جدیدا مانتو ها رو از تور درست میکنن و هیچ مسئولی نیست که به تولید کننده ها و فروشندگان نظارت بکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۹ ۲۱ تير ۱۳۹۹
بابا مسولی نیست پس جوش نزنید
United States of America
ناشناس
۱۶:۳۸ ۲۱ تير ۱۳۹۹
شما يك جا رو بگو كه مسئولي هست باز توي حجاب جلوتر هستيم نسبت به بقيه چيزا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
هر روز داره بدتر میشه
Sweden
نگین
۱۳:۱۵ ۲۱ تير ۱۳۹۹
پروژه اندلس سازی خیلی وقته زده شده . به صورت تدریجی لباس ر از تن زنان ایرانی در میاورند . دیروز مانتو جلو باز امروز شیشه فردا .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۲۱ تير ۱۳۹۹
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۱۳ ۲۱ تير ۱۳۹۹
Yjcممنون که به مشکل خیلی اساسی اشاره کردی، تو رو خدا شما پیگیر باشین، جلوی این هایی که میان بازار و جامعه رو اینطور می کنند بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۱ تير ۱۳۹۹
به جایه اینکه به فکر اقتصاد باشیم به فکر اینیم که بقیه چی می پوشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۱ تير ۱۳۹۹
مگه پوشش در جامعه مهم نیست شما چه به چی فکر میکنید، سلامت جامعه مگه کم اهمیته؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۲۱ تير ۱۳۹۹
فقط غم شکم داری؟نجابت و عفت جامعه برات مهم نیست!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۲۱ تير ۱۳۹۹
البته که مهمه چی می پوشند
فساد اخلاقی مادر همه بدبختی هاست
Iran (Islamic Republic of)
آذر
۱۴:۳۷ ۲۱ تير ۱۳۹۹
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۱ تير ۱۳۹۹
التماس تفکر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۲۱ تير ۱۳۹۹
فرهنگ درست نشه هیچی درست نمیشه جناب
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۷:۲۱ ۲۱ تير ۱۳۹۹
باید به فکر همه چیز بود شما اگه مسئول خانواده باشی فقط به فکر شکم زن و بچه هستی ؟ یا فکر آینده اونا هم هستی ؟ فکر دست از پا خطانکردن نیستی ؟
United States of America
ناشناس
۱۹:۲۹ ۲۱ تير ۱۳۹۹
توي حجاب خيلي هم جلو هستيم به فكر بقيه چيزا باشيد
United States of America
ناشناس
۲۰:۵۵ ۲۱ تير ۱۳۹۹
آقای محترم چرا همه مسائل رو باهم قاطی میکنی هر چیزی جایی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۱ تير ۱۳۹۹
به خدا کسانی که مسئول نظارت و کنترل هستند در پیشگاه خدا و حتی مردم شرمنده و گناهکار خواهند بود... حتما پیگیری شود
حیف است مردم ما عقل گرایی را کنار گذاشتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۱ تير ۱۳۹۹
واقعا و متاسفانه ضعف نظارت
Iran (Islamic Republic of)
مرصاد
۱۲:۴۷ ۲۱ تير ۱۳۹۹
مشکل اصلی در این است که ؛ آن بیست و چند سازمان و نهاد متولی حجاب و عفاف ، کار خود را به درستی انجام نمیدهند و فقط به دادن شعار بسنده می کنند !!
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۴:۲۱ ۲۱ تير ۱۳۹۹
نمیدونستم برای دخالت تو شخصی ترین مسائل آدم بیشتر از 20 سازمان وجود داره که از بیت المال تغذیه میکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۲۱ تير ۱۳۹۹
البته حجاب یک امر اجتماعی هست نه انفرادی و اثار اون کاملا در جامعه مشاهده میشه