درخواست آلمان از اعضای دائم شورای امنیت: در امور سوریه مانع‌تراشی نکنید

آلمان از کشور‌های عضو دائم شورای امنیت خواست در مسیر دستیابی سازمان ملل به مصالحه در مورد سوریه مانع‌تراشی نکنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به ویژه روسیه و چین خواست در مسیر رسیدن سازمان ملل به توافق در مورد سوریه مانع تراشی نکنند چرا که توافق درباره سوریه برای ارسال کمک‌های خارجی به این کشور امری اجتناب ناپذیر است.

هایکو ماس با انتشار پیامی در صفحه توئیتر وزارت خارجه آلمان نوشت: ما از همه اعضای شورای امنیت می‌خواهیم در مسیر رسیدن به توافق بر سر سوریه مانع تراشی نکنند. رسیدن به این توافق برای مردم سوریه اهمیتی حیاتی دارد. ما عمیقا متاسف هستیم که تمدید قطعنامه مربوط به کمک‌های فرامرزی به سوریه در شورای امنیت بار دیگر  دیروز جمعه با وتوی روسیه و چین راه به جایی نبرد. این خبری بسیار تلخ برای میلیون‌ها انسانی است که در شمال سوریه زندگی می‌کنند.

مجوز سازمان ملل متحد برای ارسال کمک‌های فرامرزی به سوریه که از سال ۲۰۱۴ به اجرا گذاشته شده بود، جمعه در حالی منقضی شد که شورای امنیت به علت اختلاف و دودستگی عمیق اعضای آن، نتوانست این تدبیر حمایتی را که ادعا می‌شود برای میلیون‌ها شهروند سوری اهمیتی حیاتی دارد، تمدید کند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل دیروز جمعه در نشستی مجازی به دلیل بحران کرونا با ۴ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع قطعنامه پیشنهادی روسیه درباره گذرگاه‌های مرزی سوریه و ترکیه را رد کردند.

این در حالی است که روز پنجشنبه نیز پیش نویس قطعنامه روسیه درباره انتقال کمک‌های بشردوستانه به سوریه از طریق یک گذرگاه مرزی با ترکیه در شورای امنیت رد شد.

پس از آن روسیه و چین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در نقض حاکمیت سوریه و دسترسی آزادانه تروریست‌ها به بهانه ارسال کمک‌های بشردوستانه به سوریه از طریق دو گذرگاه مرزی به مدت ۶ ماه را وتو کردند.

چین و روسیه معتقدند با استفاده از این مجوز، آمریکا و کشور‌های اروپایی به سادگی در قالب کمک‌های بشردوستانه، تجهیزات نظامی خود را برای تقویت گروه‌های معارض و تروریستی به سوریه می‌فرستند.

وزیر امور خارجه آلمان، در حالی چنین درخواستی کرده است که پیش از این در آستانه به دست گرفتن ریاست یک ماهه شورای امنیت سازمان ملل از ناکارآمد شدن این شورا انتقاد کرده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار