نمایشگاه کتاب مجازی به همت وزارت ارشاد برپا می‌شود

مدیرعامل موسسه «فراگیر» وزارت ارشاد ضمن اعلام خبر برپایی نمایشگاه کتاب مجازی در سال جاری تاکیدکرد: این رویداد جایگزین نمایشگاه کتاب تهران نخواهد بود.

به گزارش حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در پی ادغام سه موسسه «بنیاد شعر و ادبیات داستانی»، «نمایشگاه‌های فرهنگی ایران» و «خانه کتاب» در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد ایوب دهقانکار به عنوان مدیرعامل انتخابی برای این موسسه تجمیعی، نامگذاری برای این نهاد را بر عهده اعضای هیئت امنا دانست و افزود: قرار بود یکشنبه هفته گذشته جلسه حضوری هیئت امنا برگزار شود، ولی با توجه به شرایط کرونایی امکان برپایی جلسه حضوری میسر نشد.

وی در برنامه "تقاطع فرهنگ " با بیان این مطلب اظهار کرد: آنچه هم اینک بر سر زبان‌ها افتاده، بعنوان موسسه "فراگیر" نامیده می‌شود، ولی قاعدتا این نام موقت بوده و جایگزینی خواهد داشت.

دهقانکار همچنین در رابطه با این تغییر و تحولات در وزارت ارشاد گفت: فرایند ساماندهی موسسات قریب سه سال در دست بررسی بود و ضمن نقد و بررسی‌های متعدد، در بهمن۹۸ بصورت جدی مطرح شد.

این فعال حوزه فرهنگ با بیان اینکه فرآیند ادغام دفعاتی و یکباره صورت نگرفت، گفت: عده‌ای تصور می‌کردند این فرآیند در سال پایانی دولت طبیعی نباشد، اما آنچه امروز شاهد بودیم، از سه سال گذشته کلید خورده است.

دهقانکار ضمن قدردانی از نظرات موافق و مخالف و تاکید بر مثبت بودنِ هشدار‌ها در راستای کاهش آسیب‌های احتمالی در این مسیر اظهار کرد: این سه موسسه تا حد بسیار زیادی فعالیت‌هایی به هم پیوسته و موازی کاری داشتند و امیدواریم با فرآیند هم افزایی، شاهد خروجی مثبت در حوزه فرهنگ و کتاب و ادبیات باشیم.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد در رابطه با تعیین تکلیف مراسم "جوایز" و دیگر فعالیت‌های سابقه دار هر یک از موسسات ادغام شده، گفت: معتقدیم ثبات و تغییر فی النفسه ارزشمند نیست و در حقیقت ثباتی نیکوست که فعالیت‌های مثبت را ادامه داده و تغییری خوبست که منجر به ایجاد فعالیت‌های مثبت شود.

دهقانکار با بیان این مطلب افزود: آن دسته از فعالیت‌هایی که جامعه نشر و حوزه کتاب از آن رضایت داشتند، حفظ خواهد شد و با قوت بیشتر ادامه خواهد یافت.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره پیش‌بینی‌ها برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در سال جاری گفت: تلاش داریم نمایشگاه مجازی برپا شود و از تجربیات تیم فنی برای شکل گیری این رویداد مجازی بهره برده‌ایم.

دهقانکار افزود: در سال ۹۹ حتما یک نمایشگاه مجازی خواهیم داشت، اما این رویداد جایگزین نمایشگاه کتاب تهران نخواهد بود.

این مدیر حوزه فرهنگ و ادبیات کشور در بخشی دیگر از این برنامه رادیویی اظهار کرد: اصنافی که دارای کد کارگاهی بودند، لیست خود را ارائه و ما آن را تحویل دولت دادیم. همچنین لیست مخاطبان وزارت ارشاد مانند یک نویسنده یا ناشر مستقل، اخیرا به دولت ارائه شده است و در صدد هستیم حقوق این صنوف ضایع نشود.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.