بررسی آخرین وضعیت منابع آبی استان کرمانشاه

آخرین وضعیت منابع آبی استان کرمانشاه با حضور دادستان عمومی و انقلاب، ریاست سازمان بازرسی و ریاست دیوان محاسبات استان کرمانشاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ، درویشی؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه گفت : دومین مرکز مونیتورینگ داده‌های آبی در کشور مشغول به فعالیت است و کلیه اطلاعات منابع آبی استان اعم از سطحی و زیرزمینی، وضعیت آبخوان، حجم مخازن سدها، رواناب ها، چاه‌های محفوره بصورت برخط مورد رصد، پایش و تحلیل داده‌ای قرار میگیرد.

او گفت : در فروردین ماه سال ۱۳۹۸ شاهد بارش باران‌های شدید و در نهایت سیلابی شدن منطقه بودیم که به لطف خداوند و با تدبیر مدیریت ارشد استان شاهد کمترین خسارت بودیم لیکن همین امر برای عده‌ای این تصور اشتباه را ایجاد نمود که با توجه به وضعیت بارندگی‌ها میتوان در استان نسبت به برداشت‌های غیراصولی، بی رویه و کشت برنج اقدام نمود، غافل از آنکه در سنوات گذشته بر اثر خشکسالی نزدیک به ده سال و برداشت‌های بی رویه از منابع آب زیرزمینی ضربات فاجعه باری به منابع و مخزن آبخوان وارده شده است.

درویشی به کاهش ۸۱ درصدی رواناب‌ها در استان اشاره و افزود: متاسفانه تمرکز برنج در شرق استان باعث افت شدید آبخوان و منابع ارزشمند آب زیرزمینی در این منطقه شده است و این قسمت متاثر از برداشت‌های بی رویه برای کشت برنج، عن القریب و طی چند سال آینده دچار فقر منابع زیرزمینی فاجعه بار خواهد شد و ما زنگ خطر آن را کاملا احساس و در حال لمس این فاجعه آبی هستیم.

او با اشاره به اینکه برای هر هکتار کشت برنج لازم است ۲۴۰۰۰ متر مکعب آب صرف شود گفت: آیا ادامه این روند منطقی و معقول است؟!

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با اشاره به حق آبه زیست محیطی گفت: این برداشت‌های بی رویه و غیرمجاز علاوه بر خسارت به آبخوان باعث از بین رفتن گونه‌های گیاهی و جانوری شده است و همین امر میتواند اکوسیستم گیاهی و جانوری را تحت تاثیرات منفی خود قرار دهد.

درویشی به وظایف قانونی و ذاتی شرکت متبوع خود اشاره و افزود: ما موظف به اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی و حفاظت و صیانت از منابع آبی هستیم.

او به سند طرح ملی سازگاری با کم آبی اشاره و گفت: این یک طرح ملی است که باید با تاسف بگویم با ادامه این روند ما یک طرح ملی را نقض و آن را نادیده گرفته ایم.

درویشی با اشاره به تعداد ۲۳ دشت مطالعاتی در سطح استان، افزود: از این تعداد ۱۳ دشت ممنوعه و ۲ دشت ممنوعه بحرانی است و علیرغم همه این کمبود‌ها باز هم شاهد روند رو به افزایش کشت برنجی هستیم که در استان ما نه شرایط آب و هوائی و نه آب کافی برای کشت آن وجود دارد.

درویشی با ابراز نگرانی از شرایط موجود کشت برنج در استان و هدر رفت آب افزود: سخن ما و نگرانی ما بر اساس واقعیت‌ها و تحلیل داده‌ها و اطلاعاتی است که بلحاظ فنی استناد متقن و محکمی است و حاضریم آن را به همگان آشکار ساخته و توضیح دهیم.

او گفت: وظیفه ما تطبیق منابع و مصارف است که یکی از اهداف ما در ذیل وظائف بخش آب است.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار