معاون بهره برداری شرکت توزیع نیروی برق استان یزد از تصفیه شیمیایی روغن ترانسفورماتور برای نخستین بار در سطح شرکت‌های توزیع نیروی برق کشور خبر داد.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، محمد حسین شریعتی‌نسب معاون بهره برداری شرکت توزیع نیروی برق استان یزد با اشاره به نقش کیفیت روغن در عملکرد ترانفسورماتور‌های برق، گفت :برای نخستین بار در سطح شرکت‌های توزیع و همکاری یک شرکت دانش بنیان دستگاه تصفیه شیمیایی روغن را در کارگاه تعمیرات ترانسفورماتور‌های انبار مرکزی یزد مستقر و حجم زیادی از روغن‌های مستعمل و کارکرده تصفیه شد.

او با اشاره به این نکته که تصفیه فیزیکی روغن‌ها قابلیت برگشت خواص روغن را نخواهد داشت، افزود:با در نظر گرفتن ارزش روغن‌های مستعمل، هزینه انجام تصفیه شیمیایی ۱۳.۵ هزار لیتر روغن نو با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و ۲۷۵ میلیون ریال، صرفه جویی اقتصادی در خرید روغن برای شرکت را داشته است.

شریعتی‌نسب وارد آمدن آسیب جدی به ترانس و تحمیل هزینه به شرکت را از مشکلات ایجاد شده به خاطر کیفیت بد روغن دانست و گفت: در حال حاضر با تصفیه حدود ۱۵ هزار لیتر روغن کارکرده تحویلی، ۹۰ درصد از حجم روغن پس از حذف آلودگی‌های استخراج و ۱۳ هزار و ۵۰۰ لیتر روغن در اختیار قرار گرفت.

او اظهار داشت: با کارکرد روغن در ترانسفورماتور بعضی از خصوصیات شیمیایی و الکتریکی روغن تغییر کرده که خود موجب تخریب مواد سلولزی، خوردگی سطوح فلزی و ایجاد وارنیش و در نهایت ایجاد لجن می‌شود.

معاون بهره‌برداری توزیع برق استان در پایان خاطرنشان کرد: این روغن‌ها بر طبق استاندارد‌های IEC ۶۰۲۹۶ , IEC ۶۰۴۲۲ و با کیفیت روغن‌های نو تصفیه و برای استفاده مجدد به کار گرفته شده‌اند.

او گفت: این دستگاه تصفیه سیار قابلیت حمل با تریلی و تصفیه در محل کارفرما را داراست و پیش‌تر فقط عملیات تصفیه در حوزه فوق توزیع کشور از این طریق انجام شده است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار