بایدن: درباره پوچ بودن فاز اول توافق تجاری آمریکا و چین حق با من بود

نامزد دموکرات‌ها در انتخابات سراسری آمریکا، مرحله اول توافق تجاری میان دولت این کشور و چین را «پوچ و توخالی» توصیف کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان ، جو بایدن، معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات سراسری نوامبر امسال در خصوص روابط بین چین و آمریکا که به دلیل شیوع ویروس کرونا و اتهام زنی واشنگتن به پکن درباره منشاء این اپیدمی پرتنش شده است، اظهار نظر کرد و فاز اول توافق تجاری میان آمریکا و چین را «پوچ و توخالی» توصیف کرد.

بایدن در یک پیام توئیتری نوشت: در ماه ژانویه، هنگامی که رئیس جمهور ترامپ توافق تجاری پوچ و توخالی «فاز یک» خود را با پکن امضا کرد، من توضیح دادم که کسی نباید با وعده‌های پوچ ترامپ درباره دستیابی به فاز دوم یک توافق معنی دار فریب بخورد. او سرانجام اعتراف کرد که حق با من بوده است.

پس از دستیابی به فاز اول توافق تجاری میان چین و آمریکا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکااز احتمال دستیابی به فاز دوم این توافق سخن گفت. در آن زمان بایدن نسبت به این توافق موضع تردید اتخاذ کرد و آن را ناموفق دانست. با شیوع ویروس کرونا که نخستین بار در شهر ووهان چین نمایان شده بود، واشنگتن، پکن را به انتشار این ویروس متهم کرد و مدعی شد چین عامل شیوع این ویروس در جهان و با هدف ضربه زدن به اقتصاد کشور‌های پیشرفته است.

ترامپ اخیرا گفته است در شرایط فعلی به توافق تجاری با چین فکر نمی‌کند. او پیشتر به نشریه وال استریت ژورنال گفته بود: «آن‌ها [چینی ها] می‌توانستند این بیماری را متوقف کنند، می‌توانستند جلوی آن را بگیرند، اما این کار را نکردند.»

جو بایدن دیروز نیز بی‌کفایتی رقیب جمهوری‌خواه خود را در مقابله با شیوع کرونا آماج حمله لفظی قرار داد و در توئیتر نوشت: آمریکا بیش از ۳ میلیون مبتلا به ویروس کرونا دارد و بیش از ۱۳۰ هزار تن جان باختند. با این وجود دونالد ترامپ همچنان از نابود شدن آن (ویروس کرونا) حرف می‌زند. باورکردنی نیست. ما هر روز در حال پرداخت بهای بی‌کفایتی این رئیس‌جمهور هستیم.

واکنش کُند دولت آمریکا به شیوع ویروس کرونا که باعث شده این کشور با اختلاف بسیار زیادی نسبت به سایر کشورها، از لحاظ آمار مبتلایان و قربانیان ویروس کرونا در رتبه اول جهان قرار بگیرد، انتقادات بسیاری را علیه رئیس‌جمهور آمریکا و دولت وی برانگیخته است.

شیوع ویروس کرونا در آمریکا نه تنها بخش بهداشت و درمان این کشور را دچار بحران جدی کرده، بلکه فعالیت بسیاری از کسب‌وکار‌ها را به‌میزان چشمگیری کاهش داده و حتی برخی از آن‌ها را به تعطیلی کشانده است، به‌طوری که طی این مدت چندین میلیون نفر از کارگران آمریکایی مشمول تعدیل نیرو شده‌اند. نرخ بیکاری در آمریکا حتی در برهه‌ای طبق آمار‌های رسمی وزارت کار این کشور به حدود ۱۵ درصد هم رسید؛ رقمی که بالاترین نرخ بیکاری در آمریکا طی بیش از ۸۰ سال اخیر به‌شمار می‌رود.

در حال حاضر بیش از ۳ میلیون نفر در آمریکا به ویروس کرونا آلوده شده‌اند که از این تعداد ۱۳۴ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار