بنیانگذار سایت آموزش آنلاین زبان‌های خارجی مطرح کرد؛

در کشور ما بازار کسب و کار‌های اینترنتی بسیار بزرگ است/ کیفیت یکی از مهم‌ترین موضوعات استارت‌آپ‌های آموزشی است

در این گزارش با بنیانگذار سایت آموزش آنلاین زبان‌های خارجی لینگوتاک درباره راه‌اندازی یک استارت‌آپ جدید و شرایط آن مصاحبه‌ای داشته‌ایم.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در عصری از زندگی بشر هستیم که بسیاری از اتفاقات روزمره انسان به اینترنت و فضای مجازی وابسته است. فناوری‌های جدید سعی در آسان‌تر کردن زندگی بشر دارند؛ از خرید اینترنتی کالا گرفته تا شرکت در وبینارهای آموزشی همگی بخشی از پیشرفت‌های زندگی نوین هستند. ایران نیز در این بخش از دیگر رقبای خود عقب نمانده است؛ تاکنون شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های متعددی در این زمینه قدم نهاده‌اند و بعضی از آن‌ها نیز به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کرده‌اند. می‌توان گفت ایران با وجود استارت‌آپ‌های خلاقانه می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور جزو یکی از پیشرفته‌ترین کشورها از لحاظ خدمات اینترنتی شود.

در این گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری باشگاه خبرنگاران جوان با حسین ضیائی، بنیانگذار استارت‌آپ آموزش زبان آنلاین لینگوتاک گفت‌وگویی داشته است. این استارت‌آپ در قالب یک پلتفرم جدید، با دیدی تازه به محیط و شیوه آموزشی سعی در تدریس زبان‌های مختلف به علاقه‌مندان را دارد.

در کشور ما بازار کسب و کار‌های اینترنتی بسیار بزرگ است/ کیفیت یکی از مهم‌ترین موضوعات استارت‌آپ‌های آموزشی است

در ادامه گفت‌وگوی انجام شده با بنیان‌گذار استارت‌آپ لینگوتاک را مطالعه می‌کنید:

لطفا یک توضیح مختصر درباره  استارت آپ خود برای خوانندگان ارائه دهید.

لینگوتاک یک پلتفرم آموزش آنلاین زبان است. علاقه‌مندان به یادگیری زبان می‌توانند با استفاده از لینگوتاک، در منزل یا محل کار خود، در هر ساعت از شبانه روز، با اساتید مورد نظر خود، کلاس زبان آنلاین داشته باشند. روش کار ساده است، زبان آموزان هنگام ورود به سایت لینگوتاک، با تعداد زیادی از معلم‌های مورد تائید قرار گرفته از نظر تخصص و مهارت آموزش مواجه خواهند بود و می‌توانند بر اساس ویدئو معرفی آن‌ها، زمان‌های خالی خود و قیمت دلخواه معلمی را برای ندریس برگزینند و با او کلاس رزرو کنند. کلاس‌ها هم تحت پلتفرم به صورت آنلاین و با امکاناتی کامل نظیر قابلیت به اشتراک گذاری ویدئو، فایل و موارد این چنینی برگزار خواهد شد.

همچنین امکانی به عنوان کلاس آزمایشی در نظر گرفته شده است تا زبان آموز از انتخاب استاد مورد نظر خود برای رزرو کلاس‌های بیشتر و پرداخت هزینه‌های بیشتر مطمئن شود. زمان کلاس آزمایشی کمتر از زمان کلاس معمولی (نیم ساعت) است و هزینه آن هم معمولا کمتر از نصف کلاس‌های عادی درنظر گرفته شده است.

معلم‌های زبان هم از حوزه‌های تخصصی مختلف مثل آیلتس، آموزش کودکان و مکالمه ضمن ثبت نام در لینگوتاک، توسط سوپروایزر مجموعه مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و در صورتی که حداقل‌های لازم برای تدریس زبان در حوزه مورد نظر خود را دارا بودند می‌توانند صاحب پروفایل معلم در لینگوتاک شوند. معلم‌ها رزومه، ویدئو معرفی، قیمت و زمان‌های خالی مورد نظر خود را برای تدریس به مخاطبین ارائه میکنند.

.

ایده اصلی این استارت‌آپ از کجا آمد؟

آموزش آنلاین سال‌هاست که در دیگر کشور‌های دنیا به امری مرسوم تبدیل شده است. آموزش، به خصوص آموزش زبان در کشور ما بر بستر سنتی و آفلاین قرار دارد و خانواده‌ها و افراد معمولا به کلاس‌های حضوری و موسسات زبان عادت دارند. اما مشکلات و هزینه‌های رفت و آمد برای شرکت در کلاس‌های حضوری، عدم توازن امکانات آموزشی و در دسترس بودن اساتید با کیفیت تدریس مناسب و هزینه‌های بالا و بعضا نامعقول آموزش در برخی شرایط، ضرورت حضور یک گزینه برای آموزش با کیفیت زبان بر بستر آنلاین را برای ما روشن کرد.

اهداف اصلی (کوتاه مدت و بلند مدت) استارت آپ شما چه مواردی هستند؟

هدف ما ارائه خدمات آموزش آنلاین با کیفیت و هزینه مناسب به تمام افراد مشتاق یادگیری زبان در هر سن و سال، در هر شهر کشور و در هر زمان است. بسیاری افراد به علت عدم دسترسی به اساتید با تجربه، محتوای آموزشی مناسب، مشغله زیاد و نداشتن زمان کافی برای رفت و آمد تا کلاس‌های حضوری، از منافع یادگیری زبان بی‌بهره مانده‌اند.

درحال حاضر با آموزش آنلاین زبان انگلیسی شروع کرده‌ایم و در بلندمدت افزایش تعداد زبان‌ها، افزایش تعداد استادان و دانشجویان که در نهایت موجب ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر برای معلم‌ها و ایجاد برابری و تعادل در دسترسی به امکانات آموزشی برای زبان آموزان در برنامه ما قرار دارد.

.

در حال حاضر چند نفر در استارت آپ شما مشغول کار هستند؟ آیا برنامه‌ای برای افزایش این تعداد دارید؟

درحال حاضر تعداد اعضای تیم لینگوتاک ۸ نفر است و با گسترش سریع سهم بازار و توسعه محصول، این تعداد به زودی افزایش خواهند یافت.

آیا دوران شیوع ویروس کرونا ویژگی خاصی به استارت‌آپ خود اضافه کرده‌اید؟

در حال حاضر با توجه به شرایط خاص کشور و شیوع کرونا، لینگوتاک در راستای مسئولیت اجتماعی خود و ترغیب مردم به رفت و آمد کمتر و رفتار‌های پرخطر نظیر حضور در فضای بسته، کمیسیون دریافتی خود از معلم‌ها را صفر قرار داده است تا تعداد بیشتری از معلم‌ها و زبان آموزان ترغیب به استفاده از جایگزین‌های آنلاین شوند.

آیا این اولین استارت‌آپی است که شما در حال کار کردن روی آن هستید؟

خیر، تقریبا از اواخر دوران دانشجویی در استارت‌آپ‌های مختلف همکاری کردم و یا نقش فاندر داشتم، برخی موفق بودند و برخی از آن‌ها هم شکست خوردند.

برای به ثمر رساندن یک پروژه استارت آپ حداقل به چه مقدار زمانی نیاز است؟

در پاسخ به این سوال باید فاکتور‌های زیادی را مد نظر قرارداد. نوع بازار و شرایط آن، زمان ورود به این بازار، میزان و نوع فعالیت رقبا، بودجه‌ای که برای بازاریابی اختصاص داده می‌شود و موارد این چنینی دیگر که باید پیش از اقدام بررسی شوند.

از نظر شما یک استارت‌آپ آموزشی برای شروع به کار چه شرایطی لازم دارد؟

یکی از موضوعاتی که در مسیر پرپیچ و خم راه اندازی و رشد استارت‌آپ‌های آموزشی نباید فراموش شود، مسئله کیفیت آموزش و مسائل تخصصی مربوط به آن حوزه آموزشی است. در این مسیر لینگوتاک، ضمن ارزیابی اولیه معلم‌ها که شامل دریافت مدارک تحصیلی مرتبط، مصاحبه تخصصی و دریافت دموی آموزشی از معلم‌ها است به ارزیابی مداوم و نظارت بر کیفیت تدریس‌ها می‌پردازد. سیستم امتیاز و نظردهی دانش آموزان به معلم‌ها نیز به طور طبیعی معلم‌های با کیفیت تدریس مناسب را ارتقاء و معلم‌های با کیفیت تدریس پایین‌تر را حذف خواهد کرد.

در کشور ما بازار کسب و کار‌های اینترنتی بسیار بزرگ است/ کیفیت یکی از مهم‌ترین موضوعات استارت‌آپ‌های آموزشی است

آیا می‌توان ویدئوی کلاس‌های آموزش را بار دیگر به صورت آفلاین تماشا کرد؟

در حال حاضر از نظر فنی این امکان پیاده سازی نشده است، ولی کاربران می‌توانند با نصب افزونه‌هایی به مرورگر خود کلاس‌ها را برای خود ضبط و تکرار کنند و مشکلی از نظر حقوقی در این خصوص وجود ندارد.

.

آیا پروژه‌های استارت آپی در ایران حمایت کافی را از سازما‌ن‌های مربوطه دریافت می‌کنند؟

در شرایط کنونی تیم‌های استارت‌آپی بیشتر از اینکه نیازمند حمایت‌های دولتی باشند، نیازمند این هستند که مانع تراشی برای آن‌ها نشود. جلوی فعالیت‌هایشان به بهانه‌های گرفتن مجوز‌های پر دردسر گرفته نشود. به نظر می‌رسد قوانین حاکم در حوزه کسب و کار‌های آنلاین در کشور بسیار عقب‌تر از بازار است و به اعتقاد من این بروزرسانی باید توسط مراجع قانون‌گذار انجام شود.

در نهایت، برای کسانی که قرار است در این مسیر قدم بگذارند چه پیشنهادی دارید؟

ما در کشوری زندگی می‌کنیم که در آن، بازار کسب و کار‌های اینترنتی بسیار بزرگ است و ایده‌های بسیار زیادی برای کار کردن وجود دارد. کسب و کار‌های سنتی زیادی هستند که قابلیت آنلاین شدن دارند و به جهت دارا بودن جمعیت جوان، پتانسیل خوبی برای راه اندازی و گسترش کسب و کار‌های آنلاین فراهم است. پیشنهاد می‌کنم افرادی که به کارآفرینی و راه اندازی استارت‌آپ علاقمندند با تخصص، مطالعه و بینش کامل در این حوزه ورود کنند. سعی کنند یک تیم متخصص و با انگیزه تشکیل دهند و قبل از راه اندازی محصول یک نسخه اولیه یا MVP داشته باشند تا بتوانند با کمترین هزینه و زمان ایده خود را روی بازار تست کنند. این به آن‌ها کمک می‌کند تا در صورت شکست متضرر هزینه‌های سنگین نشوند.


بیشتر بخوانید


گزارش از مصطفی عسگری

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Germany
محمد
۲۲:۵۵ ۲۵ تير ۱۳۹۹
من میشناسم این سایتو و از خدماتش رضایت دارم
Germany
ح
۱۷:۰۶ ۲۳ تير ۱۳۹۹
چه جالب
Germany
حسین
۱۷:۰۶ ۲۳ تير ۱۳۹۹
چه جالب، من هفته پیش یه تست تعیین سطح داشتم در لینگوتاک، خیلی راضیم، استاداش خوبن.
Germany
حسین
۱۷:۰۰ ۲۳ تير ۱۳۹۹
من هفته پیش یه تست تعیین سطح داشتم در لینگوتاک، خیلی راضی بودم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۲۳ تير ۱۳۹۹
خب اين استارتاپ آدرس نداره؟
Germany
محمد
۲۲:۵۵ ۲۵ تير ۱۳۹۹
کلاس‌هاش به صورت انلاین هستش چه نیازی به ادرس دارید؟
آخرین اخبار