در گفت‌وگوی تفصیلی با رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین بخوانید؛

قرارداد با چین؛ استعماری یا راهبردی؟/ از شایعه فروش کیش تا سلطه بر دریا!

شایعات مختلفی از جمله فروش جزیره کیش به چینی‌ها دست به دست می‌شود که شما می‌توانید جزئیات کامل قرارداد را در این مصاحبه بخوانید.

مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تجارت میان ایران و چین اظهار کرد: تجارت ایران با کشور چین از سالیان گذشته و در دوره‌های تاریخی مختلف وجود داشته، اما این ارتباط از دهه ۷۰ شکل منسجم و سازمان یافته‌ای به خود گرفت به طوری که در آن سال‌ها حجم کل مبادلات بین دو کشور از مرز یک میلیارد دلار فراتر نمی‌رفت.
 
باشگاه خبرنگاران جوان: تجارت ایران و چین از چه زمانی شکل رسمی به خود گرفت؟
 
حریری: تجارت دو کشور از اواسط دهه ۷۰ منسجم شد و هر سال افزایش پیدا کرد تا جایی که در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۵۲ میلیارد دلار مبادله تجاری بین کشور‌های ایران و چین صورت گرفت که تاکنون نیز این حجم از مبادله تجاری رکورد دار تجارت میان دو کشور است.

بیش از ۷۰ درصد از صادرات ایران به کشور چین، به نفت و فرآورده‌های آن مرتبط می‌شود که چین نیز بزرگترین خریدار این نوع از محصولات از ایران است.

چینی ها رفیق روزهای سخت تحریمی ایران

باشگاه خبرنگاران جوان: آغاز دوره اول تحریم‌ها چه تاثیری بر روابط تجاری ایران و چین گذاشت؟
 
حریری: با آغاز دوره اول تحریم‌ها در بازه زمانی ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۲ که روابط تجاری ایران با بسیاری از کشور‌های غربی به حداقل خود رسیده بود و ایران به سختی با بانک‌های جهانی فعالیت می‌کرد، چین تنها کشوری بود که رابطه خود با ایران را قطع نکرد و در آن زمان نیز نفت و فرآورده‌های آن را از ایران وارد می‌کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان: ایده ایجاد روابط بلند مدت از کجا آمد؟

حریری: در سال ۲۰۱۶ رئیس جمهور وقت چین به ایران سفر کرد که در این سفر با مقام معظم رهبری نیز دیدار کردند و در این دیدار تاکید زیادی به ایجاد رابطه‌های بلند مدت تجاری شد همچنین در این سفر، طرفین یک قرار داد تجاری با یکدیگر امضا کردند.

اما متاسفانه این قرار داد مورد توجه طرفین ایرانی قرار نگرفت و در همان سال‌ها نیز قرار داد برجام امضا شد و تجارت ایران به سمت تجارت با کشور‌های غربی تغییر مسیر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان: رابطه تجاری ایران و چین با لغو برجام و تشدید تحریم‌ها به چه شکل ادامه پیدا کرد؟
 
حریری: در سال ۱۳۹۷ با تشدید شدن تحریم‌ها از سوی آمریکا، روابط تجاری ایران با این کشور و کشور‌های اروپایی قطع شد و در این صورت، چین تنها گزینه برای ایجاد ارتباط تجاری و درآمد ارزی بود.

با ایجاد رابطه مجدد تجاری با کشور چین و اثبات حسن نیت چین در شرایط تحریمی، نهایتا سال گذشته علی لاریجانی رئیس وقت قوه مقننه به همراه هیئت متشکل از ۴ وزیر با هدف ایجاد فصل جدید روابط تجاری با چین به این کشور سفر کردند همچنین این هیئت حامل پیام مقام معظم رهبری به رئیس جمهور این کشور بودند که نشان دهنده عمق و اهمیت موضوع است.

باشگاه خبرنگاران جوان: چرا ایران و چین از لحاظ تجارت اقتصادی وابسته به یکدیگرند؟
 
حریری: ارتباط تجاری بین دو کشور در صورتی می‌تواند مثمر واقع شود که اقتصاد‌ها مکمل یکدیگر باشند به عنوان مثال ایران به عنوان فروشنده نفت و فرآورده‌های آن می‌تواند یک شریک تجاری خوب با چین باشد چراکه این کشور مصرف کننده این محصولات است، اما روسیه نمی‌تواند شریک تجاری مناسبی برای ایران باشد، چون هر دو صادرکننده مواد معدنی و نفتی هستند.
بیشتر بخوانید


باشگاه خبرنگاران جوان: هم اکنون فصل جدید روابط تجاری ایران و چین در چه شرایطی به سر می‌برد؟

حریری: از زمان نهایی شدن ایجاد ارتباط بلند مدت با کشور چین در سال گذشته تاکنون چند جلسه متشکل از نمایندگان وزرا در وزارت اقتصاد و دارایی به عنوان کمیسیون مشترک دو کشور، برگزار شد که هدف از برگزاری این جلسات، برآورد ظرفیت‌های کشور برای تامین نیاز‌های چین است.
 

این جلسات چندین مرتبه برگزار و تصمیمات گرفته شده در این جلسات چندین مرتبه با نمایندگان چینی رد و بلد شد تا نهایتا یک پیش نویس نهایی با عنوان ویرایش نهایی برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین به دست طرفین رسید.

به گفته وی؛ این توافق نامه به تصویب هیئت دولت رسیده است.

قرارداد ۲۵ ساله با پکن به معنای فروش چیزی نیست

باشگاه خبرنگاران جوان: جزئیات طرح تجارت ۲۵ ساله با چین چیست؟

حریری: هنوز هیچ جزئیاتی از این قرار داد مشخص نیست و هر دو کشور به تازگی وارد فصل جدیدی از مذاکرات شده اند که از آن پس جزئیات و اعداد و ارقام مشخص خواهند شد.

در این توافق نامه چند صفحه‌ای فقط به ظرفیت‌ها و توانایی‌های دو کشور برای رفع نیاز‌های یک دیگر در بلند مدت اشاره شده است و تمام مباحثی که درخصوص وطن فروشی و اجاره دریا‌ها شنیده می‌شود همگی کذب اند.

باشگاه خبرنگاران جوان: جریان فروش و اجاره جزایر خلیج فارس از چه قرار است؟

حریری: این گونه شایعات همیشه از سوی دشمنان بر علیه جمهوری اسلامی وجود داشته و هیچ تعجبی از بروز آن‌ها وجود ندارد، اما رسانه ملی کشور باید هرچه سریعتر نسبت به رد این شایعات و آگاه سازی مردم نسبت به اخبار واقعی اقدام کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: رابطه ایران و چین فقط به تجارت ختم می‌شود؟

حریری: خیر با توجه به برنامه‌ها و اهدافی که در سند چشم انداز سال ۱۴۰۴ به آن‌ها اشاره شده است، سالانه به حدود ۷۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در اقتصاد کشور داریم، اما ظرفیت‌های داخلی برای برآورده کردن این نیاز کافی نیست و کشور چینی یکی از بهترین گزینه‌ها برای انجام این سرمایه گذاری در ایران است.

در صورتی که این توافقنامه‌ها بین ایران و چین به بهترین نحو ممکن پیش برود و سرمایه گذاری‌ها به بهترین شکل انجام گیرند، حجم تجارت سالانه بین دو کشور در آینده نزدیک تا ۵۰۰ میلیارد دلار نیز نزدیک خواهد شد.
 
گفت و گو از حسین فطرتی
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Germany
وطن دوست
۱۳:۲۲ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
دست مریزاد مسعولین که خون پاک شهدا رو به خاطر حفظ جایگاه خودتون با فروختن ایران به چین پایمال کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۸ ۲۵ تير ۱۳۹۹
مرگ بر امریکا,
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۳:۱۴ ۲۵ تير ۱۳۹۹
قرارداد ترکمنچای دیگری در راه است
Netherlands
ناشناس
۰۱:۴۵ ۲۵ تير ۱۳۹۹
تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها
اگه شایعس شما واقعیتشو بگید . پس چرا قرار داد محرمانه می بندین؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۲۴ تير ۱۳۹۹
چین وحاکمان موذی آن بفکرمنافع خودشانندبیشک کسانیکه موافقندیابیسوادندیابی تفاوت وگرنه برویدنتیجه قراردادهایش باکشورهای دیگررامطالعه کنیدتازه خودماهم نتیجه محافظه کاریش درتحریمهارادیده چطوربجای پول نفت مان بعدبرجام که میشددلاربده ندادتادوباره تحریمهابرگشت حالاحتماترامپ هم سهمی عایدش شده واینهاسیاسته چراتحریم که میکنه چین هیچکاری نمیکنه ولی الآن آمریکاهیچ مانعی برای این قراردادنمیذاره عجبا عجبا واعجباتفکرچیزخوبیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۲۴ تير ۱۳۹۹
دولت میخواد ما رو برده این و اون کنه ولی کور خونده پارسی ها قوی ترینند
Iran (Islamic Republic of)
شیما
۱۸:۳۶ ۲۴ تير ۱۳۹۹
جای دور نرید الان کره شمالی تنها کشوری که باهاش ارتباط داره چین هست اگه پیشرفتی تو کره شمالی میبینید تو ایران هم خواهید دید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۴ تير ۱۳۹۹
این pdf که گذاشتید به نوعی فقط تعهدات چین نسبت به ایرانه. چرا؟ چون توی هیچکدوم از این زمینه های همکاری که نوشته شده، دانش فنی ایران نسبت به چین بالاتر نیست.
شفاف باشید، در قبال این همه لطف، چه امتیازاتی از ما میگیرن؟! واقعا ما حق نداریم بدونیم؟!
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۱۴:۴۶ ۲۴ تير ۱۳۹۹
شما هم توضیح شفاف و کاملی ندادید چون نمی تونید واقعیت رو اعلام کنید قراردادهایی مبادلات تجاری خیلی هم خوبه اما مدیریت منابع ذخائر ما بدست چینی ها خیانت محض یک دولت به هموطن و خاک کشورشه. واقع بین باشید سیاست چین رو قراردادهایی پیشین با کشورهای دیگه رو ببینید چطور جزایر شون رو مصادره کرد کم آوردید از چین می خواهید کمک کنه بعدش چی مملکت رو میبره قراردادهایی تجاری نه سلطه بر خاک ما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۴ تير ۱۳۹۹
تا که امریکا گفت نفت نخرین اول چین نخرید هیچ وقت چین دلار ۲۲هزاری نمیزاره پای ریال ایران
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۱:۲۸ ۲۴ تير ۱۳۹۹
دولت برای سرپا موندن هر کاری را انجام میده
از کجا معلوم این قرار داد از فروش کیش بدتر نباشه
با مردم رو راست نیستند
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۱۸ ۲۴ تير ۱۳۹۹
جمعیت زیاد چین غذا می خواد می‌فهمید غذا می خواد می‌فهمید ایران نیز دنبال کشور صاحب وتو هست می فهمید صاحب وتو هست می‌فهمید حالا با چه استدلالی شرق از غرب بهتره نمی دونم و سؤالم اینجاست چرا همه مسلمانان به غرب مهاجرت می‌کنند و به دوست دارن چین و کره شمالی اینو می خوام بگم آیا می توانید با چینی ها زندگی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۵ ۲۴ تير ۱۳۹۹
خودت فهمیدی چی گفتی؟
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۰:۰۹ ۲۴ تير ۱۳۹۹
اگه دنبال واقعیت هستید بروید از اهالی جنوب بخصوص ماهیگیران این سؤال را بکنید و البته ای کاش خلیج فارس زبان داشت
Germany
الف
۰۳:۵۵ ۲۴ تير ۱۳۹۹
من به عنوان یک ایرانی شدیدا مخالف پناه بردن ایران به چین از ترس غرب هستم ما شعار مون نه شرقی نه غربی بوده و هست پدران ما انقلاب نکردن که روزی از دامن غرب فرار کنند برن تو دامن شرق باز اگه با همه کشورها رابطه عادی داشتیم از سر قدرت منابع مون رو مزایده میذاشتیم که بهترین پیشنهاد بدیم این چه جور کشور داری هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۲۳ تير ۱۳۹۹
شما که راست میگین
پس بگین این قرارداد بابت چی بسته شده و چه چیزی را در قبال آن از دست میدیم چرا شفاف سازی نمیشه
از قدیم گفتم تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها
هشت سال جنگیدیم که خاک به دشمن ندیم نکنه یشبه قسمتی از مملکتمان را از دست بدیم
مدیون شهدا نشید
Iran (Islamic Republic of)
حسین گودرزی
۲۱:۴۶ ۲۳ تير ۱۳۹۹
اصل ۱۵۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
هر گونه قرارداد که موجب سلطه بیگانه بر منابع طبیعی و اقتصادی، فرهنگ، ارتش و دیگر شئون کشور گردد ممنوع است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۲۳ تير ۱۳۹۹
مگر همین دولتمردان نبودند که با چینی ها قرارداد بسته بودند و اجازه ماهیگیری در خلیج فارس را به آنها داده بودند و این موضوع تا جایی پیش رفت که اولا دست ماهیگیران ایرانی خالی شده بود چون تمام ماهی ها را آنها با کشتی های بزرگ صید کرده و صید ترال رفته رفته در حال نابودی خلیج فارس بوده و چینی ها با تور های چند کیلو متری به جان این دریا افتاده بودند صیادان می نالیدند و هیچ کس پاسخگو نبود و همچنین با صیادان معترض بحق ایرانی برخورد می کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۲۳ تير ۱۳۹۹
٢٥سال خيليه عمر نسل طلايى ايران هم تموم شده تا اون موقع، اين دفعه هم طعم برجام چينى رو مزه كنيم ٥٩٨ - ٢٢٣١ - بخدا ايران اين ملت حيفه، فقط دزدى نكن مسؤولين مملكت خودش آباد ميشه
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش
۱۸:۴۳ ۲۳ تير ۱۳۹۹
خدا کمک کنه
اول
روسیه بعد اعراب بعد هم چین
برای چی
ایران شده این توب فوتبال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۲ ۲۳ تير ۱۳۹۹
چی بگم
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۷:۰۱ ۲۳ تير ۱۳۹۹
مسئولان باید به این هم توجه کنند که چینی ها در دوران تحریم نفت رو به نصف قیمت جهانی از ما میخریدند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۵۲ ۲۳ تير ۱۳۹۹
هرچی باشه از برجام که بدتر نیست. چین هم مثل آمریکا و اروپا نامرد نیست . اگر برجام ۲ می خواست صورت بگیره ، غرب و نوکرهایش اینطور هیاهو بپا می کردند؟؟؟!!! هوشیار باشیم
Iran (Islamic Republic of)
نا
۱۶:۲۲ ۲۳ تير ۱۳۹۹
چرا چیزی که هیچ کدوم از مردم راضی نیستن را دارن انجام میدن چرا یه عده باید متل هر کشوری فرقی نداره بیان تو س زمین ما و از آبهای ما استفاده کنند در حالی که خودمون میتونیم صادراتش کنیم
Germany
ناشناس
۱۴:۵۵ ۲۴ تير ۱۳۹۹
مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۲۳ تير ۱۳۹۹
مردم ما فهیمن احتمالا این طرح طرح خوبی باشه البته اگه مثل برجام نباشه راهبردی باید اقتصادمون رو بیاریم رو چین که دیگه ثابت باشه نه غربی ها که هر روز با دلار بازی باشه اگر 25 سال باشه درسته چون اونا هم نمیان برا پنج سال پنج سال خو فقط باید تاسیسات بسازن بالاخره باید سود دهی داشته باشه....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۲۴ تير ۱۳۹۹
آفرین مشقتو خوب نوشتی حالا برو تا بابات برات توپ قلقلی بخره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۲۳ تير ۱۳۹۹
مگر همین دولتمردان نبودند که با چینی ها قرارداد بسته بودند و اجازه ماهیگیری در خلیج فارس را به آنها داده بودند و این موضوع تا جایی پیش رفت که اولا دست ماهیگیران ایرانی خالی شده بود چون تمام ماهی ها را آنها با کشتی های بزرگ صید کرده و صید ترال رفته رفته در حال نابودی خلیج فارس بوده و چینی ها با تور های چند کیلو متری به جان این دریا افتاده بودند صیادان می نالیدند و هیچ کس پاسخگو نبود و همچنین با صیادان معترض بحق ایرانی برخورد می کردند
Iran (Islamic Republic of)
سلمان
۱۵:۳۷ ۲۳ تير ۱۳۹۹
چین از آمریکا بدتر است ...این همان چین است که مسلمانان ترک ایغور را شکنجه میکند و میکشد...مثل آمریکا دشمن ماست فقط سیاست آنها فرق میکند...هیچ فرقی بین آمریکا و رژیم صیهونیستی و چین و روسیه و انگلیس مکار وجود ندارد همه بدنبال استعمار و تسلط بر سرزمین های دیگر هستند...
United States of America
ناشناس
۱۵:۲۶ ۲۳ تير ۱۳۹۹
انشاالله خیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۲۳ تير ۱۳۹۹
با مردم صادق باشید این کشور متعلق به مردم ایرانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۲۳ تير ۱۳۹۹
مردم زرنگ تر از این حرفان
Iran (Islamic Republic of)
جهان
۱۴:۳۶ ۲۳ تير ۱۳۹۹
چرا به دامن شرق افتادیم . چرا استقلالمون را داریم از دست میدیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۲۳ تير ۱۳۹۹
بابا مبادلات اقتصادی کاملا عقلانیست .
United States of America
ناشناس
۱۵:۲۸ ۲۳ تير ۱۳۹۹
چرا استقلالمون را از دست میدیم?
انشاالله خیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۲۳ تير ۱۳۹۹
اگه چینی ها دلش به حالون میسوزم چرا با تحریم های سازمان ملل و شوری امنیت همراهی میکنن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۲۳ تير ۱۳۹۹
کی گفته داریم استقلالمون رو از دست میدیم؟ بی بی سی فارسی صدای امریکا منوتو یا اینترنشنال؟ کدوم؟؟ ما با شرق متحدیم چون میدونیم که امریکا و منافقین از این موضوع هراس دارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۲۳ تير ۱۳۹۹
خخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
جهان
۱۴:۳۵ ۲۳ تير ۱۳۹۹
چرا به دامن شرق افتادیم . چرا استقلالمون را داریم از دست میدیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۲۳ تير ۱۳۹۹
تو رو خدا بیشتر اگاه سازی کنین یه عده ای میخان رابط ایران و چین هم خراب کنن تا اوضاع خیلی خرابتر از الان بشه من همش دیدم داره پیام رد وبدل میشه واسه اعتراض به واگذاری کیش در صورتی که این خبر کذب است یه عده ای هم جوان و زود باور دوباره مثل اعتراض قبلی نشه خونه زندگی مردم خدا ناکرده اتش بگیره حواستون رو جمع کنین. ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۴ تير ۱۳۹۹
اونوقت از کجا دونستی خبر کذبه اگه سواد داری پیش نویس منتشر شده قرارداد رو بخون جزایر ضمانت خارج نشدن ایران از قرارداده
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۴:۱۷ ۲۳ تير ۱۳۹۹
ایران شده توپ فوتبال که بین شرق وغرب پاسکاری میشه فقط خدابایدنجات بده
United States of America
ناشناس
۱۵:۲۸ ۲۳ تير ۱۳۹۹
انشاالله خیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۲۳ تير ۱۳۹۹
دارم میپکم از خنده لعنتی!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۲۳ تير ۱۳۹۹
اینقدر به شعور مردم توهین نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۲۳ تير ۱۳۹۹
امیدوارم مسئولین مربوطه به درستی به وظایفشون عمل کنند
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۰ ۲۳ تير ۱۳۹۹
انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
و
۱۴:۰۲ ۲۳ تير ۱۳۹۹
امیدواریم مثل زمان قاجار نشه که جنوب کشور دست انگلیس بود و شمال دست روسیه فقط الان جای انگلیس رو چین داره میگیره
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۳ ۲۳ تير ۱۳۹۹
انشاالله خیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۲۳ تير ۱۳۹۹
چین کمونیست و قاتل اصلی مسلمان هیچ سابقه خوبی ندارد و فروش خاک ایران برایش غیر قابل هزم است چینیها همیشه به دنبال لاشه مرده می گردند در شرایط کرونای چینی و بوی تعفن می دهند تمام بدبختی ممالک عالم زیر سر کمونیستهای چینی و روسی است ایرانی با وجدان از ترس غربیها نباید پناهگاهش دشمنان دین و دیانت باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۲۳ تير ۱۳۹۹
نه دوست گرامی اگه شما یه کمی تاریخ رو مطالعه کنید متوجهٔ این حقیقت غیرقابل انکار خواهید شد که هر چی بدبختی بشریت میکشه زیر سر استعمار غربه .اول استعمار غرب بعدش استعمار شرق ( شوروی سابق بود ) .
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۴ ۲۳ تير ۱۳۹۹
انشاالله خیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۳ تير ۱۳۹۹
ببینید چرا هر 4 سال رییس جمهور عوض میشه

چرا نمایندهها هر 4 سال عوض میشن

چرا مدیران هر چند وقت جابجا میشن

برای اینکه طرف هرکاری دلش خواست نکنه

چیزی که برای 25 سال بسته بشه خواه نا خواه فساد آوره و اگه چند سال دیگه مشکلاتش با توجه به تغییرات
معلوم بشه اونوقت نمیشه کار خاصی کرد

پس از همین الان معلومه که بدرد نمیخوره

الکی هم صغری کبری نبافین با همون مثالهای ساده بالا
معلومه از ریشه اشتباهه
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۵ ۲۳ تير ۱۳۹۹
انشاالله خیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۲۳ تير ۱۳۹۹
خخخخخخخخخخخ
عاقل ما رو باش!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۴ ۲۳ تير ۱۳۹۹
کشورمان را نفروشید، مطمئن باشید این کارهای شما در تاریخ ثبت خواهد شد، تاسف تاسف
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۵ ۲۳ تير ۱۳۹۹
انشاالله خیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۲۳ تير ۱۳۹۹
خبرگزاری رسانه ی میلی مردم نا آگاه نیستن من خودم متن کلی قرارداد رو خوندم و حرف از مدیریت مناطق آزاد تجاری بود مثل کیش و مدیریت یعنی سلطه حالا شما نه وطن می شناسین از خون شهدا حیا می کنین موضوع چیز دیگه ای هست
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۶ ۲۳ تير ۱۳۹۹
انشاالله خیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۲۳ تير ۱۳۹۹
من خودم متن کلی قرارداد رو خوندم و حرف از مدیریت مناطق آزاد تجاری بود
Germany
شیک
۱۳:۳۱ ۲۳ تير ۱۳۹۹
چینی ها رفیق روزهای سخت تحریمی ایران

طرف به خدا اعتقاد نداره . رفیق؟!

لعنت به ساسانیان که با اون شکستش از اعراب بدبخت کرد همه رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۲۳ تير ۱۳۹۹
این چه حرفیه که چین دوست ماست شد یک قطعنامه علیه ما رو وتو کنه چرا مسئولان ما بخاطر حفظ نظام راضی به از بین رفتن ایران هستند مطمئنا الان مردم منتظرند ببینند اصل ماجرا چیه
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۶ ۲۳ تير ۱۳۹۹
انشاالله خیره شیک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۲۳ تير ۱۳۹۹
بخداقسم یکی از بهترین ها بود این نظرشما ، ای کاش همه مردم به این نبجه برسن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۲۸ ۲۳ تير ۱۳۹۹
چرا درباره تخلیه ماهی های خلیج فارس هیچی نمیگید که باعث بیچاره شدن ماهیگیرای بدبخت شد؟
واقعا یادتون رفته که چین چه بلایی سرمون آورد؟
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۸ ۲۳ تير ۱۳۹۹
ماهیگیری خوب نیست مهدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۲۳ تير ۱۳۹۹
اقتصاد تک قطبی صد درصد فساد به بار می‌آورد
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۳ تير ۱۳۹۹
باشگاه خبرنگاران جوان واقعا که
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۹ ۲۳ تير ۱۳۹۹
انشاالله خیره
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۳:۲۰ ۲۳ تير ۱۳۹۹
هر توافقی که برد و برد و عادلانه برای دو طرف باشد خوب هست. یعنی اگر کشور ما بتواند با این توافق ثروت زیر زمین خود را به ثروت روی زمین تبدیل کند ان توافق عالی هست. در حقیقت ثروت زیر زمین تبدیل به راه اهن پیشرفته و مترو و کارخانجات خودرو پیشرفته از صفر تا صد و کارخانجات لوازم خانگی پیشرفته و کارخانجات پیشرفته ساخت موبیل و لپ تاپ و وسایل مخابرات پیشرفته و پیشرفت کارهای عمرانی در صنعت مهم گردشگری و کشاورزی پیشرفته و ایجاد نیروگاهای خورشیدی و گازی و ایجاد پیشرفت در صنعت اب و فاضلاب و ایجاد فرودگاهها پیشرفته و صنایع غذایی پیشرفته و ....... شود این عالی هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۳ تير ۱۳۹۹
منم اول به شدت مخالف بودم ولی الان به نظرم ما نیاز به چین داریم چون اقتصادمون اصلا وضع خوبی نداره اگه بخوایم این کار رو انجام ندیم مسلما در آینده ای نزدیک دچار فروپاشی اقتصادی خواهیم شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۳ تير ۱۳۹۹
منم اول به شدت مخالف بودم ولی الان به نظرم ما نیاز به چین داریم چون اقتصادمون اصلا وضع خوبی نداره اگه بخوایم این کار رو انجام ندیم مسلما در آینده ای نزدیک دچار فروپاشی اقتصادی خواهیم شد
Iran (Islamic Republic of)
رویا
۱۲:۵۹ ۲۳ تير ۱۳۹۹
بهترنیست مفاد قرارداد رو بگید بعدم از مردم نظرخواهی کنین با
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۲:۵۴ ۲۳ تير ۱۳۹۹
چین هم اکنون بزرگترین سازنده گوشی و خودرو جهان است .
چین در فضا و ارسال فضانورد و ماهواره و مریخ نورد ،قوی است.
چین در الکترونیک و انفورماتیک قوی است.
چین در نظامی و ساخت و ساز و.. قوی است.
چین در جمعیت بالا قوی است .
چین در بسیاری از فناوریها قوی و برتر است.
دیوانگی است اگر کشوری به خاطر چهار تا حرف بچه گانه با کشوری با این توان همکاری و سند همکاری نداشته باشد آنهم سندی که سودش به هر دو ملت بزرگ ایران و چین خواهد رسید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۴ تير ۱۳۹۹
آمریکا در همه اینهایی که گفته درتمام مدت این چهل سال اول جهان بود و هنوز هم با اختلاف اوله حالا چرا قطع رابطه با این کشور دیوانگی نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۲۳ تير ۱۳۹۹
اتفاقا ایران کار درست را انجام داده و با قدرتهای بزرگ اقتصادی و نظامی باید هم پیمان بود و سند همکاری داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۳ تير ۱۳۹۹
دشمنان ایران و وطن فروشان سعی میکنند با بستن دروغهایی به ایران و چین و این سند همکاری دراز مدت مانع رشد و پیشرفت هر دو کشور شرقی شوند.
در مزدوری اینها شکی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۵ ۲۳ تير ۱۳۹۹
چین با اینترنت نسل پنج گام بلندی را در پیشی گرفتن از آمریکا بر میدارد و زیر ساختها و توان نظامی و جمعیت فعال و دانش فنی چین نشان داده که توان قدرت اول شدن، دارد.
روزی همه کشورها خواهان و خواستار ارتباط با چین و همین چشم بادامی های زیبا و آرام و قدرتمند خواهند بود.
چین ابرقدرت نوظهوری است.
Czechia
ناشناس
۱۲:۴۰ ۲۳ تير ۱۳۹۹
از ایشان انتظار داری بگه چین اَخه؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۳ تير ۱۳۹۹
ایران مجبوره چون هیشکی باهاش تجارت نداره بعدشم مگه چین کم کشوری هس داره از امریکا هم جلو میزنه از لحاظ اقتصاد .. بخاطر همین امریکا داره میسوزه
United States of America
ناشناس
۱۲:۰۹ ۲۳ تير ۱۳۹۹
داریم مستعمره میشیم.... قرارداد 25 ساله است... اگر در سال دهم چین دشمن ایران شود....آنوقت چه میشود؟؟؟ یادتان هست که امضای جان کری تضمین بود؟؟؟؟ پس چه اعتباری وجود دارد که مقامات چین هم بعدا دشمن ایران نشوند؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۲۲ ۲۳ تير ۱۳۹۹
حتما قرارداد بدی نیست که اینطور آمریکا بهش فشار اومده..این شایعات و فشارها رو که راه انداختن واسه اینه که آمریکا جزئیات قرارداد رو بدونه و با تحریم ها بی تاثیرش کنه..چطوره ملت با برجام که احتیاجی به هیچ توضیحی درموردش نیست
United States of America
ناشناس
۱۲:۰۷ ۲۳ تير ۱۳۹۹
از کجا معلوم؟؟؟ خب شاید امریکا از این نگرانه که چین داره سود میکنه.... نه اینکه ایران سود کنه...چون چین از رقیب های امریکاست
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۰ ۲۳ تير ۱۳۹۹
انشاالله خیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۲۳ تير ۱۳۹۹
خودت تنهایی به این نتیجه رسیدی؟؟؟ شاید امریکا از چپاولگری چین ناراحته نه اینکه ایران قرارداد خوبی بسته..دوما 25 سال خیلی چیز خوبی نیست احتمالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۳ تير ۱۳۹۹
اتفاقا خیلی خوبه
ذخایر نفتی مشترک که کشورهای عربی در حال برداشت از انها هستند و به واسطه تحریم ما نمی توانیم برداشت کنیم انشاله به جیب مردم خودمان می رود
توکل به خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۲۳ تير ۱۳۹۹
آفرین ،احسنت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۲۳ تير ۱۳۹۹
مطمین باش میره تو جیب چینی ها و خودشون
Iran (Islamic Republic of)
نقاب کرمانشاهی
۱۱:۲۰ ۲۳ تير ۱۳۹۹
بهترین کاره چون تنها چین میتونه کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۳ تير ۱۳۹۹
می دونی چرا کشورهای دیگه پیشرفت می کنن؟چون سهی می کنن وابسته به کسی مباشند ولی برعکس ایران کل وابسته بودن رو دوست داره از زمان قاجار تا به حال همین بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۳ تير ۱۳۹۹
آره کشورت را میفروشن به بیگانه بهترین کاره نکنه از آقازاده ها هستی سهمی میبری
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۲۵ ۲۳ تير ۱۳۹۹
پس شعار نه شرقی نه غربی چی میشه؟!
Germany
شیک
۱۳:۳۱ ۲۳ تير ۱۳۹۹
عجباااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۳ تير ۱۳۹۹
به همین خیال باشید . من موندم شما مردم چرا اینقدر ساده اید و زود باور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۲۳ تير ۱۳۹۹
شرق شوروی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۲۳ تير ۱۳۹۹
ساده ی زودباور نباش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۲۳ تير ۱۳۹۹
دقت شود که روزی چین هم ممکن است همچون آمریکا دشمن ما شود و با توجه به وجود مسلمانان اویغور در این کشور و پایمال شدن حق آنها به عنوان یک کشور مسلمان باید قدرت انتقاد و اعتراص به این کشور را داشته باشیم و باج سکوت به این کشور ندهیم
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش
۱۱:۰۲ ۲۳ تير ۱۳۹۹
خوبه این می تونه گشایش خوبی برای اقتصاد ایران باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۳ تير ۱۳۹۹
اگه اقتصاد می‌دونستی این حرف رو نمیزدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۳ تير ۱۳۹۹
اگر مفادش منتشر بشه مشخص میشه راهبردیه یا استعماری همچین سندی با روسیه هم قراره بسته بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۲۳ تير ۱۳۹۹
یواش یواش تهران پایتخت را هم به روسیه و چین واگذار خواهند کرد این یعنی مستعمره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۲۳ تير ۱۳۹۹
چرا این همه مدت منتشر نکردند؟ حتما باید رسانه های کشور های خارجی به ما اطلاع بدهند؟!
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۰۹:۵۹ ۲۳ تير ۱۳۹۹
قرارداد بین کشورهای بزرگ حتما راهبردی است.
چین قدرت اول اقتصادی آسیا و بزودی قدرت برتر جهان میشود و ایران هم در حال تبدیل شدن به قدرتی بزرگ و بزرگترین قدرت انرژی جهان پس همکاری این دو به رشد دو کشور بسیار کمک میکند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۲۳ تير ۱۳۹۹
بدست آوردن قدرت به چه قیمتی!؟! ؟
ایران قادربه رقابت باابرقدرتها نیست، جون زمینه های لازم راندارد
هرکشوری برای بزرگ شدن باید به مردم خود توجه ومشکلات آنان توجه کند ومواظب مردم خود باشد، مه دولت ما این مورد رارعایت نمی کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۳ تير ۱۳۹۹
آنچه مهم است همکاری بین بزرگان و ستارگان جهان است ایران ما هم کشور کوچکی نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۲۳ تير ۱۳۹۹
دقت کن که ایران از موضع ضعف و اجبار داره وارد این قرارداد میشه پس کلی امتیاز قراره به چین بده واین اصلا چیز خوبی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۲۳ تير ۱۳۹۹
حیف از جوانانی که در 8 سال جنگ شهید شدن،
خوشبحالشون رفتن و این روزها رو ندیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۲۳ تير ۱۳۹۹
اتفاقا اگر این روزها را می‌دیدند که آمریکا به چه ذاتی افتاده چقدر خوشحال میشدم ،جوانان ایران اسلامی بعد از شهدا هم کم گل نگاشتند نمونه اش باور ۳۷۳ یک شاهکار هنری از ایرانیان و بسیاری از شاهکارهای دیگر تنها صنایع دیگر باید اینگونه جهادی و انقلابی می‌کوشیدند که مدیران تلاش خوبی نکردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۲۳ تير ۱۳۹۹
آب های خلیج فارس شرمنده ی خون شهداست اونوقت کشتی های ماهیگیری چینی عملا خلیج فارس رو تصاحب کردن تازه هنوز که قرارداد نبستن
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم پهلو
۰۹:۱۳ ۲۳ تير ۱۳۹۹
راست میگی متن قرارداد را بگذارید برای مشاهده ومردم خودشان قضاوت میکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۲۳ تير ۱۳۹۹
لزومی ندارد همه چیز را در بوق و کرنا کنند مردم خودشان باید شعور و فهم سیاسی و اقتصادی داشته باشند و دشمن شناس باشند.
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۰۸:۴۳ ۲۳ تير ۱۳۹۹
پانصد میلیارد دلار تجارت سالانه،چه جالب.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۲۳ تير ۱۳۹۹
چینی ها خیلی بامرام تر و مطمئن تر از اروپاییهاو آمریکا هستن،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۲۳ تير ۱۳۹۹
آره عاشق چشم و ابروی ما هستن خیلی خیلی ساده ای یا خودتو زدی به سادگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۲۳ تير ۱۳۹۹
معلومه با چینی ها برخورد نداشتی . نمک نشناس ترین آدمها هستند البته بعد از عربها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۲۳ تير ۱۳۹۹
خیلی بی اطلاعی چینیها بدتر از آمریکائیها هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۲۳ تير ۱۳۹۹
خیلی متاسفم برات چینی ها رو نشناختی
آخرین اخبار