31 دلیل محکم برای آزمایش تیروئید

انجام یک آزمایش تیروئید می تواند در کیفیت زندگی شما در همه ابعاد تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،غده تیروئید یک غده سپری شکل در گردن است که در جلوی حنجره قرار گرفته و هورمون هایی ترشح می کند که اگر چه نبود آنها باعث مرگ فرد نمی شود اما تاثیرات بسزایی در رشد بدن، میزان متابولیسم و انرژی فرد، کیفیت خواب، چاقی یا لاغری، ریزش مو، فعالیت سیستم گوارش و ... دارد، جالب است بدانید انجام یک آزمایش تیروئید می تواند در کیفیت زندگی شما در همه ابعاد تاثیر بسیار زیادی داشته باشد.

یک توصیه جدی! این مقاله را حتما بخوانید زیرا می تواند کمک بسیار زیادی برایتان باشد

این غده برای ساخت بیشتر هورمون های خود نیاز به وجود ید در رژیم غذایی داشته و در صورت تامین نشدن آن فرد با مشکلاتی مواجه می شود. همچنین مانند غده های دیگر می تواند دچار پر کاری یا کم کاری شود که با تداخلات دارویی و یا جراحی قابل درمان است.

پزشک با چه علائمی به کم کاری تیروئید( هیپو تیروئیدیسم ) مشکوک شده و دستور آزمایش می دهد؟

در اینجا 31 علامت مهم هست که می تواند دلیلی برای تجویز آزمایش تیروئید باشد

  1. خواب زیاد
  2. چاقی ناگهانی
  3. اشتهای کم
  4. ریزش مو
  5. کاهش تحمل سرما
  6. کاهش ضربان قلب
  7. تغییرات خلقی و بی حوصله شدن
  8. نشانه های افسردگی
  9. ضعف شدید عضلانی
  10. کاهش حجم خون
  11. یبوست
  12. کندی اعمال ذهنی
  13. پوسته ریزی پوست
  14. پیدایش صدای کلفت و غاز مانند
  15. در موارد شدید پف آلودگی زیر چشم ها و ورم صورت
  16. کاهش ریت تنفسی

پزشک با دیدن چه علائمی به پرکاری تیروئید( هایپرتیروئیدیسم )مشکوک شده و دستور آزمایش می دهد؟

  1. طپش قلب
  2. تعریق زیاد
  3. ریزش مو
  4. لاغری مفرط
  5. کمبود خواب
  6. شخصیت استرسی و تحریک پذیری زیاد
  7. کمبود تمرکز
  8. خستگی
  9. زیادی اشتها
  10. اسهال
  11. اگزوفتالمی یا بیرون زدگی کره چشم
  12. عدم تحمل گرما
  13. ضعف عضلانی
  14. لرزش دست ها
  15. افزایش ریت تنفسی

آزمایش تیروئید چیست ؟

در آزمایش تیروئید مهم ترین هورمون هایی که سنجیده شده و مورد ارزیابی قرار می گیرند هورمون های خود غده یا T3 و T4 می باشند. اما سایر هورمون هایی که بررسی می شوند تنها محدود به این ها نبوده بلکه هورمون های هیپوفیزی ای مثل TSH و هیپوتالاموسی مثل TRH هم شامل می شوند.

نحوه انجام آزمایش تیروئید ؟

بعد از خون گیری خون شما را در دو لوله می ریزند، یکی که در آن ماده ضد انعقاد ریخته شده و دیگری درش لوله منعقد کننده وجود دارد. هورمون های تیروئیدی از لوله دوم با استعمال مارکر و دستگاه های خاصی سنجیده شده و در برگه آزمایش شما نوشته می شوند. علت استفاده از لوله دوم یا کلات به این خاطر است که این هورمون ها در پلاسمای خون پراکنده می باشند.

31 دلیل محکم برای آزمایش تیروئید

زمان انجام آزمایش تیروئید

از آنجایی که این نوع آزمایش نوعی آزمایش خونی بوده و ربطی به بررسی ادرار و مدفوع فرد ندارد به صرفه تر است که با ناشتا بودن قبل از آزمایش، شرایط را برای اندازه گیری چربی و قند خون ناشتا هم فراهم کنید. مثلا سعی کنید نه تنها بعد از بیدار شدن چیزی نخورید بلکه شب قبل هم شام سبک و کم حجمی را میل نمایید.

یادتان باشد که ممکن است بعد از خون دادن احساس سرگیجه کنید، پس حتما مقداری غذای شیرین مثل کیک یا بیسکوییت هم همراه خود داشته باشید. پس از ۲ تا ۳ روز که نتیجه آزمایش حاضر شد لازم است که با مراجعه به پزشکی که این آزمایش را برای شما تجویز کرده نتایج آن را تفسیر کنید.

تفسیر آزمایش تیروئید

با بررسی آزمایش تیروئید شما توسط پزشک، می توان پی برد که شما به پر کاری تیروئید یا کم کاری آن مبتلا شده اید.

اگر تیروئیدتان کم کار باشد

در کم کاری تیروئید هورمون های T3 و T4 به مقدار کمی ساخته می شوند که علت های مختلفی می تواند داشته باشد. مثلا می تواند بخاطر کمبود ید در رژیم غذایی، کمبود هورمون محرک تیروئید یا TSH، بیماری های خود ایمنی مثل بیماری هاشیموتو و در موارد نادر کمبود پروتئین باشد.

در صورتی که مشکل از خود غده تیروئید بوده و هورمون های هیپوفیز اختلالی نداشته باشند بدن برای جبران کمبود سعی می کند مقدار هورمون TSH یا محرک تیروئیدی را زیاد کند. پس در آزمایش گرفته شده با مقدار کم T3 و T4 و مقدار زیاد شده TSH مواجه می شویم.

در صورتی که کم کاری تیروئید وابسته به ید باشد غده تیروئید برای جذب بیشتر ید موجود در رژیم غذایی بزرگ شده و ایجاد حالتی به اسم گواتر می کند.

در مواردی هم که به خاطر کمبود هورمون محرک تیروئیدی یا TSH فرد به کم کاری مبتلا می شود، چون مشکل اصلی از قسمت های دستور دهنده ی مغزیست احتمال دارد که فرد با مشکلات دیگر مغزی هم مواجه شده باشد.

اگر تیروئیدتان پرکار باشد

پر کاری تیروئید که به خاطر زیاد بودن هورمون های T3 و T4 می باشد از جمله دلایل زیر را دارد.

مثلا زیاد بودن TSH که می تواند به دلیل بیماری خود ایمنی گریوز باشد که در آن بدن آنتی بادی های مشابه TSH می سازد یا آدنوم و یا تومور غده تیروئید که در این حالت هم بزرگ شدگی غده تیروئید یا گواتر مشاهده می شود.

در پر کاری با منشا تیروئید، بدن با کاهش هورمون TSH سعی می کند تا مقدار هورمون های تیروئیدی را به حد نرمال برگرداند پس TSH در آزمایش تیروئید کم است.

31 دلیل محکم برای آزمایش تیروئید

درمان های پر کاری تیروئید چیست؟

مستقیم ترین درمان پرکاری تیروئید برداشتن بخش بزرگی از این غده با جراحی است. البته نکته ی قابل توجه این است که با توجه به پیشرفت های اخیر می توان با اقدامات ویژه ای مثل کاهش اندازه خود غده، کاهش خون رسانی به آن و کاهش متابولیسم بیمار به حد پایه پیش از جراحی، ریسک های آن را به حداقل رساند.

البته با روش های کمتر تهاجمی ای هم مثل تزریق ید رادیواکتیو می توان بیشتر سلول های ترشحی غده تیروئید را تخریب کرد. همچنین می توان با مانیتور کردن دوره ای بیمار از جوابدهی درمان مطمئن شده و در صورت نیاز مقدار ید رادیواکتیو بیشتری تزریق کرد تا نهایتا بیمار به وضعیت طبیعی برسد.

دارو های آنتی تیروئیدی مثل متی مازول از ساختن مقدار زیاد هورمون جلوگیری می کنند اما ((به گفته ی  Mayoclinic در بعضی افراد استعمال این دارو ها مشکل را به کلی برطرف کرده ولی بقیه ممکن است با عود بیماری مواجه شوند.))

یک خبر خوب و جدید اینکه اگر پرکاری تیروئید ناشی از توده های سمی باشد که با تولید هورمون اضافه باعث پرکاری شده اند، روش های نوین درمانی ای مثل RF  و یا ماکروویو می تواند بدون جراحی (البته در مورد توده های سمی خوش خیم) و به صورت سرپایی درمان شود، این روش ها هم اکنون در یک مرکز پزشکی به نام مرکز سونوگرافی تیراد برای درمان پرکاری تیروئید ناشی از توده های سمی توسط پزشکان فوق تخصص انجام می شود.

درباره توده های بدخیم هنوز هم جراحی حرف اول را می زند مگر در مواردی خاص.

 همچنین لازم به ذکر است که تصمیم گیری نهایی برای شیوه درمان با توجه به شرایط بیمار به عهده ی پزشک بوده و می توان برای کاهش علائم پرکاری تحت نظر پزشک از بتابلاکر هایی مثل ایندرال و پروپرانولول هم استفاده کرد.

درمان کم کاری تیروئید چگونه است؟

داروی رایجی که در کم کاری تیروئید استفاده می شود داروی لووتیروکسین می باشد که حاوی تیروکسین یا T4 بوده و کم کم متابولیسم بیمار را به حد طبیعی برمیگرداند. ((به گفته ی Mayoclinic درمان با لووتیروکسین احتمالا تا آخر عمر ادامه دارد اما از آنجایی که مقدار دوز مورد نیاز آن ممکن است تغییر کند پس لازم است که پزشک سطح TSH را هر ساله چک کند.))

هزینه آزمایش تیروئید چقدر است؟

بسته به دولتی یا خصوصی بودن آزمایشگاه، هزینه آزمایش تیروئید به همراه دفترچه بیمه بین ۱۰ تا ۴۰ هزار تومان می باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار