اخلاق در داد و ستد/ قسمت دوم

مشورت با اهل فن؛ قدم اول در انجام خرید و فروش + فیلم

داد و ستد از نظر اسلام، دارای آداب و احکامی است و مشورت با اهل فن برای حصول به نتیجه مطلوب یکی از آنهاست.

به گزارش حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در آموزه‌های قرآنی، پروردگار برای انسان، کار و تلاش را مقرر داشته است. خوشبختانه اخلاق داد و ستد در فقه اسلامی جایگاهی شایسته دارد و پیوستگی میان اخلاق و اقتصاد را در این حوزه به سهولت می‌توان در احکام اسلامی مشاهده کرد.

قدم اول در انجام خرید و فروش؛ مشورت با اهل فن+فیلم

مسئله خرید و فروش همچون سایر فعالیت‌ها باید در محدوده مقررات اسلامی باشد. از این رو رعایت اخلاق و یادگیری احکام خرید و فروش، پیش شرط داد و ستد صحیح و درست است. اسلام مالکیت خصوصی و فردی را که ریشه و زیربنای اصلی آن کار است، محترم شمرده و اساس مالکیت در اسلام همان احترام به حقوق فرد و حفظ انگیزه وی برای تلاش و کوشش آزادانه است.

حجت الاسلام سید احمد حسینی سخنران و کارشناس مذهبی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: بسیاری از افراد در مسائل اقتصادی بدون مشورت معاملاتی انجام می‌دهند و کارشان را با توکل به خدا پیش می‌برند. این امر غلط است؛ زیرا توکل به خداوند آن هم بدون مشورت و تحقیق انسان را دچار اتفاقات ناخواسته می‌کند. خداوند در آیه ۱۵۹ آل عمران می‌فرماید: «وَشاوِرهُم فِی الأَمرِ ۖ فَإِذا عَزَمتَ فَتَوَکَّل عَلَى اللَّهِ»؛ و در کارها، با آنان مشورت کن! اما هنگامی که تصمیم گرفتی، (قاطع باش! و بر خدا توکل کن.

در نتیجه انسان باید در کار‌های اقتصادی اول از کسانی که راه را بلد هستند، پرس‌وجو و مشورت کند و در آخر کار را به پروردگار عالم بسپارد.

شما می‌توانید فیلم توضیحات حجت الاسلام و المسلمین سید احمد حسینی در این زمینه را در ادامه مشاهده کنید:

انتهای پیام/

 

برچسب ها: داد و ستد ، کسب و کار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.