وزیر نیرو خبر داد؛

بهره‌برداری از ۲۷۰۰ میلیارد تومان پروژه صنعت آب و برق در استان هرمزگان

اردکانیان گفت: پایان این هفته پروژه‌ های بزرگی با سرمایه‌گذاری دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در استان هرمزگان افتتاح خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا اردکانیان وزیر نیرو در افتتاح کلنگ زنی مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی جنوب تهران گفت: پایان همین هفته پروژه‌های بزرگی با سرمایه‌گذاری دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در استان هرمزگان افتتاح خواهد شد و طرح‌های مهم تامین آب سالم و با کیفیت برای مردم بندرعباس و شهرستان بشاگرد و همچنین راه‌اندازی نیروگاه حرارتی در قشم جزو این طرح‌ها خواهد بود.

او ادامه داد: با احتساب این پروژه‌ها تا پایان هفته، ۴۲ پروژه با سرمایه‌گذاری ۱۴ هزار میلیارد تومان افتتاح شده و تا پایان سال این چرخ خواهد چرخید و قطار پویش هر هفته در یک تا دو استان توقف خواهد کرد و در جشن آغاز بهره‌برداری از طرح‌های آب و برق با هم شرکت خواهیم کرد.

وزیر نیرو گفت: همچنین با اشاره به بهره‌برداری از پروژه انتقال آب از سد ماملو به پیشوا گفت: با بهره‌برداری از این پروژه، جمعیت بیش از ۱۵۰ هزار نفری شهرستان پیشوا از نعمت آب با کیفیت برخوردار خواهند شد.


بیشتر بخوانید


اردکانیان افزود: این پروژه ارزشمندی است و امروز عملیات اجرایی تصفیه‌خانه‌های ۷ و ۸ جنوب تهران هم آغاز می‌شود.

او گفت: جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب، امروز از مسائل مهم نه تنها در کشور که جهان است. امروز به‌غیر از وجه بهداشتی جمع‌آوری فاضلاب، وجه دیگری مطرح است که آن استفاده از پساب تصفیه شده است.

وزیر نیرو ادامه داد: اولین کار ما باید این باشد که فاضلاب، مخل بهداشت عمومی نباشد و موجب آلودگی منابع آب زیرزمینی نشود، اما این دغدغه که رفع شد می‌توانیم برای این پساب برنامه‌ریزی کنیم، همانگونه که در تهران هست برای تغذیه آبخوان‌ها و مصرف کشاورزی از این پساب تصفیه شده استفاده خواهد شد.

اردکانیان گفت: ۱۲ تصفیه‌خانه فاضلاب در طرح بلندمدت تهران با این جمعیت وسیع در افق طرح با جمعیت بیش از ۱۱ میلیون نفر مد نظر است. از این تعداد، ۶ واحد در مدار بهره‌برداری است و تا پایان امسال ۴ واحد دیگر در غرب تهران افتتاح می‌شود.

او افزود: دو واحد که امروز کلنگ‌زنی و کار آن‌ها شروع می‌شود تا ۱۴۰۳ به مدار بهره‌برداری خواهد آمد، فقط دو تصفیه‌خانه جنوب تهران و فیروزبهرام در غرب تهران قادرند ۷۰ درصد فاضلاب تولیدی را تصفیه کنند.

وزیر نیرو اظهار کرد: از حیث شبکه جمع‌آوری در تهران، کار‌های خوبی انجام شده و در تهران ۹ هزار کیلومتر است که ۶۹۰۰ کیلومتر آن اجرا شده که بیش از ۶۰ درصد این رقم در این دولت اجرا شده است.

او افزود: باقی‌مانده شبکه هم موازی با کار ساخت این تصفیه‌خانه‌ها تا سه، چهار سال آینده تکمیل می‌شود و یکی از پایتخت‌هایی خواهیم بود که تهران و شهرستان‌های اقماری آن از این مگاپروژه بهره‌مند خواهند بود.

اردکانیان با تاکید بر اینکه چنانچه اصلاحات جدی در شیوه مصرف به عمل نیاوریم، مشکلات جدی خواهیم داشت، بیان کرد: منابع آب محدود است و ظرفیت‌های تولید انرژی هم محدود خواهد بود. این عرصه‌ای است که باید به طور مستمر مورد توجه و عنایت باشد و در این زمینه وزارت نیرو دست یاری به سمت تمام پل‌های ارتباطی با مردم اعم از ائمه جمعه و جماعات، رسانه‌ها و کسانی که می‌توانند این نقش را در جامعه ایفا کنند، دراز می‌کند.

یک میلیارد متر مکعب از بیلان منفی سفره‌های آب زیرزمینی جبران شده است

رضا اردکانیان در حاشیه آیین شروع عملیات بهره‌برداری و عملیات اجرایی سه پروژه آب و فاضلاب استان تهران که در چارچوب یازدهمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران و با حضور وزیر نیرو در پیشوا صورت گرفت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در مناطق خشک و نیمه خشک مانند ایران با توجه به سهم قابل ملاحظه آب در بخش کشاورزی، طبیعتا اصلاح مدیریت منابع آب عمدتا با اصلاح نحوه مصرف آب در این بخش نمود پیدا می‌کند و مجموعه فعالیت‌هایی برای این کار باید صورت گیرد.

اردکانیان گفت: با انجام سرمایه‌گذاری لازم به ویژه از محل منابع صندوق توسعه ملی، به تازگی در مناطق مختلف کشور کار‌های بزرگی در اصلاح شیوه آبیاری مدرن اعم از تحت فشار شروع کرده‌ایم، اما این چرخه باید با اقدام‌های دیگری تکمیل شود تا آبیاری مدرن موجب توسعه سطح زیر کشت نشود.

به گفته وزیر نیرو، این بدان معناست که اگر مقدار آب کمتری به نسبت آبیاری سنتی مصرف می‌کنیم مقدار صرفه‌جویی شده منجر به افزایش سطح زیر کشت نشود بلکه بتوانیم آن را وارد سفره‌های آب زیرزمینی کرده و عدم تعادل در این سفره‌ها کمی جبران شود.

او افزود: کار‌های خوبی هم در استان‌های مختلف شروع شده است؛ اکنون با مصوبه اسفند ۹۶ هیئت وزیران و شکل گیری کارگروه سازگاری با کم آبی همه استان‌ها موظف شده‌اند با مسئولیت استانداران طرح‌های سازگاری با کم آبی را تامین کنند؛ این موجب می‌شود دستگاه‌ها در نزدیکی بیشتری به نسبت سابق با هم برنامه‌ریزی و کار کنند.

وزیر نیرو افزود: استان‌هایی که طرح‌های آن‌ها نهایی و در کارگروه ملی تصویب شده بدون استثنا هدفگذاری کرده‌اند که به طور نمونه در سه، چهار سال آینده بدون تغییر در میزان تولید محصولات غذایی‌شان آب کمتری را در بخش کشاورزی مصرف کنند.

او گفت: این بدان معناست که چرخه فعالیت‌های مرتبط با هم به تدریج در کشور پا می‌گیرد و امید است تا سه سال آینده در شرایطی باشیم که وضعیت مناسب‌تری را از حیث تعادل در سفره‌های آب زیرزمینی ببینیم.

اردکانیان گفت: تعادل‌ بخشی به موضوع بیلان سفره‌ها بیش از آنکه یک کار سازه‌ای باشد، اقدامی غیر سازه‌ای است که با تغییر روش‌ها، افزایش آگاهی‌ها و مراقبت‌ها و عدم استفاده‌های غیرمجاز و نظارت‌های دقیق‌تر توسط دستگاه‌های مرتبط و قضایی و انتظامی شرایط بهتری خواهیم داشت.

وزیر نیرو درباره افزایش هزینه انشعاب‌های روستایی هم گفت: یکپارچگی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی اقدام برنامه‌ریزی شده و مهمی بود که از پایان سال گذشته با مصوبات هیئت وزیران و شورای عالی اداری برای سرعت دادن به طرح‌های آب و فاضلاب به ویژه مناطق روستایی با تجهیز منابع مالی آغاز شد.

او در پایان تصریح کرد: یک عقب‌ماندگی حدود ۲۰ سال در مسائل آب و فاضلاب روستایی را نمی‌توان انتظار داشت، دو ماهه حل شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار