اخلاق در داد و ستد/قسمت پنجم

عاقبت سوءتدبیر در معامله و تجارت چیست؟ + فیلم

داد و ستد از نظر اسلام دارای آداب و احکامی است که برای کسی که قصد ورود به این عرصه را دارد، دانستن آن‌ها لازم و ضروری است.

به گزارش حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در آموزه‌های قرآنی پروردگار برای انسان، کار و تلاش را مقرر داشته است، خوشبختانه اخلاق داد و ستد در فقه اسلامی جایگاه شایسته دارد و پیوستگی میان اخلاق و اقتصاد را در این حوزه به سهولت میتوان در احکام اسلامی یافت.

در معاملات خرد و کلان ، ریسک کنیم یا تدبیر؟ +فیلم

مساله خرید و فروش همچون سایر فعالیت‌ها باید در محدودۀ مقررات اسلام باشد. از این رو رعایت اخلاق و یادگیری احکام خرید و فروش، پیش شرط داد و ستد صحیح و درست است. اسلام مالکیت خصوصی و فردی را که ریشه و زیربنای اصلی آن کار است را محترم شمرده و اساس مالکیت در اسلام همان احترام به حقوق فرد و حفظ انگیزۀ وی بر تلاش و کوشش آزادانه است.

حجت الاسلام سید احمد حسینی سخنران و کارشناس مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: در شریعت اسلام موضوعی به عنوان ریسک وجود ندارد، زیرا انسان مومن هم زیرک است و هم عاقبت اندیش؛ اکثر اوقات اشتباهات ما به دلیل سوء تدبیر خودمان است.

با کمی تفکر در روایات می‌بینیم که باید تلاش کرد و زحمت کشید و با تدبیر در انجام کار‌ها حرکت کرد و چشم به دست لطف خداوند دوخت. شما می‌توانید فیلم توضیحات حجت الاسلام و المسلمین سید احمد حسینی در این زمینه را در ویدئوی زیر مشاهده کنید:

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کلثوم کرمیان
۱۵:۳۶ ۲۹ تير ۱۳۹۹
اقا ما تدبیر نداریم یه خواستگار ادم درست با شعور که بتونه ما رو تحمل کنه بفرست
زوره مگه تدبیر چه کشکیه تو این اوضاع
خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
یکی از دغدغه های من کمبود شدید نیروی متخصص در حوزه اقتصاد اسلامیه.... یعنی از طرفی مجتهد باشه در فقه و برداشتهای دینی و از طرف دیگه هم در حوزه اقتصاد و بازار صاحب نظر باشه.
مثلا هنوز من برای ابهاماتم در حوزه بازاریابی جدید و نسبتش با تفکر شیعی ابهاماتی دارم. نمونه این کمبود متخصص خود همین حاج آقاست که مشخصه زیاد به کار بازار وارد نیست که منظور از ریسک رو بد فهمیده. در علم بازار نوین ریسک مساوی با بی تدبیری توأم با شجاعت نیست! به نظر من دراین مورد مشخص، باید ریسک رو معادل توکل قرار میداد.
آخرین اخبار