چرا برخی از هنرمندان صنایع دستی موفق به ثبت‌نام وام حمایتی دولت نشدند؟

مدیرکل دفتر آموزش و حمایت از تولید معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی دلایل ناکامی برخی از هنرمندان صنایع دستی برای ثبت‌نام وام حمایتی دولت را اعلام کرد.

فرهاد غلامعلی فلاح مدیرکل دفتر آموزش و حمایت از تولید معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درگفت‌وگو با خبرنگارحوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،شرایط حاکم بر نحوه تخصیص وام حمایتی برای تولیدکنندگان صنایع دستی را تشریح و اظهار کرد:برخی از هنرمندان با مشاهده لیست اسامی اعلام شده برای دریافت وام حمایتی متوجه شدند که نام برخی از افراد چند بار در این لیست ذکر شده است؛ تکرار برخی از اسامی در لیست مذکور اشتباه تایپی است و ویرایش خواهد شد. مسلما اگر نام فردی چند بار تکرار شده باشد، وام‌های متعدد به او داده نخواهد شد.

او افزود:برخی از هنرمندان نیز به  دلیل اینکه نامشان در لیست مرتبط به تخصیص وام حمایتی برای تولیدکنندگان صنایع دستی ذکر نشده است، اعتراض کرده‌اند. این افراد باید به مرکز معاونت صنایع دستی استان خود مراجعه و اعلام می‌کردند که از شیوع ویروس کرونا در سطح کشور خسارت دیده‌اند تا نامشان برای دریافت وام حمایتی اعلام می‌شد.

وزارت تعاون و سامانه کارا بیمه هنرمندان را خویش‌فرمایی به حساب آورده‌اند 

مدیرکل دفتر آموزش و حمایت از تولید معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد:ما تمام اسم‌هایی را که معاونت‌های صنایع دستی استان‌ها شناسایی و اعلام کرده بودند، جمع‌آوری کرده و به سامانه کارا معرفی کردیم اما مشکلاتی وجود دارد که ما در حال مرتفع کردن آن‌ هستیم برای مثال درباره افرادی که بیمه دارند و متقاضی دریافت وام حمایتی بودند، اسامی را اعلام کردیم.۹۷ تا ۹۸ درصد هنرمندان صنایع دستی که در کارگاه‌های انفرادی فعالیت می‌کنند، از خدمات قانون بیمه قالیبافان و صنایع دستی کد شناسه‌دار استفاده می‌کنند، اما وزارت تعاون و سامانه کارا که اطلاعاتشان را از سازمان تأمین اجتماعی می‌گرفتند، بیمه این هنرمندان را خویش‌فرمایی به حساب آورده‌اند و به همین دلیل به آن‌ها اجازه ثبت‌نام برای دریافت وام حمایتی را نمی‌دادند.

فلاح ادامه داد: ما در یک جلسه که تشکیل شده بود، از فحوای صحبت‌های یکی از کارشناسان وزارت تعاون و سامانه کارا متوجه شدیم که مشمولان بیمه قالیبافان و صنعتگران صنایع دستی را خویش‌فرما شناسایی کردند و به آن‌ها گفتیم که در قانون بیمه قالیبافان و صنعتگران صنایع دستی دولت کارفرما است.


بیشتر بخوانید


او اظهار کرد:اشکال دیگر موجود در روند اختصاص وام حمایتی به هنرمندان صنایع دستی این است که عناوین رشته‌های ما با عناوین رَسته‌ها و زیررسته‌های سازمان تأمین اجتماعی همخوانی ندارد البته مطابق قانون معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرجع شناسایی و نام‌گذاری، رشته‌های صنایع دستی است، اما سازمان تأمین اجتماعی از عناوین دیگری استفاده می‌کنند مثلا ما نقاشی روی شیشه و نقاشی روی سفال داریم، اما آن‌ها نام گُل‌زنی روی شیشه و سفال را در لیست خود ذکر کرده‌اند و این تفاوت‌ها باعث می‌شوند که صنعتگران ما در انتخاب رسته‌ها و زیررسته‌ها دچار مشکل شوند و نتوانند برای دریافت وام حمایتی ثبت‌نام کنند.از طرف دیگر زیررسته‌ای با نام هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی در سامانه کارا تعریف شده است و این زیررسته متعلق به معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، اما اخیرا متوجه شدیم که اگر کسی در قالب این زیررسته برای دریافت وام حمایتی ثبت‌نام کند، نامش در کارتابل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت می‌شود. خوشبختانه این مشکل را با مسئولان مربوطه در میان گذاشتیم و مرتقع شد. صنعتگران در صورتی که عنوان رشته خود را در سامانه کارا ندیدند، می‌توانند از زیررسته هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی کد ۹۹۱۰۱ استفاده کنند.

چرا برخی از هنرمندان صنایع دستی موفق به ثبت‌نام برای دریافت وام حمایتی نشدند؟

 

فلاح گفت:خوشبختانه معاون توسعه کارآفرینی وزارت تعاون و رفاه اجتماعی و مدیرکل و همکاران سامانه کارا از جامعه صنعتگران صنایع دستی پشتیبانی می‌کنند و با علاقه وافر مشغول رفع مشکلات ثبت‌نام این افراد برای دریافت وام حمایتی هستند. توجه کنید که همیشه در برنامه‌ریزی و اجرای یک فعالیت، مقداری ناهماهنگی وجود دارد و مسئولان سامانه کارا با صبر و حوصله مثال‌زدنی مشکلات ما را حل کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار