مطلق در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سالمندان و کودکان در روزهای گرم بیشتر در معرض خطر هستند

مشاور معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: در هنگام افزایش دمای هوا گروه‌های حساس مانند سالمندان بیشتر در معرض خطر هستند.

محمد اسماعیل مطلق مشاور معاون بهداشت و سرپرست دفتر مدیریت بلایای وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: مطالعات دانشمندان نشان می دهد که میانگین دمای زمین سال به سال در حال افزایش است. در واقع کره زمین دچار پدیده گرمایش جهانی شده است. پدیده گرمایش جهانی علاوه بر داغ تر شدن هوا و افزایش احتمال مواجهه با گرمای شدید منجر به افزایش رخداد بلایای طبیعی غیر قابل کنترلی چون سیل و گردباد می‌شود.

او ادامه داد: گرمای شدید بدن انسان را در وضعیت نامناسبی قرارداده و حتی ممکن است موجب مرگ شود. در گرمای شدید و رطوبت بالا، روند تبخیر آب در بدن دچار اشکال می شود. در چنین وضعی بدن انسان برای حفظ دمای طبیعی تحت فشار قرار گرفته و دچار اختلال در عملکرد می‌شود.

مطلق بیان کرد: گرفتگی عضلانی، خستگی و ضعف مفرط و گرمازدگی از عوارض گرمای شدید هستند. گرمازدگی یک فوریت پزشکی است و اگر سریعاً درمان نشود، می تواند موجب آسیب دیدن دائم اندام های داخلی اصلی، یا حتی مرگ فرد شود.

او تاکید کرد: گرمای شدید همچنین می تواند مشکلات پزشکی موجود را بدتر کند. سالمندان، خردسالان و افردای که بیمار هستند یا اضافه وزن دارند چنانچه در معرض گرمای شدید قرار بگیرند زودتر از پای در می آیند.

مطلق ادامه داد: در روزهای گرم تا آنجا که ممکن است در معرض آفتاب قرار نگیرید و در خانه بمانید و اگر در بیرون از منزل هستید، در مکان های عمومی مانند کتابخانه، دانشگاه، مدرسه، سالن نمایش، پاساژ و مانند آن که خنک هستند سپری کنید.

مطلق با اشاره به اینکه اگر دستگاه خنک کننده و تهویه در دسترس نیست، در طبقات پایین و دور از اشعه آفتاب بمانید، افزود: هرگز کودک خود را به تنهایی در وسیله نقلیه ای که درهایش قفل است، رها نکنید. دمای داخل خودروی پارک شده طی چند دقیقه دو برابر می شود. به مقادیر زیاد آب بنوشید، حتی اگر احساس تشنگی نمی کنید و اگر چنانچه پزشک شما مصرف مایعات را برایتان محدود کرده است، با او در مورد میزان آب مصرفی در هوای گرم مشورت کنید.


بیشتر بخوانید


او گفت: مواد غذایی، آب و داروهای خود را ذخیره کنید تا مجبور نشوید در هوای گرم به بیرون بروید. به پزشک خود مراجعه کنید تا هرگونه تغییر مورد نیاز در داروهای خود را طی دوران گرمای شدید بررسی کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار