استان اصفهان تامین کننده اصلی شیر خام در داخل و خارج از کشور

استان اصفهان با تولید سالانه ۱ میلیون و ۳۷۰ تن شیر خام رتبه اول را در کشور دارد.

ایراندوست معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان ازاصفهان، گفت: تولید شیر اگرچه رمزو راز‌های خاص خود رادارد، اما از سود تضمین شده ایی نیز برخوردار است تقاضا برای مصرف شیر در سال‌های اخیر زمینه را برای کسب و کار جدید آماده کرده است.

ایراندوست افزود: فعالیت ۱۶۲۳ واحد گاوداری صنعتی در استان اصفهان این استان را در رتبه اول کشور در تولید شیر خام قرار داده است که در مقایسه با سایر استان‌ها به تنهایی به اندازه ۱۴ الی ۱۵ استان شیر تولید می‌کند.

او ادامه داد: شیر خام تولیدی کشور در سال گذشته حدود ۱۱ میلیون تن بوده که بیش از یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن آن در استان اصفهان تولید شده است.

ایراندوست گفت: در استان اصفهان تاکنون ۶۲ کارخانه فعال در حوزه صنایع لبنی دارای پروانه بهره برداری هستند که از این ۳۱ کارخانه از سازمان جهاد کشاورزی و مابقی از سازمان صمت پروانه بهره برداری اخذ کرده اند.

او شماردام‌های استان اصفهان رامعادل ۷ میلیون رأس برآورد کرد و گفت: از این تعداد بیش از ۳ ونیم میلیون رأس گوسفند و بز و ۵۵۰ هزار رأس گاو و گوساله وجود دارد.

ایراندوست به تولید روزانه ۳ هزار و ۵۰۰ و ۱۸۰۰ تن شیر خام در استان اشاره کرد و گفت: میانگین سالانه مصرف شیر با سرانه تولید بیش از ۲۲۸ لیتر می‌باشد وسرانه مصرف ۷۰ لیتر به ازای هر نفر در استان می‌باشد.

او ادامه داد: در سه ماهه اول سال بیش از ۳۶۵۶۲۵ تن شیر خام در گاو داری‌های سنتی و صنعتی استان تولید شده است که پیش بینی می‌شود امسال این میزان حدود ۱۰۰ هزار تن بیشتر شود افزایشی که اگر با گسترش واحد‌های فرآوری و یافتن بازار‌های هدف همراه شود نوید جهش تولید را می‌دهد.

او با‌اشاره به اینکه استان اصفهان نخستین صادر کننده محصولات لبنی کشور است ادامه داد: تعداد ۶۶ واحد فرآوری در استان اصفهان سالیانه حدود ۲ میلیون و ۹۱۷ تن شیر خام را فرآوری و به صورت شیرخشک، خامه، پنیر و سایر محصولات لبنی تولیدات خود را به کشور‌های روسیه، عراق، افغانستان و ... صادر می‌کند.

اوافزود: با فعالیت این عرصه زمینه اشتغال هزار و ۳۰۹ نفر به صورت مستقیم ایجاد شده و ۲۱۴ میلیارد تومان ارزآوری دارد.
 
 
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار