دروس معارف در چه صورتی مشمول پرداخت هزینه می‌شوند؟

رئیس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان گفت: اگر دانشجویی ۲ بار در آزمون معارف شرکت کند و قبول نشود، هزینه بسیار کمی از او دریافت می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی فاضلی، رئیس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان در اختتامیه آموزش‌های مجازی دروس معارف اسلامی دانشگاه‌ها در ایام تعطیلات اضطراری مراکز آموزش عالی با موضوع اعلام برنامه‌ها و دستاورد‌های این مرکز اظهار کرد: فعالیت این نهاد در آموزش مجازی از سال ۱۳۹۳  شکل گرفت. از این سال دو مطالعه آینده نگرانه در سال ۹۳ و ۹۶ انجام شد و ۱۰ دانشگاه برتر در حوزه آموزش مجازی را مطالعه کردیم.

فاضلی گفت: در هیچ جای دنیا آموزش مجازی به صورت مستقل عرضه نمی‌شد و همیشه به عنوان بخشی از فرآیند آموزش ارائه می‌شده است. در کشور ما نگاه به آموزش مجازی نگاه ناقص و غیر استانداردی بوده است.

او ادامه داد: در اولین سال که این مرکز راه اندازی شد از یک هزار و ۱۰۰ نفر در ابتدای سال به ۵۶ هزار نفر در پایان سال رسید. طرح ضیافت اندیشه یکی از بزرگترین آموزش‌های مجازی نهاد است که هر ساله برگزار می‌شود.

فاضلی افزود: زیر ساخت‌های فراهم شده به صورت اشتراکی در اختیار کارگروه‌های دانشجویی و اتحادیه‌های دانشجویی و سایر ارگان‌ها قرار گرفته است. ۲۵۰ درس مجازی فشرده شده از ۴ هزار ساعت درس حضوری در ۴ دانشکده مرکز آموزش مجازی ارائه می‌شود.

او ادامه داد: دانشگاه‌های کوچک بیش از ۵ هزار و دانشگاه‌های دولتی ۱۵ هزار دانشجو دارند. به تمام این دانشگاه‌ها آموزش ارائه کردیم که کار بسیار بزرگی بود. از بین ۲۵۰ درس مجازی موجود تعداد ۱۵۰ درس در ۶ گرایش و ۱۷ عنوان دروس معارف ارائه شد. اولین مذاکرات با وزارت ارتباطات صورت گرفت و این افراد وقتی اطلاع پیدا کردند که قرار است یک و نیم میلیون دانشجو آموزش داده شوند از این طرح استقبال کردند.

به گفته فاضلی آنچه که نهایی شد اینترنت رایگان تا حدود ۷۰ و ۸۰ درصد برای سایت اتفاق افتاد، اما در حوزه زیر ساخت قول‌هایی داده شد که عملیاتی نشد.

رئیس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان تصریح کرد: در کنار دستاورد‌های این نهاد نواقصی هم داشته ایم مثل قطعی اینترنت که مشکل عمومی بود و زیر ساخت ناقص اینترنت کشور در این جا خودش را نشان داد. تعداد سرور‌ها افزایش یافت و مراکز داده به ۳ مورد افزایش پیدا کرد. براین اساس حدود ۴۰ درصد مشکلات حل شد. سومین مشکل به موبایل‌ها و رایانه‌ها استفاده کنند مربوط بود، زیرا ۷۳ درصد مراجعه کنندگان با موبایل به سایت وارد می‌شدند که اگر موبایل به روزی داشتند با مشکلات مواجهه نمی‌شدند.

آموزش مجازی پشتوانه علمی ندارد

فاضلی گفت: سیاست کلی نهاد این است که دروس معارف با کیفیت بالاتر و رویکرد تحولی ارائه شود. در کنار حفظ متن، کتاب و دیدن استاد به عنوان تربیت کننده، بنای توسعه آموزش مجازی را در دست کار داریم. آموزش مجازی پشتوانه علمی ندارد و نباید کلا به این سمت بیایم، ولی باید از آموزش مجازی به عنوان مکمل استفاده شود.

رئیس مرکز آموزش مجازی دانشگاهیان بیان کرد: پلتفرم بومی باید در نهاد با همکاری تیم‌های جوان ارائه شود که با زیست بوم و فرهنگ ما فاصله‌هایی دارد؛ در این راستا نهاد موفق شد، طراحی پلتفرم بومی را آغاز کند.

فاضلی اضافه کرد: آنچه که گزارش می‌شود مبتنی بر ثبت نشدن آزمون دو دلیل دارد؛ یک دلیل قطع شدن اینترنت است و مورد دوم به نوع آزمون برمی‌گردد با این وجود فرصت دوباره به دانشجو برای آزمون داده می‌شود.

او درباره دانشجویان تعلیقی گفت: صدور گواهی این دوره‌ها ۲۴ ساعته است و دانشجویان می‌توانند ۱۲ شب هم آزمون بدهند، ولی برخی از دانشجویان از این کار سوء استفاده کردند و مجبور به تعلیق آن‌ها شدیم. البته طبق آمار تعداد دانشجویان تعلیقی بسیار پایین آمده است.

فاضلی در پایان گفت: دروس معارف رایگان است و هزینه‌ای برای دانشجو ندارد و اگر کسی دو بار در امتحان شرکت کند و قبول نشود؛ هزینه بسیار کمی از او گرفته می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار