وعده‌ای مجازی که رنگ واقعیت به خود گرفت؛

رونق حقیقی از کسب و کارهای مجازی به کمک دولت!

ایجاد اشتغال در فضای مجازی طرحی بود که دولت از آن رونمایی کرد و در تلاش است که کسب‌وکارهای اقتصادی سنتی را به سمت فعالیت در فضای مجازی سوق دهد.

رونق حقیقی از کسب و کارهای مجازی به کمک دولت!به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، از همان‌ سال ۹۲ که روحانی به رئیس دولت شد، یکی از شعارهایش اشتغالزایی در تمام سطوح جامعه بود، رئیس جمهور معتقد است که فناوری‌های نوین همه جانبه  می‌توانند بخشی از نیازهای یک جامعه را مرتفع كنند و برای حل مشكلات مهمی مانند بیكاری و ركود اقتصادی در جامعه موثر واقع شوند.

حال در کنار تدوین برنامه‌های متنوع برای پیشرفت و گسترش این حوزه، «ایجاد اشتغال در فضای مجازی» هم طرحی بود که رئیس جمهور در دولت خود از آن رونمایی کرد و به نظر می‌رسد که دولت تدبیر و امید در تلاش است که کسب‌وکارهای اقتصادی سنتی را به سمت فضای مجازی و فعالیت در این بخش سوق دهد.

اما اینکه تا چه اندازه می توان فعالان اقتصادی در فضای سنتی را به سمت فضای مدرن و مجازی اقتصاد سوق داد؛ مساله ای است که قطعا راهی دراز خواهد داشت،

منبع خبر : سایت خبری شعار سال

https://shoaresal.ir/fa/news/52255/امید٢٠-درصدی-روحانی-به-اشتغالزایی-در-فضای-مجازی

باشگاه خبرنگاران جوان در این گزارش به بررسی ماهیت اشتغال در فضای مجازی و میزان تحقق وعده‌های دولت روحانی در این حوزه می‌پردازد که در ادامه می‌خوانید:

رونق حقیقی از کسب و کارهای مجازی به کمک دولت!

نگاهی به طرح مجازی دولت برای اشتغالزایی

سوم بهمن سال ۹۶ بود که رئیس جمهور کشورمان با حضور در یک برنامه تلوزیونی، حوزه ارتباطات را به عنوان بخشی اشتغال‌زا توصیف کرد و وظیفه دولت در این راستا را ایجاد زیرساخت‌های لازم برای فعالیت در این حوزه دانست، روحانی معتقد است که فضای مجازی به دلیل سرمایه‌ای بودنش برای جذب اشتغال گزینه بسیار جالبی به نظر می‌رسد.

پس از این صحبت رئیس جمهور، حدود ۳ روز بعد یعنی ۶ بهمن همان سال، در جلسه شورای عالی فضای مجازی بر اقتصاد فضای مجازی با رویکرد ایجاد اشتغال، به عنوان اولویت اصلی توسعه فضای مجازی تاکید شد، البته دقیقا شب قبل (۵ بهمن ۹۶) محمدجواد آذری جهرمی با انتشار مطلبی در صفحه شخصی توئیتر خود از توجه ویژه رئیس جمهور به کسب و کار‌های نوپا خبر داده بود.

در اختیار داشتن یک فروشگاه اینترنتی، طراحی وب سایت، برگزاری سمینار‌ها و برنامه نویسی سیستم عامل شغل‌هایی مجازی در شبکه‌های اجتماعی است که نه تنها به ابزار‌هایی خاص نیز ندارد بلکه باعث مدیریت زمان هم می‌شود؛ همچنین آمار‌ها نشان می‌دهد که میزان علاقه مردم به اشغال در بستر مجازی از سال ۹۲ تا ۹۸ با رشد ۴۰ درصدی روبرو بوده است.

در این راستا، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در ۱ اردیبهشت سال ۹۷ در حاشیه نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت تدبیر و امید اعلام کرد که سال قبل حدود ۲۰۰ هزار شغل در فضای مجازی ایجاد شده است؛ البته کسب و کارهای اینترنتی به لحاظ ماهیت مجازی که دارند می توان گفت نیروی انسانی اندکی را طلب می‌کنند؛ یک نمونه بارز از مشاغلی که در ماه‌های اخیر توسط حوزه فناوری اطلاعات رشد جهشی پیدا کرد، تاکسی‌های اینترنتی است که حالا به فراگیری قابل توجهی رسیده است.

اشتغال در فضای مجازی؛ طرحی که از موفقیتی حقیقی خبر می‌دهد!

حضورموانع در شغل‌های مجازی!

مسئله فناوری و اقتصاد دیجیتال یکی از مباحث جدید و متنوعی است که می‌توان گفت روحانی از اواخر سال ۹۵ برای توسعه کارآفرینی و ایجاد اشتغال حساب ویژه‌ای برروی این حوزه باز کرده است؛ کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات معتقدند که در فضای اقتصاد دیجیتال اصلی‌ترین عامل، ایجاد رونق اقتصادی فعالیت کسب و کار‌های نوپا است.

در حال حاضر نگاه‌دستگاه‌های اجرایی و موسسات فناوری به تاکید دولت بر موضوع اشتغال در فضای مجازی نگاهی مثبت بوده و این نگاه حاکی از آن است که روحانی و اعضا کابینه آن در این چند سال موفق شده‌اند که برگی زرین در کارنامه اشتغالزایی دولت ایجاد کنند؛ البته برای رونق کسب و کار‌های مجازی، بحث سرعت اینترنت هم مطرح است که به گفته مسئولان، اقدامات وزارت ارتباطات در حوزه تضمین افزایش سرعت به عنوان یک زیرساخت جدی در این حوزه قابل تقدیر است، اما کافی نیست.

در این میان، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور هم در ۲۸ تیر امسال بیان کرد که فضای مجازی ظرفیت‌های مناسبی برای ایجاد کسب و کار دارد و نباید با ایجاد موانع، این فرصت‌ها را از جوانان بگیریم.

با توجه به صحبت‌های جهانگیری، شاید در نگاه اول مسئله موانع در حوزه اشتغالزایی برای ما همچون چراغی چشمک زن باشد، اما امروزه در بسیاری از کار‌ها در فضای حقیقی هم موانعی برای پیشرفت بر سر راه تولیدکنندگان قرار دارد، موضوعی که روحانی همیشه در صدد رفع آن بوده است.

اشتغال در فضای مجازی؛ طرحی که از موفقیتی حقیقی خبر می‌دهد!

تلاش و تدبیر دولت لازمه پیشرفت اشتغال در فضای مجازی

انتظار می‌رود که در این ۱۰ ماه باقی مانده از کار دولت، روحانی با برنامه‌ریزی مناسب جهت رفع موانع تولید در شغل‌های مجازی، اقدامی دیگر ثبت کند؛ اقدامی که نتوان در ساختار و نتیجه آن خلل و نقدی حتی به صورت جزئی وارد کرد.

مشاغل مجازی و اینترنتی تا حدودی می‌تواند گره بیكاری را باز و دریچه‌های جدیدی از كسب و كارهای كوچک و بزرگ را به روی جوانان جویای كار بگشاید، اما طبیعتا برای انجام چنین کاری هر فردی نیاز به حمایت مطمئن دارد، به همین جهت لازم است که رئیس جمهور تا پایان کارش در دولت، تلاش کند تا توسعه اشتغال در فضای مجازی و توجه به جوانان در این حوزه بیشتر شود.


بیشتر بخوانید

تدبیر ۷ ساله امیدی‌ها برای اشتغال جوانان چه بود؟


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار