با تکمیل داستان بروزرسانی قیمت قطعات، به احتمال فراوان قیمت خودرو‌های داخلی نیز دستخوش تغییر خواهد شد.

 قیمت خودروبه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مدتی پیش خبری مبنی بر تغییر قیمت خودرو در فضای مجازی منتشر شد که پس از آن شورای رقابت، سازمان حمایت و وزارت صمت خبر از تغییر قیمت خودرو دادند که بدین منظور قیمت خودرو در ایران خودرو ۱۰ درصد و ساپیا ۲۳ درصد تغییر کرد.

پس از این ماجرا خودروسازان اقدام به فروش خودرو کردند که ۳ نوع طرح در این فروش ارائه شد، فروش فوری، دیگری پیش فروش و در نهایت طرح مشارکت بود. اما این پایان ماجرا نیست، قطعه سازان از اینکه قیمت قطعه نسبت به گذشته تغییری نکرده شکایت داشتند و پس از آن خبر‌هایی مبنی بر افزایش دوباره قیمت خودرو در فضای مجازی منتشر شد.

حال خبر از افزایش قیمت خودرو به گوش می‌رسد چرا که با افزایش قیمت قطعات خودرو موافقت شده است؛ قطعاتی که نقش به سزایی در افزایش قیمت ها دارند.

نامه‌ ای از سوی ساپکو به قطعه‌ سازان ارسال شده است که در این نامه ساپکو درخواست افزایش قیمت قطعات را داده چرا که قیمت قطعات خودرو باید بر مبنای تغییرات نرخ ارز و نهاده‌های تولید به‌روزرسانی شود و  این بروزرسانی به معنای افزایش قیمت قطعات است.

در این نامه ذکر شده است که مقیمی مدیرعامل ایران خودرو با بروزرسانی قیمت قطعات موافقت کرده و ساپکویی ها از قطعه‌ سازان خواسته‌ اند که همکاری لازم را در بروزرسانی قیمت قرارداد‌های خود با هدف پایدارشدن تولید، انجام دهند. در ادامه این نامه تاکید شده که با توجه به تغییرات نرخ ارز، نهاده‌های تولید و سرفصل هزینه‌ای طی سال ۹۹ و به‌ منظور وفق قرارداد فی‌مابین و لزوم حمایت از زنجیره تامین، با تغییرقیمت قطعات موافقت و دعوت‌نامه سری اول سازندگان ارسال شده است.

قیمت خودرو


بیشتر بخوانید:


افزایش قیمت قطعات؛  تغییر در قیمت خودرو

مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به افزایش قیمت قطعات خودرو، گفت: آخرین قیمت قطعات در قرارداد‌ها  توسط قطعه سازان و خودروسازان، نهایتا بر پایه ارز ۱۱ هزار تومانی در نظر گرفته شده و بنابراین با توجه به صعود نرخ ارز تا ۲۳ هزار تومان، قرارداد‌های موردنظر باید تجدید نظر می شد.

دبیر انجمن قطعه سازان ایران در خصوص تاثیرات افزایش قیمت خودرو در پی افزایش قیمت قطعات خودرو،  بیان کرد: افزایش قیمت قطعه قطعا در افزایش قیمت خودرو تاثیرگذار خواهد بود اما مشکلاتی در این راستا وجود دارد. افزایش قیمت قطعه به طبع افزایش نرخ ارز است که نهادهای حکومتی گفته اند قیمت خودرو باید تعدیل شود.

بیگلو با بیان اینکه هزینه تامین قطعات، حدود ۷۰ درصد قیمت خودرو را تشکیل می‌دهد که در بازار فعلی خودرو سهم ناچیزی را به خود اختصاص داده است،  ادامه داد: اگر قیمت خودرو افزایش نیابد، در این شرایط خودروسازان زیان ده خواهند بود و نقدینگی آنها افزایش می یابد. برای افزایش قیمت  خودرو موافقتی نشده است و بر سر این موضوع در حال مذاکره هستند. زمانی که قیمت قطعه افزایش یابد طبیعتا قیمت خودرو باید افزایش یابد که همچنان مشخص نیست افزایش یابد یا خیر.

 قیمت خودرو

او در خصوص عرضه مواد اولیه در بورس و کاهش قیمت ها ، گفت: در صورت عرضه خودرو در بورس، مواد اولیه مورد نیاز برای تولید آن نیز باید از طریق بورس قیمت‌گذاری شود، حالا که خودرو در بورس عرضه نمی‌شود و قیمت آن به صورت دستوری تعیین می‌شود، قیمت‌گذاری مواد اولیه نیز باید به صورت دستوری انجام شود.

قیمت تمام شده قطعات رشد ۸۰ درصدی داشته است

آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان همگن  نیز با بیان اینکه خودروسازان دستور سرپرست وزارت صنعت برای اصلاح قرارداد قطعه سازان را اجرا نکرده اند، گفت: افزایش ۱۰ و ۲۳ درصدی قیمت خودروسازان در خرید از قطعه سازان اتفاق نیفتاده هرچند این میزان رشد قیمت، شبیه یک شوخی است و قیمت تمام شده قطعات رشد ۸۰ درصدی داشته است.

او ادامه داد: با شرایط فعلی بیشتر قطعه سازان با تعطیلی مواجه خواهند شد و دوباره شاهد تولید خودرو‌های ناقص و پرشدن پارکینگ خودروساز‌ها خواهیم بود.

محبی نژاد شناور شدن قیمت قطعات را یکی از راهکار‌های برون رفت از وضعیت فعلی دانست و تاکید کرد: در حال حاضر راهکار اصلی افزایش قیمت قطعه است تا مشکل فعلی قطعه سازان برطرف شود.

 قیمت خودرو

قیمت قطعه و اثرات آن در قیمت نهایی خودرو

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تاثیر افزایش قیمت قطعات خودرو بر خودرو، گفت: افزایش قیمت قطعه تاثیری در افزایش قیمت خودرو نخواهد گذاشت. قیمت خودرو منشعب از عرضه و تقاضاست و بالا و پایین شدن قیمت قطعه تاثیری در قیمت خودرو نخواهد گذاشت.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه ادامه روند فعلی و در صورت تداوم زیان قطعه سازان، وضعیت تولیدکنندگان با چالش جدی مواجه خواهد شد ،گفت: قیمت قطعه مدت هاست تغییری نکرده و برای قطعه سازان نمی صرفد که به قیمت قدیم قطعه را بفروشند و این روند باعث افزایش زیان دهی آنها می شود.

زاوه با تاکید بر اینکه ‌نمی‌توان قیمت ارز بالا برود، اما قیمت خودرو اصلاح نشود، گفت: اگر چه اصلاح قیمت خودرو نظر همه را تامین نخواهد کرد و توان خرید مردم را نیز افزایش نمی‌دهد، اما با این اقدام با کاهش و تعدیل تقاضا روبه رو خواهیم بود و باید برای آن زمان هم فکری شود.

 قیمت خودرو

به گفته کارشناسان صنعت خودرو، تعدیل قیمت قطعات، در افزایش قیمت خودرو‌های داخلی به نوعی قطعی است و شورای رقابت به احتمال فراوان مجوزی جدید در این مورد برای ایران خودرو و سایپا صادر خواهد کرد.

با توجه به اینکه فروش‌های فوق‌العاده با اعلام قیمت قطعی به مشتریان همراه است، به همین دلیل خودروسازان تا تعیین تکلیف درخواستشان به شورای رقابت مبنی بر تجدیدنظر بر قیمت‌ها، فروش فوق‌العاده را فعلا به تاخیر انداخته‌اند. ایران‌خودرو و سایپا به ترتیب اولین طرح مشارکت در تولید و دومین طرح پیش‌فروش محصولات خود در امسال را کلید زدند، این در شرایطی است که خبری از اجرای مرحله دوم فروش فوق‌العاده نیست.

با تکمیل داستان بروزرسانی قیمت قطعات، اما قیمت خودرو‌های داخلی نیز به احتمال فراوان دستخوش تغییر خواهد شد؛ هرچند میزان دقیق آن فعلا مشخص نیست. بنابر اعلام شورای رقابت، قرار است قیمت خودرو‌های داخلی هر سه ماه یکبار مورد بازنگری قرار گیرد تا توانایی خودروسازان برای تطبیق با شرایط تورمی بهبود پیدا کند.

با توجه به اینکه قیمت خودرو‌های داخلی در اردیبهشت امسال بین ۱۰ تا ۲۳ درصد افزایش یافت، دور بعدی افزایش قیمت به احتمال فراوان در مرداد یا اوایل شهریور خواهد بود. افزایش قیمت قطعات (چه ۶۵ درصد و چه ۴۰ درصد چه کمتر) به هر حال بر رشد هزینه تولید خودروسازان اثر خواهد گذاشت و بنابراین رشد قیمت خودرو اتفاقی بسیار محتمل است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۶:۲۶ ۲۷ تير ۱۳۹۹
ما تو جهنم هستیم خبر نداریم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۵۰ ۲۶ تير ۱۳۹۹
وارادات خودرو آزاد کن
سایپا و ایرانخودرو خودشون دو تا نون میگیرن و التماس میکنن بیاین ماشین بخرید
Iran (Islamic Republic of)
فارغ التحصیل
۲۱:۵۵ ۲۶ تير ۱۳۹۹
ماشین دست دوم بخرید. خیلی به صرفه تره
ماشین دست دوم بخرید. خیلی به صرفه تره
ماشین دست دوم بخرید. خیلی به صرفه تره
ماشین دست دوم بخرید. خیلی به صرفه تره
ماشین دست دوم بخرید. خیلی به صرفه تره
ماشین دست دوم بخرید. خیلی به صرفه تره
Iran (Islamic Republic of)
دلسوز
۱۷:۱۸ ۰۶ مرداد ۱۳۹۹
میشه بفرمایید، چیش به صرفه تره؟ صفر رفته بالا، قطعات رفته بالا، خوب به تبع آن دست دوم هم گران شده نکنه شما جایی را میشناسید که مثلا پراید تولیدی سال 96 را به قیمت 10 میلیون تومان می فروشد، معرفی کنید ما هم بریم بخریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۷ ۲۶ تير ۱۳۹۹
مگر سازمان حمایت از مصرف کننده نگفت قیمت خودرو در بازار با کارخانه ده درصد بیشتر نبا ید. باشد چرا انجام نمی شود حالا که قیمت همه چیز در کشور دست دلال بازاری است پس کشور دولت و مسول سازمان ها که درست شده برای مردم هم فایده ندارند کاش همه جمع شود از جیب مردم حقوق مفت ندهند مردم مردم هم باید در بازار حرج مرج هر کاسبی هر قیمت گفت مصرف کننده باید بخرید آیا این حق عدالت است که دین اسلام گفته بس کیند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۲۶ تير ۱۳۹۹
همچین خبرها رسانه ای نشه هیچ چیز گران نمی شود دولت با این کارها همه چیز را گران می کند
Iran (Islamic Republic of)
سید روح الله مقیمی پور
۱۱:۵۸ ۲۶ تير ۱۳۹۹
هموطنان عزیز خواهش میکنم ازتون.
اگر میخواید ماشین بخرید، دست دوم بخرید. بخدا خیلی به صرفه تره. من خودم هم دست دوم خریدم. سورن مدل 96 خیلی تمیز.
سال به سال این خودروسازها دارن آپشن ها رو حذف و کیفیت بدنه ماشین رو بدتر میکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۹ ۲۷ تير ۱۳۹۹
سلام داداش من هم موافقم ۲۰ روز پیش من هم سمند مولتی پلکس ۹۵ خریدم از مدل ۹۸ قطعاتش باکیفیت تره الان پشت امپر مولتی پلکس تولید نمیشه چون هرروز از قطعاتی که آپشن به حساب می اومد مدل پشت آمپر مدل ۸۵ رو نصب میکنند متاسفم برای خودرو ساز ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۲۷ تير ۱۳۹۹
سلام از سایپا ساینا مدل ۹۷ تحویل گرفتم سپر عقب خراشیدگی و دو تا در عقب از درهای جلو بیرون زدگی داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۷ ۲۶ تير ۱۳۹۹
من مطمئن هستم اگر آقای نعمت بخش وگروهشون صحنه خودرو را ترک کنن ، مشکلات مربوط به خودرو کامل وخود به خود وبدون هیچ مداخله ای حل میشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۵۱ ۲۶ تير ۱۳۹۹
متاسفم به همه ی اونایی که ده تا ده تا خودرو ثبت نام کردن قیمت رو بردن بالا الان من جوون یکساله میخوام یه خودرو برا خودم ثبت نام کنم نمیتونم و با این افزایش قیمت ها و تورم هم دیگه باید قیدشو بزنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۶ تير ۱۳۹۹
آنقدر گران کنید تاجونتون دربیاد!؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۱ ۲۷ تير ۱۳۹۹
فعلا جون ما دراومده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۶ تير ۱۳۹۹
خودرو گران شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۲۶ تير ۱۳۹۹
كمتر از سه سال پيش با حقوقم مي توانستم 5سكه در ماه بخرم حالا فقط نصف سكه مي توانم بخرم علي بركت اله بردار و خواهر من شما چه انتظاري از دستگاهي داري
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۲۶ تير ۱۳۹۹
فقط سرمایه داره که داره سود میبره چرا چون ......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۳ ۲۶ تير ۱۳۹۹
یارانه 12 ساله که تغییر نکرده ..... قیمت همه اجناس روز به روز افزایش پیدا میکنه
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۸:۴۳ ۲۶ تير ۱۳۹۹
اینهمه جوان ایده پردازداریم گوش بدین طرح ونظرجوانان بااین مسئله خودرو.ارز.سکه خانه زلزله تهران رادرست کنید واردات راآزادوازهرماشین خارجی مالیات عوارض وکمک بگیرین وداخلی هاراصادرکنیدکشورهای همسایه ابتکاری نداره که خیلی پیچی ه کردین نه ش ایز فروش بدردنمیخوره که هزارشرط گذاشتن نه درست میشه تنها راه نجات خودروواردات راآزادوصادرات رابیشترکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۴ ۲۶ تير ۱۳۹۹
چرا درآمد ها به ریاله و خرج ها با دلار
چرا انقدر کشور را وابسته دلار کردن که الان به این مشکلات بر بخورن؟؟؟ مسول این خیانت کیست؟ چرا سیلی از دلار و سکه باید توی خونه مردم جای سرمایه احتکار بشه؟ چرا مدیریت نمیشه.
وقتی میگن قطعه ساززززز یعنی تولید داخل و ریال اگر پای دلار وسطه پس اونا قطعه ساز نیستن قطعه از چین بیارن وسلام
آخرین اخبار