پایان عملیات مرمت دیوارنگاره شاه عباس در کاخ چهلستون

مدیر گروه امانی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان از اتمام عملیات مرمت دیوارنگاره مجلس پذیرائی شاه عباس دوم در کاخ چهلستون اصفهان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،هادی الهیاری مدیرگروه امانی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان اظهار داشت: به دنبال مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته بر روی دیوار نگاره‌های تالار زمستانی کاخ چهلستون، حفاظت و مرمت تزئینات دیوارنگاره‌های نقاشی تالار زمستانی کاخ موزه چهلستون از سال ۱۳۹۸ آغاز شد.

مدیرگروه امانی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در همین زمینه افزود: عملیات حفاظت و مرمت تابلوی نقاشی مجلس پذیرائی شاه عباس دوم از دو بخش شامل مرمت تزئینات نقاشی گل و بوته‌ای همراه با نقوش جانوری و همچنین مرمت تزئینات دیوارنگاره اصلی با عنوان مجلس پذیرائی شاه عباس دوم صفوی از ندر محمدخان پادشاه ترکستان است که با تکنیک رنگ و روغن و با هنر نگارگری کار شده است.

او در خصوص دلایل انجام عملیات مرمتی بر روی این دیوارنگاره نفیس اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌داد که آسیب‌های متعددی ناشی از جریان هوا و وجود گرد و غبار و همچنین آلاینده‌های شیمیایی و ایجاد ترک در حاشیه تزئینات و پست شدن تدریخی خواص لایه‌های رنگ بر روی این اثر منحصر به فرد تاریخی ایجاد شده بود.

او در خصوص عملیات مرمت این دیوارنگاره همچنین گفت: این عملیات به مدت ۲ ماه توسط مرمتگران حوزه امانی اداره کل شامل: غبارزدائی و تمیز کاری سطح دیوارنگاره، تثبیت لایه‌های رنگ، تمیزکاری لایه‌های رنگ و استحکام بخشی لایه‌های زیرین در بخش‌های مختلف و همچنین موزون‌سازی رنگ با رعایت اصل برگشت پذیری، انجام پذیرفت.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.