مرور پرونده یک جنایت بزرگ؛

چرا آمریکا را قانون‌گریز و دولتی تروریستی می‌خوانیم؟

گزارشگر ارشد سازمان ملل اخیرا طی اظهارنظری تاکید کرد که اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی کاملا غیرقانونی بوده و مغایر با معیار‌های بین‌المللی است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بامداد روز ۱۳ دی ۱۳۹۸، خبری تلخ و باورنکردنی در رسانه‌های بین‌المللی مخابره شد. رسانه‌های غربی، عربی، صهیونیستی و منتسب به جریان مقاومت این خبر را پوشش داده و هر کدام به سبک و سیاق خود به این اتفاق پرداختند. این حادثه تلخ، اما همه ایران را با تمام وسعتش به ماتم فروبرد. خبر این بود، «آمریکا سردار سلیمانی را ترور کرد».

خیلی زود جزئیات این ترور و شهادت سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس و چندی دیگر از هم‌رزمان ایشان منتشر شد. پس از آن که سردار سلیمانی به فرودگاه بغداد رسیده و مورد استقبال هیئت الحشدالشعبی قرار گرفته بود و در حالی که به سمت بغداد در قالب کاروانی به راه افتاده بود، مورد هدف نظامیان تروریست آمریکایی قرار می‌گیرد.

گزارش سازمان ملل در محکومیت آمریکا و ماده ۴ منشور این سازمان

نحوه مورد اصابت قرار دادن سردار سلیمانی و گرا‌های عوامل جاسوس که در شهادت ایشان نقش داشته و سایر موضوعات مرتبط خود بحث مفصلی است که درباره آن بسیار نوشته شده و احتمالا پس از این هم جزئیات بیشتری از آن فاش خواهد شد. اما هدف وجیزه‌ای که از پیش چشمانتان می‌گذرد بررسی ابعاد حقوقی این ترور است. این که سردار سلیمانی به دعوت رسمی مقامات عراقی در این کشور حضور یافته، واقعیتی است که سنگینی جرم آمریکایی‌ها را چندبرابر می‌کند. گزارش سازمان در رابطه با ترور سردار سلیمانی و تاکید بر این مطلب که این اقدام نقض مسلم حاکمیت است، بهانه‌ای شد تا بار دیگر اقدام خودسرانه و غیرقانونی آمریکا را بررسی کنیم. اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل در گزارش خود تاکید کرد: «امکان ندارد مسئول عالی‌رتبه در کشوری دیگر را به این شکل هدف قرار داد. این اقدام نقض حاکمیت اصول مختلف بود».

کالامارد پنجشنبه گذشته در گزارش خود در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، ترور سردار سلیمانی را محکوم کرد و اقدام آمریکا را مغایر با ماده ۴ منشور سازمان ملل و غیر قابل توجیه دانست.

ماده ۴ منشور سازمان ملل یک قاعده بسیار ساده را بیان می‌کند. براساس این ماده هر کشوری پیش از آن که به عضویت سازمان ملل در بیاید، باید منشور این سازمان را بپذیرد و در چارچوب آن عمل کند. آمریکا ضمن ترور سردار سلیمانی که فرمانده ارشد نظامی یک کشور محسوب می‌شده، منشور سازمان ملل را نقض کرده است.

ترور سردار سلیمانی، نقض فاحش مصونیت دیپلماتیک

همچنین در جریان ترور سردار سلیمانی، قاعده کلی «مصونیت دیپلماتیک» هم نقض شد. کنوانسیون وین در خصوص روابط دیپلماتیک در سال ۱۹۶۱ میلادی یا همان ۱۳۴۰ شمسی به امضاء کشور‌ها رسید. این پیمان امتیاز‌ها و مصونیت‌های نمایندگان سیاسی کشور‌ها را در بهبود مناسبات دوستانه به صورت دقیق تعریف کرده است. نحوه رفتار با دیپلمات‌های ساکن در کشور پذیرنده از همین پیمان مشخص می‌شود.

ماده بیست و نه پیمان وین تاکید می‌کند: «شخص مأمور سیاسی مصون است و نمی‌توان او را به هیچ عنوان مورد توقیف یا بازداشت قرارداد. کشور پذیرنده با وی رفتار محترمانه‌ای که در شأن اوست خواهد داشت و اقدام‌های لازم را برای ممانعت از وارد آمدن لطمه به شخص، آزادی و حیثیت او اتخاذ خواهد کرد». در ادامه نیز افرادی که از مزایای فوق بهره‌مند می‌شوند در این پیمان ذکر شده است. «پیک‌های دیپلماتیک» و دارندگان گذرنامه و روادید دیپلماتیک جزو افرادی هستند که در زیر چتر مصونیت‌ها قرار می‌گیرند. اتفاقا سردار قاسم سلیمانی از هر دوی این عناوین بهره‌مند بوده است، یعنی هم حامل رسمی پیامی دیپلماتیک از جانب ایران به عراق بوده و هم این که از گذرنامه دیپلماتیک یا همان «پاسپورت سبز» استفاده می‌کرده است؛ بنابراین طبق توضیحات فوق مشخص می‌شود که چرا گزارشگر ارشد سازمان ملل اصرار دارد که اقدام آمریکا کاملا غیرقانونی بوده است.

بحث‌های دیگر حقوقی نیز در رابطه با این حادثه بیان می‌شود. مثلا این که سردار سلیمانی مورد استقبال رسمی الحشد الشعبی قرار گرفته بود. نظامیان تروریست آمریکایی به هنگام ترور، ابومهدی المهندس، فرمانده الحشدالشعبی را هم مورد حمله قرار دادند. حال آن که الحشد الشعبی بخشی رسمی و قانونی از ارتش عراق است. همچنین واشنگتن بدون کسب اجازه از بغداد به عملیاتی نظامی در خاک کشور عراق دست زده، که این هم نقض فاحش قوانین بین‌المللی است.

اعتراف صریح و وقیحانه آمریکا به ترور سردار سلیمانی

اما آنچه که ترور سردار سلیمانی را کمی متفاوت از جنایات گذشته آمریکایی‌ها می‌کند، اعتراف شخص اول این کشور نسبت به این تجاوز است. در ادامه اظهاراتی از ترامپ را مشاهده می‌کنید که از لحظه ترور سردار سلیمانی جمع‌آوری شده است. طی این اظهارات، وی به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم مسئولیت ترور سردار سلیمانی را می‌پذیرد. هرچند که این تاکید ترامپ به قتل بزرگترین فرمانده مبارزه با تروریسم از سوی کشوری که داعش را خلق کرده، چندان عجیب هم به نظر نمی‌رسد. رئیس جمهور آمریکا که پیش از این هیچ موفقیتی را در خصوص پرونده ایران کسب نکرده و دائما مورد انتقاد محافل داخلی قرار گرفته بود، تصور می‌کرد که با اقدام مذکور شاید بتواند برگ برنده‌ای در انتخابات آتی رو کند. هرچند که بر خلاف تصور او، این جریان نهایتا به نفع مقاومت و تحقیر چندباره آمریکا ختم شد. در ادامه اظهارات ترامپ را که مستقیما به ترور سردار سلیمانی اشاره می‌کند را خواهید خواند:

• ساعاتی پس از ترور سردار قاسم سلیمانی، طی بیانیه‌ای که دونالد ترامپ آن را صادر کرد و در سایت رسمی کاخ سفید نیز قرار گرفت، وی شخصا مسئولیت ترور را به عهده گرفت. پیش از انتشار بیانیه زیر و بلافاصله پس از انجام عملیات ترور هم با به اشتراک گذاشتن پرچم آمریکا در حساب توئیتری خود، تلویحا از ترور سردار سلیمانی ابراز رضایت کرد.

چرا آمریکا را قانون‌گریز و دولتی تروریستی می‌خوانیم؟

طی بیانه‌ای که دونالد ترامپ آن را در تاریخ ۳ ژانویه مطابق با ۱۳ دی ماه، منتشر کرد و در سایت رسمی کاخ سفید به اشتراک گذاشته شد، آمده است: «شب گذشته ارتش آمریکا تحت نظارت مستقیم من، طی عملیاتی بی عیب‌ونقص، تروریست شمار یک جهان یعنی قاسم سلیمانی را کشت». در ادامه این بیانیه ادعا شده است: «سلیمانی در حال برنامه‌ریزی برای یک حمله قریب‌الوقوع به دیپلمات‌ها و پرسنل آمریکایی در عراق بود، اما ما در حین انجام عملیات متوجه او شدیم و به کار او پایان دادیم».

• دونالد ترامپ طی روز‌های پس از انتشار بیانیه، در ۱۳ ژانویه مطابق با ۲۳ دی ماه، و پس از آنکه نتوانست قریب‌الوقوع بودن حمله از سوی سردار سلیمانی به دیپلمات‌های آمریکایی را اثبات کند طی پیامی در حساب توئیتر خود نوشت: «این موضوع اهمیتی ندارد..» در پیام توئیتری آمده است: «رسانه‌های جعلی به همراه شرکای دموکرات خود به سختی در حال تحقیق‌اند که آیا واقعا حمله سلیمانی قریب‌الوقوع بوده و یا خیر و اینکه تیم من موافق با این اقدام بوده‌اند و یا خیر. پاسخ به هر دو سوال یک بله محکم است. اما این موضوعات به خاطر گذشته وحشتناک او اهمیتی هم ندارد».

چرا آمریکا را قانون‌گریز و دولتی تروریستی می‌خوانیم؟

• دونالد ترامپ همچنین در همان روز توئیت دیگری منتشر کرد و تلویحا به ترور سردار سلیمانی اعتراف کرد. وی مجددا مدعی شد که سردار سلیمانی تعداد زیادی آمریکایی را کشته و قصد داشته تا مجددا در عملیات دیگری تعداد دیگری را بکشد، اما ما اجازه ندادیم و او را گرفتیم (ترور کردیم).

چرا آمریکا را قانون‌گریز و دولتی تروریستی می‌خوانیم؟

• اما در این بین دونالد ترامپ اذعان کرده که هنگام عملیات در حالی که در تعطیلات سال نو به سر می‌برده، خود شخصا از طریق چندین مانیتور شاهد ترور سردار سلیمانی بوده است. سی‌ان‌ان طی گزارشی در ۱۸ ژانویه مطابق با ۲۸ دی ماه به قلم کوین لیپتاک، مطلب ذکر شده را شرح داده است.

چرا آمریکا را قانون‌گریز و دولتی تروریستی می‌خوانیم؟

طی این گزارش جزئیات عملیات از قول ترامپ نقل شده است. وی طی یک مراسمی در اقامتگاه اختصاصی خود در مارالاگو ماجرا را این‌طور شرح می‌دهد: «افسر نظامی مسئول به من گفت که آن‌ها با هم هستند و دو دقیقه و یازده ثانیه با مرگ فاصله دارند. او گفت که آن‌ها در یک ماشین هستند و تقریبا تا یک دقیقه دیگر بیشتر زنده نیستند. سی ثانیه. ده، نه، هشت، ... بوم.. به من گفتند که کار آن‌ها تمام شد».

ترور سردار سلیمانی، جنایتی از پیش تعریف شده

در ادامه رصد اعتراف آمریکا به ترور سردار سلیمانی، به برخی از رسانه‌های این کشور برمی‌خوریم که از نحوه تصمیم‌گیری در این‌باره گفتند. دیلی بیست طی گزارشی در تاریخ ۳ ژانویه مطابق با ۱۳ دی ماه، ضمن ارائه گزارشی به قلم جمی رز، از تصمیم ترور سردار سلیمانی در تابستان سال ۲۰۱۹ میلادی سخن به میان آورد. تصویر تیتر این گزارش را در ادامه می‌بینید. در این گزارش آمده که تصمیم به ترور سردار سلیمانی هفت ماه قبل از عملیات و در تابستان ۲۰۱۹ توسط مقامات آمریکایی اتخاذ شده است. به گزارش دیلی بیست، پس از شکار پهپاد آمریکایی به دست ایران در تابستان سال ۲۰۱۹، جان بولتون مشاور ارشد ترامپ طرح ترور سردار سلیمانی را به ترامپ ارائه کرد. اما وی هفت ماه بعد و در پی التهابات در عراق، دستور به انجام این ماموریت داد، چراکه به دنبال یک بستر مناسب برای عملیاتی شدن این طرح می‌گشت.

چرا آمریکا را قانون‌گریز و دولتی تروریستی می‌خوانیم؟

«وکس» هم طی گزارش دیگری فاش می‌کند که ترامپ از سال ۲۰۱۷ طرح ترور سردار سلیمانی را در ذهن می‌پرورانده است. طی گزارشی به قلم الکس وارد در تاریخ ۱۳ ژانویه مطابق با ۲۳ دی ماه، نویسنده اعتراف می‌کند که طرح موضوع حمله‌ای قریب‌الوقوع از سوی سردار سلیمانی به پرسنل آمریکایی در عراق دلیل واقعی ترور وی نبوده است و اینکه ترامپ از مدت‌ها پیش به دنبال ترور سردار سلیمانی بوده است. تصویر تیتر این گزارش را در ادامه می‌بینید. در این گزارش آمده که ترور سردار سلیمانی بسیار فراتر از ادعای قریب‌الوقوع بودن یک حمله از سوی وی بوده است.

چرا آمریکا را قانون‌گریز و دولتی تروریستی می‌خوانیم؟

این گزارش تاکیده کرده که بحث ترور سردار سلیمانی اولین بار در سال ۲۰۱۷ مطرح شده و سپس در ماه ژوئن سال ۲۰۱۹ یعنی تابستان گذشته به تصویب رسیده است. وکس به نقل از گزارشی از واشنگتن پست می‌نویسد: «ساعاتی پیش از ورود ترامپ به ریاض، حوثی‌ها ریاض را مورد هدف قرار می‌دهند و از آنجا بود که ترامپ به فکر ترور سلیمانی افتاد، اما جیم ماتیس وزیر دفاع وقت آمریکا او را از این اقدام بازداشت». هرچند که ماتیس از اظهار نظر در این‌باره در رسانه‌ها خودداری کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۳ ۲۶ تير ۱۳۹۹
سردارعزیزمان وتمام شهیدان مدافع حرم ازماگرفتید ای کاش بودنندالان خیلی بهشان احتیاج داریم مردان بی ادعاکاش کاش کاش مسئولین ازاین مردان بی ادعادرس میگرفتندرفتندتامامرد مراحت باشیم مسئولین فقط به فکرحساب بانکیشون هستندممنون بابت خبرهای بروزتان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۲۶ تير ۱۳۹۹
چرا آمریکا را قانون‌گریز و دولتی تروریستی می‌خوانیم؟
جواب ؛ چون قانون‌گریز و دولتی تروریست است .
Iran (Islamic Republic of)
فرزند زاگرس
۱۴:۲۸ ۲۶ تير ۱۳۹۹
آمریکا کشوری ضد بشری و تروریست و خون ریز است و این سردار بزرگ ایرانی راهش را انتخاب کرده بود و در آخر سینه اش را سپر موشک های این تروریستها کرد.شهادت حق مردانی بزرگ همچون سلیمانی بود.
درود بر سلیمانی ها و لعنت و نفرین و مرگ بر تروریست‌های داعشی و حامیان تروریست و تروریست پرور شان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۶ تير ۱۳۹۹
خداوند عمری دهد تا شاهد انتقام خون شهید بزرگوار وسردار دلهایمان باشم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۲۶ تير ۱۳۹۹
خاک برسر اون انسانهای جاهلی که مسائل رو باهم قاطی میکنند
صدام ازجای گرمی درنمیاد.گاهی اوقات از که چیزی درخانه نداریم بخوریم ازفرط گرسنگی بدنم میلرزد،برای نصف بیماریهایم دکتر نمیرم،حسرت خیلی چیزایی رو که نود در صد مردم دارند به دل دارم،گوشت که چطوربشودتا بتوانیم یک کیلو بگیریم،اما همه چیز شکم و راحت طلبی نیست بلکه عزت نفس وبا آزادگی زنده کردن ازهمه چیز بالاتراست،اگر راست میگوئیم پیرو و دلبسته امام حسین علیه السلام هستیم که درنهایت عطش خویش واصحاب وعزیزانش حتی طفل شیرخواره اش تسلیم نشد وفرمود:هیهات منه الذله واگراین حرفها راغیرازپیروان امام حسین که درود سلام خداوند براوبادهستند این امام عزیز ما به آنها هم توصیه میکند
اگردین نداریدلااقل آزاده باشید که اگرهرکس جزاین باشد میشود مخاطب بارز این فرموده خداوند درقرآن کریم که؛
کالانعام بل هم اضل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۲۶ تير ۱۳۹۹
هرانسانی که به شایستگی وبه حقیقت بندگی خدا رابه جا بیاورد
ودرهمه کارها رضای پروردگار را بر هرچیز دیگر مقدم بدارد و تحت فرامین پیامبرواولیاءخداوند(علیهم السلام) باشد براثراین بندگی وپیروی نتیجه این میشودباپروردگارعالمیان واین انوارمطهرسنخیت پیدا میکند و وجودش همه نور میشودکه همگن ازاین نوربهره می برند،گرچه شیطان صفتان کورباطن راتاب تحمل این نور نیست ودر پی خاموش کردن این نور الهی هستند،کاری را که آمریکا ومتحدانش با سردار دلها سپهبدشهیدحاج قاسم سلیمانی عزیزتراز جان ما کردند
اما غافل از اینکه
دشمنت کشت ولی نورتوخاموش نگشت
آری آن جلوه که فانی نشود نورخداست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۲۶ تير ۱۳۹۹
سردارعزیزمان وتمام شهیدان مدافع حرم ازماگرفتید ای کاش بودنندالان خیلی بهشان احتیاج داریم مردان بی ادعاکاش کاش کاش مسئولین ازاین مردان بی ادعادرس میگرفتندرفتندتامامرد مراحت باشیم مسئولین فقط به فکرحساب بانکیشون هستندممنون بابت خبرهای بروزتان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۶ تير ۱۳۹۹
سردار روحت شاد / در کشور ما هم اختلاسگران بخاطر داشتن رانت قوی قانون گریزند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۶ تير ۱۳۹۹
خواهشا قیمت ها رو بررسی کنید و جنایتی که در حق مردم دارید انجام می دهید رو ببینید دلار 24000 و سکه 11م
United States of America
ناشناس
۱۴:۳۹ ۲۶ تير ۱۳۹۹
بخاطرسقوط بیشتر پول ملیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۲۶ تير ۱۳۹۹
میشه مسائل رو با هم قاطی نکنید؟ما هم تو آتش تورم و بی تدبیری رئیس جمهوری که شماها انتخاب کردید داریم میسوزیم،
ولی این خبر در مورد آمریکا و جنگ افروزی و ترورهای این کشور خبیثه..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۶ تير ۱۳۹۹
خواهشا قیمت ها رو بررسی کنید و جنایتی که در حق مردم دارید انجام می دهید رو ببینید دلار 24000 و سکه 11م
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۲۶ تير ۱۳۹۹
هر سخن جایی دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۲۶ تير ۱۳۹۹
این مرد بزرگ شهادت لیاقتش بود اینهم این مدلی به حالت اربن اربا شهادت قسمت هرکسی نمیشود : خدایا لعنت کن قاتلان سردار عزیز شهید سلیمانی را
United States of America
ناشناس
۱۴:۴۶ ۲۶ تير ۱۳۹۹
میگی شهادت قسمت هرکسی نمیشود بعد میگی خدایا لعنت کن قاتلان سردار عزیز را?? سلیمانی شهید شهده بقتل که نرسیده ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۲۶ تير ۱۳۹۹
دلم واسه سردار تنگ شده/ روحش شاد/ راهش پر رهرو باد.
Ukraine
ناشناس
۱۲:۴۵ ۲۶ تير ۱۳۹۹
گر پدر نیست تفنگ پدری هست هنوز

انتقام ادامه دارد
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۴:۳۰ ۲۶ تير ۱۳۹۹
آفرین ،احسنت،رحمت و درود بر پدر و مادرت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۲۶ تير ۱۳۹۹
دلتون خوشه ها. مردم دیگه حوصله این حرفها رو ندارن. شما دنبال چی هستین؟ جنگ با شکم خالی که نمیشه. فایده دشمنی با آمریکا برای مردم تا حالا چی بوده؟؟؟!!! از کدوم عزت دم میزنید وقتی چندین ساله مردها جلوی خانواده هاشون ذلیل و شرمنده هستن.
Ukraine
ناشناس
۱۲:۴۴ ۲۶ تير ۱۳۹۹
هوای آلبانی چطوره
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۱۳:۳۴ ۲۶ تير ۱۳۹۹
حرف حق رو زدی
Iran (Islamic Republic of)
عبدالهی
۱۴:۳۱ ۲۶ تير ۱۳۹۹
حرف مفت زد باید داعش رو همچنین آدمهای ترسویی میدیدند،واقعا آب و هوای آلبانی چطوره مزدور غرب؟؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۲۶ تير ۱۳۹۹
خاک بر سر بی غیرتت،فقط به فکر شکمتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۲۶ تير ۱۳۹۹
فایده دوستی با آمریکا چی بود؟ زدن زیر برجام.در همان دوران برجام هم تحریم ها را سخت تر کردن.سردارمونو ترور کردن چون میخواست از مرزهای کشورمون در برابر داعش ساخته شده به دست آمریکا دفاع کنه.خدا هیچ هموطنی را بی غیرت نکند
United States of America
ناشناس
۱۴:۴۸ ۲۶ تير ۱۳۹۹
برای مردم هچی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۲۶ تير ۱۳۹۹
درود برتو
Iran (Islamic Republic of)
هادى
۱۱:۴۰ ۲۶ تير ۱۳۹۹
اين سلبريتيهاى ما وقتى هزاران نفر مثل شهيد سليمانى در دنيا ترور ميشوند كجا هستند كه بنويسند
اى كشورهاى وحشى دنيا انسانهاى قهرمان را مثل بزدلها ترور نكنيد
فقط حقوق سارقان مسلح و متجاوزين به عنف برايشان محترم است
الان لال شده اند ؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۲۶ تير ۱۳۹۹
آفرین،احسنت
United States of America
ناشناس
۱۴:۴۹ ۲۶ تير ۱۳۹۹
لال شدن
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۱:۳۴ ۲۶ تير ۱۳۹۹
من نمیدونم چرا امریکا تروریسته و نمی خوامم بدونم فقط اینا میدونم بخاطر واردات گوشت یخی از برزیل منه دامدار در حال ورشکسته شدنم و مسئولین اجازه نمیدن قیمتش بره بالا و نهاده های دام هم پیدا نمیشه ولی دولت وقتی میخواد ورشکست بشه بنزین را گرون میکنه به سفره مردمم نگاه نمیکنه.
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۱۳:۳۵ ۲۶ تير ۱۳۹۹
دقیقا منم همین مشکل رو دارم پرورش دهنده هستم
United States of America
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۶ تير ۱۳۹۹
شماهم گرون کن ایرانی به سفره مردمم نگاه نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۶ تير ۱۳۹۹
منم رژیم صهیونیستی رو نمیبخشم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۲۶ تير ۱۳۹۹
کار خوبی میکنی
United States of America
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۶ تير ۱۳۹۹
مبخش
Iran (Islamic Republic of)
مانی
۱۱:۰۹ ۲۶ تير ۱۳۹۹
#_انتقام_سخت_میخواهیم


#_به_راحتی_چشم_بروی_جنایت_آمریکا_نمیبندیم


#_آمریکا_را_نمی بخشیم
United States of America
ناشناس
۱۴:۵۴ ۲۶ تير ۱۳۹۹
برو بگیر مانی
Iran (Islamic Republic of)
مانی
۱۱:۰۹ ۲۶ تير ۱۳۹۹
#_انتقام_سخت_میخواهیم


#_به_راحتی_چشم_بروی_جنایت_آمریکا_نمیبندیم


#_آمریکا_را_نمی بخشیم
Iran (Islamic Republic of)
مانی
۱۱:۰۹ ۲۶ تير ۱۳۹۹
#_انتقام_سخت_میخواهیم


#_به_راحتی_چشم_بروی_جنایت_آمریکا_نمیبندیم


#_آمریکا_را_نمی بخشیم
آخرین اخبار