هزینه‌های میلیونی برای یک شب لاکچری بودن/ «۲ میلیون بده با آیفون برو مهمانی»

این روزها افراد هزینه‌های کلانی پرداخت می‌کنند تا در ظاهر "پولدار" به نظر برسند، چند میلیون می‌دهند که فقط برای یک شب، یک برند خاصی در دست و یا زیر پایشان باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، همه می‌دانیم که قیمت برخی از برندهای تلفن همراه سر به فلک کشیده و برای خرید یک تلفن همراه مبلغ ۳۳ میلیون و حتی بیشتر باید پرداخت شود. هرچند حتما لزومی ندارد که فلان برند یا فلان مدل تلفن همراه در دست ما باشد، اما این نوع نگاه برای همه یکسان نیست.

شاید برای خیلی از ما مهم نباشد با چه مدل تلفن همراهی به مهمانی برویم و یا حتی برایمان مهم نباشد پراید سوار شویم یا آخرین مدل بنز و BMW، اما برای برخی این‌ طور فرق می‌کند. برخی دوست دارند وقتی به مهمانی می‌روند همه نگاه‌ها به سوی آن‌ها باشد و همه از آن‌ها حرف بزنند. دلشان می‌خواهد بزرگ باشند، اما نمی‌دانند که هیچکس با مدل ماشین و گوشی تلفن همراه بزرگ نمی‌شود هیچکس به خاطر وسایلی که در اختیار داریم به ما احترام نمی‌گذارد.

این روزها افراد هزینه‌های کلانی پرداخت می‌کنند تا در ظاهر "پولدار" به نظر برسند. چند میلیون می‌دهند که فقط برای یک شب، یک برند خاصی در دست و یا زیر پایشان باشد. آیفون ۱۱ پرومکس را برای یک شب در یک مهمانی اجاره می‌کنند تا نگاه دیگران را به خود جلب کنند. شاید عجیب به نظر برسد، اما داریم افرادی که فقط برای گرفتن یک عکس و اشتراک گذاری آن در فضای مجازی میلیون‌ها پول می‌دهند تا آخرین مدل یک برند خاص اتومیبل زیر پایشان باشد، چراکه می‌خواهند با این عکس‌ها فالوئر جذب کنند.

شاید یکی اسمش را بگذارد چشم و هم چشمی یا یکی بگوید این افراد "شخصیت نمایشی" دارند، به دنبال این هستند که خود را بهتر از آنچه هستند نشان دهند. می‌خواهند بگویند که ما از همه بهتریم، اما به راستی چشم و هم چشمی چقدر می‌تواند در گرایش افراد به چنین مسأله‌ای تأثیرگذار باشد؟ 

هزینه‌های میلیونی برای یک شب لاکچری بودن/ «۲ میلیون بده با آیفون برو مهمانی»

دلایل بروز چشم‌ و هم چشمی بد چیست؟

در این باره رضا فریدی روانشناس بالینی و فعال آسیب‌های اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: پدیده چشم و هم‌ چشمی که در گذشته چندان رایج نبود، بنا به دلایل مختلف اکنون در ابعادی گسترده‌ای در جامعه ظاهر شده است. افراد می‌خواهند با همه قدرت، طبقه بالاتر از خود را سرمشق قرار دهند. این پدیده روی روابط اجتماعی اثر گذاشته است.

وی با بیان اینکه اگر این پدیده در گذشته مربوط به طبقه خاصی از جامعه بود، اکنون همه‌گیر شده است، افزود: شاید بتوان گفت نوعی حسادت اجتماعی در جریان است که نمونه‌های آن را این روزها در فضای مجازی مشاهده می‌کنید.

در مسائل مادی همه می‌خواهند از یکدیگر سبقت بگیرند، پای ابزار مادی که وسط باشد همه می‌خواهند ثابت کنند «من بهترم، گوشی موبایل من بهتره، مدل ماشین من بالاتره، من پول بیشتری برای فلان لباسم در عروسی دادم، آرایشگاهی که من رفتم لاکچری تره» اما در دنیایی که بی‌اخلاقی در آن فریاد می‌زند هیچکس به دنبال اخلاق مداری نیست، هیچکس نمی‌خواهند از لحاظ معنوی از دیگری سبقت گیرد، همه می‌خواهیم یکدیگر را له کنیم و بالا رویم.

فریدی با اشاره به اینکه وقتی ما از پدیده نابهنجار چشم و هم‌ چشمی سخن به میان می‌آوریم، منظور رقابت و مسابقه در مادیات است، گفت: مسابقه در معنویات و اخلاق و اینکه هر کسی در کار نیک و خیر شتاب کند و در انجام آن گوی سبقت را از دیگران برباید، بسیار کار پسندیده و اخلاقی است و خداوند در آیات زیادی همه را تشویق و ترغیب کرده و آن را به‌ عنوان یک ارزش معرفی کرده است.

این روانشناس ادامه داد: مؤلفه‌های اساسی چشم و هم‌ چشمی بد در تظاهر، رقابت ناسالم، احساس خودکم بینی و کمبود، در امور مادی و ارضای آن به اشکال گوناگون یافت می‌شود. چشم و هم چشمی بد، نوعی نقص و نارسایی در شخصیت شخص و نادرستی در بینش و نگرش او است که می‌تواند منجر به بیماری روانی چون افسردگی و احساس نومیدی و بی‌اعتمادی شود.

هزینه‌های میلیونی برای یک شب لاکچری بودن/ «۲ میلیون بده با آیفون برو مهمانی»

وی با بیان اینکه یکی از دلایلی که موجب می‌شود چشم و هم‌چشمی بد و رقابت ناسالم در جامعه و بین افراد شیوع پیدا کند، تسلط روحیه رقابت ناسالم در جامعه است، گفت: یعنی افرادی که از حیث امکانات مادی و معنوی دچار کمبود هستند، بدون در نظر گرفتن اوضاع اقتصادی و خانوادگی خود به‌ دنبال نیازهای غیرواقعی می‌روند و با اعتقاد بر اینکه اگر فلان مقام یا موقعیت را داشته باشم در جامعه مقبولیت بیشتری خواهم داشت، مرتباً اتومبیل یا وسایل منزل خود را ارتقا می‌دهند و در این میان رسانه‌های جمعی به ویژه فیلم‌های سینمایی نیز به این پدیده، بیشتر دامن می‌زنند تا جایی که چشم و هم چشمی بد و تقلید از لباس شروع می‌شود و به‌ تدریج در تمام زمینه‌ها از قبیل مجالس و مهمانی‌ها، معاشرت‌ها و رفت و آمدها حتی در انتخاب مسکن و وسایل زندگی و شخصی تأثیر می‌گذارد.

فریدی با بیان اینکه وقتی در یک جامعه ارزش‌ها تغییر پیدا کنند و داشته‌های مادی جای ارزش‌های معنوی را بگیرند، افراد برای به‌ دست آوردن جایگاه اجتماعی می‌کوشند خود را به ابزار روز مجهز سازند. آن‌ها می‌پندارند که داشتن این ابزار موجب می‌شود سریع‌تر پیشرفت کنند و بیشتر دیده شوند و این گونه سعادت و خوشبختی واقعی را تجربه کنند.

این روانشناس با تأکید بر اینکه چشم و هم چشمی‌ها اگر به‌ صورت رقابت سالم در زمینه تحصیلی، حرفه و شغل باشد، موجب پیشرفت انسان است، اضافه کرد: چشم و هم چشمی بیشتر اوقات همان طور که بیان کردم به‌ صورت رقابت ناسالم در برخی زمینه‌ها از قبیل خرید لوازم منزل، پوشاک، طلا و زیورآلات، انتخاب رشته تحصیلی و حتی سفرهای خارجی و زیارتی مشاهده می‌شود که نه تنها موجب پیشرفت نمی‌شود، بلکه از نظر اقتصادی و روانی به خانواده و حتی جامعه لطمه می‌زند.

آنقدر در زندگی درگیر مادیات شدیم که همه چیز را از یاد بردیم و فکر می‌کنیم زندگی در همین آهن‌ها خلاصه شده و خوشبختی در صورتی معنا پیدا می‌کند که ما بهترین تلفن همراه و اتومبیل را داشته باشیم. حاضریم پول خود را دور بریزیم، اما در نظر دیگران لاکچری باشیم، کسب و کارهای کاذب دیگران را با طرز فکر اشتباه رونق می‌دهیم، شبی ۲ تا ۳ میلیون بابت اجاره تلفن همراه اجاره می‌دهیم و همین مبلغ و گاهی بیشتر را بابت اجاره ماشین فقط برای گرفتن یک عکس پرداخت می‌کنیم.

علل گرایش جوانان برای اجاره تلفن همراه و اتومبیل گران قیمت

علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس و روانشناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علل گرایش جوانان امروز به اجاره تلفن همراه و اتومبیل گران قیمت، اظهار کرد: زندگی در کلانشهرها نیازمند یک‌سری سازوکارهاست، یکی از این سازکارها آن است که نیاز داریم خودمان را به دیگران ثابت کنیم، در صورتی که در شهرهای کوچک با خانواده و قومیت شناخته شده هستیم و نیازی نداریم خودمان را به اثبات برسانیم.

این جامعه شناس با بیان اینکه در کلانشهر‌ها که افراد یکدیگر را نمی‌شناسند نیاز است که خود را به دیگران بشناسانند، بیان کرد: افراد برای اینکه خودشان را به دیگران اثبات کنند به چیز‌های مختلفی نیاز دارند که یکی از آن‌ها نیاز مادی مانند؛ داشتن تلفن همراه و اتومبیل گران قیمت و زندگی در یک مکان جغرافیایی خاص یعنی شمال تهران است.

وی با بیان اینکه در دست داشتن تلفن همراه گران قیمت در وهله اول نشان‌گر طبقه اجتماعی است که به آن تعلق داریم، گفت: گاهی از این ابزار‌های مادی استفاده می‌کنیم تا به اهداف‌ دیگر برسیم، به عنوان مثال می‌خواهیم یک معامله کلانی را انجام دهیم و وقتی با ماشین گران قیمت به آن جلسه می‌رویم فکر می‌کنیم طرف مقابل با دیدن این اتومبیل، به ما اعتماد می‌کند. همچنین گاهی جوان‌ها با هدف اینکه اصطلاحاً مخ یک نفر را بزنند یا قرارداد‌های بزرگی را ببندند، تلفن همراه گران قیمت را اجاره می‌کنند تا به رخ دیگران بکشند و خود را در جایگاه دیگری نشان می‌دهند و ادای طبقه پولدار را در می‌آورند.

شریفی یزدی خاطرنشان کرد: به نشان دادن طبقه اجتماعی که به آن تعلق نداریم و خود را بالاتر از آن چیزی که هستیم نشان دهیم اصطلاحاً تفاخر اجتماعی می‌گویند، این افراد اصولاً اعتماد به نفس پایینی دارند و یا از لحاظ روانشناسی می‌توان گفت که شخصیت نمایشی دارند که از این ابزار‌ها برای عرضه خود استفاده می‌کنند.

داشتن این ابزارهای مادی برای ما، نه شأن و شخصیت دارد و نه جایگاه ما را در جامعه بالا می‌برد. شاید به طور کوتاه مدت نظر دیگران را جلب کنیم اما در معاشرت با دیگران اگر اخلاق مدار نباشیم، تلفن همراه و اتومبیل گران قیمت اجاره‌ای ما باعث حفظ روابط نمی‌شود، چراکه برای حفظ روابط بیش از داشتن ابزارهای مادی نیاز به شخصیت و اخلاق اجتماعی است. دیر یا زود همه خواهند فهمید ما آن طور که نشان می‌دهیم نیستیم، ما آنقدرها که معلوم است لاکچری نیستیم، پس بهتر است در هر لحظه و زمان خودمان باشیم. مگر خودمان چه ایرادی دارد؟


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
Mmmm
۲۳:۵۵ ۲۹ تير ۱۳۹۹
هستند باور کنید هستند ادمایی که نون شب ندارند ولی میخان پز بدن نمیدونم چرا، شکم خالی و پز عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
این کار آدمهای بدبخته. کسی که قدر داشته های خودش رو نمی دونه و خوشبختی را در قرض کردن از دیگران میدونه. اون طرف مقابل هم سواستفاده می کنه .عجب فرصت طلبانی .عجب کوته فکرهایی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
چه بیکارند و چه راههای بیخودی انتخاب میکنند روفتوگری کن انسان باش
بهترتا اینکارهای بیخود
Iran (Islamic Republic of)
اسقر اصغري
۰۸:۵۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
مسلما شما كاملا درست و متين مي فرماييد هيچكس به خاطر ماشين يا تلفن همراه به ما احترام نمي گذار چرا كه تمام افراد جامعه ما تحصيلكردگاني روشنفكر هستند كه ارزش واقعي افراد را مي شناسند و به شخصيت وجودي افراد احترام مي گذارند نه تلفن و ماشينشان شما كاملا درست و دقيق مي گوزيد تا جاييكه نزديك است برينيد
Austria
ناشناس
۰۸:۲۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
اتریش زندگی میکنم و همسر اتریشی دارم ، اینجا ماشین شورولت کروز داریم ولی در ایران همسرم دیوانه ،، پیکان ،، شد و یک پیکان ترو تمیز ۷۳ خریدیم ، با افتخار سوار پیکان میشه و میگه مهم اینه همراه شوهرم هستم ،
در ایران این چشم هم چشمی ها نابودمون میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
پول خوشبختی نیاره
امآآدم بی پول بدبخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۲۹ تير ۱۳۹۹
علی برکت الله ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
تن آدمي شريف است به جان آدميت نه همين لباس زيباست نشان آدميت كشورهاي پيشرفته مردمانشون دنبال اختراع و بهتر كردن شرايط زندگيشون هستن حالا هنر مردم مملكت ما وقت گذروني و غفلت از عمرشونه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۷:۲۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
خرج که از جیب مردم باشد،حاتم عطایی شود آسان شود
البته حاتم خیرش به مردم میرسید
تک تک شما جوابگوی خون شهدا هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
این وسط شهدا رو چرا آوردی چه ربطی داشت ب شهدا
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۶:۳۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
انسان در هر شرایطی میتونه با شخصیت باشه و با عشق زندگی کنه هیچ لازم نیست با ابزار کذب خودشو طور دیگری جلوه بده
Iran (Islamic Republic of)
نگار
۰۳:۰۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
اینجور آدما بیمار روانی می باشند.
آدم باید شخصیت داشته باشه نه اینجور ک ماشین و موبایل اجاره کنن.
اینا کمبود دارن.
Iran (Islamic Republic of)
Erkan
۰۲:۵۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
من ک یه هواوی وای 9 دارم با دنیا هم عوضش نمیکنم گوربابای کلاس و مد
Iran (Islamic Republic of)
حسین ناظم زاده
۰۲:۳۱ ۲۹ تير ۱۳۹۹
ما ایرانیها در بعضی از مقاطع به خاطر نداشتن آگاهی در حال ضربه زدن به خود و دیگران و ایران بودیم! و همچنان ادامه دارد این نادانی و نادانی و همچنان نادانی! عجبا!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
سلام واقعا چقدر اوغده دارند اینایی که اینکار میکنند من فقط میدونم همیشه خودت باش تا بهت احترام بذارند فقط فقط خودت باش
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۱:۴۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
وقتی تویه جامعه کارگربالباس کارمیره تویه اداره وکارمند اون اداره طوری صحبت میکنه که انگارطلب کاره ویکی دیگه که باکت وشلوارو بوی ادکلن گرون قیمتو میبینه طوری رفتارمیکنه که انگارطرف رئیس جمهور یه مملکته همین اتفاق هامیوفته.باوربکنیم یانه تومملکت ماکسیکه ماشینوگوشیه گرون قیمت داره باهاش مثل امپراطور برخوردمیشه ومحترمانه وبلعکس.ازبالا تاپایین تومملکت ماهمینه.کسیکه پولداره ادب داره منطق داره حتی اگه به کسی توهین های بدهم بکنه میگن داره طرفشو نصیحت میکنه پس خواهشا خودمونوگول نزنیم
Iran (Islamic Republic of)
ابوذر
۰۰:۵۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
نود درصد مشگلات ما بر میگرده به کسانی که صبح تا شب تو تلویزیون ایران دم از ساده زیستی میزنند اقا زاده هاشون تو خیابان ها دور دور میکنند با پولهای مردم حالا پول حروم به جهنم دل خیلی از جونها را میشکنند تازه داشتن مادیات اونم گوشی و ماشین حسرت نیست حسرت کردند این عقده بازیا بر میگرده به....علی برکه الله.
Canada
ناشناس
۰۰:۲۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
من یاد یک کشور عربی میاندازد که
در ماه مبارک رمضان برای افطار رفته بودیم
خانواده عرب با دو یا سه تا مستخدم فلیپینی با لباس یونیفورم
که همه متوجه شوند که این دختران جوان مستخدم هستند و
پیش خودش هم ننشسته بودند .میز جدا با بچه های خانواده
واقعا به روزه گرفتن شون شک کردم
چونکه هیچ بویی از اسلام نبرده بودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۲۸ تير ۱۳۹۹
شعر رو خراب نکن. خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا میرود....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۲۸ تير ۱۳۹۹
چرا سلبریتی ها نباید مالیات بدهند
Iran (Islamic Republic of)
انسانیت
۲۳:۰۲ ۲۸ تير ۱۳۹۹
دوستان عزیز چیزی که من شخصا دیدم و تجربه کردم...هر کسی که بخواد خودش نشون بده یا زندگیش و دارایش به رخ دیگران بکشه مطمئن باشید هم از لحاظ مالی و هم اخلاقی فقیر هستش...دوستان زیادی دارم که زندگی لاکچری و دارائی آنچنانی دارند ولی وقت کلاس گذاشتن و خودی نشون دادن ندارند مطمئن باشید...این فقط متعلق به اشخاص فیک و بی خاصیت هستش که میان خودشون نشون میدن شاید یه کوچلو دیده شدن و مطرح بشن...!
Canada
ناشناس
۲۲:۵۸ ۲۸ تير ۱۳۹۹
درست منو یاد تازه به دوران رسیده میکند و اشخاصی
که خیلی سطحی فکر میکنند
باید داستان زندگی میلیارد دلاری Ali benans
برای جوانان بنویسید .میلیاردی استرالیایی
که با سرطان از دینا رفت
مصاحبه اش در بیمارستان را
شاید درس عبرتی برای جوانان وطن شود
Iran (Islamic Republic of)
DaTaM
۲۲:۳۹ ۲۸ تير ۱۳۹۹
هرچقدر فک میکنم میبینم اینکار دلیل و توجیحی ویا منفعت بیشتر از دومیلیون نداره
Iran (Islamic Republic of)
ماری
۲۲:۲۸ ۲۸ تير ۱۳۹۹
عالی
Iran (Islamic Republic of)
زهی
۲۲:۲۴ ۲۸ تير ۱۳۹۹
در آن سوی شهر سفره هارا باشراب ارغوانی و کلوچه زعفرانی زینت میدهندو در این سوی شهر کودکان گرسنه بر دامان مادرشان جان میدهند . ایا جهل این مردم مقدم بر فقرشان است یا فقرشان مقدم بر جهل
Iran (Islamic Republic of)
عبدالرضا غیایی شاملو
۲۱:۵۰ ۲۸ تير ۱۳۹۹
اتفاقأ هیچ پولدار اصیلی منظورم از پولدار بچه پولدار نیست، منظورم از پولدار کسی که خودش به ثروت و پول رسیده باشد و خود بدست آورده باشد اکثرأ دنبال مارک و برند نیستند و اکثرا ماشین ها پژو پارس و گوشی ها همان نوکیا و سامسونگ های قدیمی چون این افراد از درون حس قدرت دارند و نیاز به درست کردن ظاهر ندارند، یاعلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۲۸ تير ۱۳۹۹
خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۲۸ تير ۱۳۹۹
خاااااک
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۲۱:۱۰ ۲۸ تير ۱۳۹۹
از چی شاکی هستین؟جامعه ای هست که خودتون ‌ساختید.عملکرد غلط شما باعث این همه فاصله طبقاتی شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۲۸ تير ۱۳۹۹
آیفون بیخود بزرگش کردین الان اکثر گوشی ها با دوام و امکانات خوبی دارن ماشین هم علتش انحصاره با برداشتن گمرک و بهبود وضع اقتصادی حل میشه مسئله رو ریشه ای باید حل کرد
Canada
ناشناس
۲۰:۰۰ ۲۸ تير ۱۳۹۹
وای خدای من
چقدر بعصی از مردم
سطحی فکر میکنند
حالا موبایل ات هر چه که باشد
کارتو راه بیندازد .کافی است
وقتی تو خالی باشی
اینجور چیزها پرت میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۲۸ تير ۱۳۹۹
یه نفر هر ماه ی ایفون عوض میکنه ینفرم میره کرایش میکنه عجبا
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۱۸:۳۲ ۲۸ تير ۱۳۹۹
بعیده این حرفها راست باشه
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۲۱:۴۰ ۲۸ تير ۱۳۹۹
ی سر به سایتهای ماشینهای لوکس اجاره ای بزنید تا ببینید کرایه بنز ۵۰۰ شبی چند میلیون هست
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۸:۲۸ ۲۸ تير ۱۳۹۹
حالا همه شدن اینجا نصیحت کننده ..اونی که داره دوس داره اجاره بده شما میتونی نگیری
United States of America
ناشناس
۱۹:۳۰ ۲۸ تير ۱۳۹۹
شما هم میتونی نظر ندی . کسی مجبورت نکرده :)
Iran (Islamic Republic of)
یه پاهان
۱۷:۴۸ ۲۸ تير ۱۳۹۹
پول کلا چیز خوبیه ، داشتنش به آدم شخصیت و شعور و فهم و درک نمیده درسته ولی میتونه به آدم غرور ، عزت نفس ، اعتماد به نفس ، خوداتکایی و قدرت بده و این خیلی چیز وسوسه کننده ایه ، واسه همینم هست که خب بعضیا دوست دارن واسه یه شبم که شده این رو تجربه کنن ، زیاد سخت نگیریم دوستان ، بزارین خوش باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۲۸ تير ۱۳۹۹
خوش باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۲۸ تير ۱۳۹۹
به کجا داریم میریم
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۶:۳۹ ۲۸ تير ۱۳۹۹
البته عکس این موضوع هم وجود داره . مثلا صاحبکار من خدا میدونه که چقدر پولداره . بیش از 50 میلیارد. ولی یک خودرو کره ای از سال 90 خریده و الانم همونو سوار میشه که نهایتا 200 میلیون قیمت داره . وگوشی موبایلش از من که کارگرش هستم ارزونتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۲۸ تير ۱۳۹۹
خب اون دیگه گوشی ماشین بهش حال نمیده نمیتونه خوشحالش کنه حالشو خوب کنه ولی یکه با ی گوشه هم حد اقل یماه خوشه....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۲۸ تير ۱۳۹۹
متاسفانه بیشتر مردم ایران دچار چشم و هم چشمی و حساااااااااادت شدن .و این موضوع داره بیداد میکنه .واین زنگ خطریست که داره جامعه را تهدید میکنه .چرااااا باید این جور فکر کنن که هر خانم و اقای که لباس و کفش و ماشین وووووووو...........مارک و برند می پوشه دارای شخصیته در صورتی که باید اول اصل و ریشه و به قول ما شهرستانیها بته داشته باشن .اصلا نباید به ظاهر ادما نگاه کرد .شیک و تر و تمییز پوشیدن درست اما نه به قیمت این که دست به هر کاری بزنی .نظر من اینه که هر ادمی باید اول اون قلب و درونش پاک باشه بعد در حد معقول شیک و تمییز و مرتب بگرده نه جلف و نما گردون.انشالله که همه به راه راست هدایت شن .امیدوارم
Iran (Islamic Republic of)
Rahman
۱۵:۲۴ ۲۸ تير ۱۳۹۹
بمیرمم هزار تومان به این گوشی نمیدم تازه اونم فقط برا یه شب
Iran (Islamic Republic of)
Ali
۱۵:۵۳ ۲۸ تير ۱۳۹۹
نداری که بدی خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۹:۰۳ ۲۸ تير ۱۳۹۹
خدا را شکر کن بخاطر دانایی که داری
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۲۱:۰۷ ۲۸ تير ۱۳۹۹
خوشبحاله توکه داری .. بگو مرگ بر.................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۲۸ تير ۱۳۹۹
آیفون ۱۱پرو بخور پلو!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۲۸ تير ۱۳۹۹
منم یه نوکیا ساده , یازده دو صفر (۰۰ ۱۱ ) دارم شبی هم پانصد هزار تومن اجاره میدم
Iran (Islamic Republic of)
کلثوم کرمیان
۱۴:۲۸ ۲۸ تير ۱۳۹۹
صد میلیارد هم بدی با لباس ژنده هم افتخار نمیدم برم تو این مجالس
شخصیت واقعیم بیشتر از این احمقاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۲۸ تير ۱۳۹۹
آفرین بر شما
Iran (Islamic Republic of)
محمدامین
۱۴:۱۳ ۲۸ تير ۱۳۹۹
واقعا موندم چرا خیلی ها میخوان به هرقیمتی هم که شده خودشون رو نشون بدن به دیگران بخدا همه ی این کارها اشتباه هست بقران دیدم کسانی رو که الان افسردگی گرفتن در حد لالیگا که فقط خودشون رو هر جور شده به این واون نشون بدن الان مشت مشت قرص اعصاب میخورن پیش روانپزشک میرن آقا اینکارا واقعا یعنی چی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Austria
ناشناس
۰۸:۲۱ ۲۹ تير ۱۳۹۹
حق با شماست
Iran (Islamic Republic of)
سام
۱۴:۰۳ ۲۸ تير ۱۳۹۹
درسته که این کار دیوانگیه و ریختن پول توی جوبه و یه آدم با عقل و باشخصیت و با اصلات هرگز همچین کاری نمیکه، ولی خوبه از یه دید دیگه این قضیه تاسف بار رو بررسی کنیم، اینکه چرا انقدر اقتصاد مملکت ما داغون شده که همچین چیزایی واسه جوونا تبدیل به یه آرزو یا عقده شده، این گوشی تو بازار جهانی تقریبا 900 دلار قیمت داره که اگه اقتصاد ما درست بود و دلار ارزون بود هیچوقت شاهد همچین صحنه های تاسف باری نبودیم، توی خودرو و خیلی از وسایل دیگه هم شاهد همچین وضعی هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۲۸ تير ۱۳۹۹
حرف حقو شما زدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۸ تير ۱۳۹۹
او آدمی که دو تومن بده واسه یه شب واقعا احمق به تمام معنا ست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۸ تير ۱۳۹۹
یه جور دزدیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۲۸ تير ۱۳۹۹
هردو گروه گناهکارند گروه اول از یک نقطه ضعف سوءاستفاده می کند
گروه دوم هم مناعت طبع وقناعت ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۸ تير ۱۳۹۹
فاجعه است
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفضل
۱۲:۳۳ ۲۸ تير ۱۳۹۹
بسیار ممنونم خیلی اموزنده بود لطفا باز هم از این مطالب مفید نشر بدهید . باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
سپهر
۱۲:۲۷ ۲۸ تير ۱۳۹۹
اون پولی که دست این ساده لوحا هست بهتره به هر طروقی حتی کلاهبرداری از دستشون بیرون بیاریم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۸ تير ۱۳۹۹
دنیا چقدر نفس گیر شده است / آمدنت آقا چقدر دیر شده است / امید جهان کی پرده ز رخ می داری؟/ ببین محبت چقدر پیر شده است ....
Iran (Islamic Republic of)
مهدی رستمی
۱۲:۰۲ ۲۸ تير ۱۳۹۹
اشخاصی که دست به چنین اقداماتی می زنند ، نمونه بارز یک انسان دیوانه و داری کمبود شخصیتی است که با این روش می خواهند خلل به وجود آمده در شخصیت و مسائل مالی خود را با این راهکار پُر نمایند.
Iran (Islamic Republic of)
کلثوم کرمیان
۱۴:۲۹ ۲۸ تير ۱۳۹۹
ولی متاسفانه فت و فراوونن
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۱۱:۵۷ ۲۸ تير ۱۳۹۹
اتفاقا پول تو ایران احترام میاره
Iran (Islamic Republic of)
کلثوم کرمیان
۱۴:۲۹ ۲۸ تير ۱۳۹۹
میاره
ولی واسه نفس شخص نیست
مال پول و ظاهره
که من اینجوری دلم میگیره
Netherlands
امیر
۱۷:۴۸ ۲۸ تير ۱۳۹۹
متاسفانه همینطوره واقعا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۲۸ تير ۱۳۹۹
این افراد کار آفرین و خیر هستند مگه بده خودشون پز می دن یکی بنده خدایی هم درآمد پیدا میکنه خیلی هم خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
با مخت پز بده.
Iran (Islamic Republic of)
مانی
۱۱:۳۷ ۲۸ تير ۱۳۹۹
اینستاگرام را فیلتر کنید !


یه پا مرضه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۲۸ تير ۱۳۹۹
احسنت
Netherlands
امیر
۱۷:۵۰ ۲۸ تير ۱۳۹۹
فیلتر فرهنگ نمیسازه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۷ ۲۸ تير ۱۳۹۹
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۸ تير ۱۳۹۹
خیلی هم عالی
تقریبا میشه 90 دلار
چیزی نیست که
حقوق روزانه یک کارگر روز مزد در امریکا یا اروپا
Netherlands
امیر
۱۷:۵۱ ۲۸ تير ۱۳۹۹
نه آقا کجا یکروز؟ 6 ساعت کار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۸ تير ۱۳۹۹
تن ادمی شریف است به جان ادمیت ...... نه همین لباس زیباست نشان ادمیت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۵ ۲۸ تير ۱۳۹۹
گر که خشت اول را نهد معمار کج .......تا ثریا میرود دیوار کج .ان طور که تجربه در ادوار تاریخی نشان داده است شروع این کار با فشار روانی و پایان ان نیستی و نابودی وهلاکت است .
Iran (Islamic Republic of)
آلزایمر سیاسی
۱۰:۰۹ ۲۸ تير ۱۳۹۹
تن آدمی شریف است به جان آدمیت ، نه همین خودرو زیباست نشان آدمیت!!!!!!
من نمیخوام این مثال رو باور کنم که ایرانی جماعت عقلش تو چشماش هست اما با این چشم و هم چشمی ها و ظاهر پرستی ها دیگه باور میکنم.

متاسفانه به روزگاری رسیدیم که اگر داخل خونه و زندگیت فرش دست باف چند صد میلیونی داشته باشی ، لوازم خانگی خارجی اون هم از بهترین نوعش و چند صد میلیونی داشته باشی اما دم در خونت خودرو نباشه میگن فلانی گرسنه و ندار هست!!!!!!
اما شما خدایی نکرده نون شب نداشته باش داخل خونه و زندگیت هیچ چیزی نداشته باش اما دم در خونت یک خودرو درست حسابی باشه همه میگن وضع مالیش توپ هست!!!!!!

جوان! گیرم که با لباس و گوشی خودت رو شبیه بچه پولدارها در آوردی داخل جیبت رو چیکار میکنی؟ اونجا که دیگه مثل کویر لوت خشک و بی چیز هست اونجا رو میخوای چیکار کنی؟
Iran (Islamic Republic of)
ایمانی
۰۱:۲۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
سلام برادر من تو راست میگی بنده اجاره نشین هستم خودمم کارگر ساده هستم اصلا تو خونم هم وصایل درست حسابی ندارم چونکه دختر بچم همه چیزو شکونده اصلاچیز بدرد بخور نداریم خونمون خدا شاهده چن بار شنیدم همه میگفتن این گشنه هس زنش همیشه یه دست لباس داره اونو میپوشه ولی الان ۲۳ میلیون دادم اردی مدل ۸۴ خریدم هرکی منو میبینه میگه ای پسر وضعت خیلی توپه ها گوشی ا ده خریدی ماشین خریدی میشنوم که الان همه پشت سرم میگن فلای وضعش خیلی خوبه ماشین خریده گوشی خریده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۲۸ تير ۱۳۹۹
درس امروز
ضرب المثل خوشا چاهی که آب ازخود برآرد یعنی
فضائل انسانی اکتسابی نیست و می‌باید در خمیره‌ی شخص وجود داشته باشد. مثل را به صورت‌های چاه باید از خودش آب داشته باشد و چاهی که از خودش آب ندارد، از آب ریختن (یا آب هم توش بریزی) آبدار نمی‌شود نیز می‌آورند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۸ ۲۸ تير ۱۳۹۹
هیچکس به خاطر وسایلی که در اختیار داریم به ما احترام نمی‌گذارد.
من خودم متنفرم ولی اتفاقا همه چون این چیزها رو داری بهت احترام میزارن حتی اگه با لباس ژولیده از ماشین بنز پیاده بشی بازم بخاطر ماشینت بهت نگاه میکن
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۸:۳۶ ۲۸ تير ۱۳۹۹
سلام
همه اینها برمی گرده به شکاف طبقاتی که در جامه بوجود آمده ، مثلا قرار بود این انقلاب انقلاب پابرهنه ها باشد اما عده ای از همین پابرهنه ها وقتی دارای موقعیت سیاسی و حکومتی شدند . . . . . و نتیجه این می شود که می بینیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۲۸ تير ۱۳۹۹
دوتا ایران داریم
یک ایران برای آقایون که گل و بلبل
یک ایران برای ما فقیر بیچاره هاست هر روز دلار می‌ره بالا و سکه هم نگو
با این تورم و کارگری دیگه آینده ای نداریم
آخرین اخبار