تقاضای فرزند خواندگی در بوشهر بیش از کودکان بهزیستی است

مدیرکل بهزیستی بوشهر گفت: یکی از چالش‌هایی که با آن روبه‌رو هستیم وجود ۱۵۰ متقاضی فرزندخواندگی است زیرا تعداد کودکان به میزان تقاضا نیست.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، علیرضا حاجیونی مدیرکل بهزیستی استان بوشهر در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته بهزیستی گفت: بهزیستی تلاش می‌کند بیشتر خدمات را به‌صورت سامانه‌ای ارائه دهد تا مردم به شیوه‌های مختلفی با ارکان سازمان در تماس باشند.

او یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان بهزیستی را ایجاد مراکز مثبت زندگی توصیف کرد و افزود: مراکز مثبت زندگی با ۲۲ فعالیت راه‌اندازی و به بخش‌های غیردولتی واگذار می‌شود که در همین زمینه ۳۲ مرکز در استان راه‌اندازی شده است.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر همچنین با اشاره به نگهداری ۱۰ هزار کودک در ۲۲۵ مهدکودک استان، از وجود ۵۷۷ دانش‌آموز و ۱۵ دانشجوی تحت مراقبت و نگهداری ۱۱۲ فرزند در مراکز شبانه‌روزی خبر داد و گفت: یکی از چالش‌هایی که با آن روبه‌رو هستیم وجود ۱۵۰ متقاضی فرزندخواندگی است زیرا تعداد کودکان کمتر از میزان تقاضاست.

حاجیونی افزود: طبق سامانه فرزندخواندگی سن زوجین، تاریخ ازدواجشان، سطح اقتصادی خانواده و تحصیلاتشان، در انتخاب سن کودک مؤثر است در واقع هرچه سن والدین بالا برود کودکان باسن کمتر به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد، چون نیاز‌های روحی و روانی کودک باید متناسب باشد.

او تأکید کرد: دفتر امور آسیب دیدگان اجتماعی با سامانه تلفنی ۱۴۸۰ آماده مشاوره در زمینه کودکان و خانواده است و در یک سال گذشته سه هزار و ۱۰۰ نفر از طریق همین سامانه راهنمایی شدند. ساعت پاسخگویی این سامانه پس از به وجود آمدن مشکلات کرونا، افزایش یافته است.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر به پیگیری بیش از سه هزار و ۸۰۰ مورد  آسیب اجتماعی از سوی اورژانس اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: در خصوص کودکان کار با محوریت خانواده برنامه آموزشی برگزار شد که سعی بر توانمند کردن خانواده بوده است.

حاجیونی درباره پرداخت‌ مستمری به خانواده‌های زیر پوشش بهزیستی نیز بیان کرد: پرداخت مستمری به پنج هزار نفر زن سرپرست خانوار، پرداخت هزینه معیشت به ۳۰۸ خانوار دوقلو و ۵۵ خانوار سه‌قلو را به عهده داریم.

او ادامه داد:  ۳۱ زن سرپرست خانوار با توانمندسازی از چرخه حمایتی خارج شدند.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر از پرداخت بیمه اجتماعی هزار و ۳۱ نفر زن سرپرست خانواری ساکن شهر خبر داد و گفت: این خانوار‌ها بعد از ۲۰ سال حقوق بازنشستگی می‌گیرند.

حاجیونی، انجام ۱۴ هزار و ۶۰۰ مورد غربالگری شنوایی برای نوزادان، ۳۵هزار و ۸۰۰ مورد غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم و ۵۹۶ مورد مشاوره ژنتیکی را از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته در یک سال گذشته عنوان کرد و با اشاره به فعالیت ۳۲ مرکز درمان و بازتوانی اعتیاد در استان بیان کرد: ۳۸۴ هزار نفر در قالب طرح‌های اجتماع‌محور برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد شرکت داشتند که ۱۶۱ نفر از معضل اعتیاد بهبود پیدا کردند و با مهارت‌آموزی و وام‌های کم‌بهره شاغل شدند.

او، پرداخت کمک‌هزینه و شهریه به ۲۹ دانشجو معلول و حق پرستاری به ۳۳۸ نفر ضایعه نخاعی، توزیع وسایل کمک توان‌بخشی به سه هزار نفر، کمک به ساخت ۳۱۹ واحد مسکونی با سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض را از دیگر کارهای صورت گرفته  در یک سال اخیر دانست.

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر درباره اقدام‌های انجام‌شده در زمینه کرونا هم گفت: در زمینه پیشگیری از بیماری کرونا پذیرش‌های جدید ممنوع شد و از خانوار‌های دارای معلول هم خواستیم که در خانه خودشان تا حدی که می‌توانند از افراد معلول مراقبت کنند و در عوض آن مقداری به سرانه اضافه شد.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.