کد خبر: ۷۴۲۵۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۶
کد خبر : ۷۴۲۵۶۶۲
وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد:

حاجی میرزایی گفت: مدیران حوزه پرورشی و تربیتی در موضوع اجرای سند تحول که مورد تاکید ویژه مقام معظم رهبری است،‌اهتمام داشته باشند.

تاکید ویژه رهبر معظم انقلاب بر اجرای صحیح سند تحول بنیادین

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن حاجی میرزایی در گردهمایی مشترک مدیران کل آموزش و پرورش و معاونان پرورشی و فرهنگی استان‌ها که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن تشکر از تلاش‌های حوزه پرورشی و فرهنگی و تمام معاونان پرورشی و فرهنگی استان‌ها اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم از این جلسه به عنوان حرکتی مستمر و برنامه ریزی شده با مدیریت بهینه زمان، برای رسیدن به یک نقطه تفاهم در بالابردن سطح تعلیم و تربیت بهره بگیریم.

حاجی میرزایی با بیان اینکه همه ما بخش مهمی از زندگی خود را مدیون رویداد‌های تربیتی مدرسه هستیم، با ذکر خاطره‌ای از نقش معلمان در شکل گیری رفتار ماندگار در دانش آموزان، افزود: هر چه معلمان به ما یاد می‌دادند ما یاد می‌گرفتیم؛ اما رفتار‌های آن‌ها در ذهن ما ماندگار شده و فراموش نمی‌کنیم و این یعنی رفتار‌های معلمان در ذهن کودکان حک می‌شود؛ این موضوع بدان معناست که حوزه تربیت حوزه پایدارتری نسبت به حوزه آموزش است و ماندگاری بیشتری دارد.

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: اینکه فکر کنیم می‌توانیم به یک فرد هویت و عزت نفس دهیم و او را خلاق و پرسشگر کرده و با روحیه آزادمنشی آشنا کنیم و یا برعکس به طورکلی زندگی یک فرد را از بین ببریم؛ نشان می‌دهد این مسئولیت، بسیار خطیر و مهم است.

لزوم فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی هدفمند در مدارس

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در گزارش‌های خود به این نکته که چه کار‌هایی برای نجات افراد از آسیب‌های اجتماعی کردیم اشاره می‌کنیم، اما به اعتقاد من در صورت تدوین برنامه هدفمند، مدارس می‌توانند افراد را به سمت کاهش آسیب‌های اجتماعی سوق دهند.

او رابطه انسان‌ها با خدا را بسیار مهم خواند و از مهم دانستن تدبر در این رابطه گفت: آن هنگامی است که می‌فهمیم که کار یکی با جمادات و اشیا است و کار برخی با تربیت انسان است، این خیلی شان بالایی است و بخش عمده‌ای از این شان که به تربیت انسان‌ها مربوط می‌شود، در اختیار حوزه پرورشی است. باید بتوانیم به فرصتی که در اختیار ما گذاشته شده است تدبر کنیم تا در روز (قیامت) افسوس اتلاف عمر در این دنیا را نداشته باشیم.

حاجی میرزایی با تاکید بر اینکه باید قدرت تفکیک اهداف تربیت و ابزار‌های نیل به تربیت را داشته باشیم، در غیر اینصورت دچار خطا می‌شویم، اذعان کرد: کانون ها، دارالقران ها، تشکل ها، مراکز مشاوره، جشنواره ها، کتاب‌ها و ... ابزار‌هایی برای رسیدن به هدف تربیت است؛ لذا برای هر دوره‌ای به طور جداگانه و برای مدارس فنی و حرفه‌ای و کاردانش باید اهداف کاملا دقیق و روشن داشته باشیم.

او با اشاره به اهداف سند تحول افزود: در سند تحول بنیادین و در زیربنای نظام تربیت دقیقا به این اهداف برای دوره‌های مختلف تحصیلی اشاره شده است و از نظر من ارزش کار پرورشی و فرهنگی در تحقق این اهداف است؛ لذا اگر نتوانیم به این اهداف برسیم برگزاری اردو‌ها و برنامه‌های پرورشی و فرهنگی فایده‌ای ندارد.

اهداف حوزه پرورشی و فرهنگی برای دوره‌های مختلف تحصیلی مشخص شود

وزیر آموزش و پرورش با تبیین برنامه‌های حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی گفت: اولین برنامه حوزه پرورشی باید روشن کردن و تبیین اهداف حوزه پرورشی و فرهنگی برای دوره‌های مختلف تحصیلی و دومین برنامه طراحی برنامه‌های خاص برای رسیدن دانش آموز به آن اهداف باشد؛ به عنوان مثال اگر اردو یک ابزار است باید معلوم شود چه هدفی در آن دنبال می‌شود و اگر برای دانش آموز ابتدایی اردو برگزار می‌شود، باید در آن اهداف تربیتی دوره ابتدایی قابل سنجش و ارزیابی باشد.

حاجی میرزایی با بیان اینکه خواسته ام این است که بدانم چه موقعیتی برای دانش آموزان فراهم کنیم که به صلاحیت مورد نظر برسند، اظهار کرد: در حوزه پرورشی می‌توانیم از ظرفیت‌های گروه‌ها و تشکل‌های مهم و تاثیرگذار دانش آموزی، سازمان دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی به عنوان ستون این حرکت‌ها استفاده کنیم و بقیه برای تحقق اهداف به این ستون‌ها تکیه کنند.

حوزه آسیب‌های اجتماعی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب است

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه موضوع آسیب اجتماعی دغدغه رهبر معظم انقلاب است گفت: آسیب‌های اجتماعی یک واقعیت تلخ است و جامعه امروز به دلیل مشکلات بیش از حد، مستعد آسیب‌های اجتماعی شده است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به موضوع آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: می‌توانیم آسیب‌های اجتماعی را با همان غربالگری اولیه و مشاهدات کاهش دهیم و آموزش و پرورش بیشتر از دستگاه‌های دیگر می‌تواند در این مسیر موثر باشد؛ لذا از مدیران پرورشی سراسر کشور می‌خواهم به جای ارائه اعداد و ارقام بر این موضوع به طور جدی و عملی کار کنند و وقت بگذارند و خلاقیت به خرج دهند.

شبکه شاد عرصه نوآوری و خلاقیت است

وزیر آموزش و پرورش شبکه آموزشی دانش آموز (شاد) را یک نهال نورس دانست و گفت: این شبکه به دلیل حضور در فضای مجازی از قواعدی تبعیت می‌کند که این قواعد در دنیای حقیقی اعتبار ندارد و وظیفه ما این است که همه با هم کمک کنیم تا در این عرصه، خلاقیت و نوآوری داشته باشیم و بتوانیم باعث رشد و ارتقای کیفیت آن باشیم؛ لذا باید کار با ارزش و با کیفیت انجام دهیم و لازمه این کار، فکر و اندیشه و زمان از سوی مسئولین پرورشی را می‌طلبد.

او با اشاره به اینکه باید قرآن را از مهجوریت در جامعه درآوریم و توسعه دهیم، بیان کرد: آموزش و پرورش دستگاهی است که بیشتر ازسایر دستگاه‌ها می‌تواند قرآن را از مهجوریت درآورد و حفظ و تدبر و منش و کلام قرآن را در رفتار دانش آموزان بیاوریم. در این صورت می‌توانیم به تمام اهداف برسیم؛ بنابراین از کار‌های صوری و سطحی در این زمینه عبور کرده و بر غنای آن بیفزایید.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تاکید براینکه خانواده‌ها عزیزترین فرد زندگی خود را به ما سپرده اند، گفت: مقام معظم رهبری بر اجرای صحیح و درست سند تحول بنیادین و تربیت بسیار تاکید داشته و بر اجرای آن بسیار حساس هستند؛ لذا از مدیران کل و معاونان پرورشی می‌خواهم به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که در جلسه بعد یک قدم جلوتر از این باشیم.

شایان ذکر است در پایان این گردهمایی وزیر آموزش و پرورش از جشنواره فرهنگی، هنری عفاف و حجاب (مهتاب در نور) رونمایی کرد.

انتهای پیام/

اپلیکیشن سیگنال
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
اپلیکیشن سیگنال
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
اپلیکیشن سیگنال
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
اپلیکیشن سیگنال
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اپلیکیشن سیگنال
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
اپلیکیشن سیگنال
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر