بسته پیشنهادی ۴+ ۱ مطالعه کتاب/ اهالی هنر و ادب، خواندن چه کتابی را توصیه می‌کنند؟

اگر این روز‌ها به دنبال خواندن کتاب هستید، سری هم به کتاب‌های پیشنهادی این مطلب بزنید.

به گزارش حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،این روزها، سالن‌های تئاتر و سینما تعطیل شده‌اند. وزارت بهداشت، افراد را به خانه‌ماندن، حفظ فاصله اجتماعی و دوری از تجمعات و سفر دعوت می‌کند. کتاب، تنها دوستی است که با خواندن آن، می‌توانید سفر را تجربه کنید.

شخصیت‌های کتاب، شما را در مهمانی‌ها، در خانواده خود و سفر همراه می‌کند. همراهی شما با شخصیت‌ها باعث می‌شود که شما از لاک تنهایی خود بیرون بیایید. ما فکر تنهایی مخاطبان خود در روز‌های کرونایی هستیم. برای شما همراهان عزیز، بسته پیشنهادی کتاب را که شامل کتاب‌های مختلف برای سلایق متفاوت است را آماده کردیم. البته هر کس طبق سلیقه خود کتاب می‌خواند، ولی آشنایی با سلایق مختلف ذهن را آماده‌تر می‌کند.

علیرضا بدیع، شاعر و ترانه‌سرا، مجموعه داستان کوتاه و شعر معاصر را پیشنهاد می‌دهد

علیرضا بدیع، شاعر، ترانه سرا و دانشجوی دکترای زبان و ادبیات فارسی گفت: هر کس حوزه علاقه‌مندی خود را دارد. در وهله اول، باید بدانیم کسی در چه زمینه‌ای علاقه‌مندی دارد و هر کس به دنبال علاقه‌اش برود. چون مثلاً الان به من نویسنده بخواهند پیشنهاد مطالعه کتاب درباره شیوه‌های دفاعی شطرنج را معرفی کنند، من وقتی برای مطالعه آن کتاب نمی‌گذارم، برای اینکه شطرنج جزو علایق من نیست. اما اگر به بنده کتاب شعر، رمان و فلسفه هنر معرفی کنند، قطعا استقبال می‌کنم. من فرض را بر این می‌گیرم کسانی که مخاطب من هستند، مخاطب شعر و ادبیات هستند. پیشنهاد من به آنان، داستان کوتاه است. زیرا امروزه مردم حوصله و وقت برای مطالعه رمان‌های شش جلدی را ندارند. داستان‌های کوتاهی که جنبه طنز دارد، برای روحیه، افزایش دانسته‌ها و انجام کار فرهنگی بسیار موثر است.

ترانه سرای جوان در ادامه به معرفی کتاب‌ها پرداخت: «داستان‌های هوشنگ مرادی کرمانی» انتخاب خوبی است. داستان‌های او به دلیل طولانی نبودن حوصله سر بر نیست و در نتیجه مخاطب را خسته نمی‌کند. در چند صفحه، یک اپیزود و روایت از زندگی همراه با شخصیت‌پردازی، موضوعی را مطرح می‌کند. طرح این موضوع باعث پیشبرد زندگی ما می‌شود. مهم‌ترین ویژگی آثار مرادی کرمانی، صرف زمان کم برای مطالعه کتاب است.

بدیع در زمینه معرفی داستان کوتاه ادامه داد: مجموعه‌هایی که داستان کوتاه دارد، کمک‌کننده افزایش مطالعه است. از طرفی شعر امروز، غزل و شعر سپید حال خوشی را به مخاطب می‌دهد. همین که مخاطب برای خودش چای دم کند و «مجموعه شعر سپید از گروس عبدالملکیان» یا «مجموعه شعر از غلامرضا طریقی» بخواند، برای خواننده لحظات خوش را به ارمغان می‌آورد. در کنار لذت ادبی با شعر امروز هم آشنا می‌شود.

اسماعیل امینی، شاعرِ طنزپرداز، مطالعه هزار قصه از «مشهدی گلین خانوم»، شهرزاد دوران را برای کودکان پیشنهاد می‌کند

اسماعیل امینی، شاعرطنزپرداز، نویسنده، پژوهشگر، منتقد، مدرس و داور جشنواره‌های ادبی مطالعه آثار شاعران بزرگ پارسی را پیشنهاد داد و گفت: من خودم، آثار شاعر بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی، گلستان و بوستان و غزلیات سعدی را دوست دارم و مطالعه آن را به مردم پیشنهاد می‌کنم. شرح «شاهنامه» به تصحیح دکتر جُوینی نیز، با نثر روان و خواندنی خود ابتدا به داستان و سپس شعر پرداخته است. در پاورقی کتاب، مطالبی برای درک بیشتر آورده شده است. داستان‌های بزرگ ایرانی، نظیر؛ «سمک عیار» و هزار و یک شب» نیز داستان‌های جالبی است.

او در ادامه برای گروه سنی کودکان نیز کتاب داستان معرفی کرد و گفت: «قصه‌های مشهدی گلین خانم»، که «الِول ساتن»، جوان انگلیسی خاورشناس، هزار قصه از گلین خانم، پیرزن روستایی که دایه فرزندان خانواده‌های ثروتمند بود را جمع‌آوری کرد. این پیرزن حدود هزار قصه را در ذهن خود داشت که هیچ یک تکراری نبود.

«مثل‌ها و قصه‌هایشان» از مصطفی رحماندوست هم برای مخاطب کودک جذاب است، چون با روایت هر قصه، کودکان با سه ضرب‌المثل آشنا می‌شوند.

«در کمین گل سرخ» و «خداحافظ سالار»، کتاب‌هایی است که حجت الاسلام شهاب مرادی پیشنهاد مطالعه می‌دهد

حجت الاسلام شهاب مرادی گفت: توصیه من برای مطالعه کتاب‌هایی است که رهبری آن را برای مطالعه معرفی کردند. اما از بین آن کتاب‌ها، «خداحافظ سالار»، خاطرات همسر شهید همدانی را توصیه می‌کنم. بخشی از کتاب، خاطرات شهید همدانی و تاسیس سه لشکر سپاه و ماموریت‌هایش در سوریه و آفریقا با لحن صمیمی و زیبا پرداخته است. «خداحافظ سالار»، به حضور شهید حاج قاسم سلیمانی هم پرداخته است.
وی در ادامه گفت: «در کمین گل سرخ»، زندگی‌نامه شهید صیاد شیرازی به قلم محسن مومنی است. در بخشی از این کتاب، خود شهید از زبان خودش داستان زندگی‌اش را تعریف می‌کند.

ایوب آقاخانی، کارگردان، نمایشنامه‌نویس و بازیگر تئاتر، مردم را به خواندن رمان‌های غربی تشویق می‌کند

آقاخانی، خواندن «شکسپیر و شرکا» از جرمی مرسر را پیشنهاد می‌دهد. این کتاب داستانی درباره نویسندگانی است که هر یک خلقیات خاص خود را دارند و در کتابفروشی افسانه‌ای شکسپیر دور هم جمع شده‌اند.

وی در ادامه کتاب «بلیز» از استیفن کینگ، را که یک شناسنامه کامل از فرهنگ آمریکا است معرفی می‌کند. بیلز در این کتاب، نگاهی صریح به اتفاقات آزاردهنده زندگی انسان‌ها دارد.

نمایش‌نامه نویس ایرانی، کتاب «دوست مرحوم من» آندره کورکف را معرفی می‌کند. نویسنده کتاب، اوضاع ناامیدانه کشور شوری را پس از فروپاشی نشان می‌دهد.

«مادربزرگ سلام رساند و گفت: متاسف است» اثر فردریک بکمن، پرفروش‌ترین کتاب‌های منطقه‌ی اسکاندیناوی، کتاب دیگری بود که آقاخانی خواندنش را به مردم معرفی کرد. این کتاب، در فهرست نامزد‌های بهترین کتاب وبسایت معروف کتابخوانی Goodreads قرار دارد. «مادربزرگ سلام رساند و گفت: متاسف است»، داستان یک دختر ۷ ساله به نام «السا» و مادربزرگش را روایت می‌کند.

او در پایان افزود: رمان ایرانی «شقیقه‌های سفید» نوشته خودم، را که توسط نشر عنوان به چاپ دوم رسیده است را پیشنهاد می‌کنم.

محمد مهدی سیار، رمان و شعر تازه چاپ شده ایرانی معرفی می‌کند

محمدمهدی سیار شاعر، ترانه‌سرا و مدرس دانشگاه اهل ایران، گفت: من آثار ادبی‌ای را پیشنهاد می‌کنم که مردم با آن مانوس باشند و خواندن رمان و کتاب شعر را پیشنهاد می‌کنم. رمان تازه چاپ شده «روایت‌های دلخواه پسری شبیه سمیر» نوشته محمد رضا شرفی خبوشان را پیشنهاد می‌کنم. این کتاب، رمان جذاب و ایرانی است که هم‌زمان، ما را با یک مرور تاریخی و تمدنی در روایت ایران و عراق همراه می‌کند. این کتاب، در حوزه دفاع مقدس و افق تاریخ عمیق‌تر است.

او در ادامه افزود: مجموعه شعر «عشق سوزان است» از مهدی جهاندار، شاعر موفق ایرانی نیز غزل‌های زیبایی برای مخاطبان دارد. غزل «عشق سوزان است بسم الله الرحمن الرحیم هرکه خواهان است بسم الله الرحمن الرحیم» و «چه روز‌ها که یک به یک غروب شد نیامدی» نیز از غزل‌های معروف این کتاب است. «عشق سوزان است» را انتشارات شهرستان ادب چاپ کرده است. هر دو این کتاب‌ها، امکان خرید درب منزل وجود دارد.

وی همچنین مردم را به خواندن کلیات سعدی که شامل؛ گلستان، بوستان و غزلیات تشویق کرد و گفت: خواندن آثار سعدی آرام‌بخش، آموزنده و مفرح است. کلیات سعدی، درس‌های بزرگی برای زندگی امروز دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار