افزایش چشمگیر تورم در بخش کشاورزی

رئیس شورای نخود کشور با اشاره به افزایش چشمگیر تورم در بخش کشاورزی و پایین ماندن نرخ نخود گفت : اکنون انواع لوبیا ها، عدس و سایر حبوبات با افزایش قابل توجه قیمت همراه شده‌اند .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ ناصر مرادی رئیس شورای نخود کشور با اشاره به افزایش چشمگیر تورم در بخش کشاورزی و پایین ماندن نرخ نخود گفت : اکنون انواع لوبیا ها، عدس و سایر حبوبات با افزایش قابل توجه قیمت همراه شده‌اند و حتی لپه‌ای که از همین نخود تولید می‌شود، با قیمت بالای ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، اما نخود همچنان یک قیمت حداقلی دارد.

او گفت : با توجه به سهم ۲ کیلوگرمی نخود در سبد خانوار‌های ایرانی، بی شک افزایش قیمت این محصول همسو با سایر حبوبات فشار خاصی به شهروندان وارد نمی‌کند، اما می‌تواند سبب سودآوری نخودکاران و امیدواری آنان به کشت مجدد این محصول در آینده شود.

مرادی افزود: هر کیلو نخود هم اکنون بین ۸ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار معامله می‌شود در حالی که هزینه تولید آن به ۹ تا ۱۰ هزار تومان می‌رسد.

مرادی ادامه داد: محصول نخود مانند بسیاری دیگر از محصولات کشاورزی نیست که پنج تا ۱۰ تن در هکتار تولید می‌شود، بلکه نخود بهاره حدود نیم و پاییزه یک تن تا ۱۲۰۰ کیلو در هکتار برداشت می‌شود و اگر افزایش قیمت چشمگیر در سموم کشاورزی، کود شیمیایی، هزینه ماشین آلات کشاورزی و کارگری در نظر گرفته شود به صراحت می‌توان گفت که با قیمت فعلی تولید نخود برای بسیاری از کشاورزان سود آور نیست و برای عده معدودی نیز فقط یک سود حداقلی دارد.

نخود باید قیمت واقعی خود را در بازار پیدا کند

رئیس شورای نخود کشور با تاکید بر اینکه این محصول باید قیمت واقعی خود را در بازار پیدا کند گفت: مسئولان دولتی نباید هیچ گونه تصمیمی برای پایین نگه داشتن قیمت نخود بگیرند و از معیشت نخودکاران که بیشتر آن‌ها از طبقه ضعیف و خرده مالک هستند، غافل شوند به ویژه در استانی مانند کرمانشاه که با مشکلات بزرگ بیکاری و بی ثباتی کسب و کار مواجه است.

مرادی پیش بینی کرد که میزان تولید نخود کشور، امسال به ۳۰۰ تا ۳۲۰ هزار تن و در استان کرمانشاه به ۱۰۰ تا ۱۱۰ هزار تومان برسد.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار