مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: سال گذشته ۲۰ سر تمساح تنها در حوزه شهرستان سرباز از روستا‌ها و آبگیر‌های پراکنده زنده‌گیری و در محیط‌های مناسب رها سازی شدند.

وحید پورمردان مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، اظهار داشت: در فصل‌های بارانی و‌تر سالی با توجه به وسعت منطقه و وجود برکه‌ها و آبگیر‌های متعدد که اغلب این قبیل آبگیر‌ها بوسیله آبرو‌هایی به روستا‌های میزبان گاندو منتهی می‌شود، باعث شده تا گاندو‌ها بار‌ها به داخل روستا‌ها رفته و موجب بروز برخی مشکلات برای اهالی شوند.

او  افزود: در طول سال۹۸ تنها ۲۰ سر تمساح پوزه کوتاه مردابی (گاندو) که بوسیله همین آبرو‌ها و آبگیر‌ها به داخل روستا‌ها رفته بودند بوسیله محیط بانان و دوستداران محیط‌زیست از جمله همیاران محیط زیست زنده‌گیری و در یکی از زیستگاه‌های مناسب منطقه رهاسازی شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: این تعداد گاندو اکثراً در محدوده شهرستان سرباز تردد می‌کردند که با توجه به وسعت منطقه می‌توان گفت بطور تقریبی هر سه هفته یک گاندو سر از روستا‌ها در می‌آورد و البته سنت‌ها و فرهنگ‌های بومی منطقه موجب شده تا با این گونه حیات وحش با احترام و مراقبت خاصی برخورد شود که این نوع برخورد‌ها و حفاظت از محیط زیست و حیات وحش قابل تقدیر است.

شهرستان سرباز در جنوب استان سیستان و بلوچستان و در فاصله حدود ۵۰۰ کیلومتری زاهدان مرکز این استان قرار دارد.

تمساح پوزه کوتاه ایرانی که در سیستان و بلوچستان به گاندو مشهور است معمولا در رودخانه‌های جنوب این استان بویژه رودخانه سرباز و باهوکلات و پشت سد پیشین زیست می‌کند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار