سرکنسول ایران در کویته پاکستان:

روابط اقتصادی با پاکستان باید گسترش یابد

درویش وند گفت: ایران و پاکستان دارای روابط دوستانه و فرهنگی گسترده‌ای هستند اما متاسفانه در حوزه اقتصاد این موضوع متناسب با ظرفیت‌های موجود ۲ کشور نیست و باید گسترش پیدا کند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، حسن درویش وند سرکنسول ایران در کویته پاکستان در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: پاکستان با جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ میلیون نفر ظرفیت گسترده‌ای در حوزه مبادلات اقتصادی با ایران دارد که متاسفانه آنگونه که باید به آن توجه نشده است.

او  ادامه داد: گسترش روابط تجاری و اقتصادی با کشور پاکستان علاوه‌بر منفعت ملی ۲ کشور باعث خدمت به مردم مرزنشین خواهد شد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر کویته پاکستان بیان کرد: با توجه به ۲ قومیت واحد در بلوچستان پاکستان و سیستان و بلوچستان نیاز است از این فرصت به بهترین شکل استفاده کرد.

او تصریح کرد: توجه به نیازها، ایجاد زیرساخت‌ها، شناخت امکانات، قوانین و مقررات ۲ کشور برای ایجاد یک تبادل مناسب بسیار مهم است.

درویش وند با بیان اینکه آنچه در عالم تجارت ایجاد علاقه می‌کند سود است گفت: ظرفیت‌های بسیاری در ایران و پاکستان وجود دارد که باید در این حوزه متمرکز شد و توانایی‌های موجود را شناسایی و مورد بهره‌برداری قرار داد.

او  با بیان اینکه اقتصاد ایران و پاکستان مکمل یکدیگر هستند اظهارداشت: در بسیاری از حوزه‌ها این ۲ کشور می‌توانند کمک کننده یکدیگر باشند.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر کویته پاکستان توجه به توریسم درمانی و گردشگری را از ظرفیت‌های مهم ایران دانست و گفت: متاسفانه تا کنون توجه ویژه‌ای به این بخش نشده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان نیز بیان کرد: تبادل تجاری و اقتصادی پاکستان برای ایران اسلامی و این استان بسیار حائز اهمیت است.

ماندانا زنگنه با بیان اینکه با توجه به شرایط جنگ اقتصادی فعلی سیستان و بلوچستان می‌تواند بسیار کمک کننده باشد ادامه داد: با استفاده از ظرفیت‌های اقتصاد مرزی این استان با کشور پاکستان می‌توان در جهت ملی بسیار کمک‌ کننده بود.

او  با بیان اینکه سیستان و بلوچستان تنها استان همجوار با کشور پاکستان است تصریح کرد: ۹ شهرستان هممرز با این کشور در این استان وجود دارد که توجه و استفاده از بازارچه‌ها و مرزهای رسمی منطقه می‌تواند نقش مهمی در حوزه تجارت و اقتصاد داشته باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ۵۳۰ میلیون دلار حجم صادرات ایران به پاکستان در سال ۹۸ بوده که با توجه به نیاز آن کشور این میزان صادرات قابل قبول نیست.

او خاطرنشان کرد: رسیدن به حجم صادرات پنج میلیارد دلاری در افق چشم انداز ۱۴۰۰ دیده شده که با توجه به ظرفیت‌های این بخش می‌توان به ۱۶ میلیارد دلار هم رسید.

زنگنه در حوزه تهاتر گفت: بزودی کمیته‌ای در این زمینه تشکیل و با محوریت سیستان و بلوچستان دنبال می‌شود.

او  استفاده از ظرفیت‌های ریلی را یکی دیگر از موضوعات مهم در تسریع وتسهیل مبادلات ۲ کشور دانست و بیان کرد: استاندارد سازی مسیر ریلی زاهدان به میرجاوه در حال پیگیری بوده و نیاز است تا این مساله از سوی کشور پاکستان نیز انجام شود.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار