کاهش ۵۰ درصدی عناوین کتاب در تیرماه امسال/چرخ صنعت نشر کندتر از همیشه می‌چرخد

چند سالی است که صنعت نشر با رکود مواجه شده و امسال به دلیل شیوع کرونا انتشار کتاب با افت قابل ملاحظه ای مواجه شده است.

کاهش ۵۰ درصدی عناوین کتاب در تیرماه امسال/چرخ صنعت نشر کندتر از همیشه می‌چرخد

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، بنابر آمار موسسه خانه کتاب در تیرماه امسال ۴ هزار و ۲۸۵ عنوان کتاب منتشر شد درحالی که تعداد عناوین منتشر شده کتاب در تیرماه سال گذشته به ۸ هزار و ۶۵۲ عنوان می‌رسید این آمار به وضوح نشان می‌دهد در تیرماه سال جاری میزان انتشار کتاب با افت شدیدی روبه رو شد تاحدی که می‌توان گفت با کاهش ۵۰ درصدی انتشار کتاب روبه رو هستیم.


بیشتر بخوانید


سوال اساسی این است چه چیزی صنعت نشر ما را با این میزان افت انتشار کتاب مواجه کرده است؟ سیاست‌های غلطی که از سال‌های گذشته برای حوزه کتاب اندیشیده شد یا وضعیت اقتصادی که در این چند ساله در کشور وجود داشت این وضعیت را برای نشر کشور رقم زد.

در سالی که به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار نشد کاهش عناوین کتاب رخ داد و به رقم ۵۰ درصد رسید. واقعیت امر این است که برگزار نشدن نمایشگاه بین المللی کتاب تهران باعث شد ناشران نتوانند کتاب هایشان را منتشر کنند به هرحال نمایشگاه کتاب چرخه اقتصاد نشر را در ابتدای هرسال به حرکت درمی آورد و باعث می‌شود ناشران بتوانند به فعالیت خود در بازار نشر ادامه دهند. علاوه بر این گرانی کاغذ که چند سالی است گریبان نشر را گرفته و سیاست‌های دولت برای کاهش قیمت آن تاکنون به نتیجه نرسیده است کاهش عناوین کتاب را رقم زد.

وضعیت اقتصادی مردم هم باعث شد میزان خرید کتاب کاهش پیدا کند و کتاب به نوعی از سبد خرید خانواده ایرانی حذف شود. وقتی چنین اتفاقاتی برای حوزه نشر رقم می‌خورد ناشران ناچار می‌شوند برای اینکه بتوانند به حیات خود در بازار نشر ادامه دهند میزان انتشار کتاب هایشان را کاهش دهند و تنها کتاب‌هایی را منتشر کنند که از بازگشت سرمایه آن اطمینان دارند.

در تیرماه امسال ۲ هزار و ۸۸۷ کتاب تالیفی و هزار و ۴۰۸ کتاب ترجمه منتشر شد تقریبا تعداد کتاب‌های ترجمه شده در این مدت نصف میزان کتاب‌های تالیفی است که در این مدت چاپ شد این مسئله استقبال بیشتر ناشران را از انتشار کتاب‌های ترجمه نشان می‌دهد. تیرماه سال گذشته یک سوم کتاب‌های منتشر شده ، ترجمه بود و  ۶ هزار و ۴۳۲ عنوان کتاب تالیفی و ۲ هزار و ۲۲۰ کتاب ترجمه چاپ شد.

ناشران تهرانی ۳ هزار و ۳۵۹ عنوان و ناشران شهرستانی ۹۲۶ عنوان در تیرماه امسال منتشر کردند.۲۸۲۲ عنوان از کتاب‌های منتشر شده چاپ اولی و هزار و ۴۶۳ عنوان تجدید چاپ بودند. بیشتر تیراژ کتاب‌ها در حوزه‌های کودک و نوجوان، کمک آموزشی و دین دیده می‌شود کمترین تیراژ کتاب به حوزه‌های کلیات، علوم عملی، علوم طبیعی و ریاضیات اختصاص دارد.

حداقل متوسط تیراژ کتاب بنابر آمار موسسه خانه کتاب به حدود ۵۰۰ نسخه و بالاترین تیراژ کتاب به حدود هزار و ۹۰۰ نسخه می‌رسد این مسئله نشان می‌دهد صنعت نشر ما توان انتشار کتاب به میزان ۲ هزار نسخه را هم ندارد تیراژی که تاچند سال پیش دربازار نشر وجود داشت و ناشران زیادی کتاب هایشان را با تیراژ ۲ هزار نسخه منتشر می‌کردند، اما امروز چنین تیراژی تنها در برخی انتشاراتی‌ها دیده می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.