براساس گزارش میدانی تقریبا طی ۱۵ روز گذشته خودرو‌های داخلی و وارداتی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند.

افزایش قیمت خودروبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چند وقتی بود که قیمت خودرو روند صعودی داشت و روز به روز قیمت ها تغییر می کرد به گونه ای که این افزایش دیگر نه هفته ای بلکه ساعتی شده بود، اما اکنون این افزایش قیمت متوقف شده و کاهش قیمت به سراغ بازار خودرو آمده و  اکنون گویا این کاهش قیمت که هفته‌ها گریبان بازار خودرو را گرفته فعلا دست‌بردار نیست و افزایش قیمت‌های جزئی در بازار ارز نیز نتوانسته جلوی این ریزش قیمت‌ها را بگیرد.

براساس گزارش میدانی تقریبا طی ۱۵ روز گذشته خودرو‌های داخلی و وارداتی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از ارزش خود را از دست داده‌اند و از سوی دیگر مشتریان دست از خرید برداشته و چشم به روز‌های آتی دارند.

فعالان بازار خودرو اعتقاد دارند تا روی کار آمدن جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، قیمت خودرو مسیر کاهشی را طی خواهد کرد و اگر رویکرد بایدن در قبال ایران بازگشت به برجام و توافقات جدید باشد، خودرو به سرنوشت سال ۹۴ (رکود سنگین خودرو پس از توافق هسته‌ای) دچار خواهد شد.

اینطور که کارشناسان صنعت خودرو می گویند، طی چند ماه آینده خودرو دیگر از لیست کالای سرمایه‌ای خارج می شود، اما اگر جو بایدن پس از ورود به کاخ سفید بخواهد همان راهی را برود که دونالد ترامپ رفته بود باید منتظر رشد شارپی در این بازار باشیم و باز هم قرعه‌کشی خودروسازان و برنده شدن در لاتاری ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیون تومانی را خواهیم داشت. 

گزارش - افزایش قیمت خودروها متوقف شد/ احتمال تداوم ریزش قیمت خودرو در بازار تا چند ماه آینده

خودروسازان در سال ۹۸ با زیانی سنگین مواجه و مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت شدند. این قانون برای شرکت‌هایی بود که نیمی از سرمایه خود را از دست داده‌اند و خودروسازان برای رهایی از این مشکل، به پروژه تجدید ارزیابی دارائی‌ها روی آوردند.

یکی از عمده‌ترین دلایل بروز این مشکل، قیمت گذاری دستوری محصولات به سیاقی بوده است که نه تنها قیمت تمام شده خودرو‌ها را پوشش نمی‌داد، بلکه بسیار کمتر از حد انتظار خودروسازان بود و تلاش‌ها برای رفع این مشکل از سال‌های گذشته تا زمان نوشتن این متن، ادامه دارد و چالش خودروسازان با متولیان امر قیمت گذاری برای دریافت مجوز افزایش قیمت متناسب با افزایش قیمت نهاده‌های تولیدی همچنان ادامه دارد.

افزایش قیمت‌ها از سوی شورای رقابت و سازمان حمایت پس از ماه‌ها ارائه اطلاعات و مستندات از سوی خودروسازان با در نظر گرفتن شرایط ملتهب بازار و جلوگیری از ایجاد التهاب جدید در بازار خودرو همچنان کمتر از درخواست خودروسازان صورت پذیرفت. از دیگر سو، پرش نرخ تورم، نشان از افزایش هزینه‌های خودروسازان نسبت به سال ۹۸ بود که بدیهی است این تورم همه جنبه‌های قیمت از جمله قیمت مواد اولیه و هزینه‌های حمل و نقل و حقوق و دستمزد را افزایش می‌دهد.


بیشتر بخوانید:


گزارش - افزایش قیمت خودروها متوقف شد/ احتمال تداوم ریزش قیمت خودرو در بازار تا چند ماه آینده

در آن سال، مقرر شده بود خودروسازان ارز مورد نیاز خود را به قیمت نیمایی دریافت کنند، ولیکن این موضوع در عمل اتفاق نیافتاد و خودروسازان عمده ارز خود را از بازار تامین کرده اند که خود به عاملی برای افزایش قیمت تمام شده محصولات تبدیل شده  است.

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود، این است که آیا این نوسانات قیمت محصولات به گونه‌ای خواهد بود که دست دلالان و واسطه‌ها از بازار خودرو کوتاه شود و خودرو به دست مصرف کننده واقعی برسد؟

تعیین تکلیف قیمت خودرو توسط شورای رقابت!

شیوا رئیس شورای رقابت در این خصوص می گوید: شورای رقابت امسال تکلیف دستورالعمل قیمت گذاری خودرو را مشخص کرده است و این دستورالعمل تا پایان سال هیچ تغییری نخواهد کرد.  برای آن دسته از خودرو‌هایی که قیمت پایه نداشته و جدید تولید شده اند شورای رقابت روش کلینیک را در قیمت گذاری اجرایی می‌کند.

او بیان کرد: به نحوی که از هفت تا ۱۰ متخصص در حوزه خودرو درخواست کرده تا با بررسی مستنداتی که در اختیار آن‌ها قرار گذاشته شده ضمن توجه به هزینه تمام شده خودرو، قیمت پایه محصولات جدید تعیین می‌شود. این روش فقط برای خودرو‌هایی که قیمت پایه نداشته و تولید جدید هستند استفاده می‌شود و در مابقی خودرو‌ها دستورالعمل قیمت گذاری خودرو مصوب شورای رقابت اجرایی خواهد شد.

این مقام مسئول گفت: منصفانه بودن قیمت گذاری شورای رقابت طوری است که هم مصرف کننده، هم خودروساز راضی است؛ اگر برای مصرف کننده قیمتی را در نظر می‌گیریم، در مقابل سود منطقی را نیز برای خودروساز در نظر می‌گیریم. چندین نظریه در خصوص قیمت گذاری خودرو می‌دهند، برخی می‌گویند قیمت خودرو را باید در بازار آزاد بگذاریم و قیمت کارخانه نهایت ۱۰ درصد کمتر باشد.

گزارش - افزایش قیمت خودروها متوقف شد/ احتمال تداوم ریزش قیمت خودرو در بازار تا چند ماه آینده

او افزود: برخی می‌گویند خودرو باید در بورس عرضه شود و مخالفت‌هایی با این رویه وجود دارد، برخی هم می‌گویند قیمت خودرو را باید شورای رقابت رقابت تعیین کند.

شیوا گفت: وظیفه ما این است که قیمت منصفانه را اعلام کنیم. اکثریت به این موضوع رای می‌دهند که مصرف کننده واقعی باید خودرو بگیرد و برخی می‌گویند حاشیه سود به جیب دلالان می‌رود. طرح قرعه کشی عملی شد اما برخی از این طرح شکایت داشتند،  همان افراد بیایند طرح دیگری را ارائه دهند که خودرو به نیازمندان برسد و همه راضی باشند.

 قیمت خودرو روند نزولی دارد

سعید موتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با بیان اینکه قیمت خودرو روند نزولی دارد، گفت: این روزها قیمت طلا، سکه و همچنین دلار روند نزولی دارد و از آن جهت بر قیمت خودرو بسیار تاثیر گذاشته است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو  بیان کرد: قیمت خودرو از هفته گذشته تاکنون روند نزولی دارد و این کاهش قیمت ها همچنان ادامه دار خواهد بود.  در هفته های آینده این کاهش ها بیشتر خواهد شد. 

این مقام مسئول تشریح کرد: با کاهش قیمت ها خریدار در بازار رویت خواهد شد؛ اما فروشنده ها کم هستند و افراد به دلیل اینکه خودرو را با قیمت بیشتر خریده اند، از فروش آن خودداری می کنند تا شاید به قیمت بیشتر برسد.

موتمنی با بیان اینکه کرونا تاثیرات منفی زیادی بر بازار خودرو گذاشت، گفت: با تشدید محدودیت  های کرونایی بازار خودرو بدتر خواهد شد و این روند ادامه دار است. در هفته های آینده قیمت خودرو منطقی خواهد شد و با قیمت های منطقی تری خرید و فروش خواهد شد.

شناور شدن قیمت خودرو در قراردادهای قطعه سازان

 آرش محبی نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان خواستار شناور شدن قیمت خودرو در قراردادها و افزایش فوری و بی قید و شرط قیمت قطعات خودرو به میزان ۵۵ درصد شد و گفت: هنوز قیمت‌های آنالیز شده قطعه سازان با خودروسازان با دلار ۱۱ هزار تومان و نرخ مواد اولیه با توجه به قیمت‌های ۳ ماهه سوم و اول سه ماهه چهارم سال گذشته در قراردادها درج شده است؛ در حالی که هم اکنون بیش از ۸۰ درصد قیمت مواد اولیه و ارز تغییر پیدا کرده و دلار در مرز ۲۰ هزار تومان قرار دارد.

او بیان کرد: بر اساس محاسبات انجمن قطعه سازان همگن در این شرایط ضروری است به صورت علی الحساب و فوری و بدون هر گونه قید و شرط قیمت قطعات خودرو به طور میانگین ۵۵ درصد افزایش پیدا کند تا بیش از این قطعه سازان متضرر نشوند.

همراه با رخداد‌های سیاسی و به دنبال آن افت قیمت در بسیاری از بازار‌های مالی، رئیس کل بانک مرکزی و سخنگوی دولت وعده دادند که روند کاهش ریسک‌های غیراقتصادی در بازار‌ها تداوم داشته باشد و قیمت‌ها با قدرت و توان بیشتری به سمت نرخ‌های پایین‌تر حرکت خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد چوپانی
۱۸:۰۳ ۱۵ دی ۱۳۹۹
باسلام.عارضم خدمت همه عزیزان هم وطن،با وجود این مسائل وقیمت های نجومی،فقط خدا به ملت درمانده ومستاصل رحم کنه،چراکه اگه خودرو سازان یه جو انصاف وغیرت داشتن ،هرگز این بلا را سر مردم نمیاوردند،بنده پارسال 207دنده ای یکساله با هزار مکافات ثبت نام کردم،ونصف پولش را واریز کردم،حال ارزش خودرو دو برابر شده ولی واریزی بنده که نزدیک به پنجاه میلیون بود خیلی ارزشش اومده پایین، لذا اگر خدایی وقانونی هست ارزش ماشین از تاریخ ثبت‌نام هر قدر هم شده باشد باید بنده نصف آن را پرداخت نمایم چون نصف آن را یکسال قبل پرداخت کرده‌ام.ولی متاسفانه اینها فقط به فکر خود وغارت جیب مردم هستند.نتیجه اینکه اینها نه تنها با این کارشان مال و منال ما را بردند بلکه ایمان و اعتقاد ما را هم به فنا دادند.سپاس.
Iran (Islamic Republic of)
میلادفتح الهی اندیمشکی
۰۵:۴۳ ۱۱ دی ۱۳۹۹
روحانی مچکریم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
جریان خودروسازها و حواله دارها شده مثل جریان 5+1 که خود اروپایی ها به هیچ کدوم از تعهداتشون عمل نمی کنند ولی به ایران فشار میارن که به کل تعهدات عمل کن. الان ایران خودرو هم همینه ، قرارداد سفید رو میزاره پیش مشتری که تمام بندهاش به نفع خودروسازه و به مشتری میگه امضاء کن بعد به تعهدات خودش هم عمل نمیکنه و به مشتری میگه تو باید کاملا" به تعهداتت عمل کنی!!!!!!!!!!!!!!! یکساله با سود صفر از مردم پول پیش ثبت نام گرفتن و هزار جور بامبول در میارن تا خودرو رو به قیمت چند برابر اون سالی که طرف ثبت نام کرده بهش تحویل بدن. خدا نگذره این خودروسازها رو که خون مردم رو تو شیشه کردن.
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۸:۲۷ ۲۳ آذر ۱۳۹۹
سلام‌. قیمت در خودرو‌سازی‌ها پایدار می‌ماند.
Iran (Islamic Republic of)
یاسین
۱۶:۴۵ ۲۳ آذر ۱۳۹۹
من‌ سال‌ قبل ساینا اپشنال ثبت نام‌ کردم تأ الآن نزدیک یک سال‌ شده. قیمت سایپا به نا تورم افزایشی شده. الآن که‌ دلار يه کم فروکش کرده و قیمت آزاد اومده پائین از مدیریت سایپا تقاضا داریم حداقل با قیمت تابستان حساب کنن. ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۲۳ آذر ۱۳۹۹
سلام
یه پیشنهاد که امیدوارم مسئولین خودروسازی اگر غیرت و وجدان دارن قبول کنن که ضرر اونایی که پیش ثبت نام انجام دادن کمتر بشه
پیشنهاد
زمان ثبت نام پول پیشی که از مشتری گرفته اند ، برآورد شود چند درصد پول خودرو بوده و الآن هم بر همین اساس عمل کنند
مثلا زمان ثبت نام اگر خودرویی قیمتش 60 میلیون بوده و 30 میلیون پول پیش دریافت شده یعنی 50 درصد قیمت خودر را خودرو ساز دریافت کرده و حالا هم قیمت هرچه هست حساب کنند و 50 درصد الباقی را دریافت کنند که به عدالت نزدیکتر است
البته امیدوارم شورای رقابت و خودرو سازان وجدان خود را قاضی کنند و با شجاعت و غیرت تصمیم بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۲۳ آذر ۱۳۹۹
دوای درد ما مردم بیچاره نخریدن است وبس.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۳ آذر ۱۳۹۹
فقط صلح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۳ آذر ۱۳۹۹
آقایون و خانم ها جهت اطلاع کسی این درد دلهای وحرفهای شمارو نمیشنوه و نمیبینه فقط من مینویسم تو میخوانی و تو مینویسی من میخوانم چون الان فقط وفقط فکرشان خالی کردن جیب منو شماهاست وبه جز خودخوری واعصبانیت چیزی دیگه واسه ما نمیمونه میگی نه در عمل میبینیم این سایپا وایرانخودرو مخصوصا سایپا از خود خودخودخودشون هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۲۳ آذر ۱۳۹۹
ساینا پلاس بهمن ۹۸ ثبت نام کردم و اول مرداد ۹۹تکمیل وجه کردم آخر آبان ساینا معمولی شده و تا امروز تحویل ندادن
تا سایپا ماشین تحویل نداده آروم نمیگیگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۳ آذر ۱۳۹۹
باشگاه خبرنگاران جوان تور به خدا تو روبه روح وخون پاک شهیدان تورو به روح سردار سلیمانی سردار دلها که همیشه غم خوار مردم مظلوم بود قسم میدیم که میدانم که روحش الان با ناراحتی ما مردم مظلوم و ولایتی که ناراحتیم او هم ناراحت هست صدای ما را به آقای رئیسی برسان چون آقای رئیسی راه آن شهید مظلوم را میرود/سایپا به ما کلک زده سایپا ما را به اسم برنده شدن در قرعه کشی پیش فروش یکساله ما را به دام خود انداخته درموقع ثبت نام قیمت کارخانه کوییک ۶۹میلیون۴۰۰هزاربود که ما نتوانستیم بخریم که رو به قرعه کشی پیش فروش یکساله رو آوردیم وحالا هر۳ماه۳۰درصد افزایش میدن که شده ۱۳۰میلیون قیمت کارخانه کوییک شده قیمت ماشینها ی سایپا رابا ماشینها ی ایران خودرو مقایسه کنید الان بقیه پول را از کجا بیاریم اگه انصراف بدیم سود هم نمیدن تازه ۳۵میلیون پول ماهم که پول پیش برای کوییک دادیم از ارزش هر روز افتاده و مدام درحال افتادن هست ما رو بدبخت کردن قیمت کارخانه کوییک منطقی نیست ما برای قیمت قبلی برنامه‌ریزی کرده بودیم الان با این افزایشهای بی رویه هر روز در خانه مان دعوا شده چون این ثبت نام کردن را در قرعه کشی پیش فروش یکساله را من دادبودم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۲۳ آذر ۱۳۹۹
کوییک چی داره که ۱۴۰ تومن بالاش بدم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۲۳ آذر ۱۳۹۹
قیمت کارخانه کوییک منطقی نیست قیمت کارخانه کوییک نصف باید باشد میگی نه قیمت کارخانه کوییک را با قیمت ماشینها ی ایران خودرو مقایسه کنید برای برنده شدگان پیش فروش یکساله سایپا کلک زده بعد از واریز وجه اولیه قیمت هارو هر۳ماه۳۰درصد افزایش داده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۲۳ آذر ۱۳۹۹
به نظر من ماشین نباید ارزون بشه
چون اونوقت ترافیک و آلودگی هوا و. ....... داریم
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۳ ۲۳ آذر ۱۳۹۹
تغییرهم پیدا کنه پایین نمیاد
Iran (Islamic Republic of)
میلادفتح الهی اندیمشکی
۰۸:۱۳ ۲۳ آذر ۱۳۹۹
ماشینی مثه پراید باید10ملیون باشه
ماشینی مثه پژو هم باید20ملیون باشه
چرا الان همه چی رو10برابر میفروشن
آخرین اخبار