فیکوس لیراتا زیباترین گیاه برای دکوراسیون داخلی

فیکوس لیراتا یا فیکوس آفریقایی از جمله گیاهان زیبایی است که برای دکوراسیون داخلی بسیار مناسب است.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، فیکوس لیراتا یا فیکوس آفریقایی گیاه زیبایی است که برای نگهداری در آپارتمان و دکوراسیون داخلی بسیار مناسب است، برگ‌های این گیاه جذاب، سبزرنگ و همین نکته فیکوس آفریقایی را به گیاهی خاص تبدیل کرده‌است.

لیراتا گیاه بومی جنگل‌های استوایی آفریقاست که در شرایط طبیعی بلندی آن ممکن است به ۱۲ متر هم برسد. جالب است بدانید اگر از این گیاه به خوبی مراقبت کنید، هر سال مقدار زیادی رشد می‌کند و بلندی آن در خانه می‌تواند به بیش‌تر از دو متر هم برسد. جذابیت این گیاه به رنگ سبز زیبای برگ‌هایش است و به همین دلیل برای فضا‌های بزرگ انتخاب خوبی است.

فیکوس لیراتا زیباترین گیاه برای دکوراسیون داخلی

نور: این گیاه جذاب به نور زیاد و غیرمستقیم نیاز دارد بنابراین آن را نزدیک پنجره‌ای آفتاب‌گیر بگذارید تا در طول روز بتواند نور کافی را جذب کند. آفتاب نباید مستقیما به گیاه بتابد زیرا نور مستقیم باعث سوختن و قهوه‌ای و خشک شدن لبه‌های برگ‌ها می‌شود. هرچند ماه یک بار گیاهتان را بچرخانید تا نور به صورت مساوی به همه‌ی برگ‌هایش برسد و از کج‌شدن آن جلوگیری‌کنید.

آبیاری: به عنوان قانون کلی، هرزمان که سطح خاک گلدان نسبتا خشک شد، به آن آب دهید. آبی که به گیاه می‌دهید باید هم‌دمای اتاق و ولرم باشد و وقتی که آب اضافی در زیرگلدانی جمع شد، آن را خالی کنید. اگر به فیکوس‌آفریقایی مقدار کمی آب بدهید، لبه‌های برگ‌هایش قهوه‌ای می‌شود و برگ‌ها می‌ریزند، از طرفی اگر به گیاه بیش از اندازه آب بدهید، لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌ها و لبه‌ی آن پدید می‌آید و خاک آن بوی ناخوشایندی می‌گیرد.

دما: این گیاه آب و هوای گرم و مرطوب را دوست دارد، دمای مورد نیاز آن بین ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد است. یادتان باشد فیکوس آفریقایی را دردمای زیر ۱۰ درجه سانتی‌گراد نگذارید وگرنه روی برگ‌های آن لکه قهوه‌ای به وجود می‌آید.

فیکوس لیراتا زیباترین گیاه برای دکوراسیون داخلی

روش تکثیر فیکوس آفریقایی

تکثیر گیاه: اولین نکته برای تکثیر گیاه این است که گیاه اصلی باید کاملا سالم باشد. شاخه‌ی گیاه را دقیقا بالاتر از محل اتصال برگ به شاخه برش بزنید. شاخه‌ی بریده‌شده را در ظرفی از آب تصفیه‌شده و در محلی پرنور بگذارید. هر وقت که آب آلوده یا کدر  شده‌ بود، آن را عوض کنید. بعد از یک ماه، قلمه‌ی شما باید ریشه بزند. وقتی که ریشه‌ها چندسانتی‌متر بلند شدند، می‌توانید آن را در گلدان جدید بکارید.

عوض‌کردن‌گلدان: زمان تعویض گلدان وقتی است که ریشه‌های آن ازانت‌های گلدان بیرون‌می‌زند. در این حالت هم می‌توانید گلدان بزرگ‌تری انتخاب کنید هم می‌توانید ریشه‌ها را کوتاه کنید. یادتان باشد که نباید بیش‌تر از ۲۰ درصد ریشه‌ها را کوتاه کنید در غیر این صورت گیاه‌تان آسیب می‌بیند.

بیشتر بخوانید:

درخت زیتون را در منزل پرورش دهید

آکوبا گیاه محبوب همیشه سبز

برگ بو گیاهی همیشه محبوب

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار