نمکی خطاب به مدافعان سلامت؛

شاید روز‌های سخت تری در پیش داشته باشیم/ کاهش نسبت مرگ به تعداد بستری بیماران

وزیر بهداشت گفت: روحیه خود و پرسنل را حفظ کنید و بدانید که شاید روز‌های سخت تری در پیش داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اجلاس مجازی روسای دانشگاه‌ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور با اشاره به ایثار و تلاش‌های شبانه روزی کادر درمان در مقابله با کرونا، اظهار کرد: تردید ندارم رشادت همکارانم در تاریخ این سرزمین به عنوان یک حرکت بی بدیل ماندگار خواهد بود.

نسبت مرگ کرونا به تعداد بستری کاهش یافته است

نمکی خطاب به مدافعان سلامت گفت: از شما می‌خواهم که رنجیده خاطر نشوید، در این دوره از خیز بیماری شما توانستید با وجود افزایش موارد بستری با تمهیدات ویژه مرگ‌ها را کم کنید. امروز فاصله مرگ تا بستری را با تجربه و جان فشانی کاهش پیدا کرده و این افتخارآمیز است. نسبت مرگ به تعداد بستری بیماران کرونا با فداکاری کادر پزشکی کاهش یافته است.

او تاکید کرد: به مدد الهی کرونا را شکست می دهیم، البته انتظار داریم مردم نیز با همراهی کنند؛ عروسی‌هایی نگیرند که زنجیره‌ای از عزا را در پی داشته باشد و دورهمی هایی نگیرند که باعث جدایی طولانی مدت مردم سرزمینمان شود.

نمکی افزود: ما توانستیم با بسیج ملی فاصله ابتلا تا بستری را کم کنیم، شما مدافعان سلامت، پروتکل‌های مراقبتی جدید تدوین و مرگ‌ها را کم کردید. با توجه به میزان بستری کنونی اگر میزان مرگ و نیز مانند روز‌های نخست کرونا بود، مرگ‌های سه رقمی ما به شدت افزایش پیدا می‌کرد و شاید وضعیت خطرناک‌تری داشتیم.

نمکی گفت: روحیه خود و پرسنل را حفظ کنید و بدانید شاید روز‌های سخت تری داشته باشیم. در تلاشیم در آینده نزدیک، مرگ‌ها را ۲ رقمی و حتی تک رقمی کنیم و امروز آغاز دوباره همبستگی و همدلی برای کاهش موارد ابتلا و مرگ هاست.

باید مراکز سرپایی ۱۶ ساعته را افزایش دهیم

او ادامه داد: از امروز باید سیاست‌هایی را دنبال کنیم، نخست اینکه مراکز سرپایی ۱۶ ساعته را افزایش دهیم. باید در فیلتراسیون بیماران در فاز اول در کنار فاصله گذاری و ماسک زدن بهتر عمل کنیم؛ همچنین باید پروتکل‌های بهداشتی از طرف کسبه و صنف‌ها رعایت و به شدت نظارت شود.

نمکی گفت: بعضی از استان‌ها موارد ایزوله کردن افراد کرونا مثبت را به خوبی مدیریت نمی‌کنند. آموزش ایزولاسیون را شرط اصلی بدانید و همانطور که مقام معظم رهبری گفتند باید زنجیره انتقال را زودتر قطع کنیم و برای گروه‌های هدف برنامه‌های مفصل‌تر و مبسوط‌تر اجرایی کنیم.

او یادآوری کرد: ۱۲.۳ درصد مرگ‌های کرونایی، بیماری های زمینه‌ای نداشتند. اکثر فوتی‌ها به علت سن بالا و ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و در جوانان چاقی علت فوت بود.

لزوم جداسازی بیمارستان‌های کرونایی از غیرکرونایی

وزیر بهداشت تصریح کرد: بیمارستان‌های کرونایی را از بیمارستان‌های غیرکرونایی و محل ورود بیمار و پرسنل را جدا کنید. خدمات آزمایشگاهی و تصویربرداری مشترک است و خطر ابتلا وجود دارد.

نمکی ادامه داد: حال این سوال ایجاد می‌شود که اگر بیمارستان‌های کرونایی از غیرکرونایی جدا شوند، درآمد‌های اختصاصی برخی بیمارستان‌ها به شدت نزول می‌کند، اما ما برای این موضوع هم تمهیدات داریم تا با توجه به کاهش وحشتناک درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها بتوانیم کمک کنیم تا این مشکل رفع شود. در عین حال در رابطه با بازنگری قابلیت‌ها در استان ها، از همه روسای دانشگاه‌ها خواهش می‌کنم که یک بار دیگر امکاناتشان را واکاوی کنند. ما در این مدت دیدیم که بیمارستان نوسازی که تحویل گرفتند ظرفیت عملی اکسیژن سازش با ظرفیت اسمی اش متفاوت است که در کردستان، خوزستان و هرمزگان دیدیم. به همین دلیل دستگاه اکسیژن ساز را به عنوان اولویت اول قرار دادیم. من با وزیر دفاع هم صحبت کردم و قرار شد که از امکانات مجموعه وزارت دفاع و برخی از دستگاه‌های دیگر هم کمک بگیریم. باید هرچه زودتر اکسیژن رسانی به بیماران را تقویت کنیم. یک بیمار مبتلا به کووید-۱۹ بیرون از آی سی یو، حدود هشت تا ۱۱ لیتر اکسیژن در دقیقه نیاز دارد و در آی سی، بیش از ۲۷ لیتر در دقیقه به اکسیژن نیاز دارد.

کادر درمانی ما با معوقات ۱۰ - ۱۵ ماهه بیماران را تنها نگذاشتند

وی با اشاره به وضعیت نیروی انسانی بیمارستان‌ها، گفت: ما بی‌نظیرترین پرستاران، بهورزان و کادر بهداشتی و درمانی جهان را داریم و خواهشم این است که این افراد را تکریم کنیم. یک پرستار، یک بهورز و نیروی خدماتی ما در روز‌های سخت اول که کمبود امکانات داشتیم، ما را ترک نکرد و به دلیل معوقات کارانه بیمار را ترک کرد و برای اعتراض به خیابان‌ها نیامدند. پرستاران و نجیب‌ترین افرادی که در رده‌های مختلف با ما کار می‌کنند، آنها با معوقات ۱۰ تا ۱۵ ماه هرگز ما و بیماران را تنها نگذاشتند؛ بنابراین اولا باید این افراد را تکریم کنیم و ما هم در صددیم که مطالبات‌شان را به حداقل برسانیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: همچنین برای حفاظت پرسنل هرچه نیاز بوده فراهم کردیم. نباید عزیزی از کادر درمان و بهداشت در پوشش و حفاظت دچار کاستی شوند. البته گاهی متاسفانه خودشان رعایت نمی‌کنند که تقاضا دارم، همکاران بیشتر رعایت کنند. در عین حال از ظرفیت بیمارستان‌های معین برای آموزش نیروهایمان استفاده کنید. با همکاری معاونت آموزشی و درمان تصمیماتی را برای حذف امتحان بورد در یک مقطع و توزیع نیرو‌ها در مرداد ماه گرفتیم تا بتوانیم نیروی پزشکی کشور را در اسرع وقت با دانش آموختگان دوره‌های رزیدنتی کشور حل کنیم و پرستاران ترم آخر را زودتر دعوت کنیم تا از مرداد ماه سرکار روند.

امسال ۱۰ هزار تخت بیمارستانی اضافه می‌شود

وزیر بهداشت همچنین افزود: حتما پروژه‌های نیمه تمام را جدی بگیرید. حداکثر تختی که در سال‌های قبل اضافه شده، ۴۵۰۰ تخت بوده است، اما امسال می‌خواهیم حدود ۱۰ هزار تخت بیمارستانی را اضافه کنیم که کمک می‌کند هم کبود تخت را در کشور جبران کنیم که قسمت عمده آن هم آی سی یو خواهد بود و هم به دنیا اعلام کنیم که هم کووید را مدیریت کردیم و هم از توسعه زیرساخت هایمان به دلیل مشکلات تحریم غافل نبودیم.

رمدسیویر از هفته آینده در بیمارستان‌ها توزیع می شود

نمکی با بیان اینکه بحث دارو بحث جدی ماست، گفت: خواهشم از روسای دانشگاه‌ها این است که به تله پروتکل‌های غیر علمی نیفتند. اینکه یک تحقیق در یک جای دنیا می‌گوید که فلان دارو موثر است، آن را به عنوان یک پروتکل در دانشگاه‌ها تعریف نکنید و ما را به تله بازاریابی شرکت‌ها گرفتار نکنید. در عین حال ما تلاش کردیم که دارو‌هایی که تا امروز مشخص شده که در درمان کووید-۱۹ حداقل اثر را دارد، مهیا کنیم. بر همین اساس دیروز رمدسیویر را برای دانشگاه‌ها توزیع کردیم و در اواخر این هفته رمدسیویر تولید داخل که از ما‌های قبل در چند کمپانی داخلی شروع شده، به بازار می‌آید. نسخه داخلی فاویپیراویر را تولید کردیم. خواهشم این است که توزیع شان فقط در بیمارستان و از سوی پزشک متخصص باشد. نباید یک داروی ضد ویروس را که می‌تواند مقاومت جدید در سایر ویروس‌ها ایجاد کند را هر کسی نسخه کند و هر داروخانه‌ای هم آن را به دست بیمار بدهد. خواهشم این است که دارو را به صورت مناسب و علمی تامین کرده و در اختیار می‌گذاریم، اما بیهوده آن را مصرف نکنید.

نمکی ادامه داد: توصیه دیگر من رسیدگی به بیماران کرونایی است و اولین گامی که می‌خواهم رؤسای دانشگاه‌ها بردارند، منصوب کردن یک قائم مقام برای مدیریت امور کرونای استان که فقط کرونا را مدیریت کنند و سایر معاونت‌ها هم در مدیریت پیشگیری، مراقبت، آموزش و درمان کرونا با این فرد هماهنگ باشند و بیشتر به موارد غیرکرونا بپردازند.

از بیماری‌های غیرکرونا غافل نشوید

وی افزود: متاسفانه پوشش واکسیناسیون عمومی دنیا، ۲۵ درصد دارد کاهش می‌یابد و ما هم قطعا از این جریان متاثر خواهیم شد. بیماران غیرواگیر دارند در ممکلت‌ها به گونه‌ای فراموش می‌شوند. به همین دلیل خواهشم این است که روسای دانشگاه‌ها از امروز یک نفر را به عنوان قائم مقام شان در مدیریت کرونا منصوب کنند و بقیه موارد را معاونت‌ها به کارشان بپردازند. مواردی مانند واکسیناسیون، مراقبت از زنان باردار، برنامه‌های پزشک خانواده، سیستم ارجاع، هر خانه یک پایگاه سلامت و... که باید این برنامه‌ها را امسال اجرا کنیم؛ بنابراین کرونا نباید ما را از غیر کرونا غافل کند. خواهشم این است که مراکز ۱۶ ساعته کرونا را از مراکز خدمت رسانی‌های دیگر جدا کنید. قطعا باید برای بیمارانی که می‌خواهند مراقبت‌های بارداری، واکسیناسیون و... مراجعه کنند، مراکز جداگانه‌ای را اعلام کنیم تا مردم بتوانند مراجعه کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بنفشه
۲۲:۴۷ ۳۱ تير ۱۳۹۹
کنکور چی آقای وزیر بدیم بهتر نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۱:۲۹ ۳۱ تير ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
هشدار برای بازگشایی مدارس و سرویسهای حمل و نقل دانش آموزان مدارس !!! و تجمع دانش آموزان در مدارس و سرویس مدارس احتمال شیوع بیماری ویروس خطرناک و کشنده کرونا رو افزایش می دهد اجتماعات در مدارس و در اتوبوسها و مترو و سرویسهای مدارس ریسک بالایی دارد در شیوع سریع ویروس منحوس زجرآور کشنده بی رحم کرونا و خطرات و حوادث جبران ناپذیری در پی خواهد داشت .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۳۰ تير ۱۳۹۹
#تعویق_کنکور_سراسری
#تعویق_آزمون_دستیاری
#تعویق _تمام _کنکورهای _سراسری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۳۰ تير ۱۳۹۹
آقای نمکی بذار بذار بمیریم راحت شیم از دست شماو برنامه ریزی های بدرد نخورتون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۳۰ تير ۱۳۹۹
کرونایی که به اقتصاد ما افتاده بدتر از کرونایی است که به سلامت مردم افتاده است!!؟
کرونا منو نکشت ولی این گرانیها سکته ام خواهد داد.
چرا کرونا را بهانه کرده اند تا کمتر به کرونای اقتصاد بپردازند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۳۰ تير ۱۳۹۹
عجب دیگه خفه شدیم از این بدتر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۷ ۳۰ تير ۱۳۹۹
نکنه دلار۳۵تا ۴۰ هزارتومانی درراهه..از الان ملت حاضر می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۳۰ تير ۱۳۹۹
فقر و قحطی کم بود کرونا هم اومده تیر خلاص بزنه
Iran (Islamic Republic of)
شاهد
۱۷:۵۰ ۳۰ تير ۱۳۹۹
وزارت بهداشت عادت کرده پاسخگو نباشد ففط هر روز ظهر آمار می دهد. ایران بالاترین نسبت مرگ و میر در زمینه بیماری کرونا را دارا می باشد. حدود ده درصد. به سایت سازمان جهانی بهداشت سری بزنید و خودتان مقایسه کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ج
۱۷:۴۰ ۳۰ تير ۱۳۹۹
چقد رو دارن بعضیا مگه دسته نمکیه که کرونا ویروس بره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۳۰ تير ۱۳۹۹
وزیری که بعد از شیش ماه تازه فهمیده ماسک چقدر واجبه معلومه که باید منتظر بدتر از این ها هم باشیم
شیش ماه دیگه هم باید صبر کنیم و بیست هزار نفر دیگه باید نفله بشن تا بفهمه هواکشم عین ماسک واجبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۳۰ تير ۱۳۹۹
با وجود تو الان روزای خوشمونه
Iran (Islamic Republic of)
mino
۱۵:۵۱ ۳۰ تير ۱۳۹۹
حرف از کاهش نزنین ملت داره از هم میپاشه اینا دارن حرف از کاهش میزنن الان 217 نفر مرده اینو بگین داریم به 300 نفر در روز نزدیک میشیم
Iran (Islamic Republic of)
زهره
۱۵:۴۷ ۳۰ تير ۱۳۹۹
آقای نمکی شماهاچکارکردین مسعولین بیخیال بعداز۶ماه قرنطینگی وافسرده شدن مردم وداغون شدنشون هنوزهم روزهای سخت آیا واکست ودارویی ساختین که کرونارامهارکنین آیاقرنطینه کردین همش به مردم میگین ماسک ودست شستن شماها چکارکردین براکرونا مثل تمام کشورها دارو وواکسن پیش خرید کنین اگرجان مردم براتون ارزش داره
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۵:۱۸ ۳۰ تير ۱۳۹۹
اگر از ابتدای شناسایی کرونا اولین شهر آلوده قرنطینه میشد الآن وضع اینطور نبود.
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۵:۰۸ ۳۰ تير ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
هشدار برای بازگشایی مدارس و سرویسهای حمل و نقل دانش آموزان مدارس !!! و تجمع دانش آموزان در سرویس مدارس احتمال شیوع بیماری ویروس خطرناک و کشنده کرونا رو افزایش می دهد اتوبوسها و مترو و سرویسهای مدارس ریسک بالایی دارد در شیوع سریع ویروس منحوس کرونا .
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۳۰ تير ۱۳۹۹
من 20 سال سابقه تحصیلات دکتری مدیریت اموزش ومدیریت سلامت دارم . آقای دکتر نمکی شما با این چینش نیروهایتان در سطوح مدیریت ارشد دانشگاهها نمی توانید این کارها را بکنید . الان رئیس دانشگاه شما در دانشگاه قطب کلان توان مقابلهبا یک کتخصص قلب را ندارد که بیماران الکتیو آنژیو گرافی را کمتر بستری کند ! کجای کاری دکتر نمکی؟
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۴:۲۰ ۳۰ تير ۱۳۹۹
با وجود این دولت معلومه روزهای سختی در پیش داریم:|
سن فرهنگیان رو پیگیری کنین
Iran (Islamic Republic of)
رضااا
۱۳:۵۸ ۳۰ تير ۱۳۹۹
تو وزیر بهداشتی یکاری کن نمیرن بسم اله دکتر دارو بساز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۳۰ تير ۱۳۹۹
خسته نباشی ،دقیقه 90 که از کرونا گل خوردیم ،الانم که منتظر روزهای سخت کرونایی هستیم.
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۲:۱۵ ۳۰ تير ۱۳۹۹
تازه هنوز میگن روزهای بدتری در پیش داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۳۰ تير ۱۳۹۹
درسته آقای وزیر بهداشت ، این طور که مشخصه روزهای سختی در پیش داریم ، مخصوصا در بحث اقتصادی که سختر ، سنگین تر و خورد کننده تر از مسائل بهداشتیه . روش جلوگیری از ابتلا کرونا شستن دست و استفاده از ماسکه ، روش جلوگیری از افزایش افسار گسیخته قیمت ها چیه ؟
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۲:۰۴ ۳۰ تير ۱۳۹۹
جوری میگه روزسختی درپیش داریم انگارمشکل ژنتیکی ازدواج فامیلی درپیش داریم.
-
سعید
۱۱:۳۶ ۳۰ تير ۱۳۹۹
آقای دکتر نمکی عزیز بنده پرسنل مرکز بهداشت 5 ماهه مرخصی نداشتم و حتی روزهای جمعه به مرکز مراجعه داشتم و تقریبا تمام همکاران از نظر روحی به مشکل خوردن جالبه اضافه کاری ما از بهمن 98 هنوز تسویه نشده و حق لباس 50هزرا تومانی سال 98 و کارانه نیز هنوز مانده است, از نظر فوق العاده شغل هم که صفر؛ حالا بنظر شما روحیه ای خواهد ماند؟؟؟؟ آیا بنظر شما این جنگ نیست؟ نه ایثارگری/ نه حمایت مادی مثل بانکها و سایر ارگانها و جالبه نه حتی تجهیزات حفاظتی مثل سایر ارگانها که یک درصد ماهم مواجه ندارند
فرسایش زیادی داریم و با این روند ریزش نیروی زیادی هم خواهیم داشت
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۳۰ تير ۱۳۹۹
امیدوارم مشکلتون حل بشه ..
United States of America
مهدی
۱۱:۲۳ ۳۰ تير ۱۳۹۹
سلام
اگر مدیریت داشتین و کشور رو درست قرنطینه میکردین نمیگفتین روز های سختی در پیش داریم.چرا تاوان بی مدیریتی و بی برنامه گی شما رو مردم باید با جونشون پس بدن ،جون مردم ایران برای شما ارزشی نداره ،جواب خدا رو چطوری میدید،چقدر خانواده ها بی سرپرست بشن. بچه ها یتیم بشن ، چرا برای خانواده هایی که بخاطر بی برنامگی شما نابود شدن مقرری نمیدید.دیه نمیدید؟ همه شماقیامت پاسخگو هستین.
Iran (Islamic Republic of)
عاطفه
۱۲:۲۲ ۳۰ تير ۱۳۹۹
این حرفا رو باید به رییس جمهور بزنی نه به ایشون!
ایشون که همه تلاششو کرد تا این وضعیت پیش نیاد، التماس کردن دکتر رو ندید که میگفت محدودیت‌ها رو برندارید؟
بی انصافی نکنید!
Iran (Islamic Republic of)
کوروش
۱۲:۴۲ ۳۰ تير ۱۳۹۹
جون مردم برای خودشون اهمیت نداره چه ربطی به دولت داره.پیشرفته ترین پولدار ترین کشورها افتادن تو درد سر. من خودم پرسنل درمان هستم دولت بخصوص وزارت داره از خودش و جونمون مایه میداریم ولی یه تعداد مردم قلیون و منقل دستشونه تو پارکا و پیاده روها عقده گشایی میکنند.من اگه کاره ای بودم به مردم اعلام میکردم که پرسنل وزارت هسته هست دیگه پذیرش نداریم مگه ما جونمون از سر راه آوردیم که خرج یه عده بکنیم.اگه قم هم قرنطینه شده بود فایده ای نداشت عزیز من پاندمیک میفهمی یعنی چه .فکر نکنم.
Germany
شناس
۱۴:۲۹ ۳۰ تير ۱۳۹۹
افرین
-
ناشناس
۱۱:۱۰ ۳۰ تير ۱۳۹۹
چرا معوقات عقب افتاده پرسنل بهداشت ودرمان را نمی دهید تو این وضعیت اسف بار اقتصادی با کدام انگیزه و روحیه کشیک های طاقت فرسا را تحمل کنیم کادر بهداشت ودرمان خسته و بی پول هست حداقل معوقات سالهای گذشته را بدهید
آخرین اخبار